kwaliteit Arcam Alpha/DiVa door de jaren heen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:15
Ik heb al enige jaren naar veel tevredenheid een set van Dynaudio zelfbouwspeakers, een NAD C320BEE versterker en een Arcam Alpha 3 cd-speler. Vooral die cd-speler was ik erg verrast over inzake de mate van detaillering en precisie in geluid.

Nu heb ik het idee dat op het moment m'n versterker de zwakste schakel in de keten is en zit ik te kijken wat er aan Arcam-versterkers op de tweedehands markt is. Iets meer controle in het laag zou ik waarderen en performance bij een laag speelvolume ook.

Wat me opvalt is dat bij Alpha-versterkers nieuwere modellen soms veel lager geprijsd zijn dan oudere. Op sites als audioreview.com lijkt dit ook met de nieuwprijzen zo te zijn. Wat ik me vooral afvraag is in hoeverre dit een graadmeter is voor de kwaliteit van de apparaten. Zijn er bepaalde bouwjaren om te vermijden of die je juist wilt hebben?

Ik hoop dat iemand die de verschillende modellen een beetje gevolgd heeft me een eindje op weg kan helpen. Natuurlijk zou het leuk zijn een versterker te hebben die qua serie matcht met m'n cd-speler, maar als dit net een baggerapparaat blijkt te zijn weet ik dit liever vooraf ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Mijn ervaring met Arcam beperkt zich tot een Alpha 7 die ik een tijd heb mogen lenen toen m'n Luxman LV-105 voor de zoveelste keer in reparatie was (lang geleden), maar ik vermoed dat als de NAD nu de zwakste schakel is, dit net zo hard gaat gelden voor bv. een Alpha 7.
Dit type versterker (engelse betaalbare high end versterkers zonder toeters en bellen) doen 't m.i. nl. vooral heel erg goed op mooie 2-weg monitors, maar een stuk minder op flinke vloerstaanders met een forse woofer en een niet zo gemakkelijk impedantieverloop. En ik vermoed dat jouw Dynaudio's in die laatste klasse vallen.

Ik had die Alpha 7 aan een setje T+A Criterion TMR80 speakers hangen (vloerstaanders, 3-weg transmissielijn, nogal lastig impedantieverloop met een dip van 2 ohm), en daar had ik ook last van een 'zwemmend' laag terwijl de Luxman en m'n huidige Marantz MM9000 daar absolut geen last van had/heeft.

Na de Arcam heb ik nog vrij lang met een Aura VA-100 versterker gedraaid (ook zo'n mooi puristisch engels versterkertje), en die had in iets mindere mate hetzelfde probleem als de Arcam: hij kon het laag van de T+A's maar met moeite beheersen. Maar aangesloten op 2 Infinity Reference 1i boekenplank luidsprekers voelt 't ding zich als een vis in het water en klinkt 'ie nog steeds fantastisch!

Kortom, als jouw Dynaudio's net zo lastig zijn als mijn T+A's, zou ik eerder naar bv. Marantz, Accuphase, Denon, Luxman, etc. kijken...

wat bedoel je trouwens met "performance bij een laag speelvolume"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afaik is de alpha serie goedkoper dan het spul uit de delta series.

Heb zowel voor als eindversterker uit de delta serie, en een cd-speler, en een black box.

Qua kwaliteit is met name die eerste heel aardig, alhoewel ik atm helaas een andere DAC heb staan.

Het purisme spreekt me ten zeerste aan.

Speakers: dali606, aurum cantus leisure5+.
Pre amp: Zou ik op moeten zoeken.
Eindbak: PE2200, kan dat?

(heb het even niet bij de hand)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 31-07-2009 22:28 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik vind dat je nooit teveel moet generaliseren met merken, en zeker niet over een periode van vele jaren. De markt verandert, merken veranderen en elk merk heeft op elk moment apparaten die goed en minder goed zijn. Sommige merken worden op GoT nogsteeds heilig verklaard omdat ze 20 jaar geleden geweldige spullen maakten, maar zo'n merk is soms nog maar een schim van wat het ooit was.

Arcam is een prima merk en mij spreekt de klank erg aan. Ik heb zelf Arcam Diva spullen (CD73 en AVP700 preamp) en ben dik tevreden over het geluid. De AVP700 is bijvoorbeeld mijlen beter dan de NAD T163 die ik hiervoor heb gehad. Ook klinkt de CD73 voor mij beter dan een C542 van NAD.

Dat Arcam versterkers allemaal niet sterk genoeg zouden zijn is natuurlijk onzin en waarschijnlijk gebaseerd op 1 enkele ervaring met een Arcam versterker. Arcam heeft net zo goed dikke bakken met zware voedingen die tientallen Amperes kunnen leveren op kanalen die het nodig hebben.

Overigens, recentelijk heeft Arcam de Diva-lijn helemaal laten vervallen. Waarschijnlijk vanwege een commerciele move. Dat zou goed de reden kunnen zijn dat nieuwe Diva apparaten goedkoop te krijgen zijn terwijl mensen tweedehands niet teveel verlies willen maken tov wat ze zelf betaald hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Exirion op 31-07-2009 22:31 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Exirion schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 22:28:
Dat Arcam versterkers allemaal niet sterk genoeg zouden zijn is natuurlijk onzin en waarschijnlijk gebaseerd op 1 enkele ervaring met een Arcam versterker.
Dat heb je mij niet horen zeggen, en ik begon mijn post ook met de vermelding dat ik slechts ervaring heb met 1 Arcam versterker. Maar TS zoekt een Arcam in de lijn van z'n Alpha 3 CD-speler, en dan zit je al gauw in die wat kleinere prachtige puristische versterkers. En daar zijn niet alle luidsprekers blij mee, of andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 14829 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 22:42:
Dat heb je mij niet horen zeggen, en ik begon mijn post ook met de vermelding dat ik slechts ervaring heb met 1 Arcam versterker. Maar TS zoekt een Arcam in de lijn van z'n Alpha 3 CD-speler, en dan zit je al gauw in die wat kleinere prachtige puristische versterkers. En daar zijn niet alle luidsprekers blij mee, of andersom...
Ok, duidelijk. Je raadde aan om naar andere merken te kijken maar het leek net alsof je Arcam in het geheel afraadde. Met die nuancering erbij is het een ander verhaal :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 14829 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 22:42:
[...]
Mja dat is inherent aan de alpha serie.
Alpha is afaik de budget-friendly high end prut, en delta is wat higher end.

Diva heb ik geen ervaring mee, vind ik te nieuwerwets.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Boudewijn schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 23:16:
Diva heb ik geen ervaring mee, vind ik te nieuwerwets.
Ja, is maar 8 jaar geleden geintroduceerd he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Mijn Dynaudio's zijn geen vloerstaanders :) . Het zijn standmounts met dezelfde bezetting als de Dynaudio Nuance. Dat wil zeggen een 17cm woofer en een (heel fijne :Y) ) tweeter. Impedantieverloop weet ik eerlijk gezegd niet... maar me dunkt dus niet megazwaar :) .

Maar goed... ik wil gewoon het maximale uit m'n speakers halen en ik zit te bedenken of ik daarvoor een dikkere NAD of een Arcam zal gaan halen. En zoals ik in de startpost al aangaf ben ik eigenlijk benieuwd of er ook "mindere jaren" tussen zitten om te mijden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe gehecht je bent aan je CD-speler, want je beperkt jezelf wel door een bijpassende versterker te willen. De Diva CD-spelers zijn nieuw goedkoop te krijgen omdat de lijn eruit is. Schitterend design, in zilver en zwart te krijgen. Zelf heb ik de Arcam CD73 en AVP700:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSC_2390_2.jpg

Het is maar net wat je zoekt en wat je budget is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
ucchan schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 11:26:
Mijn Dynaudio's zijn geen vloerstaanders :) . Het zijn standmounts met dezelfde bezetting als de Dynaudio Nuance. Dat wil zeggen een 17cm woofer en een (heel fijne :Y) ) tweeter. Impedantieverloop weet ik eerlijk gezegd niet... maar me dunkt dus niet megazwaar :) .

Maar goed... ik wil gewoon het maximale uit m'n speakers halen en ik zit te bedenken of ik daarvoor een dikkere NAD of een Arcam zal gaan halen. En zoals ik in de startpost al aangaf ben ik eigenlijk benieuwd of er ook "mindere jaren" tussen zitten om te mijden :) .
Ik ken jouw Dynaudio's niet zo goed, eigenlijk helemaal niet, maar over het algemeen lusten de Dynaudio's wel wat juice.

Ik zou kijken of die Arcam's ook bij een lagere impedantie nog stabiel zijn. In mijn ervaring zijn kleinere speakers vaak lastiger aan te sturen dan vloerstaanders.

Ben zelf aan het kijken naar een Chord amp, maar die zijn tweedehands schaars en prijzig.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Exirion schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 11:48:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe gehecht je bent aan je CD-speler, want je beperkt jezelf wel door een bijpassende versterker te willen.
Nouja... ervoor had ik een vrij oude Denon. Toen die wat vervelend begon te doen heb ik bij een winkel gekeken bij de occasions en heb ik de Arcam beluisterd. Er zat toen net een nieuw loopwerk in, maar wat veel belangrijker was, ik hoorde ineens allemaal details die ik met m'n oude speler niet hoorde :) .

't Is eigenlijk gewoon zo dat ik wat die speler aangaat niet zoveel meer te wensen heb en het 'retroaspect' (de herrie van het laatje :D ) wel cool vind. Wat die speler aangaat heb ik dus niet het idee dat ik iets nieuws hoef, eigenlijk, wel ben ik nieuwsgierig geworden wat het merk nog meer te bieden heeft. M'n gedachtegang is trouwens ook een beetje dat ik met spul op enige leeftijd wat meer bang for the buck kan krijgen :) .

Maar als iemand voor een Alpha 3 250 vraagt en iemand anders voor een Alpha 9 300 ga ik me wel afvragen hoe een en ander zit :P . Overigens is dat wel een beetje het budget als ik het nu zou kopen.

Hoe het ook zij, ik wil er qua amp in elk geval niet op achteruit gaan :Y) .

[ Voor 3% gewijzigd door Bananenplant op 01-08-2009 14:03 ]

Pagina: 1