Fiat Punto: schakelen in de twee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55212

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Fiat Punto uit 2000, deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://94.100.113.23/635950001-636000000/635961101-635961200/635961137_5_1MZS.jpeg

Een 1.2 8v benzine met 5-versnellingen.

De auto bevalt prima er is alleen 1 ding waarvan ik me afvraag of het normaal gedrag is voor deze auto of dat het niet hoort.

Wanneer ik terug wil schakelen naar de twee (en het aantal toeren is 'te hoog') dan krijg ik de versnelling heel moeilijk in z'n twee, wanneer ik zo laat mogelijk terugschakel dan heb ik daar geen last van, nu denk je misschien, ja klinkt logisch maar onze vorige auto (een vw polo uit '96) had dit probleem niet, je kon dan altijd wel terugschakelen naar de 2 zonder dat dit 'stroef' ging.

Ik trap de koppeling helemaal in dus dat kan het ook niet zijn, is het misschien een soort van 'beveiliging' om te voorkomen dat je teveel toeren maakt?

Bij opschakelen en alle andere versnelling gaat alle prima en schakelt de bak soepel.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 55212 op 31-07-2009 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Synchromess ringen in de versnellingsbak, deze zorgen er voor dat beide tandwielen dezelfde snelheid gaan draaien, indien versleten dan krijg je hem er niet in als het toerental te hoog is. Typische Fiat/Simca kuren. Bak dient dan te worden geviseerd, en dat is niet goedkoop.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 16:51
Bij hoeveel toeren en vanuit welke versnelling schakel je terug dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
My-life schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:40:
Bij hoeveel toeren en vanuit welke versnelling schakel je terug dan?
Vanuit de 3e versnelling, aantal toeren weet ik zo niet, maar met andere auto's zou ik in dat toerental voor mijn gevoel al wel vast terug kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 12:37
Als het de syncromesh is, zou het gemakkelijker moeten gaan wanneer je even tussengas geeft bij het terugschakelen naar de tweede versnelling, is dat zo?

Ik ga er even vanuit dat je met "te hoge toeren" te hoge snelheid bedoelt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Anoniem: 55212 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:42:
[...]

Vanuit de 3e versnelling, aantal toeren weet ik zo niet, maar met andere auto's zou ik in dat toerental voor mijn gevoel al wel vast terug kunnen schakelen.
Hoe hard rijd je dan ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257199

Dit had ik met mijn fiat punto van 2001 ook voor. Sommige versnellingen ging die altijd maar stroever in en ook koppelingspedaal altijd maar verder moeten indrukken om te kunnen schakelen. Garagist zei dat dit door slijtage kwam. Heb nu andere auto dus kan je niet zeggen of het nog veel verergerde of onhandelbaar werd. Heb er tot september vorig jaar 2007 mee gereden, iets van 2 jaar in gebruik gehad.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 257199 op 31-07-2009 11:51 . Reden: foutje, is al langer geleden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
My-life schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:46:
[...]
Hoe hard rijd je dan ongeveer?
Ongeveer 40, ik bedoel idd een hoge snelheid ipv hoge toeren.

Als het die synchromess ringen zijn, valt het dan onder het kopje "Garantie op motor en versnellingsbak"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Anoniem: 55212 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:51:
[...]

Als het die synchromess ringen zijn, valt het dan onder het kopje "Garantie op motor en versnellingsbak"?
waarschijklijk niet want dat valt onder slijtage niet gebreken..:(

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 15:39

SeatRider

Hips don't lie

ToolkiT schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:10:
[...]

waarschijklijk niet want dat valt onder slijtage niet gebreken..:(
Nou zo kun je alles wel onder slijtage laten vallen. Banden slijten, maar als de auto geen hoge km stand heeft, mag dit geen slijtage heten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:36

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb dit met mijn 207 ook... En deze is uit 2006 :|

Heb het eigenlijk alleen bij de 3e versnelling en moet dus (terug)schakelen onder de 2000~2500rpm
Zat er al steeds over te denken om ermee naar Peugeot te gaan nu ik nog garantie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het lijkt me toch vrij normaal, soort bescherming? Net zoals je m moeilijk in de 1 krijgt terwijl je nog rijdt? Hier gaat het makkelijker als je tegelijk afremt, dat zou dus het bescherming verhaal bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Mijn auto doet dat ook (Fiat GP uit 2007) en het is gewoon een bescherming die voorkomt dat je hem bij te hoge toeren/snelheid in een te lage versnelling zet.

Heb het al eens gevraagd bij de garage namelijk en die vertelden mij dat :)

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

AngelDust schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:38:
Mijn auto doet dat ook (Fiat GP uit 2007) en het is gewoon een bescherming die voorkomt dat je hem bij te hoge toeren/snelheid in een te lage versnelling zet.

Same here, Peugeot 106 zelfde verhaal als ik 40 rij en ik weet dat ik over 300m moet stoppen kan ik hem niet direct al in zijn 1 gooien.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AngelDust schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:38:

Dus ook met je GP schakel je dus zo laat mogelijk (voor een bocht bijvoorbeeld) terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bij mij zit er enkel een veiligheid bij de 1.
Ooit eens gehad, was ik lekker aan het doorrijden.. wil bij 5000rpm doorschakelen naar 4... gooi ik hem in zijn 2, vond'ie niet leuk :X

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Anoniem: 55212 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:51:
[...]

40 vind ik geen hoge snelheid. Als je even doortrekt kun je dit ook wel halen in z'n 2 denk ik.
Zoals Jiriki zei, probeer het een met tussen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

En als je doubleclutched als je van de 3 naar de 2 wilt, gaat dat ook niet?

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Anoniem: 55212 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:57:
[...]

Dus ook met je GP schakel je dus zo laat mogelijk (voor een bocht bijvoorbeeld) terug?
jeps

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

My-life schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:16:
[...]
40 vind ik geen hoge snelheid. Als je even doortrekt kun je dit ook wel halen in z'n 2 denk ik.
Makkelijk, mijn bejaardenmobiel haalt 103 in z'n 2 en vrijwel elke relatief moderne auto haalt makkelijk de 60-70 in de tweede versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Zo laat mogelijk terugschakelen voor een bocht lijkt me nog comfortabel nog sportief.
En ik wil welleens een rondje met je meerijden AtleX ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

My-life schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 14:37:
En ik wil welleens een rondje met je meerijden AtleX ;) .
Kunnen != doen. ;) Mijn Yaris rijdt trouwens 48 bij 3000rpm in z'n 2. Ik hoef dus echt niet ver door te trekken om meer dan 40km/h te rijden in de 2e versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Knast de versnelling als je terug probeerd te schakelen? Zo nee, dan is het eerder een beveiliging. Versleten Synchro-mesh laten zich altijd wel horen met knarsen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

Geckoo

Good news, everyone!

Jellabie schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:58:
Ooit eens gehad, was ik lekker aan het doorrijden.. wil bij 5000rpm doorschakelen naar 4... gooi ik hem in zijn 2, vond'ie niet leuk :X
klinkt bekend bij mijn 33, met versleten schyngo ringen. ga te vaak vanuit 4 naar 3 ipv 5

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepbass909 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 14:45:
Knast de versnelling als je terug probeerd te schakelen? Zo nee, dan is het eerder een beveiliging. Versleten Synchro-mesh laten zich altijd wel horen met knarsen.
Nee je hoort niets, hij wil er gewoon moeilijk in bij de hogere snelheden, bij een juiste snelheid krijg ik hem makkelijk in de twee, alleen vind ik dat zo vreemd omdat ik bij een andere auto wel alvast in de twee kan gaan staan om daarna pas snelheid te minderen. Nu moet ik eerst heel erg snelheid minderen en dan pas schakelen, dat was ik niet gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Jellabie schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:58:
^^

Pas bij stilstand wil hij echt vloeiend terug naar de 1. Bij rijden moet je 'm erin drukken en dat is niet gunstig voor je koppeling VW Golf 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Jism
Mijn BMW heeft eigenlijk een andere grappige eigenschap met de eerste versnelling. Als ik onder de 10km/u rij, glijdt hij zo in de 1e versnelling (in de 2de begint hij dan onderhand al te bokken), maar als ik stil sta, kost het juist meer moeite. Vaak moet ik hem dan eerst even in de 2de zetten, voor hij in de 1e wil. Dit schijnt een BMW-kwaaltje/eigenschap te zijn, net hoe je het wilt noemen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 17:03
Anoniem: 55212 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 14:54:
[...]

Nee je hoort niets, hij wil er gewoon moeilijk in bij de hogere snelheden, bij een juiste snelheid krijg ik hem makkelijk in de twee, alleen vind ik dat zo vreemd omdat ik bij een andere auto wel alvast in de twee kan gaan staan om daarna pas snelheid te minderen. Nu moet ik eerst heel erg snelheid minderen en dan pas schakelen, dat was ik niet gewend.
Ik heb dit juist al tijdens mijn rijlessen (in een Polo) geleerd, dat de versnellingsbak moeilijk wilt schakelen bij een groter snelheidsverschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik heb ook een Punto 1.2 8v uit 2000 gehad, en ik weet precies wat je bedoeld. In het begin vond ik het ook vervelend maar het went. :) De eerste versnelling laat zich ook niet makkelijk inschakelen als je nog wat snelheid hebt. Je moet dan soms even met het gas spelen (klein beetje) en dan krijg je hem er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BreadFan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:02:
Ik heb ook een Punto 1.2 8v uit 2000 gehad, en ik weet precies wat je bedoeld. In het begin vond ik het ook vervelend maar het went. :) De eerste versnelling laat zich ook niet makkelijk inschakelen als je nog wat snelheid hebt. Je moet dan soms even met het gas spelen (klein beetje) en dan krijg je hem er wel in.
Vooral uit deze reactie kan ik opmaken dat het er toch echt gewoon zo hoort, bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hoeveel kilometers staan er op? het kan namelijk zijn dat de bak olie een beetje af is.
Zo schakelde de auto van m'n ouders ook heel stroef naar z'n 2 zeker als hij koud was, iets wat een stuk beter is geworden na dat de versnellingsbak olie is vervangen.

Scheelt het ook of de auto koud of warm is?

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 05-08-2009 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Wat betreft bakolie: het maakt ook uit hoeveel olie daar nog in zit. Normaalgesproken hoef je bij een handbak nooit de olie te vervangen, maar bij mijn Golf III met 300K op de teller heb ik dat toen wel gedaan: schakelen van 1 naar 2 ging stroef en bij koude motor altijd knarsend. Er kwam een heel klein steeltje hele dikke roetzwarte olie uit, en er is anderhalve liter heldere synthetische bakolie voor teruggegoten. Gevolg was dat een gevoelloze stugge versnellingspook veranderde in een soepel schakelend iets, wat alleen de eerste keer schakelen van 1 naar 2 bij koude motor soms nog een knarsgeluid gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:19

Epsilon

Anoniem: 55212 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 12:28:
[...]

Vooral uit deze reactie kan ik opmaken dat het er toch echt gewoon zo hoort, bedankt iig!
Kan me niet voorstellen dat het zo hoort. Heb nog _nooit_ een auto gezien/gereden waarin je niet naar z'n twee kan schakelen door een "beveiliging". Bak is gewoon niet meer tip-top en dat is heel "normaal" als er niet fatsoenlijk in gereden is.

Die beveiliging heb je vaak alleen in z'n 1 omdat je die eigenlijk nooit gebruikt buiten optrekken om. Maar heb je een wat langere eerste versnelling (ik haal 60 @ 7500rpm) / hoog toerige motor is het vaak wel zo dat je gewoon naar z'n 1 kan schakelen. Ik kan dat bijvoorbeeld wel. De beveiliging zit in dit geval nog steeds op de motor (toeren begrenzer). En met 100KM bewust naar z'n 1 schakelen is toch wel heel lomp en moet je bijna bewust doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:23:
hoeveel kilometers staan er op?
Scheelt het ook of de auto koud of warm is?
Auto heeft 81.000 km's gereden.
Het scheelt niet of de auto koud of warm is.
Epsilon schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:53:
[...]

Kan me niet voorstellen dat het zo hoort. Heb nog _nooit_ een auto gezien/gereden waarin je niet naar z'n twee kan schakelen door een "beveiliging". Bak is gewoon niet meer tip-top en dat is heel "normaal" als er niet fatsoenlijk in gereden is.

Die beveiliging heb je vaak alleen in z'n 1 omdat je die eigenlijk nooit gebruikt buiten optrekken om. Maar heb je een wat langere eerste versnelling (ik haal 60 @ 7500rpm) / hoog toerige motor is het vaak wel zo dat je gewoon naar z'n 1 kan schakelen. Ik kan dat bijvoorbeeld wel. De beveiliging zit in dit geval nog steeds op de motor (toeren begrenzer). En met 100KM bewust naar z'n 1 schakelen is toch wel heel lomp en moet je bijna bewust doen.
Nou ik heb inmiddels een aantal andere mensen in de auto laten rijden en die hebben toch ook het idee dat het zo hoort, let wel, wanneer je tot 30/35 km/h rijd kan ik hem prima terugzetten in z'n 2 daarboven is het gewoon iets stroever, maar het vervangen van de versnellingsbak olie kan vast geen kwaad dus dan ga ik dat maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Epsilon schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:53:
[...]

Kan me niet voorstellen dat het zo hoort. Heb nog _nooit_ een auto gezien/gereden waarin je niet naar z'n twee kan schakelen door een "beveiliging".
Het KAN ook wel, maar niet zo gemakkelijk als je misschien zou verwachten. :)
Pagina: 1