[Ervaringen] wel of niet update van firmware

Pagina: 1
Acties:

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
Beste Allemaal,

Graag wil ik jullie ervaringen weten mbt tot het update van firmware van verschillende componenten terwijl dit niet echt nodig is. Regelmatig komt het bij mij namelijk voor dat ik firmware niet update onder het mom van het werkt toch. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit de firware van mijn moederbord geupdate en betwijfel ik of ik dit nu wel of niet moet doen

Kortom graag jullie visie over het nut van dergelijke frimware updates (die niet 1,2,3 nodig lijken) en of je dit zelf altijd doet of niet?

Cheers,
J

• Bluefall
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:08
Ik ben altijd van volgende stelling uitgegaan:
If it isn't broken, don't fix it.

Heeft tot nu toe zijn werk uitstekend gedaan :)

Verwijderd

1 keer de firmware van mijn Logitech G5 geupgrade zonder reden.. met als gevolg dat hij niet meer op mijn muismat werkte :s (ironisch genoeg was de firmware update bedoeld om meer oppervlaktes ondersteund te krijgen door de sensor).
Never change a winning team zeg ik ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
Inderdaad, don't fix it if it ain't broken.

Op zich is een BIOS Flash niet zo heel spannend. Maar dat doe ik enkel als er echt een verbetering is, ofik een nieuwe CPU heb die nog niet ondersteund wordt door de huidige. Firmware van andere dingen heb ik nooit veranderd. Enkel nog mijn MP3 speler om geen driver meer nodig te hebben.

Zoals gezegd, niet aan beginnen als het niet nodig is. Enkel als je problemen hebt of merkbaar betere prestaties zou krijgen, dan zou het kunnen overwegen.

• jayb
Dank jullie voor de snelle reactie, overigens ben ik van mening dat de eerste input vrij opvallend is aangezien het het in de softe ware wereld ;) vrij gebruikelijk is om alles direct te update (ook al is hier geen directe aanleiding toe)

Leuk grapje van logitech trouwens L4m0r ;) hehe heerlijk zo'n niet werkende muis

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik update meestal altijd alles, sowieso altijd alle windows updates. Verder heb ik FileHippo, update checker. Die controleerd mijn geinstalleerde software op nieuwere versies en die installeer ik dan ook. Wat wel standaard op de agenda staat is de driver van mijn videokaart ( ati ) daar komt geloof ik zowat elke maand een nieuwe versie voor uit.

Wat ik dan weer oversla zijn die Realtek audio updates die van 2.21 naar 2.22 gaan. Kijk je in die changelog en is er één icoontje veranderd ofzo. Daar neem ik de moeite niet voor, die doe ik maar soms als ik zin heb.

Verder is updaten gewoon niet percee nodig maar soms wel fijn ivm nieuwe funties of mogelijkheden.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Niet, tenzij je een probleem wilt oplossen, of een feature nodig hebt.

-Firmware updates gaan soms fout en kosten dan veel tijd.
-Sommige firmware VERWIJDEREN functionaliteit. Dit staat vrijwel altijd onduidelijk in de changelogs.
-Kosten soms hoop tijd omdat je een apparaaat een aantal keer moet herstaren, of opnieuw de data/configuratie laden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
jayb schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:46:
Dank jullie voor de snelle reactie, overigens ben ik van mening dat de eerste input vrij opvallend is aangezien het het in de softe ware wereld ;) vrij gebruikelijk is om alles direct te update (ook al is hier geen directe aanleiding toe)
Het grote verschil is dat een firmware op de grens tussen hard- en software zit. Software zelf is altijd makkelijk ongedaan te maken. Echter, als een firmware flash fout gaat dan heb je de kans dat je met een baksteen komt te zitten. Je kunt gewoon je hardware vernielen en dat kost je itt software wel geld.

• Bluefall
Je bent toch zeker dat je firmware bedoelt in je startpost, want hier lijk je het over drivers te hebben.
Mss even om te verduidelijken (voor iedereen): de firmware zit op het apparaat zelf, en dient om dat apparaat de doen werken (DVD speler bv, of HDD)
Drivers echter zorgen voor een toenadering vanuit je OS tot dat apparaat, maken dat je meer functies kan gebruiken, of dat je het apparaat beter kan gebruiken.

Driver updates (vooral van mijn grafische kaart) neem ik meestal wel mee, maar niet direct na de release. (Kwestie van de eventuele nieuwe bugs af te wachten) En dan ook enkel nog als er effectief een verbetering inzit die ikzelf nodig heb/kan gebruiken.

• jayb
@stijn-d ik heb het hier specifiek over firmware maar trek de vergelijking met de software (zie drivers) waar de meeste mensen toch veel specifieker in zijn. De discussie iets breder trekken kan zeker want ook voor drivers geld de vraag of je altijd wel wilt updaten

• Bluefall
Ik was dus even verward doordat je plots de software erbij haalde.
In dat geval is het bij mu dus zoals hierboven uitgelegd (ook voor Windows updates btw)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

(jarig!)
De aanleiding die in het bedrijfsleven wél geldt is vaak dat het verkrijgen van ondersteuning door de leverancier bij verouderde firmware soms wel eens lastiger ligt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1