ADSL Modem als kabelrouter?

Pagina: 1
Acties:

• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 01:20
Hallo allen,

Sinds korte tijd beschikken we over kabelinternet van UPC. M'n pa heeft het telefonisch aangevraagd en hij geeft aan dat UPC niet heeft gevraagd of wij een draadloze- of een draad-modem wilden. Ze hebben ons een draad-modem gegeven. We hebben hier drie desktops en twee laptops staan (die bij voorkeur via wifi verbinding hebben). De draad-modem heeft echter maar één utp-ingang :/
Ik dacht dit op te lossen door gewoon de oude adsl-modem/router er tussen te knallen, maar dit lijkt niet te werken.
Ik heb gewoon een utp-kabel van de upc-modem naar de adsl-router gedaan en vervolgens de andere utp-kabels, waaronder die van de wifi. Dit werkt dus niet.

Is er een manier waarop het wel zou moeten lukken met een adsl-router? Volgens mij is het mij in het verleden wel eens gelukt...

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 20:20
Gaat niet werken ben ik bang.
Wat voor router heb je? En heb je een los access point?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Bij de adsl router DHCP uit of als bridge instellen misschien. Maar het is wel handig ja als we het merk+model weten van die router.

edit:
Ligt er natuurlijk aan of de UPC modem ook een router functie heeft :) Het kan ook zijn dat het MAC adres van een eerder aangesloten PC nog in het geheugen van de UPC modem hangt en in dat geval zou als het goed is de UPC modem moeten resetten of even zonder stroom laten staan. Ook is het mogelijk om het MAC adres van die pc te clonen in de ADSL modem/router. Mogelijk weet iemand anders hier meer vanaf :)

[ Voor 68% gewijzigd door Kixtart op 31-07-2009 20:58 ]

☻/
/▌
/ \

• Polen
Klopt, daar probeer ik nog achter te komen. Het is een Eminent, in het verleden was de site ook niet op orde op dat gebied, daar kreeg ik via het modelnummer de verkeerde, maar nu kan iik het modelnummer ook niet meer vinden. Het is in ieder geval een 4-ports adsl router, aldus de onderzijde van het apparaat.

Ik heb een los access point ja.

Ik ga even verder zoeken voor dat model van die router.

Edit: dit is 'm

Het continue geblaat over telefoon/adsl/isdn etc doet mij vermoeden dat dit wel eens niet kan gaan lukken.
Volgens de handleiding is hij te gebruiken als bridge. Ga ik eerst eens even uitzoeken hoe dit allemaal in z'n werk gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Polen op 31-07-2009 21:06 ]

• Bjornski
Inderdaad. Deze router kun je niet gebruiken om je upc verbinding te routeren. Je hebt maar aan één kant van de router ethernet (de andere kant is ADSL).

Wat voor access point heb je? Misschien dat je die kunt laten routeren...
Als dat niet kan moet je gewoon een draadloze router aanschaffen. Kost een paar tientjes, maar dan is je probleem opgelost.

Ik heb goede ervaringen met een wrt54g van linksys.

• Bjornski
Lees nu pas de laatste alinea van jouw post.

Een bridge betekent dat het ADSL signaal ongerouteerd wordt doorgestuurd. Daarmee schakel je dus de router effectief uit. Handig als je een ander apparaat (linux bak, wireless router of wat dan ook) wilt gebruiken in plaats van de ingebouwde router. Heb je dus niet zoveel aan in dit geval.

@kixstart: Bij mijn weten routeren die kabelmodems van UPC niet. Tenminste, dat deden ze vroeger niet (paar jaar terug)

[ Voor 15% gewijzigd door Bjornski op 31-07-2009 21:20 ]

• Polen
Ik heb er gelukkig op m'n kamer nog een die ik niet gebruik, maar dat wordt dan volgende week ff testen.
Het is gewoon triest dat UPC loopt te bitchen over een fout die zij hebben gemaakt. Is het nou echt zo'n grote moeite om die de huidige modem om te laten wisselen voor een draadloze? Van hun mag het niet....
Zou zoveel makkelijker zijn, nu hebben we daar drie kastjes staan, anders had het bij één gebleven.

Access point is ook van Eminent (EM 4020), heel simpel dingetje en valt volgens mij niet te routeren. Ding heeft één utp ingang.

• Bjornski
Je kunt nog een ding checken:

Als je je pc rechtstreeks aan de UPC modem hangt, wat voor IP adres krijg je dan?

Je kunt je ip adres vinden door op de command prompt het volgende in te tikken:
code:
1
ipconfig

Als dat een adres is dat begint met:
192.168.<iets>.<iets>
of 172.16.<iets>.<iets>
of 10.<iets>.<iets>.<iets>

Dan routeert je UPC modem al voor je. In dat geval kun je je access point direct aan de UPC modem hangen. Modem en access point moet je dan even opnieuw opstarten en eventueel het access point een ander mac-adres geven.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Je hebt maar aan één kant van de router ethernet (de andere kant is ADSL).
Waarom niet. Als je normaal meerdere pc's aan een modem met router functie hebt hangen dan kan je tussen de pc's toch ook bestanden verzenden. Gewoon niet de RJ11 aansluiting gebruiken.
@kixstart: Bij mijn weten routeren die kabelmodems van UPC niet. Tenminste, dat deden ze vroeger niet (paar jaar terug)
Mocht dat niet zo zijn dan dus niet in bridge zetten, maar deze de routing laten doen.

Mogelijk is hier nog veel te vinden:
http://gathering.tweakers...n]=AND&where=GoT#hitstart
http://www.google.nl/sear...gle+zoeken&meta=&aq=f&oq=

☻/
/▌
/ \

• Polen
Bjornski schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 21:27:
Je kunt nog een ding checken:

Als je je pc rechtstreeks aan de UPC modem hangt, wat voor IP adres krijg je dan?

Je kunt je ip adres vinden door op de command prompt het volgende in te tikken:
code:
1
ipconfig

Als dat een adres is dat begint met:
192.168.<iets>.<iets>
of 172.16.<iets>.<iets>
of 10.<iets>.<iets>.<iets>

Dan routeert je UPC modem al voor je. In dat geval kun je je access point direct aan de UPC modem hangen. Modem en access point moet je dan even opnieuw opstarten en eventueel het access point een ander mac-adres geven.
Maar de drie desktops hebben allen geen draadloos ontvangst. Dan wordt het toch onmogelijk om die van internet te voorzien?

Alvast bedankt allemaal voor de geboden hulp.

• Polen
Ok, vanmiddag een Philips wireless router (SNB5600) aangeschaft. Alle lijkt te kloppen, maar ik heb gewoon geen internet. Ik heb via de handleiding alle stappen gevolgd en daarbij kom ik niks tegen waar het fout gaat.
Alle pc's worden herkent, maar er is dus geen internet. In het statusscherm wordt ook niet aangegeven dat er iets niet klopt.

Het enige waar ik zo aan kan denken is bij het invullen van de hostname en waarbij het mac-adres wordt weergegeven. Aangezien wij van UPC geen ISP gegevens hebben gekregen heb ik de hostname gewoon leeg gelaten.

Hier nog een melding uit het logboek, die zich iedere keer herhaalt, misschien heb je er wat aan:

2004-12-18 01:59:21 DHCP Client: Could not find DHCP daemon to get information
2004-12-18 01:59:16 DHCP Client: Send Discover

Goed gezien, de tijd klopt niet, maar die kan ik niet wijzigen.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

UPC modem al eens een tijdje uitgezet voor het geval dat het MAC adres onthouden wordt?

☻/
/▌
/ \

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uit: UPC Internet vragen & problemen topic deel II
Groot nieuws: UPC kijkt niet meer naar de PC MAC-adressen voor het krijgen van een IP adres :D

Nu is bovenstaande procedure veranderd in:
- modem van stroom halen
- PC via ethernetkabel aan modem verbinden
- modem aanzetten
- PC resetten (of DHCP release/renew)

Et voila, je hebt een publiek IP.

Dit werkt dus ook bij een router, spelcomputer of voor mijn part NetBSD-enabled toaster
Wellicht dat je dat even kan proberen en anders staan er in dat topic misschien nog wel meer nuttige tips voor je :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Polen
Jullie zijn helden. Het werkt! Vele malen dank! _/-\o_ _/-\o_

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-03 12:55

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

En wat was je oplossing? (Dan hebben anderen er in de toekomst ook nog wat aan ;) )

Rail Away!

• Polen
Mad Marty schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 20:53:
En wat was je oplossing? (Dan hebben anderen er in de toekomst ook nog wat aan ;) )
De modem tijdje van het stroom, plus release/renew (laatste stond overigens ook in de handleiding :$ ).
Pagina: 1