TomTom GO730 weer defect, winkel wil niet ontbinden

Pagina: 1
Acties:

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:49
Op 5 september 2008 een TomTom GO730 gekocht bij winkel-X. Het apparaat gaat helaas op 27 januari defect (TomTom ging niet meer aan) en ik informeer de webwinkel over het defect. Ik stuur de TomTom retour naar de webwinkel voor reparatie waarna ik het op 4 maart 2009 weer terug ontvang. Helaas merk ik meteen op dat de TomTom nog steeds niet goed is, het geluid werkt namelijk niet. Ik stuur de TomTom terug naar de winkel. Op 10 april krijg ik de TomTom weer terug, dit keer lijkt alles goed.

Helaas komt het probleem echter weer terug op 22 juli, het geluid werkt weer niet. Erg lastig aangezien ik de TomTom veel gebruik. Ik verzoek meerdere keren om een leenexemplaar, maar dat wil de webwinkel niet geven. Ik wens de koop te ontbinden, ik heb de winkelier 2x de kans gegeven om de TomTom te doen repareren het probleem blijft echter terugkomen.

De winkelier weigert echter en zegt dat ik maar een klacht moet indienen bij geschillencommissie (ze zijn aangesloten bij Thuiswinkel). Ik kan de koop niet ontbinden aldus de winkel;

“Helaas is ontbinding van de koopovereenkomst niet mogelijk, omdat het hier om een gewone garantiezaak gaat. Omdat dit het derde defect is zijn we echter bereid tot een uitzondering en zijn we bereid het apparaat terug te nemen tegen de dagwaarde a 180 euro. Deze aanbieding is niet onderhandelbaar”

Wel kan ik dus een vergoeding krijgen voor de dagwaarde á € 180,-. Dat is nogal weinig aangezien ik daarvoor niet eens een gelijkwaardig product kan kopen (niet dat ik nog een TomTom wil maar dat terzijde). Buiten dat ben ik van mening dat ik recht heb op volledige restitutie van het aankoopbedrag. Immers het defect heeft zicht al kort na aanschaft geopenbaard en in de 10 maanden dat ik het apparaat heb gehad is het ding 3 maanden weg geweest voor reparatie.

Nou kan ik de kapotte TomTom gewoon retour stuur, met een aangetekende brief dat ik de koop ontbind en binnen 30 dagen mijn geld terug wil, alleen accepteert de winkel mijn pakket in dat geval niet eens, ze geven mij namelijk géén RMA nummer tenzij ik accepteer dat de TomTom wordt gerepareerd of de dagwaarde van € 180.- aanvaard. De winkel schrijft;

“Producten die buiten onze retourprocedure naar ons verstuurd worden (zonder rma nummer) zullen direct retour worden gestuurd/ geweigerd. Wij blijven bij onze aanbiedingen zoals eerder aan u gedaan (reparatie of vergoeding met dagwaarde). Mocht u hiermee akkoord gaan dan zullen we direct een rma voor u aanmaken en goedkeuren.”

Wat is jullie advies? Ik kan de TomTom wel weer opsturen, zij het naar de winkel zij het via TomTom zelf, maar ik heb erg weinig vertrouwen in de reparatie. TomTom kan mij niet verder helpen, die accepteren de TomTom wel voor reparatie maar dan wordt het ding weer gerepareerd en dat is dus al 2x gedaan zonder goed resultaat. Ontbinding van de koop is voor TomTom geen boodschap aangezien ik met hun geen overeenkomst heb. (Heb het wel gevraagd, maar TomTom geeft geen geld terug).

Nu kan ik de zaak aanmelding bij de geschillencommissie maar ga ik dat ook winnen of heb ik maar gewoon te accepteren dat het ding 3x defect gaat in nog geen jaar tijd? Buiten dat, de behandeltermijn van de geschillencommissie is maarliefst 6.9 maanden op het moment (7 maanden dus!). Dat betekend dat ik nog 7 maanden moet wachten voor een oplossing.

Is het in dat opzicht niet beter om gewoon via de kantonrechter te gaan? Wat zijn mijn kansen? Kortom advies.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Gewoon aanmelden bij de geschillencommissie. Grote kans dat deze succesvol voor je zullen bemiddelen.

• tm030614
Heb inmiddels ook contact gehad met Consuwijzer en met mijn rechtsbijstandsverzekering.

Consuwijzer geeft mij gelijk, ik het recht op ontbinding en volledige teruggave van het aankoopbedrag.
Rechtsbijstand wil de zaak in behandeling nemen - grote kans dat ik win aldus de vrouw -, hiervoor moet ik een brief schrijven.

Weet iemand de termijn hoelang zo iets duurt voordat je aan de buurt bent bij de kantonrechter?

[ Voor 5% gewijzigd door tm030614 op 31-07-2009 14:37 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Is het normaal dat bij ontbinding het volledige aankoopbedrag wordt teruggegeven?
Lijkt mijzelf nogal onlogisch omdat jij geduurdende een periode toch gebruik hebt kunnen maken van de functionaliteiten van de tomtom.
Een quote van de consuwijzer
Wat gebeurt er als ik de koopovereenkomst ontbind?

U moet het product teruggeven. Dan hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken. Soms wil een verkoper een tegoedbon geven, en geen geld. U kunt dan zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op.
Ik denk niet dat je het volledige aanschafbedrag terug gaat krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door Napo op 01-08-2009 11:52 . Reden: typo ]

• tm030614
Napo schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 11:50:
Is het normaal dat bij ontbinding het volledige aankoopbedrag wordt teruggegeven?
Lijkt mijzelf nogal onlogisch omdat jij geduurdende een periode toch gebruik hebt kunnen maken van de functionaliteiten van de tomtom.
Een quote van de consuwijzer

[...]

Ik denk niet dat je het volledige aanschafbedrag terug gaat krijgen.
Van de 10 maanden dat ik het product heb gehad heb ik het in totaal ongeveer 6 maanden kunnen gebruiken. Het eerste defect trad al op na 4 maanden.

Gezien deze korte periode heb ik aldus Consuwijzer en mijn rechtsbijstandverzekering recht op volledige restitutie. Het zou anders zijn als het product na 1,5 jaar goed functioneren defect gaat.

Cosuwijzer schrijft ook "Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken"

6 maanden is mijn inziens nou niet bepaald lang. Je moet denken aan tijden van een jaar tot jaren is mij uitgelegd.

Buiten dat is de € 180,- van *** complete onzin aangezien ik dat ver onder de laagste prijs in de Pricewatch ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door tm030614 op 01-08-2009 12:21 ]

• tm030614
Overigens hele andere vraag:

Stel ik leg het voor aan kantonrechter/geschillencommissie en ik wordt over een half jaar tot 7 maanden in het toch in het ongelijk gesteld dan zit ik met het volgende probleem:

Mijn TomTom is 1.5 jaar oud en dus 6 maanden over garantie. Wordt het ding dan nog wel kosteloos gemaakt?

Verwijderd

Hij raakte toch defect binnen de garantietermijn van 1 jaar? Gewoon tijdig melden (dat heb je vzv ik begrijp al gewoon bij de verkoper gedaan gezien de correspondentie - en dan moet dat - juridisch gezien - geen probleem opleveren.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 23:11 ]

Verwijderd

Volgens de europese wet heb je een garantie periode van 2 jaar. Dit is een garantie van de verkoper en niet de fabrieksgarantie.

Waar het bij jou om gaat is dat jij geen deugelijk product heb gekocht mits jij er normaal mee bent omgegaan. Is dit het geval, kan jij nog steeds je geld terug krijgen.

Dit komt van ConsuWijzer.
Is de garantieperiode voorbij?

Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. Let op: het moet dan wel gaan om een product dat ondeugdelijk is! U moet de verkoper uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

• tm030614
Net terug van vakantie,

heb dit als reactie gehad van Komplett:

Ons inziens kan van buitenrechtelkijke ontbinding met gehele teruggave van het aankoopbedrag geen sprake zijn omdat het product (eventueel na reparatie) altijd correct gewerkt heeft. In dat geval zegt Consuwijzer:

"Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken".

Dit laatste hebben we al aan u aangeboden middels een vergoeding van de dagwaarde van de TomTom GO 730 a €180,00 (zegge honderdentachtig euro), indien door onze retourafdeling als defecte bevonden.

Dagwaarde van 180,- euro is nogal karrig... buiten dat heb ik het product zeker niet een lange tijd gewoon kunnen gebruiken. Het is maanden lang weg geweest voor reparatie.

Kortom weer een hoop gezeik :(

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 16:42

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Waarom laat je je verzekering het niet afhandelen? Die heb je toch juist voor dit soort gevallen? Die sturen een formele brief en pas dan krijg je een echt formeel antwoord terug en weet je waar de webshop daadwerkelijk staat!

Verwijderd

Het ziet er naaruit dat je
- die 180 euro dagwaarde accepteert
- ermee verder gaat en via de geschikte instantie de koop probeert te ontbinden met volledige teruggave van aankoopbedrag (zonder garantie dat dat lukt)

• beany
  • Laatst online: 19:07

beany

Meeheheheheh

Als de rechtsbijstand je zaak wil aannemen, waarom doe je dat dan niet? Dan geef je het uit handen en heb je er zelf niet zoveel frustratie van.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• tm030614
Kost weer veel wachttijd plus kosten van eigen risico.

Twijfel wel om het in te dienen. Ben het gezeik met de TomTom namelijk goed zat. Zal vanmiddag nog eens bellen om te vragen hoelang het duurt voordat de zaak in behandeling genomen wordt.

Bij de geschillencommissie van de thuiswinkel duurt het momenteel 7 maanden! Thuiswinkel is dus ook complete onzin ben ik inmiddels achter en echt van nul waarde. Thuiswinkel gaf me wel gelijk, maar Komplett heeft bij Thuiswinkel aangegeven niet langer met hun over de zaak te willen praten.

• tm030614
Nou we zijn inmiddels paar weken verder en het volgende is gebeurd:

Ik heb de GO730 toch rechtstreeks via TomTom laten maken. TomTom heeft een refurbished TomTom opgestuurd maar deze had helaas een kras op het scherm :( .
TomTom wil de GO wederom vervangen voor een refurbished model en ik krijg 6 maanden kaart updates voor de overlast. Tevens 1 jaar garantie (maar ook echt niet meer).

Komplett heeft laten weten de GO 730 op te willen sturen naar TomTom en dan zal deze gerepareerd/vervangen worden. Ontbinding/geld terug of vervanging voor een nieuwe GO is niet bespreekbaar.

Nu zit ik echter zelf niet meer te wachten op weer een reparatie of refurbished model. Bijkomend probleem, als ik de aanbieding van TomTom accepteer en het ding gaat over een jaar kapot bij wie kan ik dan aankloppen??? TomTom heeft nadrukkelijk aangeven max 12 maanden garantie te geven.
Via Komplett heb ik recht op een deugdelijk product dus als de GO dan over 13 maanden defect zou gaat kan ik me daar op beroepen. Heb namelijk geen zin om over een jaar weer dik 300 euro te betalen voor een nieuwe TomTom terwijl de oude dan net 2 jaar oud is.

Aangezien ik er inmiddels klaar mee ben ga ik de zaak aanhangig maken (zij het via de geschillencommissie, de rechtsbijstand kost me bij voorbaad € 125,- eigen risico, de geschillencommissie slechts € 25). Betekend wel dat ik kom te staan voor een enorme wachttijd.

Echter aantal vragen:
  1. De huidige TomTom is beschadigd (scherm) maar wel werkzaam, is dat, gezien de voorgeschiedenis, toch voldoende om te ontbinden?
  2. De huidige GO is via TomTom zelf omgeruild (omdat Komplett aangaf, via ons of rechtstreeks via TomTom). Kan dat problemen opleveren?
  3. Ik wil de koop ontbinden op basis van al 4x geprobeerd te repareren zonder resultaat. Defect blijft terugkomen, laatste keer is apparaat beschadigd terug gekomen. Overlast, tijdens de reparatieperiodes – gemiddeld 4 weken bij elke reparatie – Niet aanbieden van een leenexemplaar (ondanks herhaaldelijk verzoek). Is dit voldoende om te ontbinden? Hoe sterk sta ik op dit moment?
  4. Mag ik de TomTom nu blijven gebruiken tijdens de periode dat de zaak in behandeling is. Anders is 7 maanden wel erg lang.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Een dergelijk lang citaat plaatsen zonder daar direct iets uit te gebruiken, maakt het forum minder goed leesbaar. De volgende keer graag of een deel citeren of even "@persoonX" aan het begin van je post plaatsen.

Ik meen laatst op Kassa! gezien te hebben dat wanneer je een product omruilt je OF je eigen, gerepareerde product moet terugkrijgen OF een nieuw exemplaar (en dus niet een refurbished exemplaar). Volgens mij klopt de regeling die TomTom je heeft opgedrongen sowieso niet...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2009 00:51 . Reden: Uitermate lang citaat ]

• tm030614
Red Nalie schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 09:13:
[...]

Ik meen laatst op Kassa! gezien te hebben dat wanneer je een product omruilt je OF je eigen, gerepareerde product moet terugkrijgen OF een nieuw exemplaar (en dus niet een refurbished exemplaar). Volgens mij klopt de regeling die TomTom je heeft opgedrongen sowieso niet...
Maar punt is, TomTom is slechts fabrikant en die zijn helemaal niks verplicht, het is al erg netjes dat ze uberhaupt de garantie willen afhandelen.

Komplett is verkoper en dus mijn aanspreekpunt, helaas... want die zijn niet echt behulpzaam.

Verwijderd

tm030614 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 09:21:
[...]

Maar punt is, TomTom is slechts fabrikant en die zijn helemaal niks verplicht, het is al erg netjes dat ze uberhaupt de garantie willen afhandelen.

Komplett is verkoper en dus mijn aanspreekpunt, helaas... want die zijn niet echt behulpzaam.
Daarom moet je met Komplett onderhandelen, eventueel naar de Geschillencommissie gaan en als het echt niet anders kan een kantonprocedure opstarten.

Je hebt het denk ik wel complex gemaakt door de laatste keer direct met TomTom de communiceren en een refrubished product aannemen terwijl je in je garantieperiode zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2009 00:10 ]

• tm030614
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 23:36:
[...]
Je hebt het denk ik wel complex gemaakt door de laatste keer direct met TomTom de communiceren en een refrubished product aannemen terwijl je in je garantieperiode zit.
Maar dat was slechts omdat Komplett het aangaf... Aldus Komplett zou het sneller gaan via TomTom. Via Komplett duurde het altijd 4 tot 6 weken.

• tm030614
Update:

TomTom heeft de zaak inmiddels volledig overgenomen en het volgende is gebeurd.

Nieuwe DOA GO730 ontvangen, foutieve adressen op het pakket waardoor UPS de weg kwijt raakte, TomTom's ontvangen die helemaal niet voor mij waren, kortom een en al ellende. De zaak is toen overgenomen door de Supervisor Customer Care en uiteindelijk in handen gekomen van de Customer Care Team Leader. Na uitgebreide excuses van TomTom heeft hij een nieuwe TomTom GO750 in bestelling gezet, maar in verband met de te lange levertijd er ook voor gekozen om meteen een nieuwe GO930 op te sturen.

De GO930 ontving ik 3 weken geleden en afgelopen week werd er een nieuwe GO950! geleverd en als klapper, ik mag beide apparaten houden. *O*

Kortom, alle lof voor TomTom, ondanks dat er erg veel mis is gegaan, is het toch zeer netjes opgelost. Heb nu een mooi reservenexemplaar, mocht m'n TomTom weer kapot gaan :+

Van Komplett heb ik niks meer vernomen.
Pagina: 1