Toon posts:

Playlist samenstellen uit gedowloade muziek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met volgende vraag:

ik moet voor een horeca zaak een playlist samenstellen vooral uit lounge/jazz muziek. De eigenaar van de zaak heeft een redelijk grote collectie aan LP's. Aangezien het niet handig is om telkens een lp op te moeten leggen ,zou het gemakkelijker zijn mocht je die digitaal hebben. Dit kan je doen door zon USB-platendraaier aan te schaffen. Dit heb ik gedaan maar het is niet echt betrouwbaar en de qualiteit zuigt. Daarom kwam ik op het idee om de muziek te downloaden van het internet (gratis) en vroeg me nu af of het strafbaar is aangezien je de LP's hebt liggen. Is dat niet een soort van back-up maken van je eigen muziek?

Ook heb ik al eens gekeken voor legaal muziek af te halen ahv bv itunes en kwam dan bij napster terecht en zag dat je ganse playlists kon streamen tegen een 20 euro per maand. Heeft iemand hier al ervaring mee en wat vind je ervan?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zover ik weet betaal je voor de muziek en niet voor het medium waar de muziek op staat.
M.a.w. als je de originele LP in huis hebt mag je de muziek downloaden en legaal in je bezit hebben.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:16

mr.paaJ

generatie cmd+z

Muziek downloaden voor eigen gebruik mag gewoon, maar daar valt een horeca zaak niet onder. Grote kans dat die LP's ook niet zomaar te gebruiken zijn aangezien die hoogstwaarschijnlijk voor particulier gebruik gekocht zijn. Net als dat je op huur DVD's altijd ziet dat ze niet voor verkoop zijn, en koop DVD's van te voren melden dat je ze niet mag laten zien buiten familie-kringen. Hier moet je als horeca zaak dan gebruiksrechten over betalen aan een van die muziekbelangen organisaties.
Die kunnen je natuurlijk ook precies vertellen wat je wel en niet mag om aan je muziek te komen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:51

Stoney3K

Flatsehats!

@ hierboven: Ik neem aan dat de horeca-instelling in kwestie al BUMA/SENA rechten afdraagt, die die "huiselijk gebruik" voorwaarde teniet doet.

Dan nog is het niet toegestaan om gedownloade muziek in het openbaar te draaien. Nu heb je van veel (alle?) muziek die je haalt wel de orignele media (LP's), hoe het dan zit weet ik niet 100% zeker.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 14:49:
Ik zit met volgende vraag:

ik moet voor een horeca zaak een playlist samenstellen vooral uit lounge/jazz muziek. De eigenaar van de zaak heeft een redelijk grote collectie aan LP's. Aangezien het niet handig is om telkens een lp op te moeten leggen ,zou het gemakkelijker zijn mocht je die digitaal hebben. Dit kan je doen door zon USB-platendraaier aan te schaffen. Dit heb ik gedaan maar het is niet echt betrouwbaar en de qualiteit zuigt. Daarom kwam ik op het idee om de muziek te downloaden van het internet (gratis) en vroeg me nu af of het strafbaar is aangezien je de LP's hebt liggen. Is dat niet een soort van back-up maken van je eigen muziek?

Ook heb ik al eens gekeken voor legaal muziek af te halen ahv bv itunes en kwam dan bij napster terecht en zag dat je ganse playlists kon streamen tegen een 20 euro per maand. Heeft iemand hier al ervaring mee en wat vind je ervan?
Volgens mij moet je als bedrijf een vast bedrag als "vergoeding" aan BUMA betalen als je muziek ten gehore brengt in de zaak. Dan maakt het niet uit of je nu de muziek op een drager LP, CD of digitaal hebt staan, dus een "kopie" (digitaal) is dan waarschijnlijk geen probleem - als je maar de "vergoeding" betaalt.

Even kijken op http://www.bumastemra.nl levert je waarschijnlijk al wat op ;)

Anders even bellen, heb je het antwoord zo ;)

Verwijderd

Een zaak zal worden aangeslagen door Buma voor het afspelen van muziek in een ruimte voor het publiek toegankelijk. Naar muziek luisteren in huiselijke kring zorgt niet voor extra Buma kosten.

Wanneer je alleen muziek zou gebruiken van Unsigned Artists (dus van niet bij Buma en soortgelijke buitenlandse organisaties) aangesloten muziekanten, bijv. Creative Commons muzieklicenties), en je hebt toestemming van al die artiesten dan kun je stoppen met het betalen van Bumarechten (maar dan dient er geen radio en tv meer te zijn die muziek ten gehore brengen) alleen nog geluidsinstallatie.

Een goedkoop alternatief kan zijn muziek te betrekken van een website van een nieuw nederlands initiatief alwaar op dit moment nog maar ca 500 minuten muziek voor handen is. En toegegeven niet al te veel jazz. Maar muziek (gedownload) betrekken van deze site kost 0,25 eurocent per song voor het onbeperkt ten gehore brengen voor een periode van 3 maanden. Ga naar knipperdeknip.nl :+
Graag tot meer uitleg bereid.
Groet

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 19-09-2009 11:30 . Reden: spamlinkje ]

Pagina: 1