2 types IDE kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wraldpyk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 17:43
Ik ben al wat op zoek geweest via allerlei webshops & google maar heb het tot op heden niet kunnen vinden.

Ik zit namelijk met een probleem met een IDE kabel.

Ik heb een oudere pc, die nu kaduuk is, waar ik dus niet al te veel meer mee kan, maar ik heb nog wel een harde schijf er in zitten die het doet. Probleem hiermee is dat er 2 partities op staan, waardoor ik em niet in zo'n case kan zetten, en via usb kan aansluiten. PC begint dan vast te lopen, totdat ik de hd weer loskoppel.

Logischerwijs zou ik em moeten koppelen aan het moederbord met een IDE kabel, en dan kan ik de hd leegtrekken, alleen hier loop ik dus tegen een probleem aan.

De HD maakt gebruik van een brede IDE kabel, en die van het moederbord is smaller (iets van 4pinnetjes ofzo).
Bestaat er een soort verloopkabel zodat ik dit netjes kan omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

Weet je zeker dat het een IDE en niet een SCSI disk is ?
Naar mijn idee is IDE (altijd ?) 40 pins.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13

PeaceNlove

Deugleuter

Volgens mij probeer je de IDE-kabel in een floppy-aansluiting te doen. Controleer eens of de aansluiting op je moederbord wel echt IDE is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
volgens mij zouden partities op externe usb schijven prima moeten kunnen, dus ook op een oude schijf met ide>usb converter of casing.

daarnaast kan je gewoon de ide kabel gebruiken van de pc waar deze uitkomt. Als je geen connector hebt op je moederbord (wat ik me niet kan voorstellen) heb je pech, dan kan je alleen sata schijven aansluiten.

/edit
voordat we scsi, floppy, sata en ide kabels door erlkaar gaan halen is het misschien handig om te vertellen op wat voor moederbord je deze wilt aansluiten en een foto te maken van de schijf (of in ieder geval een volledig type nr)

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 31-07-2009 13:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wraldpyk
deze kabel past op mn moederbord:
http://www.sip.be/hardware/ide-kabel-kl.jpg
Deze kabel is er nodig voor mn HD:
http://www.bluepc.nl/images/ide%20kabel.jpg

hd type & moederbord type weet ik zo snel niet, ik probeer 't probleem op te lossen voor een familielid, en heb de computer niet zelf thuis staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Mooie foto's, maar dat zijn dezelfde kabels / connectoren, zoals al eerder genoemd probeer je waarschijnlijk je harddisk op je floppy poort aan te sluiten.
Logischerwijs gaat dat natuurlijk niet werken :)

Zoek je moederbord manual op en kijken hoeveel ide aansluitingen je hebt en vooral waar ze zitten.

[ Voor 68% gewijzigd door Mental op 31-07-2009 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
Topener schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:32:
deze kabel past op mn moederbord:
http://www.sip.be/hardware/ide-kabel-kl.jpg
Deze kabel is er nodig voor mn HD:
http://www.bluepc.nl/images/ide%20kabel.jpg

hd type & moederbord type weet ik zo snel niet, ik probeer 't probleem op te lossen voor een familielid, en heb de computer niet zelf thuis staan.
Die kun je gewoon gebruiken, de ene is 40 aders, de andere 80, waarvan 40x massa voor afscherming en ontstoring... De connectoren blijven 40 pin.
Indien de connectoren even breed zijn, gewoon 1 van de 2 opties gebruiken, het kan zijn dat er ergens een gaatje in de connector dichtzit, deze kun je eventueel voorzichtig met een scherp mesje open pulken.

Ook kan de pc een melding geven dat je maar een 40 aderige kabel gebruikt, die kun je negeren.

[ Voor 21% gewijzigd door rdfeij op 31-07-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wraldpyk
de een is net iets breder als de andere. En bij de 2e zie je zo'n klein stukje uitsteken op een lange zijde. Die smalle past niet in de HD en de brede niet in moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Overige Hardware > Opslagmedia & I/O Controllers
Over wat voor apparaten hebben we het hier exact?

En wat voor kabels heb je. In principe zijn er maar een paar soorten IDEkabels.
40 pins/40 aderig (standaard IDE P-ATA kabel)
40 pins/80 aderig (ATA66 IDE P-ATA kabel)
44 pins (notebookdisks, gewoon 40 pins + stroom).
7 pins (S-ATA)
50 pins (slimline optical).

Maar als je aangeeft wat voor apparaten je hebt is dat wat makkelijk bepalen wat je aan het doen bent.

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 31-07-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Dat komt omdat die smalle voor floppy drives bedoelt is en die brede voor harde schijven / cdrom spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wraldpyk
ik zal vanavond dan even een update doen op deze post. Met versienummers enzo er op. Ik dacht dat dit een vaker voorkomend probleem was, maar ik zal even kijken wat de types zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
L4m0r schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:36:
Dat komt omdat die smalle voor floppy drives bedoelt is en die brede voor harde schijven / cdrom spelers.
Nee ik denk dat hij de nodge (maakt connector breder) bedoelt, die blokkeert dat je de ide connector niet verkeerd om kun aansluiten. Op zijn foto's zijn beide connectoren 40- pin.

Als je weet wat je doet, kun je die afsnijden. In oudere computers had een ide kabel maar 40 aders, en was er vaak (niet altijd) geen nodge op de connectoren / harddisken

[ Voor 18% gewijzigd door rdfeij op 31-07-2009 13:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wraldpyk
wat betreft smal en breed, dan heb ik 't over de lengte. Dus volgens mij zijn de kabels verschillend in pins. Typefoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:57
en waarschijnlijk staat je hd niet op master als je m in die usb case stopt, check dat eens. 2 partities op 1 schijf mag namelijk geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wraldpyk
ik heb em zowel op master, als slave gehad. (vervelende kleine pinnetje)

Maar als ik em aan de pc hang dan doet pc helemaal niks. Naja, explorer loopt vast, todat ik de hd weer uitschakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
/laat maar,

[ Voor 94% gewijzigd door Prulleman op 31-07-2009 13:54 ]

Strava

Pagina: 1