Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem. +- 3 maanden geleden een compleet nieuw systeem aangeschaft.
Losse onderdelen, zelf in elkaar gebouwd. Alles werkte goed.

3 weken geleden begon er een probleem op te treden. Bij het opstarten van windows liep hij compleet vast. Bij de laadbalk van vista (32 bit) kreeg ik een freeze. Daarna deed hij niets meer.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat het in de Linksys wireless G stick zat. Die verwijderd, en de pc starte weer op. Toen ik de stick er weer in ramde wanneer de PC aan was, kreeg ik ook een freeze. De hele PC deed niets meer. Muis bewegen wou zelfs niet. Als ik de stick er uit haal nog steeds zelfde probleem. Pas bij een reboot werkte het weer. Wel moest de stick er dan uit zijn.

Eerst dacht ik dat het aan de drivers lag. Drivers opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat. Het stickje was wel goed, want die werkte in andere PC's wel juist.
Ik heb een ander merk stick (Belkin) gekocht, en die geinstalleerd. Ook hier precies zelfde probleem.

Een normale USB stick werkt wel goed. Dan krijg ik geen freeze.

Het stickje is op de goede manier geinstalleerd. Eerst drivers, dan stick er in.

Ook een reinstall heb ik geprobeerd. Zonder resultaat. Precies het zelfde probleem.

Het gebeurt zowel in de frontport als achter op het moederbord.

Wat kan dit zijn? Het systeem is een intel core 2 quad met 4GB ram. Hardeschijf is in orde, werkgeheugen ook. Tests allebij succesvol.

Ik zit helemaal met mijn handen in het haar. Hoe kan dit?

Alvast bedankt!

P.S. De voeding lijkt het niet, want als ik de DVD brander los koppel heb ik nog steeds het zelfde probleem. Ook de temperaturen zijn in orde. Alles draait verder prima, maar op moment dat de wireless stick er in gaat is het mis.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 13:59 . Reden: Voeding deel vergeten ]

Verwijderd

EDIT: Heb je al gedaan, zie ik.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 14:39 ]

Verwijderd

Het lijkt er op dat je systeem wil booten vanaf die bewuste stick. Ik herken dit probleem omdat een soortgelijk probleem mij ook grijze haren heeft bezorgd. Bij mij was de oplossing een BIOS setting waardoor USB devices uitgeschakeld werden bij het booten.
Op m'n Gigabyte bord was het deze functie: Legacy USB Storage Device van Enabled naar Disabled zetten.
Ik hoop dat dit jouw probleem ook oplost.

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:30
Het lijkt niet alleen bij het opstarten te liggen, maar ook random @ inproppen bij aandoen.

@TS,
Je wireless stick, hoe oud is die ? (je systeem is 3 maand oud)
Ik zou dit toch eens voorstellen bij het bedrijf waar die gekocht is en dan evt. RMA sturen.
Ik heb dit wel-es een paar keer gezien.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 22:32:
Het lijkt er op dat je systeem wil booten vanaf die bewuste stick.
hoe kan dat nou, punt 1 zijn vista laad scherm staat al in beeld, lijkt me duidelijk dat hij gewoon van de harde schijf boot, punt 2 geheugensticks worden als usb storage herkend in de bios, andere apparaten zijn gewoon devices, deze zullen nooit als boot device herkend worden.

heb je recent updates van windows geinstalleerd? ik heb het ook eens gehad in xp, bepaalde update veroorzaakte problemen met mijn usb wifi, ik heb het toen opgelost door een andere wifi dongle te halen, beetje omslachtig, maar daarna geen issues meer gehad.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 19:36
Ik heb dit gehad met een USB nano bluetooth stick (Sitecom dingetje). Het bleek dat deze defect was en heb toen een nieuwe gekregen. Hierna geen problemen meer gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bedankt voor de reacties, maar de gouden tip heb ik niet niet langs zien komen...

Het probleem kan hem niet zitten in het booten. Het is idd geen storage, en ik krijg een windows laadscherm te zien.

Ook de stick kan niet defect zijn, want ik heb eerst een nieuwe liksys geprobeerd. Vervolgens herinstall gedaan en daarna een nieuwe belkin. dus 12 uur oud zegmaar... Allebij een freeze. De sticks werken allebij wel in een andere machine.

Eerste poging wel updates geinstalleerd... Toen was de windows install ook al +- 3 maanden oud. Tweede keer helemaal kaal zonder updates en verdere drivers. Ook hier een freeze.

Hoe kan dit allemaal?:S

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 11:14 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:03
Dat je een Belkin wireless stick nu gebruikt is leuk en aardig, maar gebruikt deze niet exact dezelfde chipset als de Linksys?

Lijkt me meer op een probleem tussen WLAN-chipset en USB-controller/moederbord
Pagina: 1