Mac proberen

Pagina: 1
Acties:

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-01 11:34
Hallo mede-tweakers.

Al een lange tijd heb ik erover nagedacht om Mac te proberen.
Ben nog totaal nieuw ermee (zelfs niet eens 1x er achter gezeten) maar wil het graag uitproberen

sta op het punt om een (oude) mac te kopen om te kijken of dat mac gebeure wel wat voor mij is.
Voor ik het aanschaf graag wat informatie of tips van mensen zien.

Het gaat hier om de:
Imac G4 (Bolletje)
15" scherm
800MHz processor
512 MB SDRam werkgeheugen
60 Gb opslag
OS X 10.4.11
iLife 7
Voorzien van Airport
Originele muis toetsenbord en speaker bolletjes

afgesproken prijs: 140 euro.

mijn vragen:
1 is de prijs goed? of is er een beter alternatief (hoor regelmatig Mac mini?)
2 is dit (oud) model goed om kennis te maken met Mac?
3 Kan ik met dit model ook recente programma's draaien?
4 kortom doen of niet :)

alvast bedankt!

mvg

Wierie

[ Voor 8% gewijzigd door AlphaWierie op 31-07-2009 00:36 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:20
AlphaWierie schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 00:31:
mijn vragen:
1 is de prijs goed? of is er een beter alternatief (hoor regelmatig Mac mini?)
2 is dit (oud) model goed om kennis te maken met Mac?
3 Kan ik met dit model ook recente programma's draaien?
4 kortom doen of niet
1 Het is hoe dan ook niet veel geld voor een werkende (ik neem aan dat hij werkt) pc
1,5 Afhankelijk van wat je precies zoekt in een kennismaking is het een goede pc of niet. Dit is afhankelijk van punt 2 en 3
2 Dit is een apparaat met een typisch ontwerp. Als het je gaat om het gebruiksgemak en het mooi op tafel staan (toch zeker zo'n 70% van de mac-experience) is het een prima manier om kennis te maken met mac!
3 Vrijwel alle recente programma's worden geschreven voor de Intel architectuur. Als je een gedegen kennismaking wilt met het mac platform zou ik je dus een Intel en liefst een dualcore Intel aanraden. (Een andere goede reden hiervoor is dat ze gehakt maken van welke powerpc dan ook) Een ander nadeel van het apparaat is het feit dat de ingebouwde 15" monitor geen hogere resolutie aankan dan 1024x768.
4 Als je voor een gaaf apparaat voor in de woonkamer gaat: doen! Als je voor een werkbare pc gaat waar je meer op kunt dan office gebruik en internetten is het niet de machine die je zoekt. In zo'n geval is een mac met een Intel processor een stuk fijner en inderdaad, dan is de mac mini de goedkoopste...

Edit: ik kijk weer eens naar mooie plaatjes van het apparaat en het blijft toch wel een hele mooie machine :P

[ Voor 3% gewijzigd door hans_lenze op 31-07-2009 00:56 ]

while (! ( succeed = try ()));

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Ga ook eens naar een apple store/icentre en ga gewoon is met zo'n ding aan de gang.

Dan vertel je die kerels dat je even gaat kijken of jij wel of geen mac wil aanschaffen en dus wat langer met 1 van de computers staat te werken.

Kan je gerust een half uurtje doen (mocht ik in ieder geval wel in icentre almere)

Macbook Pro 15" 

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

ik vind het persoonlijk niet duur voor deze Mac, ik zou alleen meteen in het diepe gaan en een nieuwe Mac kopen, de meeste hier willen toch niet meer terug naar Windows als ze eenmaal over zijn

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

De prijs is goed denk ik ook. Maar OSX 10.5 is toch een klein beetje anders dan 10.4 maar dit zal de kennismaking niet in de weg zitten denk ik...

Heel veel plezier ermee!

BOINC stats

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:43

SeatRider

Hips don't lie

Deze?

Afbeeldingslocatie: http://c2.api.ning.com/files/ZjBB*SnjgQnsDsOi0htQzzFZ0WJd75g*F1onnZDxPXbn4zebV9pZpXRO-TmuCp2zsv1jv-B0lXRXtSSr*95HeEFXfibZv*BF/iMacG4.jpg

Dat lijkt me inderdaad geen geld, en alleen al als digitaal fotolijstje de moeite :)
hans_lenze schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 00:54:
[...]
2 Dit is een apparaat met een typisch ontwerp. Als het je gaat om het gebruiksgemak en het mooi op tafel staan (toch zeker zo'n 70% van de mac-experience) is het een prima manier om kennis te maken met mac!
70% van de mac experience is het mooi op tafel staan... ? :S

Nederlands is makkelijker als je denkt

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 14:47

iMars

Full time prutser

Ik ben ook zo begonnen. Ik had een Blue&White G3 350MHz en 512MB ram.
Eigenlijk best traag, maar met OS X 10.3.x starte hij sneller op dan mijn P4 3.2GHz WinXP, het werkte soepeler. Maar je kon niet veel tegelijk, want dan werdt ie aanzienlijk trager.

Voor 140 euro zou ik het sowieso doen, doe jij het niet, wil ik het wel kopen! Het is een mooie mac, die je nog een hoop plezier kan beleven.

Wat ook een optie is (ik weet niet of ik het mag aanbevelen hier in dit topic) is om op een PC OS X te installeren. Ik had op mijn PC, naast mijn Blue&White, OS X 10.4 geinstalleerd op mijn P4. Dat werkte zo lekker, ik heb er een jaar mee gewerkt (ondertussen gespaard voor een MacBook Pro). Nu wil ik eigenlijk niks anders.

[ Voor 0% gewijzigd door iMars op 31-07-2009 09:08 . Reden: typo ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Mooi ding, mooie prijs. Maar houd in je achterhoofd dat
• die machine onnoemelijk veel trager is dan wat er nu in de winkel te koop is, en
• 10.5 een aantal heel interessante verbeteringen heeft die het gebruik nog weer veel prettiger maken.

Als je je dat realiseert is dit een fantastische machine tegen een leuke prijs.

Zoef

• AlphaWierie
Ok ik zit nu met het volgende haha.

De G4 van hierboven voor 140.

OF

Mac mini (1.25ghz 1ste gen, alleen zonder Airport) voor 180... (heb ergens nog wel een scherm liggen)

is het die 40(misch 90euro meer omdat k airport erin wil)

[ Voor 8% gewijzigd door AlphaWierie op 31-07-2009 13:47 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:07

Kettrick

Rantmeister!

Die mini is wel iets sneller natuurlijk, maar het blijft een G4. Je kan dus nog steeds niet alle recente programma's draaien :). Als je dan toch al meer neer wil leggen ga dan meteen voor een 1st gen. intel mini :).

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:47
Hou er rekening mee dat bij dit model (800mhz) de usb poorten 1.1 zijn. Als je voor een 1Ghz gaat heb je 2.0 poorten. Ook is de rest van het systeem sneller (fsb ed).

Ik heb laatst deze gekocht voor mijn ma: http://www.everymac.com/s...stats/imac_1.0_15_fp.html

Voldoet prima, alleen utube is soms wat traag omdat flash een soort van geemuleerd is onder osx ipv native.

Wat je ook kan overwegen is iets in deze richtig: http://www.everymac.com/s...ermac_g4_1.42_dp_mdd.html

Hier heb ik er ook nog een van staan.

Bedenk wel dat bij de powerpc's je geen windows kan virtualiseren en dat sommige nieuwere programma's gewoon niet draaien (geen ondersteuning voor processorfeatures), maar voor de algemene mac experience voldoen ze prima.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

AlphaWierie schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:37:
Ok ik zit nu met het volgende haha.

De G4 van hierboven voor 140.

OF

Mac mini (1.25ghz 1ste gen, alleen zonder Airport) voor 180... (heb ergens nog wel een scherm liggen)

is het die 40(misch 90euro meer omdat k airport erin wil)
Da's nog steeds PPC - ik zou voor het bolletje gaan, en dan over een paar maanden een MacBookje kopen omdat je verslingerd geraakt bent ;)

Zoef

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:53
Nog even iets over de iMac G4:

Er waart een lijst rond in Cupertino. Een lijst waar geen enkele Mac op wil voorkomen. Maar op een dag blijkt het noodlot onafwendbaar en is je tijd gekomen. Binnenkort is het de beurt aan de iMac G4.

We hebben het natuurlijk over de murder death kill lijst van Apple. De lijst met computers die niet meer worden ondersteund omdat ze 7 jaar of ouder zijn. Je hoeft er niet meer mee aan te kloppen bij Apple. Er zijn geen onderdelen meer voor beschikbaar. Het is genoeg geweest. Op 15 september is het de beurt aan de iMac G4.

Bron: http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=4384

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:47
Rivanov schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:48:
Nog even iets over de iMac G4:

Er waart een lijst rond in Cupertino. Een lijst waar geen enkele Mac op wil voorkomen. Maar op een dag blijkt het noodlot onafwendbaar en is je tijd gekomen. Binnenkort is het de beurt aan de iMac G4.

We hebben het natuurlijk over de murder death kill lijst van Apple. De lijst met computers die niet meer worden ondersteund omdat ze 7 jaar of ouder zijn. Je hoeft er niet meer mee aan te kloppen bij Apple. Er zijn geen onderdelen meer voor beschikbaar. Het is genoeg geweest. Op 15 september is het de beurt aan de iMac G4.

Bron: http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=4384
Al waren er onderdelen geweest dan had je ws een reparatie voor zo'n oude mac niet willen betalen, logic board komt meestal uit op een paar honderd euro meer dan de 2ehands aanschafprijs. Voor dat geld koop je beter de onderdelen los en bouwt het zelf in elkaar.

• AlphaWierie
Na mensen ik ben eruit.

Heb voor de 3de optie gekozen haha

Heb een Imac G4 17inch 1ghz 768mbRam Orginele Disk van osx 4, inc speakers muis toetsenbord voor 190 euro.
Dit vond ik wel die 50 euro extra waard. bedankt voor de tip zpottr!

Bedankt voor in info iedereen

Laat het wel horen wat ik ervan vind.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:43

SeatRider

Hips don't lie

AlphaWierie schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:14:
Na mensen ik ben eruit.

Heb voor de 3de optie gekozen haha

Heb een Imac G4 17inch 1ghz 768mbRam Orginele Disk van osx 4, inc speakers muis toetsenbord voor 190 euro.
Dit vond ik wel die 50 euro extra waard. bedankt voor de tip zpottr!

Bedankt voor in info iedereen

Laat het wel horen wat ik ervan vind.
Nou, ik wil nu wel weten van wie ik die G4 kan kopen voor 140 euro ;).

DM staat aan!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• AlphaWierie
hoe stuur k je een Prive bericht ? dan krijg je zn mail adres.

edit:

stuur me maar een mail naar wier_g@hotmail.com dan stuur k je zn mail adres.

[ Voor 42% gewijzigd door AlphaWierie op 31-07-2009 19:53 ]

• hans_lenze
  • Laatst online: 00:20
SeatRider schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:01:
70% van de mac experience is het mooi op tafel staan... ? :S
Je vergeet de 'en'.

Het grootste deel van de mac experience vind ik het gebruiksgemak. Er zit werkelijk verschrikkelijk veel aandacht en moeite in interface design en integratie van technologiën.
Helaas is dit gelijk het onderdeel wat niet uit te leggen is aan iemand die niet bekend is met Mac OS.

Voor mij is het in elk geval de meerprijs waard.

while (! ( succeed = try ()));

• AlphaWierie
Ben er nu 10 minuten op en heb 1 ding te zeggen...
WAAROM HEB IK AL DIE TIJD WINDOWS GEBRUIKT!!

echt een super ding, ben toch blij dat ik voor de 1.25ghz ben gegaan. nu met 1gig ram draai ik zelf osx 10.5 erg soepel.

Het verbaast me hoe snel dat ding is. de 1.25 ghz is met muziek, films en programmas laden gewoon sneller als mijn Pentium4 3.2 Ghz

Binnenkort alleen ff een airport kaart aanschaffen. scheeld me weer een kabel

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik zat in hetzelfde bootje. Ik heb alle tutorials gezien op apple.com en daarna ben ik naar de Apple Store in Heerlen geweest om het te in actie te testen. Alles bij elkaar opgeteld verliet ik de Apple Store met een MacBookPro.

Ik ben er zo snel aan gewend dat ik mezelf betrap dat ik op een Windows laptop naar links boven ga om vensters te sluiten... Daarnaast betrap ik mezelf ook op het feit dat ik met 2 vingers wil scrollen... Dit werkt niet op een non-mac. Ook de 3 vingers 'back' functie werkt alleen op een MacBook.

Allemaal functies die ik zeer handig vind en voor gebruikersvriendelijkheid krijgt het dan ook een dikke plus. Enige wat mij stoort is hoe de dock omgaat met meerdere vensters van bijvoorbeeld opera of firefox. Hierbij blijft er maar 1 icoon staan. Dat is weer wat handiger.

Kortom, lekker naar de Apple store gaan en het checken. Ik ben geen fan van 2e hands apparatuur en heb daarvoor de gok gewaagd @ 1150 euro.

Worth... every... penny!

Edit: Ow de TS is al overgegaan. Naja voor de goede orde laat ik me reply staan.

[ Voor 4% gewijzigd door AvanCade op 01-08-2009 00:36 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

AlphaWierie schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:22:
Ben er nu 10 minuten op en heb 1 ding te zeggen...
WAAROM HEB IK AL DIE TIJD WINDOWS GEBRUIKT!! ( A )

echt een super ding, ben toch blij dat ik voor de 1.25ghz ben gegaan. nu met 1gig ram draai ik zelf osx 10.5 erg soepel.

Het verbaast me hoe snel dat ding is. de 1.25 ghz is met muziek, films en programmas laden gewoon sneller als mijn Pentium4 3.2 Ghz ( B )

Binnenkort alleen ff een airport kaart aanschaffen. scheeld me weer een kabel
( A ) ;) Beter laat dan er nooit achter komen ;)
Dat is dus precies de reden waarom de Windows marktaandeel zo groot is. Veel mensen kennen het niet.

( B ) Ik herken precies mijn situatie. Ik had die ervaring al met mijn oude G3...
(zeg niet dat macs heilig zijn, maar het zijn heerlijke comuters + OS)
Ik had een P4 3.2GHz / 2GB ram / 512MB ATI - WinXP, maar de Mac starte sneller op, het OS reageerd veel soepeler en vlotter... alleen bij veel applicaties open, was Windows sneller, maar dat komt natuurlijk door meer geheugen e.d. ;)

Veel plezier!!!!

• MoietyMe
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

@hierboven: Daar heeft Apple Exposé voor uitgevonden! Super handig!

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
nog even en ik krijg tears. niet droppers :-)

afwisseling is fijn vooral na afgestompt te zijn met "eXPerience"/bill

sinds intel mac vind ik mac leuk

blij dat je blij bent ermee. ik heb een 8-core macpro 2008 en da's ook erg blij spul

ik had mac in 1996 vrijwel dood verklaar. moet ik MS nageven die injectie in de appel dat heeft wel geholpen (150 miljoen toch)

peace. en nu rot ik weer op

• iMars

iMars

Full time prutser

Good Fella schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:56:
@hierboven: Daar heeft Apple Exposé voor uitgevonden! Super handig!
Ik begrijp even niet wat je bedoeld... Wat heeft Expose te maken met mijn opmerking?

• MoietyMe
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

webmail schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 23:21:
[...]

Ik begrijp even niet wat je bedoeld... Wat heeft Expose te maken met mijn opmerking?
Nog ééntje boven jou, blijkbaar poste jij net toen ik reageerde op de persoon boven jou.

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:50
Het grootste nadeel van de mac die jij voor ogen hebt is het feit dat het een PPC mac en geen Intel Mac is. Een van de gevolgen daarvan is dat de volgende OSx Release deze hardware niet meer ondersteund. Bovendien is de software die je hier op kan draaien ook steeds minder actueel..

Als je echt een Apple ervaring wil hebben kan je beter op zoek naar een vorige generatie Mac Mini.. Als deze niet bevalt kan je hem altijd nog als Mediacenter inzetten of er windows op zetten.

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Neo_TGP schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 23:44:
Het grootste nadeel van de mac die jij voor ogen hebt is het feit dat het een PPC mac en geen Intel Mac is. Een van de gevolgen daarvan is dat de volgende OSx Release deze hardware niet meer ondersteund. Bovendien is de software die je hier op kan draaien ook steeds minder actueel..

Als je echt een Apple ervaring wil hebben kan je beter op zoek naar een vorige generatie Mac Mini.. Als deze niet bevalt kan je hem altijd nog als Mediacenter inzetten of er windows op zetten.
Als het goed werkt en snel, hoef je niet meer mee te doen aan de MHZ / nieuwste race...
Hij kan altijd zijn mac-park uitbreiden wil hij nieuwer gaan en meer wensen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door michelzwarts op 01-08-2009 23:52 . Reden: Extra line ]

Windows Veteran turned Apple Addict

• AlphaWierie
klopt, osx 10.5 is de laatste die ik kan draaien.

Opzich zit ik daar niet mee. heb hem gekocht voor maar 180 euro. ben al lang blij dat ik 10.5 soepel erop draai.
Kom hiermee te weten of mac wat voor me is, en kan hem als ik een ''nieuwe'' mac koop, deze nog altijd als ''internet woonkamer'' computer gebruiken. aangezien hij er erg mooi uitziet :p

Wanneer 10.6 een must gaat worden (komt volgensmij uit in september?) zal ik waarsch een nieuwe aanschaffen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

AlphaWierie schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 01:30:
klopt, osx 10.5 is de laatste die ik kan draaien.

Opzich zit ik daar niet mee. heb hem gekocht voor maar 180 euro. ben al lang blij dat ik 10.5 soepel erop draai.
Kom hiermee te weten of mac wat voor me is, en kan hem als ik een ''nieuwe'' mac koop, deze nog altijd als ''internet woonkamer'' computer gebruiken. aangezien hij er erg mooi uitziet :p

Wanneer 10.6 een must gaat worden (komt volgensmij uit in september?) zal ik waarsch een nieuwe aanschaffen.
Ik ben net als jij begonnen met een Mac om ervan te proeven, en dat was met een Mac Mini G4 1.42GHz. Draaide heerlijk en beviel zo goed dat m'n PC nooit mee gebruikt werd. Eind 2007 heb ik een alu iMac 24" gekocht en die bevalt geweldig. Die is nog enorm veel sneller dan wat je nu hebt en misschien een goeie volgende stap :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:52

franssie

Save the albatross

10.6 is geen must maar meer een technisch volgende stap - daarom ook vriendelijk geprijst zoals OSX 10.1 dat ook ooit was, al is de stap nu natuurlijk veel kleiner.
en ik heb nog een iMac g3 in de logeerkamerstaan met 10.3, werkt prima voor gasten die hun email willen lezen etc en ik heb nog nooit iemand hoeven uit te leggen hoe ie werkt.
Ik denk dat je volgende hoofdcomputer idd een mac gaat worden, voordeel van een intel versie is dat XP op vmware er goed op draait, imho de enige virtualisatie die goede usb ondersteuning heeft - iets wat ik nodig heb omdat sommige software (lees firmware updaters etc) alleen windows is, en dat werkt dus ook wel aardig met een usb-serial converter.
En als je een tweede mac hebt ga je echt genieten van hoe die dingen samenwerken op je netwerk, delen, desktops overnemen, het werkt gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 02-08-2009 01:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1