Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WGA] Hoe lang blijft de Product activation server online?*

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De eerste OSs met activatie beginnen al aardig oud te worden. De eerste keer dat ik met WGA in aanraking kwam was met Windows 2000, toen ik een Terminal Serverpark had gebouwd.

Nu komt het bij bedrijven heel vaak voor dat er hele oude software draait. Ik heb weleens een Pentium 4 systeem geinstalleerd met MS-DOS om bepaalde software draaiend te houden. Software upgraden is de makkelijkste oplossing, maar dat gaat vaak via langdurige trajecten.

Anyway, kan ik Windows XP of Vista over 10 jaar nog activeren? Heeft Microsoft de garantie gegeven dat ze de activatieserver voorgoed online houden of dat ze later een WGA calculator vrijgeven? Zoniet, dan zou er sprake kunnen zijn van een huurovereenkomst ipv een koopovereenkomst en kan ik tegen die tijd een hele hoop koopovereenkomsten laten ontbinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 31-07-2009 19:39 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

WPA = encryptie voor draadloos netwerk. Je bedoelt WGA?

Dat zul je Microsoft moeten vragen. Ze zullen inderdaad wel met een oplossing komen, vergeet het maar dat je geld terug kunt vragen :)

[ Voor 56% gewijzigd door gambieter op 31-07-2009 19:34 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Trommelrem
Ik kan me inderdaad herinneren dat het weleens WGA wordt genoemd. Maar als het Windows Product Activation heet, waar staat de G dan voor?

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 31-07-2009 19:35 ]

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Trommelrem schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:35:
Ik kan me inderdaad herinneren dat het weleens WGA wordt genoemd. Maar als het Windows Product Activation heet, waar staat de G dan voor?
Windows Genuine Advantage :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Trommelrem schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:35:
Windows Genuine Advantage.

Zoals gezegd: de afkorting WPA is Wikipedia: Wi-Fi Protected Access, en niemand gebruikt WPA voor de Windows activatie :)

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 31-07-2009 19:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou ja, dan maar zo ;)

Op zich een leuke vraag :)
Waar je wel even op moet letten is dat je een gebruikerslicentie afneemt voor een produkt met een bepaalde EndofLife datum, en eigenlijk niet echt iets 'koopt' in die zin.

Klinkt legalese, maar wel iets om rekening mee te houden qua vraagstelling.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Trommelrem
Maar is de EOL niet gewoon de datum dat de ondersteuning stopt? Ondersteuning die stopt betekent niet onmiddelijk dat het product er ook mee stopt. Bovendien zegt de verkoper in de winkel tegen de consument dat het een koop is. Dus is er sprake van koop en niet van huur (voor de consument dan).

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
alt-92 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 20:14:
Nou ja, dan maar zo ;)

Op zich een leuke vraag :)
Waar je wel even op moet letten is dat je een gebruikerslicentie afneemt voor een produkt met een bepaalde EndofLife datum, en eigenlijk niet echt iets 'koopt' in die zin.

Klinkt legalese, maar wel iets om rekening mee te houden qua vraagstelling.
Waarom is dat iets om rekening mee te houden? Ik zie nergens in de EULA van Vista of XP staan dat er een termijn aan vast zit (en alleen in die van Vista zie ik expliciet iets staan over dat je een licentie afneemt). Er staat ook in diezelfde EULA dat die EULA de volledige overeenkomst bevat, dus ik vermoed zomaar dat er ergens anders niet nog een regeltje staat "ja maar dat geldt maar voor een X aantal jaar".
Een nette oplossing zou zijn, op het moment dat ze de stekker uit de activatieservers willen trekken, een laatste update voor het pakket dat EOS/EOL gaat uitbrengen die ervoor zorgt dat activatie niet meer noodzakelijk is, maar dat is als fabrikant natuurlijk niet een manier om gebruikers op het upgrade-pad te forceren.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er staat helemaal niks over de duur van de overeenkomst in de EULA overigens, dat terzijde.
Alleen de garantie is qua termijn duidelijk gedefinieerd.

Die verkoper kan zoveel zeggen, jij als afnemer moet voordat je het produkt in gebruik neemt een eindgebruikersovereenkomst accepteren waarin de licentievoorwaarden voor gebruik staan :)

[google=Windows EULA] levert op:

http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/
en http://download.microsoft...a49-8d11-3c017177bdc2.pdf

En daar staat onder andere in:
ad 8 DRAAGWIJDTE VAN DE LICENTIE.
De software wordt niet verkocht, maar onder licentie verstrekt.
Deze overeenkomst verleent u slechts bepaalde rechten om de software te gebruiken. Microsoft behoudt zich alle andere rechten voor. U mag de software alleen gebruiken zoals expliciet wordt vermeld in deze overeenkomst, tenzij het toepasselijke recht u meer rechten verleent ondanks deze beperking. U moet zich houden aan deze technische beperkingen in de software waardoor u deze alleen op bepaalde manieren kunt gebruiken
Theoretisch kan MS dus wel na 10 jaar ondersteuning stopzetten - de licenties op het produkt worden immers niet meer verkocht tegen die tijd en aangezien er nergens een geldigheidsduur staat en alleen een garantieduur op de overeenkomst 'zou dat eventueel kunnen'.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50

Reptile209

- gers -

Waarschijnlijk zeggen ze dan dat je, zolang Microsoft bestaat, je je product best telefonisch kunt activeren tot en met sint-juttemis. Als ze dat zat zijn, kunnen ze altijd alsnog in 2045 de calculator vrijgeven ofzo. Deze aanpak kost hen zo goed als niets (als er na een tijdje nog maar 2 man per jaar voor bellen, zal het veel zijn) en ze voorkomen een hoop juridisch gezeik.
Je hardware gaat toch een keer de geest geven, dus tijd voor een totale upgrade, en de software support houdt een keertje op... Ik zou me meer zorgen maken over het up-to-date kunnen houden van zo'n systeem dan over de activatie.

Zo scherp als een voetbal!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ZO, dat is een smerig zaakje dan. En dan bedoel ik niet 'dat mensen dat dan maar hadden moeten weten', maar bedoel ik dat je dus nooit weet hoe je na je aanschaf verder moet. Behalve dan doen wat de 'baas' (Microsoft) zegt..

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt als consument nu eenmaal niet alleen bepaalde rechten, maar ook een eigen informatieplicht.
Dat je je gebruikersoverenkomst nou gewoon wél een keer doorleest lijkt me sowieso niet onverstandig.

http://slated.org/windows_xp_eula_in_plain_english

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 01-08-2009 13:39 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
blaataaps schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 13:06:
[...]

Een nette oplossing zou zijn, op het moment dat ze de stekker uit de activatieservers willen trekken, een laatste update voor het pakket dat EOS/EOL gaat uitbrengen die ervoor zorgt dat activatie niet meer noodzakelijk is, maar dat is als fabrikant natuurlijk niet een manier om gebruikers op het upgrade-pad te forceren.
Maarja hoelang moet je dan die update blijven aanbieden :)

Ik gok eerder dat ze telefonische activatie ( zolang het bedrijf bestaat ) in stand houden en achter een betaal-nr knallen.

Dan heb je toch nog altijd een mogelijkheid tot checken op legaliteit en je hebt altijd de mogelijkheid om een salespitch te houden voor het upgrade-pad.

Kosten zijn minimaal ( telefonistes zitten er al, activatie mogelijkheid is er ook al etc. )
johnkeates schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 13:15:
ZO, dat is een smerig zaakje dan. En dan bedoel ik niet 'dat mensen dat dan maar hadden moeten weten', maar bedoel ik dat je dus nooit weet hoe je na je aanschaf verder moet. Behalve dan doen wat de 'baas' (Microsoft) zegt..
Tja, bijna geen enkele software koop je tegenwoordig meer. Overal neem je een gebruikslicentie voor af...

[ Voor 20% gewijzigd door Gomez12 op 01-08-2009 13:37 ]

• Trommelrem
alt-92 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 13:10:

Die verkoper kan zoveel zeggen, jij als afnemer moet voordat je het produkt in gebruik neemt een eindgebruikersovereenkomst accepteren waarin de licentievoorwaarden voor gebruik staan :)
Zo'n EULA is allemaal wel leuk en wel, maar als ik als consument aan de verkoper vraag of ik het product koop en de verkoper zegt dat het een koop is, dan is er een koopovereenkomst gesloten. Geen gebruiksovereenkomst/huurovereenkomst. Redelijkerwijs kun je er vanuit gaan dat de verkoper gewoon naar waarheid antwoordt op zo'n simpele vraag en dat verder onderzoek dus niet nodig is. Blijkt het ineens een huurproduct te zijn, dan is het product non-conform en dan kan ik de koop dus ontbinden wanneer Microsoft de activatiemogelijkheden offline haalt.

Helaas vind ik niets in de EULA over de activatie na de EOL periode. Wel heb ik een soortgelijk iets meegemaakt met een (overigens geweldig) programma: BackupAssist. Ik wilde een oude versie activeren maar dat ging dus niet meer. Iemand van de klantenservice heeft de oude calculator uit de kast moeten halen om een code te genereren.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 01-08-2009 14:02 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Trommelrem schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 13:57:
Blijkt het ineens een huurproduct te zijn, dan is het product non-conform en dan kan ik de koop dus ontbinden wanneer Microsoft de activatiemogelijkheden offline haalt.
Meer correct zou dan zijn je nu direct te beroepen op een dwaling en op die basis je overeenkomst voor de aanschaf van je licenties te ontbinden ;)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Zo'n EULA is allemaal wel leuk en wel, maar als ik als consument aan de verkoper vraag of ik het product koop en de verkoper zegt dat het een koop is, dan is er een koopovereenkomst gesloten. Geen gebruiksovereenkomst/huurovereenkomst. Redelijkerwijs kun je er vanuit gaan dat de verkoper gewoon naar waarheid antwoordt op zo'n simpele vraag en dat verder onderzoek dus niet nodig is. Blijkt het ineens een huurproduct te zijn, dan is het product non-conform en dan kan ik de koop dus ontbinden wanneer Microsoft de activatiemogelijkheden offline haalt.
In theorie kan je de koop ontbinden, in de praktijk wens ik je veel succes.

Het wordt kastje muur, als je uiteindelijk de verkoper bereid hebt gevonden om de koop te ontbinden wordt de grote vraag welk bedrag je dan moet krijgen ( het is een 2e hands product, x jaar gebruikt en eol van de leverancier )

Kijk, als MS 1 maand na introductie Win7 de activatie servers uitzet van Win7, dan heb je een punt. Als dat x jaar na eol gebeurt dan is vanwege de tijd je product al niets meer waard...

Het is jammer maar helaas. Als jij echt zekerheid wilt hebben dat je over 10 jaar nog kan activeren dan moet je gewoon met MS gaan praten ( en die komt waarschijnlijk aanzetten met Win7 en een aanvullend care-pakket om de activatie servers in de lucht te houden )

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gomez12 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 13:36:

[...]

Tja, bijna geen enkele software koop je tegenwoordig meer. Overal neem je een gebruikslicentie voor af...
Dat maakt t nog geen goede zaak :) Maar dat wisten we allemaal al :9

Verwijderd

Zo'n EULA is allemaal wel leuk en wel, maar als ik als consument aan de verkoper vraag of ik het product koop en de verkoper zegt dat het een koop is, dan is er een koopovereenkomst gesloten. Geen gebruiksovereenkomst/huurovereenkomst. Redelijkerwijs kun je er vanuit gaan dat de verkoper gewoon naar waarheid antwoordt op zo'n simpele vraag en dat verder onderzoek dus niet nodig is.
"Maar meneer, u heeft wel degelijk een koopovereenkomst met mij gesloten. U heeft een licentie gekocht". Wordt nog best lastig ;)

• Trommelrem
alt-92 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 14:12:
[...]

Meer correct zou dan zijn je nu direct te beroepen op een dwaling en op die basis je overeenkomst voor de aanschaf van je licenties te ontbinden ;)
Misschien ga ik dat ook eens voor de grap proberen. In de praktijk zal het ook volledig nutteloos zijn, over 20 a 30 jaar draaien er wereldwijd hooguit nog 5 Windows 2003 productieservers, maar ik ben wel benieuwd naar de theorie.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Interessante vraag inderdaad :)
Ik neem aan dat de WGA-servers online blijven voor alle producten tot het einde van MS.
Maar dat weet je natuurlijk niet zeker, en wat als MS failiet gaat ?

Dan zitten we weer bij de EULA :)
Trommelrem schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 16:33:
[...]

Misschien ga ik dat ook eens voor de grap proberen. In de praktijk zal het ook volledig nutteloos zijn, over 20 a 30 jaar draaien er wereldwijd hooguit nog 5 Windows 2003 productieservers, maar ik ben wel benieuwd naar de theorie.
Ik wens je veel geluk :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:15
Blijkt het ineens een huurproduct te zijn, dan is het product non-conform en dan kan ik de koop dus ontbinden wanneer Microsoft de activatiemogelijkheden offline haalt.
Leuk theoretisch geblaat allemaal, misschien moet je Haviltex nog maar eens doorlezen? Elk mens met een beetje gezond verstand kan zien dat de computerwereld snel vooruitgaat, en dat software niet 50 jaar kan blijven werken.. Dat kun je dus ook niet verlangen van Microsoft. ;)

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Als ze failliet gaan zullen ze vast wel die telefoon key generator vrijgeven.

Hoe je trouwens ook gewoon kan activeren is om bijv. nu te bellen om te activeren dan krijg je een code die je moet invoeren, deze is afgestemd op je Hardware ID.
Zolang je dezelfde hardware gebruikt EN dezelfde drivers installeert blijft het Hardware ID hetzelfde, je kan dan dus ook dezelfde code weer invoeren die je kreeg bij je telefoon activate (zodra je dit gedaan hebt kan je gewoon weer andere drivers e.d. installeren.
Hoewel het dan misschien makkelijker is om gewoon een image van de HDD te gebruiken, maar dan moet je ook zo goed als dezelfde hardware gebruiken.

http://specs.tweak.to/15535

• Trommelrem
FlorisB schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:41:
[...]

Leuk theoretisch geblaat allemaal, misschien moet je Haviltex nog maar eens doorlezen? Elk mens met een beetje gezond verstand kan zien dat de computerwereld snel vooruitgaat, en dat software niet 50 jaar kan blijven werken.. Dat kun je dus ook niet verlangen van Microsoft. ;)
Haviltex is van toepassing op software van bijvoorbeeld Surfspot. Daar staat ergens in de kleine letters dat je een gebruikerslicentie afneemt ipv de software koopt. Tevens is, gezien de aard van Surfspot, de koop inderdaad een huurkoop ook al staat er koop. Als ik elders Windows koop dan koop ik de software en niet een gebruikerslicentie.

En je kunt inderdaad niet van Microsoft verwachten dat de software blijft werken na 50 jaar, de ondersteuning is immers gestopt. Een T-Ford kan immers ook niet op de openbare weg omdat alle omstandigheden zijn veranderd. Maar je kunt wel van Microsoft verwachten dat je jouw software gewoon kunt gebruiken als je de omstandigheden van toen nabootst (emulatie). Net als dat je de T-Ford gewoon kunt gebruiken als je loodhoudende benzine maakt en je eigen weg bouwt of een ZZ- kenteken aanvraagt.
tjtristan schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:49:
Als ze failliet gaan zullen ze vast wel die telefoon key generator vrijgeven.
Eigenlijk denk ik dat deze sowieso een keer uitlekt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 02-08-2009 14:05 ]

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Als ik elders Windows koop dan koop ik de software en niet een gebruikerslicentie.
Je weet dat om Windows te kopen je waarschijnlijk een bedrag mag betalen wat het BNP van een land benaderd?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 22:57
Ik denk dat er op erg kleine schaal over 10 'a 20 jaar nog W2K/W2K3 draait. De echt oude software heb ik overigens alleen gezien op computers die bijvoorbeeld een machine of een robot aansturen. Moet erbij zeggen dat ze vroeger ook niet echt rekening hielden met het feit dat er na een aantal jaar wel eens nieuwe technologie in de schappen lag. De latere machines zijn al meer op een update berekend of draaien enkel embedded.

Ook bij de mensen thuis zie ik weinig echt oude machines. Een keer iemand meegemaakt die anno 2000 nog met een XT werkte.

• Trommelrem
merauder schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 16:25:
Ik denk dat er op erg kleine schaal over 10 'a 20 jaar nog W2K/W2K3 draait. De echt oude software heb ik overigens alleen gezien op computers die bijvoorbeeld een machine of een robot aansturen. Moet erbij zeggen dat ze vroeger ook niet echt rekening hielden met het feit dat er na een aantal jaar wel eens nieuwe technologie in de schappen lag. De latere machines zijn al meer op een update berekend of draaien enkel embedded.

Ook bij de mensen thuis zie ik weinig echt oude machines. Een keer iemand meegemaakt die anno 2000 nog met een XT werkte.
Klopt, ik denk dat er wereldwijd nog 2 Windows 2003 servers in een productieomgeving draaien anno 2030.

Maar stel... het is 2030 en je hebt hele oude NTBackup files. Je moet voor een audit files van 25 jaar oud zien te benaderen. Derde partij software om BKF bestanden te openen is er tegen die tijd ook niet meer en als die er wel is dan draait dat niet op Windows NT 26.0.

Vergeet niet dat bij een migratie veel data wordt meegenomen, maar niet alles. Op een gegeven moment is data zo oud geworden dat je alleen met tussenstappen kunt migreren naar de huidige variant. Ik kom nog vaak genoeg tegen dat een bedrijf een Borland Reflex bestand moet benaderen, maar dat lukt gewoon niet zonder tussenstappen.

Het is nu al niet mogelijk om DOS 1.0 op een moderne computer te installeren. MS-DOS 3.3 is echt het minimale wat op een Core2Duo machine kan draaien. Bij een klant moest ik Rapid File (DOS applicatie) zien te installeren in een NT 6.0 domein. Met pijn en moeite is dat gelukt.

Natuurlijk allemaal wat-als gevallen, maar ik ben alleen maar benieuwd hoe Microsoft met activatie omgaat van "verlopen" software. In 2030 is een Windows NT 5.x omgeving heus wel te emuleren.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 22:57
Migraties leveren op dit moment, over een tijdspanne van ca. 5 jaar al behoorlijke kopzorgen op wat betreft compabiliteit tussen de applicaties en de data. Wel zie ik tijdens migraties steeds meer data meekomen, en ik hoop stiekem, dat we in 2030, met 21 jaar extra ervaring op het gebied van migraties, dat ook softwareleveranciers bij de bouw van software er rekening mee houden dat er ooit migraties gaan plaatsvinden. Nu ICT in veel organisaties een belangrijke rol speelt is het nu al belangrijk dat er meer nagedacht wordt over hoe we data future-proof gaan opslaan.

De meeste problemen op dit gebied worden overigens veroorzaakt door de manier waarop data opgeslagen wordt. Een paar tabelletjes kan je al dan niet met kunstgrepen al makkelijk exporteren. Feit is wel dat alleen heel vaak de documentatie vergaan is over hoe het werd opgeslagen.

• Trommelrem
De ramp die migratie heet :+
Mijn bijbaantje is hoofd-ITer voor een internationaal opererend bedrijf. Wat haat ik migraties. Ik probeer alleen al de backups zo future-proof mogelijk te laten maken, maar zonder kennis van wat de toekomst gaat brengen is dat eigenlijk een onbegonnen zaak.
Als het aan mij lag dan werden alle documenten als textfile opgeslagen. Dan blijft alleen het opslagmediumprobleem over.
Pagina: 1