Een directory beveiligen met .htaccess is heel simpel:
opslaan als .htaccess en in de betreffende map opslaan.
Echter... hoe kan ik een map beveiligen zonder de .htaccess in die map op te slaan.
Ik heb in de rootdirectory van mijn website een .htaccess en enkele mappen. Ik wil vanuit de .htaccess in de rootdirectory bepaalde mappen beveiligen: hoe doe je dat?
Dit is mijn indeling:
De mappen "cache", "classes", "content", "pages" en "settings" mogen niet bereikbaar zijn voor de bezoeker.
Ook mogen de mappen "livphp4/classes" en "livphp4/doctypes" niet bereikbaar zijn.
Natuurlijk geldt het ook voor de bestanden die erin zitten; geen van de bestanden in de genoemde mappen mag gelezen worden door de gebruiker.
Op dit moment behaal ik dat doel door in iedere genoemde map een .htaccess te zetten, maar ik vind dat een beetje rommelig.
Dit is de .htaccess in de root-directory:
Vanuit deze .htaccess wil ik de genoemde mappen beveiligen.
code:
1
| deny from all |
opslaan als .htaccess en in de betreffende map opslaan.
Echter... hoe kan ik een map beveiligen zonder de .htaccess in die map op te slaan.
Ik heb in de rootdirectory van mijn website een .htaccess en enkele mappen. Ik wil vanuit de .htaccess in de rootdirectory bepaalde mappen beveiligen: hoe doe je dat?
Dit is mijn indeling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| cache/ classes/ content/ livphp4/ classes/ css/ doctypes/ js/ index.php readme.txt pages/ settings/ .htacces readme.txt |
De mappen "cache", "classes", "content", "pages" en "settings" mogen niet bereikbaar zijn voor de bezoeker.
Ook mogen de mappen "livphp4/classes" en "livphp4/doctypes" niet bereikbaar zijn.
Natuurlijk geldt het ook voor de bestanden die erin zitten; geen van de bestanden in de genoemde mappen mag gelezen worden door de gebruiker.
Op dit moment behaal ik dat doel door in iedere genoemde map een .htaccess te zetten, maar ik vind dat een beetje rommelig.
Dit is de .htaccess in de root-directory:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| RewriteEngine on RewriteCond %{REQUEST_URI} \.html?$ RewriteRule ^(.*)\.html?$ livphp4/index.php?$1 RewriteCond %{REQUEST_URI} !\.[a-zA-Z0-9]{1,4}$ RewriteCond %{THE_REQUEST} !\? RewriteRule ^(.*)$ livphp4/index.php?$1 |
Vanuit deze .htaccess wil ik de genoemde mappen beveiligen.
[ Voor 14% gewijzigd door Gamebuster op 30-07-2009 18:22 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden