• wenze
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb een Canon HF10 en ik vraag me af of er richtlijnen zijn voor het encoderen van films. Wanneer je een 720p x264 film download van 2 uur zijn deze vaak tussen de 5 en 10GB. Voor een 1080p x264 film is dat vaak tussen 7 en 14GB.

Hoe komt het dat in verhouding de 720p films groter zijn? Het beeldoppervlak is 2,25 keer zo klein dus een 1080p zou dan rond de 11GB moeten beginnen maar vaak zijn ze niet veel groter dan de 720p films.

Wanneer je een film maakt met normale (familie, uitgaan etc) hoeveelheid beweging wat is dan een goede bitrate?
720p: 8mbit/s ?
1080p: 12mbit/s ?

Ik kan er weinig over vinden via google

Specs

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
(schop)

Voor het verschil in bits per pixel zijn verschillende rededen
- Bij een lagere resolutie vallen artifacts meer op, de kwaliteit van het stukje beeld moet dus hoger zijn om er voor het menselijk oog even goed uit te zien.
- x264 baseert veel op bewegingen. In een 1080p zijn vaak in verhouding meer grote vlakken te vinden dan in een 720p. Je hebt wel meer details, maar grote vlakken die bijna geen bitrate nodig hebben werken daar heel hard tegenop.
- Regels. De video's waar jij het over hebt komen waarschijnlijk van verschillende personen of groepen, die elk hun eigen ideeën (en dat gaat niet zelden zonder fouten) hebben.

Voor je eigen video's, waar je je niet aan een bepaald bestandsformaat hoeft te houden zou ik crf (constant rate factor) gebruiken. Dan krijg je geen gemiddelde bitrate, maar een gemiddelde kwaliteit. Afhankelijk van de resolutie van je video, de beweging, ruis en je eisen zul je moeten zoeken naar een waarde tussen de 18 en 21, met wat samples kun je waarschijnlijk wel een goede waarde vinden. Meer over crf: http://mewiki.project357.com/wiki/X264_Settings#crf