Phenom II 955 verkeerde freq. ondanks BIOS update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05-2024
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik in het bezit van het volgende systeem (samengesteld n.a.v. Best Buy Guide juli '09):

Processor: AMD Phenom II X4 955 BE
Mobo: Foxconn A7DA-S (AM2+)
Geheugen: OCZ Blade DDR2 PC-8500 2GB 2x
Videokaart: Asus EN9600GT 512M (Had ik nog)
Windows Vista Ultimate 64-bit

Het systeem draaide eerst nog soepeltjes (zonder CPU speed te controleren) op XP 32-bit, maar dat was eigenlijk nog een restant van mijn oude AMD systeem (Athlon 3200+). Daarom heb ik gisteren, om met een schone lei te beginnen, Vista 64-bit erop geïnstalleerd.
Vandaag deed ik voor de grap de Windows Experience Index test, met de verwachting dat mijn GPU óf mijn oude hd de score omlaag zou halen. Niets daarvan bleek echter waar: het laagst scorende onderdeel bleek mijn CPU, met een score van 4,7! Mijn hd haalde een score van 5,3 en m'n graka een 5,9.
Verbaasd als ik was, checkte ik daarom eerst op het internet wat een gangbare score zou moeten zijn voor mijn CPU. Deze zou moeten uitkomen op 5,9.
Met klamme vingers klikte ik naar mijn systeem info. Daar werd een magere 800.0 MHz achter mijn CPU vermeld. :/
Vervolgens heb ik hier de fora afgespit, met Google gezocht en de instruction manual geraadpleegd voor de oplossing. Tóch blijf ik zitten met het probleem. ;(

Ik heb het volgende al geprobeerd:

- Cool 'n Quiet uitgezet (geen verschil).
- BIOS geflasht naar laatste versie (bleek echter al de meest recente versie op te staan).
- Multiplier op 16x 200MHz gezet (Vista geeft 3.20 GHz nu aan , maar CPU-Z blijft 800.0 MHz aangeven samen met een Multiplier van 4x en core voltage van 0,960V).
- "Memory Speed Mode" naar "Manual" gezet en zelf de "Memory Speed Adjust" op "533 MHz" gezet (CPU-Z gaf eerst 400 MHz aan).
- Vista power plan ingesteld op "High performance" (geen verschil).

Ik zit nu met koppijn op de bank, ten einde raad |:( (Die koppijn komt ook vanwege een grove fout in de manual van het mobo :( ; de jumper settings zijn precies verkeerd om genoteerd, met een zichzelf continue CMOS clearende mobo bij het opstarten en peentjes zwetende eigenaar die denkt dat hij zijn mobo heeft gemold als gevolg).

Zou het zo kunnen zijn dat Foxconn dan toch zijn BIOS nog niet in orde heeft? Bij de nieuwste BIOS download link van Foxconn stond de opmerking "Fixed that AM3 CPU cant adjust Multiplier issue" en bij een oudere BIOS update "Update code for support AM3 CPU".
Ik heb toch maar voor de zekerheid de compatibiliteit van m'n moederbord gecontroleerd op de site. Daar wordt echter vermeld dat het mobo compatible is met Phenom II processors.

Bij voorbaat bedankt,

ArtoeDietoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

als je nou is een applicatie gaat draaien.. blijft hij dan ook stug op een MP van 4 staan.. want volgens mij gaat de CPU nu gewoon terugschakelen omdat deze niks te doen heeft..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
Als ik SuperPI een 32M berekening laat doen stijgt de core speed slechts met 0.1 MHz naar 800.1 MHz en de Multiplier blijft op 4x staan. Ook mijn Windows Exp. Index vernieuwen geeft geen nieuw resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Artoe Dietoe op 31-07-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 10:18
Kan je even een screenshotje uploaden van CPU-Z?
Staat je CPU in de CPU support list van je huidige bios versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

hij zegt in zijn post dat zijn CPU ondersteunt wordt maar daar begin ik ook aan te twijfelen..
ik zou zeggen stuur FoxConn een mailje en vraag of ze eventueel een BIOS beta voor je hebben.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/2963/cpuzbz.jpg

Hier mijn screenshot. Maar wellicht is de link naar de pagina van m'n mobo relevant: http://www.foxconnchannel...view.aspx?ID=en-us0000402

Ik zal wel een mail sturen naar Foxconn. maar ik blijf het vreemd vinden; m'n CPU is AM3 maar zou op een AM2+ mobo moeten werken. Tevens staat bij de laatste twee BIOS updates commentaar over AM3 support...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Kan het zijn dat je als Power Options Profiel hebt gekozen voor Minimum Power oid? Het kan dan zijn dat je CPU daarom blijft hangen op die 4x200 = 800MHz CnQ kloksnelheid.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 10:18
Even wat gegoogeld. Het is dus idd een probleem met je BIOS die je CPU niet goed ondersteund. Het handmatig instellen van je multiplier al geprobeerd toevallig (naar 16)?

Persoonlijk zou ik gewoon je mobo RMA'en omdat je toch wel een tijdje zal moeten wachten op een BIOS update die dit specifieke issue oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
kalizec schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:38:
Kan het zijn dat je als Power Options Profiel hebt gekozen voor Minimum Power oid? Het kan dan zijn dat je CPU daarom blijft hangen op die 4x200 = 800MHz CnQ kloksnelheid.
Ah, bedankt, maar Vista had ik al op "High performance" ingesteld. Ik heb m'n startpost aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
Sigma2k8 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:42:
Even wat gegoogeld. Het is dus idd een probleem met je BIOS die je CPU niet goed ondersteund. Het handmatig instellen van je multiplier al geprobeerd toevallig (naar 16)?

Persoonlijk zou ik gewoon je mobo RMA'en omdat je toch wel een tijdje zal moeten wachten op een BIOS update die dit specifieke issue oplost.
Zie mijn startpost; in het BIOS de Multiplier handmatig instellen op 16x 200 Mhz zorgt ervoor dat Vista vervolgens wel de goede core speed aangeeft, maar CPU-Z blijft onveranderd, evenals de 'WIE'.

Hier nog een 'schitterende' site van Foxconn met de vermelding dat m'n mobo toch écht 'ready' is voor een AM3 processor, met verouderde BIOS serienummers: http://www.foxconnchannel...Motherboard/AM3/index.htm
Ik neem aan dat het downgraden naar het oudere BIOS in dit geval niet bevorderlijk is?

En hier nog het lijstje met de BIOS drivers + commentaar (omdat de Foxconn site het zo geweldig goed doet): Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/1769/biossite.jpg

Het begint er inderdaad op te lijken dat ik beter mijn mobo kan RMA'en. Het stomme is dat ik destijds voor dit mobo heb gekozen omdat de Gigabyte uit de BBG overal 'out of stock' was. Inmiddels heb ik al in meerdere posts hierop tweakers gelezen dat Gigabyte daar keurig een BIOS update voor heeft uitgebracht, had ik daar achteraf beter op kunnen wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
By the way: klopt het dat ik maximaal 533 MHz als DRAM speed kan instellen? Of zou ik daar ook 1066 MHz voor moeten kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 20:14
In de cpu support lijst staat geen 955
De kans is dus groot dat hij helemaal niet ondersteund word door het mobo.

Misschien door problemen met het mobo zelf want alle andere cpu's worden wel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artoe Dietoe schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 01:34:
By the way: klopt het dat ik maximaal 533 MHz als DRAM speed kan instellen? Of zou ik daar ook 1066 MHz voor moeten kunnen instellen?
Als op de verpakking van je geheugen 1066 MHz staat moet je in de bios 533 MHz invullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
SpiriTNL schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 07:53:
In de cpu support lijst staat geen 955
De kans is dus groot dat hij helemaal niet ondersteund word door het mobo.

Misschien door problemen met het mobo zelf want alle andere cpu's worden wel ondersteund.
Hmm, ik kom vandaag pas achter die CPU support lijst :$ Alle andere lijstjes met info van Foxconn overtuigden mij dat het mobo geschikt was voor m'n CPU. Ook het feit dat het mobo een 790GX chipset bevat; past precies in AMD Dragon platform straatje (Phenom II cpu, 790GX chipset en een ATi 4800 gpu). Anyway, thanx!
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 08:32:
[...]

Als op de verpakking van je geheugen 1066 MHz staat moet je in de bios 533 MHz invullen :)
Oke, bedankt, dan weet ik zeker dat dat i.i.g. nog klopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Artoe Dietoe schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 13:49:
[...]

Hmm, ik kom vandaag pas achter die CPU support lijst :$ Alle andere lijstjes met info van Foxconn overtuigden mij dat het mobo geschikt was voor m'n CPU. Ook het feit dat het mobo een 790GX chipset bevat; past precies in AMD Dragon platform straatje (Phenom II cpu, 790GX chipset en een ATi 4800 gpu). Anyway, thanx!

[...]

Oke, bedankt, dan weet ik zeker dat dat i.i.g. nog klopt. :)
Wellicht dat er binnenkort nog wel een bios update voor je moederbord komt zodat de processor wel ondersteunt wordt. Daarover kun je ook eens contact opnemen met de fabrikant. Overigens staat Foxconn niet echt bekend om zijn goeie bios support, althans, niet als je linux gebruikt (Foxconn heeft heel lang geweigerd ervoor te zorgen dat linux goed werkte op hun moederborden).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
edit:lama

[ Voor 89% gewijzigd door tjverhagen op 01-08-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Artoe Dietoe schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 01:34:
De 533 is inderdaad de max. Omdat het DDR is moet je de kloksnelheid x 2 doen.
Dat wordt 2x 533 = 1066 MHz. Dit klopt wel.

Als je hem op 1066 kon instellen, dan zou je je RAM opblazen (of misschien laten smelten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
michaelmou schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 13:01:
[...]

De 533 is inderdaad de max. Omdat het DDR is moet je de kloksnelheid x 2 doen.
Dat wordt 2x 533 = 1066 MHz. Dit klopt wel.

Als je hem op 1066 kon instellen, dan zou je je RAM opblazen (of misschien laten smelten :P )
Haha, bedankt (gesmolten RAM, mmm :Y) ). Dat vermoedde ik dus ook, maar goed. Dat krijg je er van als je vorige geheugen uit reepjes van 256 MB DDR400 bestond. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
Beste mensen, bedankt voor alle replies, hulp en het meedenken. d:)b
Ik heb inmiddels een reply gekregen van de tech support van Foxconn, met daarbij een nieuwere BIOS (81BF1D27). CPU-Z en Vista geven nu de juiste waardes aan. Ook krijg ik nu een 5.9 *O* bij m'n WEI.

Dus, mijn probleem is opgelost!

Thanx,

ArtoeDietoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws!

Aantal vragen aan jou;

Geldt die BIOS versie ook voor de Phenom II 945BE?

Heb je via het Foxconn support forum aangevraagd? Zie em niet staan tussen downloads...

En hoe heb je BIOS geupdate? Via floppydisk geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoe Dietoe
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:06:
Goed nieuws!

Aantal vragen aan jou;

Heb je via het Foxconn support forum aangevraagd? Zie em niet staan tussen downloads...

En hoe heb je BIOS geupdate? Via floppydisk geflashed?
Ja, zeker goed nieuws. GTA IV draait bijv. nu als een zonnetje!

Ik durf niet te zeggen of hij ook geschikt is voor de 945BE, ik heb er geen compatibility lijst bij gekregen.

Het beste is om even een online formuliertje in te vullen bij de tech support van Foxconn. Ik had vrijdagnacht een vraag ingediend, kreeg gelijk een ontvangstbevestiging en vandaag keurig een bericht terug met de BIOS als attachment erbij. Ik vermoed dat dit nog een betaversie is, en dat hij daarom nog niet op de site staat (of ze zijn erg sloom daar ;) )

Ik heb de BIOS geupdate vanuit Vista met een BIOSflash programmaatje van Foxconn zelf. Het heet "FOX LiveUpdate" en staat in principe ergens op de Foxconn site, en anders op de bijgeleverde drivers CD van je mobo.
Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is je nieuwe BIOS selecteren, en de rest gaat vanzelf. Makkelijker kan gewoon niet, en het heeft bij mij al meerdere keren goed gewerkt.

Succès! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, ik heb het nagevraagd bij de foxconn support. Ook snel response; de beta bios is ook voor de 945BE.

Alleen ik draai op het moment windows 7 x64 dus weet niet op die Fox Liveupdate gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:06:
945BE? Er bestaat geen 945BE. Alleen de 550, 720, 940, 955 en 965 zijn als Black Edition verkijgbaar.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja excuus het is de gewone 945.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
jgc

[ Voor 106% gewijzigd door dakka op 05-08-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kunt de multiplier gewoon op 16 zetten inplaats van AUTO, veranderd die ook niet meer door Cool'n'Quiet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drizzy
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-08-2020
Artoe Dietoe schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 13:10:
Beste mensen, bedankt voor alle replies, hulp en het meedenken. d:)b
Ik heb inmiddels een reply gekregen van de tech support van Foxconn, met daarbij een nieuwere BIOS (81BF1D27). CPU-Z en Vista geven nu de juiste waardes aan. Ook krijg ik nu een 5.9 *O* bij m'n WEI.

Dus, mijn probleem is opgelost!

Thanx,

ArtoeDietoe
waar kunnen we die bios update vinden?

Heb hetzelfde probleem, en wil gaan overklokken met amd overdrive maar het ding blijft dan gewoon hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drizzy
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-08-2020
bedankt, heb deze bios erop gezet en nu geeft cpu-z de juiste waardes terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 01:03

Dreanor

Joene

Ik vraag mij af waarom ze deze versie van de bios niet op hun site hebben gezien de versies op hun site het probleem met de AMD 955BE niet verhelpen.

Of is dat gewoon de Foxconn website service wat niet helemaal top is?

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Pagina: 1