Toon posts:

WD Sharecenter: kan share niet benaderen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb een WD Sharecenter 2TB aangekocht om de backups van de Windows Server 2008 SBS op de zetten, maar ik krijg het maar niet in orde om deze NAS te kunnen bereiken. Ping lukt perfect, er naartoe surfen lukt ook perfect (beheer) maar als ik \\10.1.1.10 of \\10.1.1.10\share probeer krijg ik dat dit device niet toegangkelijk is.

Na wat zoekwerk op google kwam ik steeds op dezelfde oplossing, bij security options het LAN Manager authentication level verlagen van lvl 3 naar lvl 1. Vermits ik dit niet via de GUI kon via de domain administrator heb ik dit via het register gedaan. Nu is de waarde naar het niveau dat zou moeten werken (heb zelf niveau 0 nu opstaan) maar nog steeds dezelfde boodschap. (http://www.tweakvista.com/article39001.aspx)

Ik gebruik de juiste authenticatie gegevens, maar ik vind het probleem maar niet...

Als jullie soms weten wat ik hier fout doe, please let me know!

thanks on advance!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT + titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:09:
Ping lukt perfect, er naartoe surfen lukt ook perfect (beheer) maar als ik \\10.1.1.10 of \\10.1.1.10\share probeer krijg ik dat dit device niet toegangkelijk is.
Probeer eens zonder eerst via de GUI te werken een connectie te maken via een commandprompt, en kijk goed naar de errorcode die in dat geval genoemd wordt.
Daar kun je vervolgens weer verder op zoeken wat het echte probleem is.
Na wat zoekwerk op google kwam ik steeds op dezelfde oplossing, bij security options het LAN Manager authentication level verlagen van lvl 3 naar lvl 1. Vermits ik dit niet via de GUI kon via de domain administrator heb ik dit via het register gedaan. Nu is de waarde naar het niveau dat zou moeten werken (heb zelf niveau 0 nu opstaan) maar nog steeds dezelfde boodschap. (http://www.tweakvista.com/article39001.aspx)
Ik zou dat niet zomaar doen op een SBS domain controller, nog afgezien van het punt dat je dergelijke security gerelateerde opties via (local) security policies met Gpedit/secpol of GPMC zou moeten doorvoeren.
(als je dat zoals nu namelijk niet doet, loop je kans dat bij de eerstvolgende policy refresh je registry waarde weer terug wordt gezet conform de policy)

Lees ook de documentatie op Technet in dat soort gevallen wel goed door voordat je iets wijzigt wat straks voor grotere problemen gaat zorgen op je netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 01-08-2009 10:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je juist me een connectie maken via command prompt?

mvg

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-03 23:44

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ik denk dat hij net use bedoelt, maar als je dat al niet weet, waarom dan een server OS draaien?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt met de net use command.

Kan iemand me toch even verklaren wat er juist fout was?

dank bij voorbaat

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 10:39 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoe moeten wij dat nou weten?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon, zonder net use met vista en 2008 niet te breieken maar met XP wel, als ik de net use doe werkt het ook op de vista en 2008. Alleen het persistent attribuut wil wel zijn werk niet doen want als ik reboot is het toch terug weg. Dit heb ik dan opgelost door een bat file aan te maken en bij startup te laten uitvoeren.

mvg

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 10:17:
Gewoon, zonder net use met vista en 2008 niet te breieken maar met XP wel, als ik de net use doe werkt het ook op de vista en 2008.
Ok :)
Nou, de reden dat ik hierboven iets meer uitleg erbij heb gezet aangaande security gerelateerde policysettings is zodat je daardoor wat meer inzicht kan geven (terugkoppeling!) wat er veranderd is aan settings.

Nu komt het verhaal over als 'ik heb iets gedaan en nu werkt het opeens maar ik weet eigenlijk niet wat ik heb gedaan' - en daarmee komt een volgende persoon met eenzelfde probleem niet echt verder mee ;)

Vandaar de vraag aan jou wat je wel en niet veranderd hebt, wat de (duidelijke) meldingen zijn tijdens je diagnose stappen, zodat iemand anders daar eventueel wat mee kan.

Als je het allemaal wel best vind en ook niet wil weten waarom het nu opeens wel werkt, ok, ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil weldegelijk graag weten waarom het nu wel werkt, deze vraag komt veel voor op het Inet en het is inderdaad ook interessant voor andere personen.

De security settings heb ik terug op de defaults gezet, en deze geven geen problemen weer. (LAN Manager authentication level staat terug op lvl 3)

Na het uitvoeren van het "net use \\10.1.1.10\SRV_BACKUP \\USER:admin \persistent:yes" commando was ik in de mogelijkheid om de NAS te bereiken, zowel vanop de windows 2008 SBS als vanop een windows vista PC. Het enige wat niet echt lijkt te werken is de persistent, bij een reboot moet ik telkens het net use commando weer uitvoeren... Dit heb ik dan wel opgelost via een bat file bij het opstarten te laten uitvoeren met dit commando.

Spijtig genoeg kan je niet rechtstreekt backuppen van Windows 2008 naar een NAS, maar dit ga ik omzeilen door de backup eerst lokaal op te slagen en dan de files te kopieren naar de nas. Indien ik deze dan ooit nodig heb kopieer ik deze wel op een USB HD of op een local disk om deze te recoveren (=wel gesupporteerd)

Maar ik had graag geweten waarom die net use (zonder password) ervoor zorgt dat ik de nas kan bereiken.

mvg

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op het moment dat jij via de commandprompt en via IP adres die connectie legt gaat je logon al via NTLM lopen wat het device (je NAS) wel slikt.

Overigens: kijk eens goed naar de opties die je meegeeft, want als je je switches van NET USE incorrect gebruikt wordt de default gebruikt.
Als je letterlijk
net use \\10.1.1.10\SRV_BACKUP \\USER:admin \persistent:yes
hebt ingevoerd dan wordt alleen het stuk
net use \\10.1.1.10\SRV_BACKUP
uitgevoerd.

Vandaar ook mijn vraag om al deze troubleshooting vanaf de command prompt te doen, omdat je juist dan wel kan zien wat er wel en niet goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 06-08-2009 13:08 ]

Pagina: 1