SATA II schijf in oud systeem

Pagina: 1
Acties:

• michielarnout
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 23:05
Hey,

Na een paar dagen googlen en rondsurfen ben ik al veel wijzer geworden over de mogelijkheden en beperkingen van SATA-schijven, maar wat in mijn geval de beste oplossing is is me nog steeds onduidelijk. Ik heb een nieuwe Western Digital Caviar Green harddisk van 1TB (WD10EAVS - SATA 300) die ik voorlopig in een behoorlijk verouderd systeem moet hangen. Het gaat om een Medion PC met een MSI MS-7042 moederbord. Dit betekent: alleen een (VIA 8237) IDE-controler en 32bits 5V 33MHz PCI-sleuven. Als ik alle info goed begrepen heb, zou ik van de volgende oplossingen gebruik kunnen maken:
  1. Een Serial ATA PCI-kaart aanschaffen, bijvoorbeeld van Sweex. Mijn voeding heeft nog geen SATA-aansluiting, dus ik zal in dit geval ook nog een MOLEX naar SATA verloopkabel moeten gebruiken.
  2. Gebruik maken van een SATA to IDE converter. Mijn onboard IDE heeft nog ruimte voor één device, dus dit zou moeten werken. Afhankelijk van de converter zal ik weer verloopkabel voor de voeding moeten gebruiken.
  3. Er een externe harde schijf van maken met behulp van een SATA HDD behuizing en deze via USB 2.0 aan mijn systeem hangen.
Zou iemand mij kunnen vertellen of deze oplossingen inderdaad gaan werken? Werken de moderne PCI-kaarten eigenlijk nog wel in de originele 5V 32bits PCI-sleuven? Welke oplossing zouden jullie adviseren? Welke zal de minste problemen geven? Welke de grootste snelheid?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

ik heb hier een p3 draaien met een sweex sata pci kaartje en een 750 gb samsung spinpoint.

snelheid is niet echt super maar voor een download/storage bak voldoet het prima.

Dell l600cx om precies te zijn, waar ik een 1 Ghz cpu in gedrukt heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Emmeau op 31-07-2009 20:34 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

• michielarnout
Ook met een verloopkabel voor de voeding neem ik aan? Mijn systeem is een 3 Ghz p4, dus dan moet dat zeker werken.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

yup zonet een 500 GB erbij geplaatst (seagate)

zo'n lullig molex naar 2 x sata gekocht voor een paar euro en werkt als een trein.

bak heeft een 145 watt voeding, staat 24/7 aan, doet wat torrents , file server en andere meuk.

externe hd zou ik van weg blijven, slechte ervaring mee met systemen die 24/7 aanstaan

die Sweex kaartjes zijn echt simpel, silicon 3112 erop over het algemeen, maar het werkt wel .
mijn p3 draait nu WHS op sata zonder enkel probleem.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Ik hoop wel dat je OS up-to-date is. Een standaard XP snapt bv. niet veel van 1TB schijven. Vanaf SP1 geloof ik wel.

Als het puur om een downloadbakje gaat is een Synology-kastje mss wel een idee.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 04:37 ]

• michielarnout
Ja, OS is up-to-date: SP3. Het gaat om een PC voor dagelijks gebruik, maar de extra schijf is puur voor downloads, backups en dergelijke bedoeld: het OS en alle programma's draaien vanaf de originele schijf. Synology ziet er goed uit. Ik had zelf al naar de Spire Gigapod zitten kijken, maar een NAS server is inderdaad een veel mooiere oplossing. Direct vanuit iedere PC en laptop in mijn netwerk benaderbaar. Mits het probleemloos werkt, want anders bouw ik de schijf net zo lief in mbv zo'n Sweex kaartje.

Ook niet onbelangrijk: de SATA schijf is gloednieuw, dus moet nog geformateerd worden. Gaat dat bij alle drie de oplossingen lukken?

[ Voor 20% gewijzigd door michielarnout op 01-08-2009 10:25 ]

Verwijderd

Het lijkt me dat zo'n kastje het wel kan formatteren. En anders hang je 'm toch even in die PC. Formatteren en overzetten.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het makkelijkste is idd. een pci kaartje.Je zit dan echter wel vast aan de SATA 150 snelheid.Voor SATA 300 zijn er weer pci-e kaartjes.

Schijfbeheer zou hem gewoon moeten herkennen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Verwijderd

Bij sweex word er ook een molex -> sata connector mee geleverd. Alle 3 de oplossingen werken, maar zou persoonlijk voor een pci kaartje gaan ivm de meeste snelheid.
Pagina: 1