Thinkpad laptop: hoe RPM fan controleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 12:37
Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van een nieuwe laptop. Het enige waar ik niet helemaal tevreden over ben is het feit dat het geluid van de ventilator meer op de voorgrond treedt dan ik acceptabel vind. Met betrekking tot dit model ben ik overigens niet de enige met deze klacht, getuige de volgende links in willekeurige volgorde:
http://forums.lenovo.com/...=by_date_ascending&page=1
http://forum.thinkpads.co...9689&hilit=x300+fan+noise
http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?f=43&t=71672
http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?f=43&t=77318
http://forum.thinkpads.co...3841&hilit=x300+fan+noise

Feit is dat deze laptop vrij dun en dus compact is. Een zeer aantrekkelijke en lichte laptop, maar met betrekking tot koeling werkt dat tegen omdat de warme lucht minder eenvoudig kan ontsnappen. Koeling is echter niet het probleem; het probleem is zoals gezegd het geluid dat erbij gepaard gaat.

Laptop:
Lenovo Thinkpad X300 (6478 14G)
CPU:
Intel core Duo L7100 @ 1.20GHz
Bios:
Laatste versie, geen fan control opties (telefonisch gecheckt bij Lenovo support)
Tool:
TPfancontrol

Zonder TPfancontrol houdt de BIOS de CPU rond de 45 graden. Daarvoor moet de fan regelmatig naar stand 2 of hoger. Dat zou geen probleem zijn, ware het niet dat fan speed 2 boven de 5000 RPM ligt! Dit is te luid om telkens naar te moeten luisteren. Fan speed 1 ligt rond de 1900 RPM en is vrijwel niet hoorbaar. Het verschil tussen fan speed 1 en fan speed 2 is dus redelijk groot (gaat tot 7, slechte verdeling dus).

Momenteel gebruik ik TPfancontrol en houd ik de CPU met fan speed 1 rond de 55 tot 60 graden bij redelijke belasting; muziek & internet. Als ik iets meer vraag van de CPU gaat de temperatuur richting de 60 en dat is het punt waar ik fan speed 2 z’n werk laat doen totdat het systeem weer wat koeler is (dit gaat met TPfancontrol automatisch). Op zich is deze tussenoplossing redelijk acceptabel omdat ik met rustig office werk niet echt richting de 60 ga, zodat ik geen fan hoor. Maar een mooie of ideale oplossing is het niet. Muziek luisteren en intensiever internetten brengt de temperatuur al snel op 60 graden zodat fan speed 2 toch weer z'n intrede doet.

De beste oplossing zou zijn dat er een tussenstap komt. Fan speed 2 zou bijvoorbeeld rond de 3000 RPM moeten liggen. Dan houd je je systeem makkelijker koel zonder een echt hoorbare ventilator. In de BIOS zitten echter geen settings waarmee je dit kunt controleren.

Vragen

Op basis van het vorenstaande heb ik de volgende vragen.
1. Is een constante CPU temperatuur van ongeveer 55 tot 60 graden acceptabel? De BIOS wil ‘m van nature naar 45 brengen, ik zit dus standaard 10 tot 15 graden hoger dan de fabrieksinstelling. De onderkant van de laptop voelt dan redelijk warm aan. In ieder geval warmer dan een Thinkpad T400.
2. Is er voor de tweaker een manier om die voorgeprogrammeerde fan speed van 5000 RPM (stand 2) terug te voeren naar een lager toerental??? Hoop het ten zeerste.
3. Als de vorige vraag ontkennend moet worden beantwoord; zou Lenovo – de fabrikant – dit simpel kunnen oplossen met een BIOS upgrade? Of moet er dan ergens anders wat gewijzigd worden?
4. Nog andere ideeen?

Verder heb ik het e.e.a. gedaan om de temp niet teveel laten oplopen met power management, maar dit moet niet te gek worden, er moet nog wel wat prestatie overblijven… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:40

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

1. Ja dat is acceptabel maar als het stressed maar niet boven de 90 uit komt is er geen probleem.

4. heb je ook al andere programmas gebruikt als speedfan ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
BGB4rn schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:24:
1. Ja dat is acceptabel maar als het stressed maar niet boven de 90 uit komt is er geen probleem.
Dat zou ik dan nog even kunnen testen. Bijvoorbeeld door een zwaar videobestand af te spelen.

Edit: overigens denk ik niet dat het zo ver zal gaan. TPfancontrol staat zo ingesteld dat ie bij hogere temps dan 60 ook harder moet gaan draaien. Op een temp van 90 of hoger heb ik ingesteld dat het stokje weer wordt overgegeven aan de BIOS.
BGB4rn schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:24:
4. heb je ook al andere programmas gebruikt als speedfan ?
Nee, ik heb een vergelijking gezien tussen TPfancontrol en speedfan. Daarbij gaf speedfan andere waarden aan. Mede aangezien TPfancontrol voor de Thinkpads gemaakt is vertrouw ik dit tooltje eigenlijk meer.

Bovendien, met speedfan zit je toch ook vast aan die gepreconfigureerde stappen in RPM?

[ Voor 13% gewijzigd door Tommy The Cat op 01-08-2009 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Tommy The Cat schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:29:
Dat zou ik dan nog even kunnen testen. Bijvoorbeeld door een zwaar videobestand af te spelen.
Dat kan je beter aanpakken door middel van programmas als stress prime of orthos. :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ok. Ik heb Prime95 45 minuten laten draaien (blend). Zowel bij 1024K als bij 8K en 10K is de CPU temperatuur 63 graden @5100RPM. De rest blijft onder de 50 graden.
Tijdens deze stress test heb ik ook radio via het internet geluisterd en dat maakte geen verschil qua temperatuur.

Het is goed om te weten dat, ondanks TPfancontrol, de zaak dus goed koel blijft (tenminste ik denk dat 63 graden dat is onder zware belasting, maar ik ben onervaren op dit punt).

M'n 'probleem' blijft echter van kracht. Met m'n tussenoplossing zit ik dus op hogere temperaturen, 55-60 graden CPU. BGB4rn, je zegt dat de temperatuur acceptabel is. In hoeverre beinvloedt het de levensduur van de cpu/laptop, denk je?

M'n hoofdvraag blijft eigenlijk nog wel dezelfde. Is er een manier waarop ik de voorgeprogrameerde fan speed kan aanpassen? Dus; fan speed 2 is 5000RPM: kan ik daar 3000RPM van maken (er zijn geen bios settings die dit mogelijk maken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

1. Heb je al gedacht aan undervolten? (CPU blijft koeler, leidt tot minder fan activiteit)

2. Verder zou je nog aan de slag kunnen met Artic silver, maar oplossing 1 is een stuk makkelijker.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 01-08-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Philflow schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 21:32:
1. Heb je al gedacht aan undervolten? (CPU blijft koeler, leidt tot minder fan activiteit)

2. Verder zou je nog aan de slag kunnen met Artic silver, maar oplossing 1 is een stuk makkelijker.
Ja daar heb ik aan gedacht en kan ik inderdaad nog proberen. Toch lijkt het zonde om aan snelheid/responsiviteit in te moeten leveren. Uberhaupt vraag ik me af of het veel uitmaakt. Ik heb van iemand met dezelfde laptop de ervaring gelezen dat het niet veel verschil maakte (zelfde laptop). Heb zo 1, 2, 3 geen bron. Maar ok, inderdaad: goede tip.

Arctic silver zal ik me even op inlezen nu. Edit: ah het is andere koelpasta. Nee daar begin ik niet aan. Bovendien heb ik begrepen dat de CPU van deze laptop op een andere/meer definitieve manier aan het moederbord is bevestigd. Bron: http://www.tomshardware.c...-x300-macbook,1917-2.html.
Like MacBook Air’s processor, the L7100 uses a SFF package (Small Form Factor). The advantage is simple: the processor takes up less space on the motherboard. It is soldered in place and can’t be removed or changed. Its frequency is low (1.2 GHz) and its listed TDP is just 12 W.

[ Voor 28% gewijzigd door Tommy The Cat op 01-08-2009 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tommy The Cat schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 21:34:
[...]
Ja daar heb ik aan gedacht en kan ik inderdaad nog proberen. Toch lijkt het zonde om aan snelheid/responsiviteit in te moeten leveren.
D.m.v. undervolten lever je NIETS in aan responsiviteit/snelheid. En het is eenvoudig. Guide:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=235824
Uberhaupt vraag ik me af of het veel uitmaakt. Ik heb van iemand met dezelfde laptop de ervaring gelezen dat het niet veel verschil maakte (zelfde laptop). Heb zo 1, 2, 3 geen bron. Maar ok, inderdaad: goede tip.
Kan per CPU verschillend zijn. Bij mij heeft het veel invloed op de fan acitiviteit. (geen X300)
Arctic silver zal ik me even op inlezen nu. Edit: ah het is andere koelpasta. Nee daar begin ik niet aan. Bovendien heb ik begrepen dat de CPU van deze laptop op een andere/meer definitieve manier aan het moederbord is bevestigd.
Dat maakt niet uit. Koelpasta zou je op de CPU doen, die hoeft dus niet los. Maar ik zou er ook niet snel aan beginnen met name omdat het onzeker is of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Zo! Dat wist ik niet. Volgens de guide kun je wel 5 tot 10 graden gemiddeld lager uitkomen. Dat zou heel, heel mooi zijn. En dan inderdaad ten koste van niets.

Dat zet me toch aan het denken. Waarom dan niet standaard een laptop 'undervolted' leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tommy The Cat schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 22:55:
Dat zet me toch aan het denken. Waarom dan niet standaard een laptop 'undervolted' leveren?
Undervolten moet per CPU individueel afgestemd worden. Kost te veel tijd/geld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Akkoord. Ik heb CPU-Z gedownload (1.41). Er staat bij Core VID (processor) 0.900 V. Dat lijkt me al een heel laag voltage. Krijg je dit nog lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tommy The Cat schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 23:13:
Akkoord. Ik heb CPU-Z gedownload (1.41). Er staat bij Core VID (processor) 0.900 V. Dat lijkt me al een heel laag voltage. Krijg je dit nog lager?
Daar kom je alleen achter als je het probeert. Grote kans van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Helaas kan ik met RMclock geen selectie maken die lager gaat dan 0.9000v. En daar staat hij default al op. Ik vrees dat ik hieruit moet afleiden dat ook dit niet instelbaar is op deze laptop.

Als undervolten dus ook niet gaat lukken en terugklokken niet mijn voorkeur heeft, dan kom ik toch weer terug op m'n laatste hoop en dat is dat ik de fan speeds met corresponderende RPM kan wijzigen. Dus fan speed 2 ipv 5000RPM 3000RPM maken. Maar tot zover nergens nog een oplossing daarvoor gevonden.

Running out of options :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik zou speedfan toch even proberen; kleine moeite en, als het werkt, groot plezier :)
http://www.almico.com/speedfan.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Er zijn ook veel alternatieven voor RMClock, ik weet er alleen weinig van. NHC volgens mij is er 1.

PS. ik ging er vanuit dat je speedfan al had geprobeerd...als je dat nog niet hebt gedaan, doen idd.

[ Voor 34% gewijzigd door Philflow op 02-08-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 14:02
had je prime trouwens wel op prioriteit 8 of hoger getest? want 63 lijkt me een beetje weinig om eerlijk te zijn... wat zijn trouwens de temps van je gpu... kun je testen met 3dmark en uitlezen met gpu-z ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ik kan momenteel even geen bestanden uploaden, dus m'n reactie is niet zo informatief als ik zou willen, maar ik stuit met speedfan tegen het volgende aan.

Edit, ik kan weer uploaden. Dit wilde ik dus laten zien:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Speedfaninfo.jpg

Het leest netjes de twee cores af en Speedfan heeft m'n CPU herkend. Verder krijg ik echter bijna geen info. Ook niets over RPM van fans. Ik kan wel configureren wat de gewenste en de 'alarm'-temperatuur is (tab READINGS > CONFIGURE), maar dit heeft geen invloed omdat de BIOS nog steeds het systeem op 40 graden houdt (en daarbij teveel lawaai produceert).

Nu heb ik de volgende link gevonden:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-245809_11_0.html Daarin wordt verteld dat je eerst je moederbord config moet uploaden in het programma. Daarvoor moet je naar de tab INFO, GET CONFIG, naar de link om je ticket nummer te vinden, registeren (gedaan), en dan je moederbord uit de lijst vinden. Het moederbord kan ik echter niet vinden.

CPU-Z zegt onder de tab MAINBOARD en sectie MOTHERBOARD het volgende:
Manufacturer: LENOVO
Model: 647814G
Chipset: INTEL GM965
Southbridge: INTEL 82801HBM (ICH8-M)

Lenovo staat echter niet in de voornoemde lijst. Wel INTEL, maar dan is GM965 niet terug te vinden. Edit: oja, onder de tab INFO bij speedfan staat wel iets over de chipset: ChipSet: Intel 82801HB ICH8, de southbridge dus.

Betekent dit dat ik nu niks kan met speedfan, omdat het dus geen moederbord info heeft? Edit: inmiddels heb ik een mail gedaan naar addthisplease [at] almico.com met de informatie die CPU-Z over het moederbord geeft.

@Lubbers92. Ik heb 'm op blend laten draaien. Ik zal later kijken naar de prio's. Ik heb ook ORTHOS gedraaid en die kan m'n systeem tot 67 graden krijgen, max.

Edit nr.84:
Hier alsnog de RMclock info, ik kan dus niet lager dan 0,9volt?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/RMclock.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Tommy The Cat op 02-08-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Philflow schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 17:41:
Er zijn ook veel alternatieven voor RMClock, ik weet er alleen weinig van. NHC volgens mij is er 1.
Ok, ik heb NHC verkend. Het mooie was dat ik hier een speciale toepassing vond voor de thinkpad, en inderdaad, ik kon de fan speed regelen zoals in de link getoond. Echter dit was weer volgens de stapjes 1 t/m 7 en de snelheid die bij die stapjes hoort kun je niet wijzigen zodat ik er niks mee opschiet.

Dan is er nog het undervolten. Dat zou ook met NHC moeten kunnen, maar NHC geeft mij helemaal geen info/mogelijkheid om te undervolten. Check:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/NHC1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/NHC2.jpg

De FAQ is verder bijzonder karig :(.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommy The Cat op 03-08-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Tja, wat verwacht je dan van een laptop, dat er uitgebreide overclock functies op zitten ?, ik denk niet dat je het probleem echt gaat oplossen door je processor te ondervolten en instabieler te maken, maar dat is mijn gedachte maar.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tommy The Cat schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 00:01:
[...]
Dan is er nog het undervolten. Dat zou ook met NHC moeten kunnen, maar NHC geeft mij helemaal geen info/mogelijkheid om te undervolten. Check:
Ik gaf NHC maar als een voorbeeldje. Als je echt wil undervolten zul je zelf moeten gaan uitzoeken hoe dat lukt. Op forum.notebookreview.com weten ze er alles van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ok. Zolang ik speedfan nog niet aan de praat krijg (ik twijfel uberhaupt of het RPM kan regelen) en ondervolten ook geen mogelijkheid blijkt zit er niet veel anders op dan te onderklokken.

Als ik op de accu werk, economische settings, dan blijft de cpu bij 1900RPM (niet hoorbaar) rond de 55 graden en komt niet echt hoger (bij muziek via internet en andere werkzaamheden).
Als ik echter op netstroom zit, met dezelfde economische settings, dan klimt de temperatuur toch weer langzaam op naar 60 en dan kickt fan speed 2 er weer in (5000+ RPM).

Vandaar dat ik onderklokken als de enige overgebleven optie zie, tenzij er nog andere tips zijn of een oplossing bestaat voor de RPM controle.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommy The Cat op 04-08-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Hier kun je alternatieven vinden voor RMClock waar je wellicht wel mee kunt undervolten:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=290099

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Thanks. Ik heb het even gescand en zag al wat alternatieven gemeld worden. Asap verdiep ik me er in :).

Edit, trouwens het is volgens mij niet de cultuur van GoT, maar bedankt voor het meedenken, allen.

[ Voor 33% gewijzigd door Tommy The Cat op 05-08-2009 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15
Ik geef je weinig kans. Heb ooit ook een Thinkpad gehad, mooi ding verder, maar veel te afhankelijk van de ventilator. De rpm-stapjes zijn in je bios voorgeprogrammeerd. Lenovo zou hiervoor een update kunnen uitbrengen (al denk ik niet dat ze dat snel zullen doen), maar je kunt er zelf niks aan veranderen. Ik geloof zelfs dat er een embedded controller in zit, dus als je dat wilt wijzigen moet je de software/configuratie van die controller aanpassen. Geen idee of dat kan. Lenovo is vermoedelijk de enige die je informatie kan verschaffen.

Arctic silver, dat wil je toch niet bij een gloednieuwe laptop? Ik denk dat er weinig anders op zit dan te leren leven met de herrie...
Pagina: 1