PS/2 poorten uitgeschakeld? Hoe weer aan?

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Sinds kort beschik ik over Foxconn G43MX. De moederbord werkt prima.
Het heeft nog beide PS/2 poorten voor muis en keyboard.
Ik sluit een oude draadloze PS/2 module op beide poorten (een Lenco RF keyboard met muis ingebouwd) en de keyboard werkt voorzover ik weet nog prima op oude P4 mobo.

Maar met nieuwe Foxconn krijg ik bijvoorbeeld nu al error dat er niets is aangesloten. En terwijl ik verder aan de computer werk, merk ik op dat de poorten soms toch wel ingeschakeld worden en daarna weer niet bij reboot.

Ik weet niet hoe ik daarmee moet werken. Worden de PS/2 echt gewoon uitgeschakeld terwijl er niks in USB zit? Hoe kan ik nagaan dat er wat mis is? Moet ik even normale PS/2 keyboard en mouse insteken? Maar het zit in de mame kast, dus het moet wel draadloos zijn.
Valt er wat in te stellen in de bios?

Wie kan wat zeggen over uitschakelgedrag van nieuwe moederborden? Of heb je er zelf nog nooit meegemaakt?

• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-04 14:33
Hoi,

Kijk allereerst in je bios of de ps2 en de muispoort ingeschakeld zijn. In de bios zitten functies hiervoor opgenomen.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

kijk is in apparaat beheer of hier de ps/2 poort ingeschakelt staat.
maar begrijp ik dat als je de pc reboot dat het toetsenbord en muis niet aan gaan?
in dat geval is het gewoon even de stekkers eruit en er weer in.. ik heb het zelfde gezeur met mijn razer muis die wil soms ook niet aan als ik PC aanzet en dan even stekker eruit en er weer in en het werkt ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Alleen Legacy USB Support zit erin, maar speciale opties om PS/2 in te schakelen zijn niet aanwezig.
Ik heb ook heel even meegemaakt dat PS/2 opeens wel ingeschakeld worden na diverse reboots.
Het kan niet aan bios liggen, maar misschien dat Foxconn de ps/2 RF module niet goed kan "zien"...

En bij opnieuw in/uit steken kan alleen als pc uit is. Vooral met muis is verplicht je computer uit te zetten, anders werkt het niet (of kan zelf defect gaan). Alleen keyboard mag wel, dan gaat numlock aanuit springen ten teken dat keyboard reageert.

[ Voor 30% gewijzigd door MrDummy op 01-08-2009 12:14 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PS/2 poorten worden in de regel ook niet uitgeschakeld, die staan gewoon altijd aan.
Maar je hebt dus geprobeerd PS/2 te hotswappen als ik dit zo lees:
En bij opnieuw in/uit steken kan alleen als pc uit is. Vooral met muis is verplicht je computer uit te zetten, anders werkt het niet (of kan zelf defect gaan). Alleen keyboard mag wel, dan gaat numlock aanuit springen ten teken dat keyboard reageert.
Dat is vrij funest voor je PS/2 poorten, die kun je daarmee makkelijk om zeep helpen namelijk. PS/2 is namelijk NIET hotswappable/hotpluggable.

Het kan natuurlijk zijn dat je RFmodule gewoon niet compatible is. Heb je al andere PS/2 apparaten geprobeerd?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb nog één PS/2 RF keyboard liggen. Daar zal ik even naar kijken of het beter gaat.

En ik hotswap nooit PS/2. Ik heb zelf geleerd dat muis ps/2 makkelijk defect zal gaan. De keyboard ps/2 gaat minder snel defect. Maar algemeen regel blijft natuurlijk de computer eerst uitzetten :)

[ Voor 53% gewijzigd door MrDummy op 01-08-2009 12:26 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TERW_DAN schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 12:23:
Dat is vrij funest voor je PS/2 poorten, die kun je daarmee makkelijk om zeep helpen namelijk. PS/2 is namelijk NIET hotswappable/hotpluggable.
Dat wist ik ook niet, ik doe dat zo vaak. Toetsenborden werken vaak ook meteen zonder reboot als je ze inplugt. Muizen inderdaad niet, maar ik wist niet dat het er kapot van kon gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 01-08-2009 12:27 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-04 14:33
Het wisselen van de ps/2 en muisstekkers terwijl de pc aanstaat is vragen om problemen. Mijn ervaring is ook dat de ps/2 en muisaansluitingen meestal ingeschakeld zijn in de bios. Toch altijd even checken in je bios.

[ Voor 42% gewijzigd door Gert43 op 01-08-2009 12:38 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het klopt: met andere module reageert het wel beter. Wellicht is electronica wat beter gemaakt zodat moederbord wel wat oppikt.
Bedankt voor de tips.
Pagina: 1