Toon posts:

[HP Laptop] Loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Begin april heb ik een laptop gekocht, nl. de HP 6730s met een 2GHz Core 2 Duo T5870.
Nu heb ik sinds mijn aankoop af en toe last van dat het systeem helemaal stil gaat hangen, niets werkt meer.
Ik had deze problemen al vlak nadat ik hem gekocht had, maar ik had er nooit veel aandacht aan besteed.

Omdat ik de laptop een tijdje niet frequent gebruikte heb ik er nooit wat tegen gedaan, maar omdat ik nu toch mijn laptop vaker gebruik begint het toch echt storend te worden.

Wanneer hij vastloopt blijft het lampje van de HDD fel branden en verder doet hij niks meer, het beeld blijft stilstaan.
Een interessant detail is misschien het volgende; ik heb de laatste tijd een (game)server draaien op mijn laptop, en als ik een bepaalde kaart wil laden stopt ie ermee, en loopt hij vast met de bekende symptomen.

Het systeem valt nog onder de garantie, wat moet ik er mee doen?

Alvast bedankt.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 02:46:
Nu heb ik sinds mijn aankoop af en toe last van dat het systeem helemaal stil gaat hangen, niets werkt meer.
Dan zul je eerst moeten uitzoeken of het iets in de hardware of software is. Heb je de laptop al eens opnieuw geinstalleerd of de recovery gedaan naar originele instellingen?
Een interessant detail is misschien het volgende; ik heb de laatste tijd een (game)server draaien op mijn laptop, en als ik een bepaalde kaart wil laden stopt ie ermee, en loopt hij vast met de bekende symptomen.
En als je die gameserver deinstalleert, gebeurt het dan nog steeds?
Het systeem valt nog onder de garantie, wat moet ik er mee doen?
Gaan testen. Er zal geen engeltje zijn dat je in het oor gaat fluisteren wat er fout is, je zult aan de slag moeten ipv af te wachten. Garantie claimen terwijl het gewoon een software probleem is gaat je alleen maar overlast geven voor winkelier en jezelf.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laptop nog niet opnieuw geinstalleerd, zal ik z.s.m. doen.

Gameserver deinstalleren zal niet helpen, aangezien het niet alleen daarmee gebeurt maar ook bij het repareren met Quickpar.

Kan het zijn dat het aan de HDD ligt? Want die lijkt totaal te stoppen (lampje brandt constant) en het gebeurt wanneer hij aan de bak moet.

Als het een softwareprobleem is dan moet het aan de HP software liggen, want ik meen mij te herinneren dat de eerste vastloper dateerde op dezelfde dag dat ik hem net binnen had.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:00

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 03:11:
Ik heb de laptop nog niet opnieuw geinstalleerd, zal ik z.s.m. doen.

Gameserver deinstalleren zal niet helpen, aangezien het niet alleen daarmee gebeurt maar ook bij het repareren met Quickpar.

Kan het zijn dat het aan de HDD ligt? Want die lijkt totaal te stoppen (lampje brandt constant) en het gebeurt wanneer hij aan de bak moet.

Als het een softwareprobleem is dan moet het aan de HP software liggen, want ik meen mij te herinneren dat de eerste vastloper dateerde op dezelfde dag dat ik hem net binnen had.
klinkt als te weinig geheugen, hoeveel zit er in wat dat staat niet vermeld

Verwijderd

Topicstarter
Er zit 4GB geheugen in, met een 32bit besturingssysteem. (Effectief 2971MB geheugen i.v.m. Intel GMA).

Bij aankoop zat er 2GB in, van een of ander naamloos merk, toen zorgde hij ook al voor problemen.
Heb er 2 maand geleden 2GB van Corsair bijgeplaatst, en heb nog het zelfde probleem.

Wellicht ligt het aan dat naamloze geheugenbalkje?

Ik zal hem er morgen even uit halen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 03:44:
Er zit 4GB geheugen in, met een 32bit besturingssysteem. (Effectief 2971MB geheugen i.v.m. Intel GMA).

Bij aankoop zat er 2GB in, van een of ander naamloos merk, toen zorgde hij ook al voor problemen.
Heb er 2 maand geleden 2GB van Corsair bijgeplaatst, en heb nog het zelfde probleem.

Wellicht ligt het aan dat naamloze geheugenbalkje?

Ik zal hem er morgen even uit halen.
Die geheugenbankjes onderling kunnen problemen geven, een BIOS reset zou kunnen helpen. Verder zie ik dat je hem begin April hebt aangeschaft. Het is al een ouder type maar afhankelijk van je OS is er een nieuwe firmware uit en ook voor diverse HP drivers zijn er updates voor handen :

http://h20000.www2.hp.com...sId=3687778&lang=nl&cc=nl

Je kan even kijken welke firmware er op zit. Ik denk zelf niet dat je harde schijf de probleem veroorzaker is maar dat kun je controleren door te kijken welke schijf erin zit en dan van het desbetreffende merk even een diagnotisch tooltje van hun website downloaden en je schijf daarmee controleren.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zou het bios een proberen te flashen, onder het kopje windows xp staat een nieuwe bios.
die zal je waarschijnlijk met een cdtje of bootable usb stick moeten flashen als je windows vista of windows 7 hebt, ben ik niet zeker van.

Er is tevens een firmware upgrade beschikbaar voor bepaalde harde schijven maar die lost alleen een foutmelding op bij het opstarten.

ik verwacht eigenlijk dat er iets stuk is omdat die bios updates ook niet veel interessants vermelden aan problemen die ze oplossen.

met http://www.ultimatebootcd.com/ kun je het een en ander testen.
trek ook dat corsair of merkloze geheugen eruit. ddr2 geheugen mixt vaak niet zo best en dan krijg je allerlei rare effecten. het beste stop je er 2 gelijke geheugenmodules in.

Verwijderd

Topicstarter
Heb toch een zeer sterk vermoeden dat het aan de HDD ligt.

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2wlrh3a.jpg

Zal ik beroep doen op mijn garantie, en Azerty vanmiddag e-mailen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 11:10 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:23
Ja, sowieso dacht ik bij het lezen direct al: dit is de HDD. Gewoon even contact opnemen met HP zelf als je pick-up & return hebt. Dat hoeft dan niet via Azerty en scheelt ook tijd omdat het dan rechtstreeks gaat ;)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

brand het lampje van de HDD toevallig oranje als je PC vastloopt ? en anders normaal lichtblauw ?

indien het lampje oranje wordt dat betekend dat HP 3D drive guard je HDD heeft geparked waardoor je programma's inderdaad niet meer reageren.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, gewoon blauw.

@GENETX

Ik weet niet hoe dat werkt met die Pick up & Return garantie, ik heb er nog nooit eerder van gehoord en weet ook niet of ik daar toe gerechtigd ben om er van gebruik te maken.

Ik stuur straks toch maar een mailtje naar Azerty. ;)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 12:31:
Nee, gewoon blauw.

@GENETX

Ik weet niet hoe dat werkt met die Pick up & Return garantie, ik heb er nog nooit eerder van gehoord en weet ook niet of ik daar toe gerechtigd ben om er van gebruik te maken.

Ik stuur straks toch maar een mailtje naar Azerty. ;)
volgens mij heeft Hp een carry-in garantie

ms meot je ook nog eens HD-tune een health test laten uitvoeren zodat we zeker zijn.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 12:37:
[...]

volgens mij heeft Hp een carry-in garantie

ms meot je ook nog eens HD-tune een health test laten uitvoeren zodat we zeker zijn.
De laptop liep vast bij ongv 10% van de "Error Scan"

Een health scan kan ik niet doen, mijn HDD heeft kennelijk geen S.M.A.R.T technologie.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 13:28 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

wat je wel nog eens kan proberen is HP 3D-driveguard even uitzetten om te zien of hetdan beter wordt, anders zou ik zeker garantie claimen en een nieuwe HDD vragen

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Enige wat je nog kan proberen is je harde schijf volledig formateren en daarna een re-install en kijken of het probleem blijft.

Had je hem nieuw of 2de hands aangeschaft ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het probleem al op de eerste dag naar aankoop, maar verder niet naar omgekeken omdat ik de laptop niet zo vaak gebruikte.

En ja, het is nieuw gekocht.

• roller12358
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11-2025
Uit ervaring: Het eerste wat ze bij HP gaan vragen is of je de harde schijf al opnieuw geformatteerd hebt en daarna al een recovery hebt uitgevoerd vanaf je recovery CD. Als je dat niet doet dan komen ze hun stoel niet eens uit.

Dat formatteren kun je het beste doen met de tool van de HDD leverancier. Als normaal formatteren niet lukt heb ik goede ervaringen met het overschrijven van de harde schijf met allemaal nullen (zie HDD tool) en daarna volledig formatteren.

Als dat allemaal niet werkt dan geloven ze bij HP wel dat je schijf defect is.

[ Voor 0% gewijzigd door roller12358 op 02-08-2009 12:01 . Reden: kleine verduidelijking in de tekst ]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Moet zeggen dat ik bij HP geen probleem had om mijn Bluray speler te laten omwisselen. Als je precies aangeeft wat er defect is, dan moet het geen probleem zijn. Bij mij was het zelfs mogelijk dat zij de speler opstuurde en dat ik hem zelf kon ombouwen en de oude retour sturen

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-12-2025
roller12358 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:00:
Uit ervaring: Het eerste wat ze bij HP gaan vragen is of je de harde schijf al opnieuw geformatteerd hebt en daarna al een recovery hebt uitgevoerd vanaf je recovery CD. Als je dat niet doet dan komen ze hun stoel niet eens uit.

Dat formatteren kun je het beste doen met de tool van de HDD leverancier. Als normaal formatteren niet lukt heb ik goede ervaringen met het overschrijven van de harde schijf met allemaal nullen (zie HDD tool) en daarna volledig formatteren.

Als dat allemaal niet werkt dan geloven ze bij HP wel dat je schijf defect is.
Wel eerst een hersteldisk aanmaken voordat je een normale format doet! In principe wordt je OS partitie al in de recovery geformatteerd.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Terror schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:43:
[...]

Wel eerst een hersteldisk aanmaken voordat je een normale format doet! In principe wordt je OS partitie al in de recovery geformatteerd.
bij HP (althans bij mij is het zo) zaten alle DVD's van de verschillende OS'en bijgeleverd inclusief drivers enzo.
Het waren allemaal standaard installatie DVD's

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• roller12358
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11-2025
Terror schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:43:
[...]
Ik ging/ga er vanuit dat een tweaker dit als eerste doet bij aanschaf van een nieuwe laptop. Of dat nu nog zin heeft weet ik eigenlijk niet. Weet iemand of deze recovery DVD gebaseerd is op een verborgen image of op de huidige installatie op de harde schijf?

Voor wat betreft het formatteren, dat klopt helemaal. Heb je ernstige problemen die zich niet laten oplossen dan zijn de beschreven stappen zeker het proberen waard.

@pm1
of disks standaard bijgeleverd worden ligt blijkbaar aan de laptop die je koopt, ik heb de aankoop van 3 verschillende bekenden bewonderd, allemaal HP, maar geen recovery DVD. Je wordt wel "aangemoedigd" om een recovery DVD bij de installatie direct te maken.

[ Voor 0% gewijzigd door roller12358 op 03-08-2009 18:27 . Reden: typo ]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

pm1 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 13:16:
[...]

bij HP (althans bij mij is het zo) zaten alle DVD's van de verschillende OS'en bijgeleverd inclusief drivers enzo.
Het waren allemaal standaard installatie DVD's
Bij Business PC's van HP zie ik ze ook meegeleverd worden, maar voor de Home en SoHo systemen heb ik ze nog nooit gezien.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

megatronics schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 08:24:
[...]

Bij Business PC's van HP zie ik ze ook meegeleverd worden, maar voor de Home en SoHo systemen heb ik ze nog nooit gezien.
jah ik dacht al zoiets :+

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1