Installatie-dvd ISO booten vanaf harde schijf *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb de 64 bit versie van windows Vista gedownload voor mijn nieuwe gamingcomputer (ik heb een legale licensie hiervoor), maar ik weet niet goed hoe ik en iso file op een externe harde schijf moet zetten. (op google was er alleen maar geen/vage informatie te vinden).

Ik weet dat een iso file bij wijze van spreken een afbeelding/spiegel is van een CD/DVD. In dat geval kan de iso file gewoon met een programma naar een CD gebrand worden.

Hoe moet ik nu een Iso file op een externe harde schijf zetten zodat er van geboot kan worden voor installatie?
Ik weet alvast dat ik een aparte partitie moet maken, en de schijf heb ik al naat NTFS geformatteerd omdat FAT32 niet meer dan 4GB laat overzetten....

Wie weet hier meer over en kan mij zijn wijze raad geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Er zijn een helehoop mensen die hier meer over weten en die weten dat allemaal omdat ze zoeken :)
Google eens op imgburn (een afbeelding/spiegel wordt het niet genoemd maar een ISO of een Image).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
TS vraagt niet hoe hij een image moet branden maar hoe hij zijn machine ermee kan booten.
Voorzover mij bekend zijn er geen mogelijkheden hiervoor, behalve een grote omweg. Namelijk je kunt een Linux systeem op je externe schijf installeren, daarin een virtualizer installeren (bijvoorbeeld Virtualbox) en dan in de virtuele machine de ISO booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Iets gemist met lezen inderdaad, dat doet helaas niets af aan het feit dat de topicstarter niet (goed) gezocht heeft.
'install vista from usb' invoeren op google levert ontelbare resultaten op.

offtopic: Henk007: hij wil niet een virtual machine draaien maar de installer booten vanaf een externe schijf.

egon088: trust me, een dvdtje branden is sneller en je weet zeker dat het werkt. Niet alle pc's kunnen van usb booten, niet alle externe schijven kunnen betrouwbaar bootable gemaakt worden etc etc etc. Dvdtje is verreweg het makkelijkst.
Als je echt moet omdat je geen optical drive hebt: google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Er zijn meer dan genoeg tutorials over hoe je Windows 7 vanaf een USB stick kunt installeren. Als je deze manier volgt om Vista vanaf een externe HDD te booten heb je best kans dat het werkt. En als het werkt horen wij dat hier uiteraard graag ;)

edit: L4m0r, niet meer stiekem hetzelfde aangeven als ik en dan net ff sneller op verstuur bericht klikken :P

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 191050 op 30-07-2009 22:25 . Reden: L4m0r ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05 17:44

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Hier heb ik een simpele maar effectieve guide hoe je een bootable USB-stick creëert met Vista of Windows 7 als OS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
het probleem is dat ik geen 4.7GB usb stick heb, en ook geen DVDs meer, dus ik dacht dit ik het gewoon simpel met mijn externe harde schijf kon doen... blijkbaar niet dus. In ieder geval zal ik maar eens grote kuis houden in mijn kasten voor een dvd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Met een externe harddisk zou het ook gewoon moeten werken. Wanneer deze een USB-poort heeft moet het werken. De guide wordt er niet anders door, enkel je bootmedium wijzigt zich van flashgeheugen naar platters van de harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
DaMarcus schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:45:
Met een externe harddisk zou het ook gewoon moeten werken. Wanneer deze een USB-poort heeft moet het werken. De guide wordt er niet anders door, enkel je bootmedium wijzigt zich van flashgeheugen naar platters van de harddisk.
Het enige waar je tegenaanloopt is incompatibiliteit van sommige moederborden die simpelweg niet van externe schijven kunnen booten.
WD passports zijn met name rotdingen om vanaf te booten (vooral de uitvoeringen van 320gb / 500gb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Daar schiet me inderdaad nog iets van te binnen, heb ik wel eens meegemaakt |:(

@egon088:

Ik zou zeggen: baadt het niet, schaadt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:25
Ik weet niet precies de 'regels' maar moet de iso dan niet stiekem het enige zijn wat op de HDD staat? Dus enkel de iso op de hd zetten.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Eerst moet de USB device (stick/HDD) geschikt gemaakt worden om te booten. Dan, als ik het me goed herinner, moet de iso uitgepakt worden op dit device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Anoniem: 191050 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 23:04:
Eerst moet de USB device (stick/HDD) geschikt gemaakt worden om te booten. Dan, als ik het me goed herinner, moet de iso uitgepakt worden op dit device.
Correct, genoeg guides voor te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 20:43

job

Barleone schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:53:
Ik weet niet precies de 'regels' maar moet de iso dan niet stiekem het enige zijn wat op de HDD staat? Dus enkel de iso op de hd zetten.
Zo werkt het met linux wel. Maar die bootloaders voor linux zijn ontworpen met die mogelijkheden in gedachte.
Met windows moet je die iso wel "uitpakken" dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93798

Probeer anders een met WinSetupFromUSB (versie 0.2.3) ...

Met dit programma kan je snel een installatie geschikt die geschikt is voor te booten vanaf een USB stick / externe hdd.

Afbeeldingslocatie: http://hoaxer.be/dump/screenshots/screenshot_2009-07-31_00-21-47.png

Uitleg kan je eveneens vinden op bovenstaande link of anders eens wat rond Googlen :)

edit; oeps, even niet bij stilgestaan dat deze tool niet geschikt voor Vista 8)7 8)7 sorry :X

edit 2; Volgens het forum wel, de tekst in de screenshot is dus gewoon verouderd ...

(tijd om te slapen gaan denk ik voor ik hier blunders blijf posten :z)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 93798 op 31-07-2009 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
job schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 23:10:
[...]

Zo werkt het met linux wel. Maar die bootloaders voor linux zijn ontworpen met die mogelijkheden in gedachte.
Met windows moet je die iso wel "uitpakken" dus :).
Ja dat weet ik, dom dat ik dat niet vermeldde 8)7. Inderdaad uitpakken die hap, en dan bootable maken. iets met boot/bootsect.exe /nt60 en nog wat driveletters hier en daar toevoegen.

Wat ik vooral bedoelde was het wel/niet toestaan van meer bestanden dan alleen de uitgepakte iso. Op een externe hdd staat meestal al een verzameling films ofzo. Kun je die laten staan of moet je een hele lege schijf hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik denk dat het opgelost is :p, ik heb zojuist nog een lege dvd diep in mijn kast gevonden na veeeeeeel zoeken...
Ik heb de iso file op deze dvd gebrand met Nero, nu zou het moeten werken :)

alvast bedankt iedereen voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Barleone schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 00:31:
[...]

Ja dat weet ik, dom dat ik dat niet vermeldde 8)7. Inderdaad uitpakken die hap, en dan bootable maken. iets met boot/bootsect.exe /nt60 en nog wat driveletters hier en daar toevoegen.

Wat ik vooral bedoelde was het wel/niet toestaan van meer bestanden dan alleen de uitgepakte iso. Op een externe hdd staat meestal al een verzameling films ofzo. Kun je die laten staan of moet je een hele lege schijf hebben?
maak gewoon een nieuwe lege partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Hoeft niet, je kan gewoon je zooi laten staan, zolang de iso maar uitgepakt is en de bootsector maar weggeschreven is naar de usb schjif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
L4m0r schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:56:
Hoeft niet, je kan gewoon je zooi laten staan, zolang de iso maar uitgepakt is en de bootsector maar weggeschreven is naar de usb schjif.
Tnx voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel nog even aan, probeer deze in het vervolg zelf meteen duidelijk te maken :)

iso file besturingssysteem > Installatie-dvd ISO booten vanaf harde schijf *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Het kan allemaal veel simpeler als je een Vista / Win7 machine hebt draaien. Dit kun je gebruiken voor USB sticks, externe HDD's & zelfs memory sticks.

Simpele how-to:

command prompt openen

diskpart
select disk "x" (waarbij x je usb / externe disk nummer is)
clean
create partition primary
format fs=ntfs quick
active
assign

en dan de volledige inhoud van je vista / win 7 dvd daar naartoe kopieren of in jou geval, je iso erop uitpakken.

Let op, dit kan alleen onder vista of win7 gedaan worden, niet onder xp.

[ Voor 19% gewijzigd door Stouten op 31-07-2009 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Stouten schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:53:
Het kan allemaal veel simpeler als je een Vista / Win7 machine hebt draaien. Dit kun je gebruiken voor USB sticks, externe HDD's & zelfs memory sticks.

Simpele how-to:

command prompt openen

diskpart
select disk "x" (waarbij x je usb / externe disk nummer is)
clean
create partition primary
format fs=ntfs quick
active
assign

en dan de volledige inhoud van je vista / win 7 dvd daar naartoe kopieren of in jou geval, je iso erop uitpakken.

Let op, dit kan alleen onder vista of win7 gedaan worden, niet onder xp.
Dude, zou je voor de minder bekwame tweakers ook even willen vermelden dat je hier een handleiding hd formatteren neerschrijft? :r
Iemand die zonder kennis denkt: "oh ik ga ff mijn iso bootable maken" raakt dan direct zijn 200 gb homevideos, foto's of erger kwijt als ie niet oplet.

clean lijkt me niet echt een veilig commando!!! Je raakt daarmee namelijk al je data kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door Barleone op 31-07-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Barleone schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:48:
[...]

Dude, zou je voor de minder bekwame tweakers ook even willen vermelden dat je hier een handleiding hd formatteren neerschrijft? :r
Iemand die zonder kennis denkt: "oh ik ga ff mijn iso bootable maken" raakt dan direct zijn 200 gb homevideos, foto's of erger kwijt als ie niet oplet.

clean lijkt me niet echt een veilig commando!!! Je raakt daarmee namelijk al je data kwijt.
:z commando's zeggen genoeg toch? Minder bekwame mensen moeten er zich wellicht niet aan wagen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Exorcist schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 20:05:
[...]
:z commando's zeggen genoeg toch? Minder bekwame mensen moeten er zich wellicht niet aan wagen dan.
Agreed, maar hij legt niet eens uit wat hij doet met zijn commando's. Bovendien is het ook helemaal geen antwoord op de vraag van de TS. Die wil gewoon weten hoe hij een iso bootable op een usbstick of usbHDD zet.

Als voorbeeld wil ik nog het ubuntuforum schetsen. Daar weet iedereen wel wat commando's zijn. Echter daar zijn ook regeltjes voor het schrijven van niet destructieve commando's. Dit hoort daar ook bij lijkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door Barleone op 31-07-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Exorcist schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 20:05:
commando's zeggen genoeg toch? Minder bekwame mensen moeten er zich wellicht niet aan wagen dan.
Ietwat Darwinistisch :P
Maar ondanks het kleurgebruik en een beetje :N smiley is het wel terecht om aan te geven dat je dit niet op een volle datadisk wil doen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

True, maar een volle datadisk bootable willen maken is ook niet écht handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 02:33
Oftewel een list disk er tussen om te zien welke schijf welk nummer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Barleone schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:48:
[...]

Damn, dacht dat dit tweakers was niet een of ander circus.

De TS geeft aan dat hij die hdd ook al heeft geformatteerd, dus wat is het probleem?

Enfin, dit is de oplossing om een (windows) iso te booten en anders moet je via het netwerk gaan lopen rotzooien. Het is in principe wat er ook gebeurd met het branden van een iso op cd.

Stuur in het vervolg gewoon even een PM of reageer even wat "normaler" als je vind dat ik iets verkeerd doe. Bij voorbaat dank.

[ Voor 6% gewijzigd door Stouten op 07-08-2009 14:05 ]

Pagina: 1