• Jean37
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:10
goedendag.

ik heb nieuwe componenten gekocht

specs:
intel core i7
gigabyte x58-ud3r
ocz 1600 6 gig
western digital 5000 AAKS
Zalman 600-HP 600 watt
Sapphire 4850
antec performance one p183

het probleem is:
mijn pc wilt niet opstarten. tijdens of net na het installeren valt de pc heel de tijd uit. ook met verschillende OS-en

Win xp 64-bit
valt uit tijdens het installeren net nadat je het network op typical klikt.

Win 7 64-bit
werkt alleen altijd op een oude lees: langzame ide schijf.
Installeren gaat alleen op normale schijf na formateren.
Als hij dan moet herstarten staat er system is loading registry services en dan valt hij uit.

Als je startup repair doet, kan hij een keer opstarten
Als je vervolgens opnieuw probeert op te starten, gebeurt precies hetzelfde.

Win 7 32-bit
Precies hetzelfde als de 64-bit variant

Win vista.
Valt uit bij loading windows vista(zelfde als win 7)

Harde schijf is het niet.(nieuwe harde schijf)
Moederbord is het niet(ide schijf werkt wel)
Geheugen is het niet( 100% memtest)

Als ik dingen moet proberen, zeg het maar zal het doen.

weet iemand waardoor dit komt?

en belangrijker. Hoe kan ik het oplossen?
ben er nu al 4 weken mee aan het worstelen en zou nu wel graag gebruik kunnen maken van een nieuwe pc.

[ Voor 3% gewijzigd door Jean37 op 01-08-2009 00:45 ]

Verwijderd

Jean37 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:43:
Dat iets nieuw is wil niet zeggen dat het niet kapot is ;)

Heb je onze troubleshooter al doorgenomen?

Ik zou eens beginnen met een andere voeding en alle kabels nakijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 00:45 ]

• Jean37
tuurlijk:)

[ Voor 10% gewijzigd door Jean37 op 01-08-2009 00:45 ]

• Jean37
alle kabels heb ik gecontroleerd.
voeding lijkt me niet de oorzaak. (ide schijf werkt wel gewoon prima)

Verwijderd

Je kunt óf in twijfel leven óf gewoon testen met een andere voeding. Dan weet je het zeker.

• wepster91
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-05 15:00
ligt het niet aan je sata poort?

• Jean37
dat is dus een probleempje,
ik heb niet nog een voeding liggen die het aan kan sturen....
heb alleen 200 watt met 20 pin en 4 pin. en heb 24 en 8 nodig.

@wepster91. heb ook al andere sata poorten geprobeerd.(ook de witte die op een andere chip zitten)

[ Voor 24% gewijzigd door Jean37 op 01-08-2009 00:52 ]

Verwijderd

Dan leen je er een. Als je niet kunt testen kun je ook geen dingen uitsluiten.

Met SATA-poorten idem. Schijf op andere poort hangen. Schijf aan controllerkaartje hangen. Enz.

• Jean37
ik zal gaan rondvragen voor een voeding,

kan ik ondertussen al andere dingen uitsluiten?

Verwijderd

Kortsluiting. Alle kabels en aansluitingen nagaan. Geen blanke draden, spacers gebruiken, enz.

Sowieso kijken of alle stekkers op de goede plek zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 01:10 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gezien je overige topics met dezelfde hardware en omdat je geen enkel OS netjes aan de praat kan houden >> tikje naar PMG.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 11:41
Zoek eens op je voeding tav problemen, kan me daar iets van herinneren tav antec merk.

Sata kontroller in de bios kontroleren.
Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
AMD Sata controller:
Native IDE
AHCI
Raid

Gigabyte Sata controller:
IDE
Sata

"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jan99999 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 09:12:

"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.
Sorry?
Zo nieuw is Serial ATA ook niet meer hoor.
Native/LegacyIDE kiezen heeft eigenlijk alleen nut als je zwaar verouderde OSjes als win98 wil gaan draaien, een beetje modern OS (of dat nou een NT-based Windows variant is of een recente Linux kernel-based OS) heeft daar geen problemen mee.

offtopic:
En kom niet aan met XP, want zelfs de NT5 serie textmode installatie heeft altijd al de mogelijkheid gehad om drivers voor storage devices als SATA controllers te laden. Dat hardware leveranciers op een gegeven moment in 2008 geen FDD's meer leveren bij laptops kun je een OS wat z'n roots qua installer in < 2001 heeft liggen niet echt kwalijk nemen :o

[ Voor 22% gewijzigd door alt-92 op 01-08-2009 10:24 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Even proberen of wat extra voltage op je geheugen het probleem oplost? Het gebeurt wel vaker dat het mobo dat standaard te laag instelt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 11:41
alt-92 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:16:
[...]

Sorry?
Zo nieuw is Serial ATA ook niet meer hoor.
Native/LegacyIDE kiezen heeft eigenlijk alleen nut als je zwaar verouderde OSjes als win98 wil gaan draaien, een beetje modern OS (of dat nou een NT-based Windows variant is of een recente Linux kernel-based OS) heeft daar geen problemen mee.

offtopic:
En kom niet aan met XP, want zelfs de NT5 serie textmode installatie heeft altijd al de mogelijkheid gehad om drivers voor storage devices als SATA controllers te laden. Dat hardware leveranciers op een gegeven moment in 2008 geen FDD's meer leveren bij laptops kun je een OS wat z'n roots qua installer in < 2001 heeft liggen niet echt kwalijk nemen :o
Klopt niet, ligt aan hardware(bios), ik zie vaker dat er problemen mee zijn, tijdens installeren.
Windows en linux.

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 12:28
uit eigen ervaring hang aleen de sata schijf er aan instaleer dan windows updaten blabla en hang dan pas je oude hdd er aan uit ervaring vista kijkt zelf waar hij boot wil plaatsen deed hij bij mij altijd op een andre hdd dan vista zelf zelfs op men usb hdd eens boot geplaatst alles er afgooien usb cardreaders oude hdd 1 hdd of als je raid draait dat eerst instellen natuurlijk

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 12:28
mocht met niet helemaal duidelijk zijn waarom
je verhaal klinkt heel erg op die van mij ;
vista 64 bit was bij mij elke x de boot files kwijt op starte maar 1x op

plus probeer eens andere voeding kabel voor sata stroom die was bij mij last ook kapot maar gaf af en toe wel stroom krijg je ook hele vage klachten die hierop lijken

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Is er niks uit je oude topic met dezelfde hardware gekomen? Heb je al eens ALLE hardware op een ander moederbord geprobeerd? Gewoon alles 1-voor-1 uitsluiten. Druk je geheugen een keer in een pc van je vriend. Draai een dagje, als alles goed gaat. Ok, het geheugen is goed. Ligt het niet aan. Ga zo verder tot je alles hebt gehad. Dit kost misschien veel tijd, maar aangezien je er al 4 weken mee bezig bent is dat nou ook niet zoveel meer.
DOA? Doet de harde schijf het op een andere pc? En doe dan een keer HDTune oid. Formateer em een keer.
Moederbord is het niet(ide schijf werkt wel)
Misschien is de sata connector oid wel kapot? (Probeer alles op een andere pc!)
Geheugen is het niet( 100% memtest)
Hoelang heb je memtest laten lopen? En dan nog, test het op een andere pc.

Persooonlijk denk ik toch echt aan kortsluiting, zit het trouwens op een geaard stopcontact?

[ Voor 114% gewijzigd door Bobmeister op 01-08-2009 23:36 ]

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-05 11:52
Jean37 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:43:
Het probleem is: Mijn pc wil niet opstarten. Tijdens of net na het installeren valt de pc heel de tijd uit; ook met verschillende OS-en.
Wat bedoel je precies met 'de pc valt uit'?

Wordt niets meer van stroom voorzien?

Gaan alle leds uit?

Gaat het scherm uit (geen beeld meer)?

Stoppen de fans met draaien?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
jan99999 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 11:14:
[...]

Klopt niet, ligt aan hardware(bios), ik zie vaker dat er problemen mee zijn, tijdens installeren.
Windows en linux.
Euh, dat een OS een schijf SATA schijf niet ziet, en een P-ATA schijf wel, heeft in 99% van de gevallen niets met het BIOS te maken. Het komt doordat het OS geen drivers heeft voor de SATA controller in de betreffende PC.

De 'Legacy' optie in het BIOS is een softwarematige oplossing van het BIOS om de SATA controller toch te laten werken met oudere drivers van het OS.

Maw. het heeft niets te maken met het BIOS, enkel en alleen met driverondersteuning van het OS.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:15
Je kan ook drivers van de fabrikant downloaden en inbakken in je WIN-DVD(/CD) (bijvoorbeeld met Nlite)

Rare vogel in spe

Verwijderd

mischien de spacers vergeten tussen moederbord en kast?
Pagina: 1