Techneut schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 00:22:
Voor een deel ben ik het zeker met je eens, met name je accent op neutraliseren. Als je dat doet, kom je al een heel end, althans voor redelijk storingvrij werken. Gewoon praktijk. Toch een stukje (opbouwende) kritiek.
verhaal......
Edit:
En als praktijkman zul je vast niet ontkennen dat ter ondersteuning van die veiligheidsaarding de aarlekschakelaar is ontwikkeld. Ook voor geaarde groepen, omdat niet bij elk (gevaarlijk) defect gegarandeerd de zekering er uit vliegt.
Natte ruimten inderdaad dat is eigenlijk erg verwarrend allemaal, gaat het hier niet over maar de "wet' de nen dus zegt dit en dat,, maar ook die is niet heilig, en dat wilde ik er mee aangeven als je kijkt naar echte veiligheid, opbouwende kritiek is juist welkom in een discussie lijkt me.. maar men tilt behoorlijk over het paard heb ik het idee.
Dat is ook de reden dat ik neutraliseren juist inbreng, daar gaat het in de meeste gavllen dus om, een randaarde stekker wil niet altijd zeggen een randaarde stopcontact, let er maar eens op bij bepaalde spullen, de industrie gebruikt namenlijk ook stekker vormen door de universele toepasbaarheid in landen of continenten...
een pc kan rustig zonder randaarde haal het filter weg en er is geen enkele reden voor randaarde over. het filter is er enkel door toepassing van de electronische voeding welke dan geneutraliseerd wordt naar het lichtnet toe en niet andersom... puur uit inductie is het aanbeveelswaardig om de aarde wel te gebruiken. je tv heeft ook geen aarde maar gebruikt nog veel hogere spanningen uitgaande van een crt buis,,,, waarom heeft een pc monitor wel en een tv geen aarde stekker ??? basis opbouw is van beiden gelijk...
De nadruk waar je dan weer op uitkomt is wederom neutralisatie en geen veiligheids aarding..
Aarding tbv (was)machines zoals aangegeven is zeker nodig, hiet hebben we het niet meer over neutralisatie namenlijk maar veiligheid ivm metalen en water voorzieningen ect... daar moet je dus ook niet mee gaan stoeien, daar behoef ik denk ik niet duidelijk over te zijn dat moet zelf gewoon duidelijk zijn voor iedereen... en snap je dat al niet blijf dan gewoon maar helemaal van electra af... lijkt me ergggg duidelijk...
Die 200wat per wcd is juist een leuke, letterlijk gezien dan. Het is 200 wat uitgaande van gemiddeld bla bla klopt inderdaad.. wcd kan 16 amp stroom hebben volgens fabrikant,, doe het alleen is en het ding komt van je muur door de contact weerstands warmte... 200 watt klaar berekend maar de rest in die groep dan wat je hebt.. tel even op en dan kom je letterlijk uit op dat je domweg er teveel van vraagt,, het mag dan wel verdeeld zijn maar op de rest zit ook wat aangesloten... feitelijk zou je nooit over die 200 watt kunnen gaan dan.. nen gesproken... dus moet je game pc uit blijven

maar dit is miereneukerij dat moge duidelijk zijn, punt ging om de nen te laten zien vanuit een theorie oogpunt en praktijk.. en die twee gaan nu eenmaal niet echt samen. bekende voorbeeld van rijbewijs en het dan pas leren autorijden...
Ik gaf ook al aan dat de aarding zoals hier gebruikt om neutralisatie ging, en niet een bliksem aarde is voor directe inslag.. ik weet het niet omdat ik het niet meegemaakt heb binnen 25mtr,, ik wil daar mee zeggen dat ik wel in mijn oude pand inslag heb gehad op 15mtr afstand in een boom en in onze antenne mast aldaar ook eens een ontlading maar dit heeft nooit schade gemaakt. ik zeg bewust ontlading en geen inslag,, een echte inslag zal hoe dan ook schade geven, daar komt wat meer bijkijken dan alleen een aardpen. feit was wel dat daar toen ook alle antennekabels geaard waren voor ze naar binnen gingen met speciale klemmen hiervoor. en niet van die verkrijgbare koppelingen voor pluggen,,dat zijn geen afleiders........
En is een installatie voorzien van een aardlek dan laat je dat zo, je edit klopt dan ook als een bus, ik zei ook al dit waar ik over sprak is een apparte aangelegde groep hiervoor. het zegt het nu ook al appart aangelegd voor een doel waar het dan op berekend is zogezegd.. Is daarmee de veiligheid in het geding.? nee omdat het zo voorzien is,,en niet dat het een aangepast geheel geworden is door zelfknutselen,, en men denkt dat het geaard is en dan bv niet is...
Laat ik het eens zo zeggen ik breng een apparaat die geen aarde behoeft via een lang snoer direct naar de meterkast.. want dat is het feitelijk,, alleen moet je dan niet dat snoer ineens ook voor andere dingen gaan gebruiken.. en DAAR gaan de meeste hobyisten de fout in in de electra..
Een kartonnetje lezen achterop een verpakking maakt je namenlijk nog geen monteur ook al werkt het dan.. veel mensen vergeten dat en zeggen dan al snel dat kan ik ook wel. of is heel simpel heb ik wel vaker gedaan... jammer dat maakt de vakman kapot en die heeft het dan wel vaak weer gedaan want iemand moet de schuld krijgen...
Want roepen dat de verzekering niet gaat betalen ect ect,,,, je leest het hier ook vaak... maar ga een skijken waar door die branden ontstaan dan.. ALTIJD danwel vrijwel altijd onstaan deze door kroonsteentjes gebruik, teveel belasting op een contactdoos of haspel, slecht aangesloten contactdozen met teveel belasting erop ect ect,, nog zo een goeie doorlassen van contactdoos op contactdoos (gebeurd veel erg veel) en dan fikt de eerste doos vanaf de groep in de fik en zegt men hoe kan dat nu... en kijk nu nog eens op dat kartonnetje van die contactdoos uit de winkel, ik heb ze gezien daar het opstaat dat het zo moet,, zo moet het dus niet.. maar zo makkelijk draadje erin en nog een en klaar en het werkt ook nog. Maar nu de volle mep erdoor en het fikt van de muur wedden......
Je zal er niet over uitgesproken raken, ook hier niet... maar leer het verschil kennen waarover je spreekt als je het hebt over aarde want daar zijn heel veel soorten van....
En denk eens na over deze dan: een tikje krijgen als je de pc aanraakt (ongeaard) en je raakt de cv radiator aan is niet gek of vreemd,,, het getuigt van een juiste werking van de aarding van die cv en dat vergeet men in dezen....
Een heel verhaal maar dit is en was mijn bijdrage hierin...