Systeem sluit zichzelf af in games. Hete grafische kaarten?

Pagina: 1
Acties:

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-02 22:13
Ik heb sinds een jaar een zelfgebouwd systeem staan met de volgende hardware

Gigabyte x48 moederbord
Intel q9450
2x Ati 4850 in crossfire
Zalman zm600-hp voeding (600 watt)

Nu heb ik sinds een paar weken een probleem, wat steeds vaker voorkomt. Nu zo vaak dat het vervelend word.
Als ik een game speel (wat ik regelmatig doe) schakelt het systeem zichzelf op een gegeven moment uit. Het spel hapert even, lijkt af te sluiten. En met 3 - 5 seconden zet hij zichzelf uit.

Ik heb alle temps gecontroleerd direct na afsluiting. CPU komt op 60 graden (bios). Beide videokaarten komen rond de 100 (cathalyst control center )(na herstart gelijk gekeken, kunnen dus heter zijn.

Ik zat zelf te denken aan te hete videokaarten. Volgens mij moet een 4850 hoogsten 80 graden ongeveer worden, 100 is in dat geval te hoog. Airflow is volgens mij wel goed, heb beide fans harder gezet, leek voor een poos te helpen, maar hij gaat nu elke keer als ik game uitvallen.

Iemand een idee wat het probleem is? Als het een hitteprobleem is, wat valt hieraan te doen? (airflow lijkt gewoon goed te zijn.)

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:22
De HD4xxx serie kan wel tegen temperaturen van 100+ graden, het zijn nou eenmaal een beetje heethoofden, maar probeer eens met een open kast en dan een tafelventilator er tegenaan. En post ook eens de kast die je hebt, is ook wel handig ;).

Verwijderd

Zowel je cpu als je grafische kaarten worden +- 20 graden te warm. Hoe is je airflow? cpu idle op 60 graden is echt niet goed namelijk.
Beide fans? 2 videokaarten en een redelijk energieonzuinige processor willen graag iets meer luchtverplaatsing hebben.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat de CPU 60°C wordt is direct na het afsluiten l4m0r.

Wat de videokaarten betreft: je moet er rekening mee houden dat de kaarten al wat afgekoeld zijn tegen de tijd dat je PC terug opnieuw is opgestart. 100°C zouden ze gewoon moeten kunnen, maar niet alleen de GPU core temperatuur is belangrijk. Log anders de temperaturen eens tijdens het gamen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je bang bent voor te hoge temps, kun je je systeem stressen met de combinatie Prime95/Furmark. Even realtemp draaien voor CPU temps en wachten...

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:54:
Dat de CPU 60°C wordt is direct na het afsluiten l4m0r.

Wat de videokaarten betreft: je moet er rekening mee houden dat de kaarten al wat afgekoeld zijn tegen de tijd dat je PC terug opnieuw is opgestart. 100°C zouden ze gewoon moeten kunnen, maar niet alleen de GPU core temperatuur is belangrijk. Log anders de temperaturen eens tijdens het gamen.
Zelfs direct na het afsluiten hoort deze niet zo warm te zijn, maargoed.. kijk eens wat ie doet als ie een half uurtje idle in je bios staat. Alles boven 45 graden is in principe te warm.

Mijn persoonlijke filosofie is elk geval dat iets kan het niet meteen inhoud dat je het ook moet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 21:59 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je kan dan beter de core sensoren van de CPU uitlezen. In het BIOS wordt een andere sensor uitgelezen, en deze is niet altijd even nauwkeurig.

• leeuwtje1
Beide kaarten staan nu een kwartier praktisch niks te doen. Pc heeft ook kwartiertje op stanbye gestaan.

Temp van de kaarten is nu 90 en 85 graden. K ga eens kijken wat er gebeurt als ik ga stressen.

Verwijderd

90 en 85 is te warm als ze in 2d mode lopen, serieus te warm zelfs.
Ik zeg airflow verbeteren met 1 of 2 extra fans / beter kabelmanagement (voor zover dat niet al goed is).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 22:16 ]

• leeuwtje1
Dit zijn wel de temps die ik aflees uit Cathalyst control center, deze zijn geldenden temperaturen.

Ik vind het een beetje vreemd. Ik heb een antec p182. Een grote kast dus, met de standaard fans die keihard lopen te loeien (heb ze op stand 3 gezet al een poos). Bekabeling valt mee, zit allemaal achter de backplate gerouted, afgezien van 3 kabeltjes ofzo.

Maar eerst maar s stressen. Is er een goede manier om je grakas te stressen? Programmatje of zo?

Verwijderd

leeuwtje1 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:21:
Dit zijn wel de temps die ik aflees uit Cathalyst control center, deze zijn geldenden temperaturen.

Ik vind het een beetje vreemd. Ik heb een antec p182. Een grote kast dus, met de standaard fans die keihard lopen te loeien (heb ze op stand 3 gezet al een poos). Bekabeling valt mee, zit allemaal achter de backplate gerouted, afgezien van 3 kabeltjes ofzo.

Maar eerst maar s stressen. Is er een goede manier om je grakas te stressen? Programmatje of zo?
3DMark? Atitool?
Prima dingen om mee te stressen.. eigenlijk is elke ingame benchmark al genoeg om te stressen aangezien dat wat meer op echt gebruik lijkt dan voorgaande 2 tools.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

leeuwtje1 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:21:

Wellicht ook gewoon alle antwoorden lezen die gegeven worden?
Edmin schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:57:
Als je bang bent voor te hoge temps, kun je je systeem stressen met de combinatie Prime95/Furmark. Even realtemp draaien voor CPU temps en wachten...

• leeuwtje1
Wtf, Ik draai prime95, en 3 seconden later springen de temps richting de 100 graden. (realtemp) Laagste core 94, hoogste 99. Ik ga de stock cooler eraf gooien, en gelijk een goede kopen. (Heb nog een scythe mugen liggen, maar die kreeg ik er maar niet op met die pushpinnetjes, echt uren gekloot, heb de stock intel erop gezet.)

Ik ga zo gelijk eerst mn grakas testen. Core temps zijn inmiddels gezakt tot 34 - 48 graden. na 3 minuten

• Admiral Freebee
  • Niet online
Grote kans dat de boxed cooler er dan ook niet goed opzit. Je kan de koeler er best opzetten buiten de kast. Dan kan je aan de achterkant van het moederbord zien of de pinnetjes er echt goed doorzitten.

Op deze manier had mijn E6420 ook eerst load temperaturen van 70°C+.

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
Mijn HD4850 schoot ook naar de 120 graden om zich dan af te sluiten. koelpasta vervangen scheelt al zo'n 30 graden!

specs

• leeuwtje1
Heb zojuist mn graka met atitool gestres. Liep snel op tot 105 graden. Daarna tergend langzaam tot 119 graden. Daarna viel hij uit. In het weekend maar s de koelpasta's vervangen van de cpu en gpu's. Iig niet gamen totdat één en ander veranderd is.

Weet misschien iemand wat dit probleem kan veroorzaken? Gebeurde eerst een keertje 6 weken terug, en nu doorgaans. Daarvoor nooit problemen gehad.

Zijn er nog zaken die ik kan controleren/vervangen om de temps lager te krijgen, of is dit puur een koelpasta probleem?

Is al een poos geleden dat ik met dit soort problemen zat, was bijna vergeten hoe de zaken lagen. Iig bedankt voor jullie hulp.

edit: Linkje naar een oude foto van mijn systeem. Is sindsdien niets gewijzigd.
http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmxxZJ1hk2md/photo/1/

[ Voor 9% gewijzigd door leeuwtje1 op 30-07-2009 22:55 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Achter je middelste drivebay (waar dat kleine toolboxje achter zit) kun je met clips ook een 120mm fan plaatsen die direct op je graka's blaast. Verder zijn je kabels imho niet echt netjes...

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
leeuwtje1 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:54:
Heb zojuist mn graka met atitool gestres. Liep snel op tot 105 graden. Daarna tergend langzaam tot 119 graden. Daarna viel hij uit. In het weekend maar s de koelpasta's vervangen van de cpu en gpu's. Iig niet gamen totdat één en ander veranderd is.

Weet misschien iemand wat dit probleem kan veroorzaken? Gebeurde eerst een keertje 6 weken terug, en nu doorgaans. Daarvoor nooit problemen gehad.

Zijn er nog zaken die ik kan controleren/vervangen om de temps lager te krijgen, of is dit puur een koelpasta probleem?
Als het sinds kort is zou het zomaar kunnen dat je je kast even moet schoonmaken. Stof in je fans kan flink wat invloed hebben op je temperaturen.

specs

Verwijderd

Depep schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 02:00:
[...]

Als het sinds kort is zou het zomaar kunnen dat je je kast even moet schoonmaken. Stof in je fans kan flink wat invloed hebben op je temperaturen.
Ja dit doet echt wonderen, heb ik paar keer gedaan, je wil niet weten hoeveel stof eruit kwam, en hoe sneller die ging ''lopen'' lol.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:58:
[...]

Zelfs direct na het afsluiten hoort deze niet zo warm te zijn, maargoed.. kijk eens wat ie doet als ie een half uurtje idle in je bios staat. Alles boven 45 graden is in principe te warm.

Mijn persoonlijke filosofie is elk geval dat iets kan het niet meteen inhoud dat je het ook moet doen.
Echt niet 8)7 . 80 Graden op load is gewoon te doen en ook niets om je zorgen te maken. Hoe jij komt op dat het niet boven 45 graden mag komen weet ik niet, maar het is pertinent onwaar. Voor de GPU O-) /thx meneer superwashandje.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 15:01 ]

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 21:30

superwashandje

grofheid alom

hij heeft het daar over de processor he? als die na een half uur idlen 45 graden is lijkt me dat toch wel aardig warm

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Verwijderd

Idd, mijn fout, ik dacht dat het nog steeds over de GPU ging :). Daar(CPU) is idle 60 graden idd te veel. Load is toch 70 graden echt te veel.

Het fanprofiel aanpassen van de videokaarten met ATT is ook nog een idee. Dan kan je ze onder load hoger zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 15:04 ]

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:22
Heb je nou al met je kast open, wat wil zeggen geen sidepanel, en dan een tafelventilator op de hoogste stand er tegenaan, en kijken wat de temperaturen dan zijn?

• leeuwtje1
Heb vandaag aan de pc gesleuteld. Na tijden het ding weer open gehad en uit elkaar gehaald.

Mijn videokaarten heb ik stofvrij gemaakt. Bij 1 videokaart heb ik de koelpasta vervangen, bij de andere lukte het niet, 1 schroefje kreeg ik en anderen niet losgedraaid. Scythe mugen 2 gehaald, en op de processor gemonteerd.

Ik heb daarna dezelfde tests gedaan. De processor komt niet boven de 45 graden uit, terwijl hij gisteren met een stoffige intel-stock koeler tot de 99 kwam. Beide videokaarten komen niet boven de 85 graden uit. Dit terwijl ik de fans in de kast nu ook lager heb gezet.

Al met al een groot succes na een middagje sleutelen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zo zie je maar hoe belangrijk airflow is!
Pagina: 1