1 poort op router instellen als switch?

Pagina: 1
Acties:

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-03 21:29
Een hopelijk erg simpele vraag waarop ik het antwoord niet kan vinden..

Voor mijn digitale TV staat er direct na mijn modem een switch (#1) komen. Daarachter staat mijn wireless router (met 4 ethernet-poorten) (Asus wl-500g). in mijn kantoor staat nog een switch (# 2) omdat 4 lange kabels trekken wat lastig is.

Samen met mijn NAS een heel arsenaal aan kastjes dat 24/24 stroom staat te eten dus.

Omdat de router zijn beste tijd gehad heeft ben ik nu aan het kijken of ik de router én de switch #1 kan vervangen door een router waarbij ik één poort kan instellen als switch, en de overige gewoon laat routeren.

Ik weet echter niet of dit kan en op wat voor eigenschappen in apparaten ik dan moet zoeken. In mijn Asus wl500-g kan ik nergens zo'n optie vinden..

Ik heb gezocht varianten op "poort op router instellen als switch" en "NAT disabelen op 1 poort" (komt volgens mij op het zelfde neer), maar nog geen resultaat.

Iemand een idee?

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
In feite is je router toch ook een switch? Je kan gewoon direct vanaf je router uplinken naar je andere switch veder op. De meeste moderne routers en switchen herkenen dit automatisch en als dat in jou geval niet zo is zou je een crosslink kabel kunnen gebruiken. Of is dit niet wat je bedoelt?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Merijn70 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:17:
In feite is je router toch ook een switch? Je kan gewoon direct vanaf je router uplinken naar je andere switch veder op. De meeste moderne routers en switchen herkenen dit automatisch en als dat in jou geval niet zo is zou je een crosslink kabel kunnen gebruiken. Of is dit niet wat je bedoelt?
Nee hij bedoelt echt dat 1 poort rechstreeks aan het internet kom te hangen en dus een eigen WAN andres krijgt.

Met consumenten routers zal het niet te vinden zijn in elk geval...

• hampel12
Uplinken van de router naar de switch verderop is geen probleem.

Ik wil echter op 2 poorten van mijn router NAT wél aanzetten, maar achter 1 poort mijn digitale TV hangen. Die kan niet met NAT overweg.

Verwijderd

Volgens mij is dat niet wat hij bedoelt. Wat hij bedoelt (hoe ik het begrijp dan) is dat hij de router als router gebruikt, maar dat die voor 1 poort niet routert maar switcht.
Eerste wat mij eigenlijk een optie lijkt is 1 poort in de DMZ zetten, maar of je tv dan nog werkt weet ik niet, zal afhankelijk zijn van wat je decoder precies nodig heeft aan internet verbinding. IPTV heb ik verder geen verstand van, dus ik laat dit aan een ander over :P

• Dymse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
Bij digitale tv bij telenet/de meeste ISP's moet de digicorder/digibox/setup box direct zijn aangesloten op de modem. Daarom dat telenet/je isp ook altijd aan switch voorziet (dit is bij telenet toch zo). Je digibox krijgt een IP adres rechtstreeks van telenet/je ISP. Je kan je doos niet achter een router plaatsen omdat je ISP je box dan niet vindt en verschaft je dan ook geen diensten ( zoals films huren en dergelijke)

Tomato/ddwrt hebben de optie op één poort (of zelfs meedere) in te stellen als switch zodat de settup box direct wordt verbonden met je modem. ( dit ik heb ik mij laten vertellen door een vriend) . Dus ik zou eens kijken naar een router die tomato/ddwrt ondersteunt en van deze optie gebruik maken. Ik zou wel even kijken naar de desbetreffende websites.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er zijn routers beschikbaar die je de mogelijkheid geven meerdere WAN-IP-adressen áchter je router te gebruiken.

Je modem krijgt dan één van de adressen en je kunt vervolgens opgeven welke adressen WAN achter de router in je LAN beschikbaar worden. Ik weet niet meer precies hoe en wat, maar of het op MAC-adres of op netwerk-poort gaat, dunno meer.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:25:
Volgens mij is dat niet wat hij bedoelt. Wat hij bedoelt (hoe ik het begrijp dan) is dat hij de router als router gebruikt, maar dat die voor 1 poort niet routert maar switcht.
Eerste wat mij eigenlijk een optie lijkt is 1 poort in de DMZ zetten, maar of je tv dan nog werkt weet ik niet, zal afhankelijk zijn van wat je decoder precies nodig heeft aan internet verbinding. IPTV heb ik verder geen verstand van, dus ik laat dit aan een ander over :P
DMZ zal ook niet werken, want daarmee krijg je nog steeds geen apart WAN adres voor het apparaat en dat is juist nodig voor zo'n digitale ontvanger...
Osiris schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:27:
Er zijn routers beschikbaar die je de mogelijkheid geven meerdere WAN-IP-adressen áchter je router te gebruiken.

Je modem krijgt dan één van de adressen en je kunt vervolgens opgeven welke adressen WAN achter de router in je LAN beschikbaar worden. Ik weet niet meer precies hoe en wat, maar of het op MAC-adres of op netwerk-poort gaat, dunno meer.
Ja professioneel spul zal het inderdaad wel kunnen maar volgens mij zijn die dingen dermate duur en lastig te configureren dat het niet interessant voor een consument die even zijn digitale ontvanger aan wil sluiten.

[ Voor 32% gewijzigd door ik222 op 31-07-2009 09:29 ]

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-02 19:31

Spoooky

Core temp 37°C

Misschien is het handig dat je wat meer gegevens over je Digitale TV-aanbieder te geven.

Waarschijnlijk zijn hier meer mensen die de zelfde aanbieder hebben en jouw vraag heel simpel kunnen beantwoorden en aangeven hoe zij hun netwerk hebben aangesloten....

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:28:
[...]
DMZ zal ook niet werken, want daarmee krijg je nog steeds geen apart WAN adres voor het apparaat en dat is juist nodig voor zo'n digitale ontvanger...
Waarom moet het dan een apart ip adres zijn? Al het vereiste binnenkomende verkeer kan je naar het goede apparaat doorsluizen, en dan boeit het verder niet dat een rits andere apparaten aan het NATten is.

{signature}

• Osiris
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:28:
[...]

Ja professioneel spul zal het inderdaad wel kunnen maar volgens mij zijn die dingen dermate duur en lastig te configureren dat het niet interessant voor een consument die even zijn digitale ontvanger aan wil sluiten.
Draytek zou ik nou niet meteen als 'professioneel' bestempelen en je kon 't gewoon fixen via het web-menu.

"second IP-range" ofzo noemden ze het.

• hampel12
digitale TV aanbieder is Telenet (België
De digibox (of hoe heet dat ding) heeft een eigen WAN-ip adres. je kunt er video's mee huren, internetten, etc.

• Royale de Luxe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 23:07

Royale de Luxe

The limit is out there

hampel12 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:39:
digitale TV aanbieder is Telenet (België
De digibox (of hoe heet dat ding) heeft een eigen WAN-ip adres. je kunt er video's mee huren, internetten, etc.
Ik heb het opgelost met een Power plug, daardoor vlug uit het netwerk gehaald en de snelheid van de powerplug is meer dan voldoende voor dat beetje dat moet opgehaald worden voor de digibox. +die dingen zijn niet zo duur eerlijk gezegd.

Oh ja en als je gaat klagen bij telenet krijg je ze misschien gratis... zij gebruiken van die topcom dingen in deze gevallen. Dus ff bellen naar die helpdesk zou ik zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Royale de Luxe op 31-07-2009 09:43 ]

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Een Netscreen Juniper firewall kan het iig wel.
(Werken met MIP's)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-03 21:36
en niemand komt op het idee om die wl-500g custom firmware te geven zoals de tomato firmware? kan je een hoop mee instellen, ik zou me daar is in gaan verdiepen

• Dymse
Je router ondersteunt dd wrt ! hij stond niet in de zoekbare database op de website ( maar die is bestempeld als beta)

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices#Asus

Je kan dus normaal je router naar dd wrt flashen en dat zo instellen. Ik ga proberen op te zoeken hoe die functie precies heet .

• hampel12
er zijn dus geen routers op de markt die dit met wat configureren out-of-the-box ondersteunen? prutsen met custom firmware kost me altijd zoveel tijd....

• Dymse
dd wrt installeren is relatief snel gedaan en het configureren moet maar 1 maal gebeuren en dan ben je er vanaf .

Dd wrt heeft nog vele handige functies die u misschien ook wel interesant kan vinden, ook kan de perfomantie/stabiliteit van uw netwerk verbeteren.

Zelf heb ik nog niet van een consumenten router gehoord die deze functie out-of-the-box heeft.

• Osiris
  • Niet online
No_Name_Needed schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:04:
Zelf heb ik nog niet van een consumenten router gehoord die deze functie out-of-the-box heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.weethet.nl/images/vigor/setup1.gif

Het itempje "For IP Routing Usage" op enabled zetten et voila, je kunt iets fixen met dat "2nd subnet".

Zie ook de PDF "Routed Subnet" van Draytek :)

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 31-07-2009 10:16 ]

Verwijderd

arvidbeheerder schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:42:
en niemand komt op het idee om die wl-500g custom firmware te geven zoals de tomato firmware? kan je een hoop mee instellen, ik zou me daar is in gaan verdiepen
No_Name_Needed schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:26:
Tomato/ddwrt hebben de optie op één poort (of zelfs meedere) in te stellen als switch zodat de settup box direct wordt verbonden met je modem. ( dit ik heb ik mij laten vertellen door een vriend) . Dus ik zou eens kijken naar een router die tomato/ddwrt ondersteunt en van deze optie gebruik maken. Ik zou wel even kijken naar de desbetreffende websites.
Wel dus ;)

• Dymse
Osiris schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:15:
[...]

[afbeelding]

Het itempje "For IP Routing Usage" op enabled zetten et voila, je kunt iets fixen met dat "2nd subnet".

Zie ook de PDF "Routed Subnet" van Draytek :)
weeral iets bijgeleerd :) ik heb nog nooit een draytek router gebruikt of zelfs gezien eigenlijk :p

raar dat zo een functie ontbreekt bij d-link,belkin,..
Pagina: 1