Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
(ik weet niet precies of dit het correcte subforum is)

Omdat mijn oude harde schijf kapot is, en mijn DVD station serieuze verouderingsverschijnselen vertoonde, heb ik deze alletwee vervangen vandaag.
Het gaat om:

- Nieuwe Western Digital Caviar Black 500GB harde schijf
- Nieuwe Samsung DVD-RW station.

Omdat mijn moederbord enkel s-ata 150 ondersteund, heb ik een jumper op pin 4 en 5 gezet op de harde schijf, zodat deze automatisch als s-ata 150 beschouwd wordt.

Nu probeer ik Windows XP te installeren (via boot priority op CD), maar eens het scherm zegt: booting from CD doet hij niets meer. Hij zegt zelfs niet om op een toets te drukken,en er komt geen vooruitgangsbalk (puntjes). Kortom, hij doet gewoon niets.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals 1ste, 2de, en 3de boot device op alleen CD zetten maar dat werkt dus ook niet.

Heeft iemand een idee, want ik begin stilaan radeloos te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 10:16
Haal eens alle harde schijf los en kijk of hij dan wel van de cd wilt booten. Anders is er toch wat mis met de optische drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
ik heb zojuist mijn harde schijf volledig losgekoppeld maar er gebeurt nog altijd niets. Ik denk niet dat Het DVD station kapot is want als de computer opstart begint hij te werken, maar wanneer hij van de cd zou moeten booten doet hij gewoon niets.

Heb ik anders een paar instellingen in bios over hoofd gezien? (Nochtans heb ik zeker 10 keer gecheckt).
Het DvD station is wel s-ata 100 (volgens de meeste schijven): zou dit de oorzaak zijn? (waarschijnlijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
egon088 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:58:
ik heb zojuist mijn harde schijf volledig losgekoppeld maar er gebeurt nog altijd niets. Ik denk niet dat Het DVD station kapot is want als de computer opstart begint hij te werken, maar wanneer hij van de cd zou moeten booten doet hij gewoon niets.
Ik heb nooit beweerd dat het stuk zou zijn alleen dat er wat mis mee is voor uitsluiting van problemen. Misschien toch handig om je computer specificaties te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou eens je bios instelling kunnen bekijken betreft de sata instelling?

Waar staat deze nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is windows de enige die een probleem heeft? Is de windows cd bootable, lijkt misschien een vreemde vraag maar je moest eens weten.......Linux cd geprobeerd? Wat gebeurde er zonder het omzetten van de jumper op de hdd? Heb je dat geprobeerd? Is er een bios update voor de pc die het werken met sata 300 schijven wel mogelijk maakt ? Worden de beide apparaten door de bios herkend? Specificaties van het systeem zouden idd wel handig zijn!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Probeer inderdaad eens een Live CD van Linux (Knoppix bijvoorbeeld), of anders een CD maken met BartPE o.i.d.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt me weinig te maken te hebben met PMG, kickje richting OM.

Geef eens volledige specs van het systeem en probeer ook eens wat andere bootable CD's en kijk wat die doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:16:
Is windows de enige die een probleem heeft? Is de windows cd bootable, lijkt misschien een vreemde vraag maar je moest eens weten.......Linux cd geprobeerd? Wat gebeurde er zonder het omzetten van de jumper op de hdd? Heb je dat geprobeerd? Is er een bios update voor de pc die het werken met sata 300 schijven wel mogelijk maakt ? Worden de beide apparaten door de bios herkend? Specificaties van het systeem zouden idd wel handig zijn!
Ondertussen ben ik er in geslaagd om windows XP te installeren met nog een oude p-ata cd station. Aan de harde schijf kan het in ieder geval dus niet liggen. Voordat ik het andere cd station aansloot, heb ik nog wat andere besturingssystemen geprobeert maar zonder resultaat.

Mijn nieuwe Cd rom station wordt wel degelijk herkent in bios, en toen ik opstartte vanuit windows kwam er een bericht dat zij dat er een nieuwe hardware (cd station) gevonden is.

Straks ga ik eens proberen om de schijf op mijn andere computer aan te sluiten en zien of hij daar ook werkt...

nog mij systeem specs:

-intel pentium 4 HT 630
-1.5gb patriot ram 400mhz ddr1
-geforce 6200
-western digital cav. black 500gb
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Welke sata modus draai je ? legacy ide ? raid? ahci ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
IDE natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Als ik het goed begrijpt staat er al windows op de pc nu en word de drive daar herkend? Staat er onder windows iets op de schijfjes? Probeer eens verschillende van orgineel tot brandbare schijfjes.

Hoe is het met de andere pc afgelopen waarin je de drive deed testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog mij systeem specs:

-intel pentium 4 HT 630
-1.5gb patriot ram 400mhz ddr1
-geforce 6200
-western digital cav. black 500gb
-
Mobo ?

Ps. ik heb ooit ook een nieuwe samsung dvd writer aangekoppeld die in het begin feilloos werkte maar na verloop van tijd dezelfde kuren vertoonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
mobo= abit sg-80, en het probleem lijkt opgelost. Ik kan al mijn verschillende dvd's en cd's erop afspelen. Het enigste wat hij niet kan is booten vóór windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er waren wel meer compabiliteitsproblemen met abit moederbordjes.
Laatste bios versie geprobeerd?
http://www.abit.com.tw/pa...YPE=LGA775&pPRODINFO=BIOS
Pagina: 1