vraagje over ledjes...

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Yo,

heb vandaag een zooi rode ledjes gekocht om mijn case mod compleet te maken ( f 0,25 p/s :) )

Nu heb ik er 3 parallel geschakeld op de plaats waar m'n harddiskled zat.
En ik heb er 2 nog parallel ipv m'n powerled.

Enige probleem is dat ik niet weet op hoeveel volt deze leds horen te werken, en de verkoper wist het ook niet :?.

De leds voor de harddisk en power doen het nu gewoon dus ik neem aan dat dat wel goed zit qua spanning?

Maar nu wil ik ook nog een ledje aan een 12V kring schakelen (neon) om aan te geven of de schakelaar ingeschakeld is of niet. Maar omdat ik niet weet hoeveel volt die leds nodig hebben en ik niet weet wat de stroomsterkte in de kring is weet ik ook niet hoe grote weerstand ik moet gebruiken om in serie met de led te schakelen die dan vervolgens weer parallel op de neon-kring komt?

Kan iemand me hier meer over vertellen?

thnx

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Okay, als ik goed heb opgelet tijdens de lessen, dan is het zo dat er maximaal 20mA door een led mag gaan. Via de wet van Ohm kun je dan uitrekenen hoe groot de weerstand moet zijn.

Dus met 1 led op 5V krijg je: R=U/I=5/0.02=250 Ohm.

Als je 3 leds parallel zeg, wordt de stroom verdeelt, dus moet er 60mA door. Dus een weerstand van 5/0.06=85Ohm

Aangezien de 20mA maximaal is, de weerstanden dus iets groter kiezen :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Wouter
  • Niet online
...

Verwijderd

Een normaal rood ledje heeft tussen de 1.6 en 2 volt nodig.
En gebruikt tussen de 18 en 20 mA
Om een led aan 12V te hangen moet je een weerstand in serie zetten
Waarde voor 12v ongeveer 560 ohm
of 8 ledjes in serie zetten

Suc6 ;)

• Wouter
  • Niet online
maar mijn mobo levert 5 volt aan die stomme ledjes, dan hadden ze toch allang moeten exploderen :?

aargh...

Verwijderd

Staan parralel of in serie ?

• Wouter
  • Niet online
die 3 en 2 ledjes staan parallel op ? volt en ze hebben ? nodig en de stroomsterkte is ?

• Wouter
  • Niet online
...

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
1 ding over dit topic, LOL

ik snap er ook nix van :)

• Wouter
  • Niet online
* Wouter gaat slapen ... heb er genoeg van voor vandaag

• Wouter
  • Niet online
Ben weer wakker :)

anyway, wat ik me afvroeg is waarom ik nou weerstanden zou moeten gebruiken voor die leds die mijn harddisk en powerled vervangen; daar zat toch immers al een led, en die had ook geen extra weerstand?

• Wouter
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterw.tmfweb.nl/tweakers/zooi.gif

klopt dit?

ik weet de weerstand niet want ik weet de stroomsterkte niet?! staat die nergens gegeven ofsow?!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

|:(

Ledjes werken op 2 volt maar moeten een voorschakelweerstand hebben (ook bij 2 volt) omdat een ledje niet met spanning maar met stroom gevoed moet worden !

Ledjes kan je het beste in serie schakelen omdat de lichtsterkte eerder door stroom dan spanning bepaald wordt. Bij een parallelschakeling is de kans op verschillende lichtsterktes tussen de leds onderling het grootst.

De berekening is vrij simpel. reken 2 volt per ledje met een stroom van ongeveer 20mA.

Meerdere ledjes in serie is dus het aantal leds maal 2V.

Voor een voorschakelweerstand (serieweerstand) neem je de voedingsspanning en trek daar de spanning van je led(jes) af. De resterende spanning moet over je weerstand vallen en treed hier de wet van Ohm op, dus die verschilspanning gedeeld door de gewenste 20mA (0.02 A) is je weerstand !

Voor de lichtsterkte kan je spelen tussen de 5 en hooguit 40 mA.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Wouter
  • Niet online
...

Verwijderd

Ken het wat rustiger ?

1) Als je ze op 12 of 5 volt zet moet er een weerstand tussen omdat ze anders te veel spanning krijgen

2) Als ze op de HD led aansluiting zitten is de spanning al goed en heb je geen weerstand meer nodig. Als je te veel ledjes aansluit kanh het gebeuren dat ze niet meer branden..

Nou, dat was het weer. Neem een valium pilletje of ga effe een straatje om lopen, en stop met koffie drinken :P

Veel geluk nog met de ledjes !!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zal ook eens een gokje wagen;)
Die 1,6 V - 2 V van die ledjes is de doorlaatspanning, dus de minimale spanning die ze nodig hebben. De maximale spanning kan wel 6 V ofzo zijn (12 V redden ze meestal niet>:)), dus als jouw mobo er 5 V in pompt dan ligt dat tussen de minimale en de maximale spanning dus doet ie het gewoon...
Bij 5 V is een weerstand IMO dus niet echt nodig (bij blauwe leds zeker niet, omdat die een drempel van ongeveer 4 V hebben)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• memphis
  • Laatst online: 22:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Rustig man !

Die weerstanden zijn wel degelijk aanwezig op de printplaat van de harde schijf en op je moederbord.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• WFvN
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

He gaffel... doe ff niet zo irritant..... beetje eenzaam gesprek van je... bijna een monoloog....
Verder ook nog zo'n irritant brede SCHREEUW

Maar voor die leds van de HDD hoef je volgens mij GEEN voorschakelweerstand te gebruiken... die zit volgens mij al op het mobo

• WFvN
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hm.... dit is niet goed....
Waarom komen er zoveel reacties tegelijkertijd op dat gegil.... zou eigenlijk niet moeten... een drammend en gillend kind hoort ook ff een pak(je) rammel te krijgen.... ipv dat het wordt stil gehouden met een snoepje...

• Wouter
  • Niet online
xcuse me... werd ff niet goed van

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 13:00

Bezulba

Formerly known as Eendje

dat hoeft imho ook niet.. heb ik nl ook gedaan gewoon vervangen en geen probs what so ever alleen bij het maken van een schakelaar-neonlichtje-led schema moet er een weerstand bij de led

blup

Verwijderd

:D

t'is al goed.

Dat engeltje van jou maakt veel goed :*

• Wouter
  • Niet online
Op vrijdag 02 maart 2001 14:20 schreef Werkeend het volgende:
dat hoeft imho ook niet.. heb ik nl ook gedaan gewoon vervangen en geen probs what so ever alleen bij het maken van een schakelaar-neonlichtje-led schema moet er een weerstand bij de led
klopt het schema wat ik daarvoor had gemaakt, en zo ja; hoe groot moet die weerstand dan zijn want ik weet de stroomsterkte niet

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 14:28 schreef Wouter17 het volgende:

[..]

klopt het schema wat ik daarvoor had gemaakt, en zo ja; hoe groot moet die weerstand dan zijn want ik weet de stroomsterkte niet
Op vrijdag 02 maart 2001 00:10 schreef 182 het volgende:
Een normaal rood ledje heeft tussen de 1.6 en 2 volt nodig.
En gebruikt tussen de 18 en 20 mA
Om een led aan 12V te hangen moet je een weerstand in serie zetten
Waarde voor 12v ongeveer 560 ohm
of 8 ledjes in serie zetten

Suc6 ;)
Wat 182 als weerstand aangaf (560 Ohm of zo) klopt wel, en als je 2 parallel leds gebruikt de helft 280 o.i.d bij 4 leds een kwart enzovoort.

Het schema klopt wel voor de led, er staat geen + of - bij, dus als de led niet brandt, effe omdraaien.

Met die Neon , dat snap ik even niet.
Want een echt neon lampje doet het op iets van 80 Volt wisselspanning. En dat zit ECHT niet in je computer. Zal dus wel iets anders zijn ??

Is dat soms het lampje dat in de schakelaar zit ? Die heeft vast al een weerstandje er in zitten. dan klopt het dus.

Als het interne lampje een 220 Volt schakelaar is, heb je een probleem wat dat lampje betreft, want dan moet die aansluiting naar de 220 volt en gaat alles naar de knoppen.
:Y)

• Wouter
  • Niet online
het is een wit-neon looplamp van de gamma met rood kleurenfilter :)

12V

Verwijderd

:) Tof,

dan moet het zo kloppen!

(Wel effe goed op de nus en de plim letten..)

+ en - dus hah.

• Wouter
  • Niet online
dan gaat ik nu ff naar breda om een paar weerstanden van 560 Ohm ofsow te kopen

die verkopen ze hier in oosterhout natuurlijk weer niet

thnx voor de hulp en xcuses voor dat ik net nogal sagerijnig reageerde

:)

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 14:07 schreef Demoniac het volgende:
Bij 5 V is een weerstand IMO dus niet echt nodig (bij blauwe leds zeker niet, omdat die een drempel van ongeveer 4 V hebben)
lijkt me wel, die ledjes zelf hebben toch geen weerstand??
Dus als je er geen weerstand inzet gaat er VEEL meer stroom lopen als 20mA en heb je praktisch kortsluiting... >:)
weerstandje lijkt me dan dus wel nodig, of denk ik nu een beetje mis??

• Demo

Demo

Op vrijdag 02 maart 2001 18:02 schreef Belegen_Kaas het volgende:

[..]

lijkt me wel, die ledjes zelf hebben toch geen weerstand??
Dus als je er geen weerstand inzet gaat er VEEL meer stroom lopen als 20mA en heb je praktisch kortsluiting... >:)
weerstandje lijkt me dan dus wel nodig, of denk ik nu een beetje mis??
Jamaar, (wat ook boven staat) in je mobo zitten al weerstanden...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Waarom wil iemand eigenlijk een led-indicatie voor zijn neon-lamp?
Om te zien of de lamp achter het venster brandt? :?

• Demo

Demo

Op vrijdag 02 maart 2001 20:41 schreef augustus het volgende:
Waarom wil iemand eigenlijk een led-indicatie voor zijn neon-lamp?
Om te zien of de lamp achter het venster brandt? :?
Gewoon omdat ledjes kewl zijn?:P

Pagina: 1