Toon posts:

Versterker op radio + carpc, bekabeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

de situatie is als volgt.

Ik heb nu een standaard radio zonder aparte geluidsuitgangen.
Nu ben ik een versterker aan het inbouwen + een carputer.

De speakers blijven standaard.

Mijn plan is als volgt, nu aan jullie of dit mogelijk is ;)

ik wil de speaker kabels vanuit de radio (iso stekker) doorknippen/doorlussen naar de versterker zodat het geluid van de radio via deze manier over de versterker gaat en vanuit hier weer door gaat naar de speakers.
En dan wil ik de carputer via de standaard ingangen op de versterker aansluiten.

Gaat deze theorie ook werken dus dat ik radio op deze manier afspeel op de speakers maar dat ook de versterker hierdoor op de speakers af kunnen spelen,

En gaat op deze manier het ook gebeuren dat de carputer door de radio heen kan spelen?

Verwijderd

Topicstarter
kick

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 17:17
Op deze manier gaat het geluid van je carputer inderdaad via de radio.

(ho wacht, dat had ik verkeerd begrepen. Met 'door de radio heen' bedoel je dat het geluid van de radio hoorbaar blijft en dat de carputer daarbij te horen is? Dat zou ik namelijk niet doen. Dan ben je twee ingangssignalen in een versterker aan het proppen en dat wordt gedonder.

(tot zover mijn edit...)

Ik zou echter niet de bekabeling van je ISO-stekker losknippen maar de versterker aan een lijnuitgang van je radio aansluiten. Vooropgesteld dat die er is natuurlijk, maar omdat hij ook een ingang heeft ga ik daar maar gewoon even vanuit :)

Als je echter iets eenvoudigs als dit hier moet vragen, dan weet ik niet of je daadwerkelijk zelf met kabeltjes moet gaan knippen... Niet lullig bedoeld hoor, maar je zou niet de eerste zijn die zijn halve dashboard sloopt om er uiteindelijk alleen maar een puinhoop van te maken.

En: als de speakers gewoon standaard blijven, vraag ik me af in hoeverre een versterker iets gaat toevoegen. Waarschijnlijk is het verstandig om eerst eens te beginnen met het aansluiten van die carputer.

(en kicken doen we pas na 24 uur, dus niet na 12,5 ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 31-07-2009 08:14 ]

Punctuality is the politeness of kings

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:52
Even als aanvulling op dreamscape.
Het is inderdaad onverstandig om zomaar te gaan knippen in je ISO stekker.
Daarbij is het zo dat je ISO stekker een hoogvermogen signaal levert, dit moet de versterker wel aankunnen.
Zoek dus even goed op in de handleiding van je versterker of deze een signaal van 6Volt aankan, anders kun je sowieso het 'ISO-stekker-knippen' wel vergeten.

Ik sluit me nogmaals aan bij dreamscape: Gewoon je radio via de line-out aansluiten op je versterker.
Waar je wel op moet letten is dus dat je de radio niet tegelijkertijd met je carpc kan laten afspelen. *(lijkt me logisch toch)
Daarbij zou ik eigenlijk zelf even kijken of het niet mogelijk is de carpc aan te sluiten op de radio (audio in) zodat je het volume van de carpc netjes kan regelen met de radio.
Dan loopt alles zoals het zou moeten lopen, want uit je beschrijving begrijp ik dat je de carpc direct op je versterker wilt laten lopen, toch?

*sowieso

Verwijderd

Topicstarter
De radio beschikt niet over een line-in of line-out.
Is een becker traffic pro, enige manier om hieraan te komen is die weer via een losse (dure) kabel.

Het idee is om uiteindelijk alleen de Car pc te houden en dus alleen de versterker nodig te hebben voor geluid, voorlopig gebruik ik nog de radio voor FM omdat hier nog geen fatsoenlijke oplossing voor bestaat.

Dus als ik het nu zo lees kan ik beter een goedkope radio zoeken die over line in en line out beschikt, bedankt voor de tips.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:52
Het is inderdaad verstandiger om te kijken voor een radio met line-in/line-out..
Anders zal je iedere keer het volume met je CarPc moeten wijzigen..
En als je een cd afspeelt weer op je HU.
Buiten het feit dat het dan super onhandig wordt.. zal het vast nog wel een keer gebeuren dat je CarPC ineens opstart en dan heel fijn het riedeltje afspeelt en dus kneiterhard door je muziek komt knallen..
Als je dan op de snelweg rijdt kan ik me niet voorstellen dat je geen hart verzakking krijgt en dat is best gevaarlijk zeg maar ;)

*sowieso

Pagina: 1