Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DePhille
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb een Compal JHL90 laptop met volgende specificaties:
Hardware:
- Intel Core2Duo 9400M
- nVidia 9600M GT
- 320GB 7200RPM HDD
- 2 x 2GB DDR2-800
- 15.4" scherm (1680x1050)

Software:
- Windows Vista Home Premium 32b
- NOD32 Antivirus
- Geen firewalls of andere virusscanners
- Alle drivers zijn up-to-date.

Probleem:
Ongeveer om de 2 à 3 minuten krijg ik een stevige lag spike tijdens het spelen van games. Het zijn echt stevige spikes, die mijn fps van ver boven de 60 meteen naar ergens onder de 10 haalt. Ik heb dit met zowat elk spel, alleen is het niet overal even erg. Vooral tijdens het spelen van racegames is dit echt een probleem (Need for Speed Prostreet en Undercover, GRID en GTR Evolution) en bij het spelen van shooters is dit iets minder (CoD 4 en WaW en Counter-Strike:Source).

- Het maakt ook geen verschil of ik instelling hoog of laag zet, de lag-spikes blijven exact even erg.
- Het HDD lampje brandt slechts heel af en toe tijdens een spike dus geen opvallende HDD activiteit.
- De input hapert ook. Hiermee wil ik zeggen dat als ik gedurende een race even het linkse pijltje tap juist wanneer er een spike is, de auto stevig naar links draait.
- Ook het geluid hapert soms mee als het om een hevigere spike gaat.

Dit heb ik al geprobeerd:
- Verschillende energiebesparingsmodi (Gebalanceerd, Hoge Prestaties) zodat de CPU een keer varieert tussen 50% en 100% clocking (Gebalanceerd) of gewoon niet varieert (Hoge Prestaties) en dit gaf geen verschil.
- Affiniteit op één core gezet ipv twee (geen verschil, ook niet tussen de twee cores onderling)
- Windows Indexering afgezet.
- NOD32 tijdelijk uitgezet (niet afgesloten)
- Twee keer nvvsvc.exe in taakbeheer gevonden, dit blijkt normaal te zijn.
- Veel achtergrondprogrammas open laten staan (Opera om de minuut een 8-tal zware paginas laten refreshen, Winamp en een foto slideshow) maar ook dit gaf geen enkel verschil.

Bedenkingen:
- Ik kan niet bepalen of het hier om random spikes, dat er een vast interval zit tussen de spikes of dat de spikes gebonden zijn aan bepaalde acties in het spel.
- Ik gebruik een driver rechtstreeks van nVidia in plaats van die van Compal (maar ik had de spikes ook voor de driver update)

Heeft er iemand nog ideeën hoe dit probleem opgelost kan worden?

Bedankt!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Hardware:
- Intel Core2Duo 9400M GT
- nVidia 9600M GT

welke kaart heb je nou?

waarschijnlijk is het een hitte probleem word je CPU of GPU erg warm tijdens het spelen want het zou kunnen zijn dat de CPU gaat trottelen en daardoor de game sloom wordt ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• DePhille
Ahja, dat is inderdaad even een foutje, met al die 9000-getallen ;). Het is een T9400 processor en een 9600M GT GPU.

Het zou wel eens goed kunnen dat dit het probleem is. De GPU is idle ongeveer 65° en tijdens het spelen piekt hij tot net iets boven de 90°. Nu weet ik niet of dit mag of niet, ik dacht dat GPUs deze temperaturen wel aankonnen.

Weet er iemand een tootlje waarmee ik kan zien of er inderdaad gethrottled wordt? Ik kon dit niet vinden op Google.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

90 graden kan hij wel hebben.
je temperatuur van je CPU kan je uitlezen met coretemp grote kans dat deze aardig hoog is..
Verder kan je throtteling zien in CPU-z die geeft dan een lagere clock speed aan dan zou moeten als je aan het gamen bent.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• DePhille
De CPU komt niet boven de 60°C uit, dus ik denk dat het daar al niet aan kan liggen.
De GPU echter komt tot exact 92°C, en als hij op 93°C komt dan zie ik een putje in de grafiek van 5°C naar beneden, wat volgens mij het throttlen is. De CPU blijft intussen op dezelfde temperatuur en vertoont geen putjes in de gafiek.

Ik heb als oplossing zelf een Laptop-koeler gemaakt op USB. Ik had nog een zeer oude 9cm fan liggen op 5V en heb die dan gebruikt. Ik heb simpelweg een kartonnen omhulsel van een schoendoosje met scotch tape gemaakt (omdat ik niet zeker wist of het wel zou werken, anders had ik wel beter materiaal gebruikt) die past op de exhaust van de laptop. Tijdens het spelen heb ik gewacht tot er throttling was, dan gekeken op SpeedFan (92°C constant gedurende 5minuten) en daarna de laptopkoeler aangezet. Als ik dan terug in het spel kwam heb ik geen throttling meer gezien. Na ongeveer een minuut is de temperatuur van de GPU gedaald naar 85°C en ongeveer 5minuten daarna zat hij constant op 78°C.

De GPU is nu 14°C kouder, en de CPU gemiddeld 10°C kouder dan zonder de koeler, "great success!". Zeker gezien het feit dat ik geen commerciële laptop koeler ken die dit resultaat haalt. (Misschien dat ik nog wel eens een nieuwe 12cm fan ga halen, dan zijn de resultaten ongetwijfeld beter.)

Ik vind het echter wel bizar dat er al gethrottled wordt op 93°C, toch wel erg laag om al te beginnen throttlen. Kan ik dit misschien op een hogere temperatuur instellen of heeft dit gevaren?

PS: Als er iemand geïntresseerd is in de koeler dan post ik graag pics en instructies.

Bedankt!