Internet based laptop backup systems

Pagina: 1
Acties:

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Gezien ik werk voor een bedrijf dat voor 99% bestaat uit consultant die zelden tot nooit op kantoor zijn ben ik op zoek naar een goed backup systeem dat vanaf elke internet plek beschikbaar is.

De bedoeling is dat de consultants op hun laptop een progje draaien wat (semi) automagisch een backup maakt naar ergens in de cloud.

In mijn research kwam ik al de amazon cloud tegen en ben met onze hosting provider aan het praten over oplossingen die zij kunnen bieden, maar waardeer jullie input voor opties die ik nog niet gezien heb.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-02 15:21

Ethirty

Who...me?

Check Ahsay, mooi stukje software en niet alleen voor laptop's maar met in-file delta ook geschikt voor servers op remote locaties.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Commvault heeft ook een eigen agent voor dit soort desktops. Heb er geen handson ervaring mee though.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
VPN based backup.... ik neem aan dat de consultants ook een VPN naar het bedrijfsnetwerk maken.
En dan gewoon met folder redirection of folder replicatie.
Misschien kan je wat meer duidelijkheid geven over wat je wilt backuppen ?

[ Voor 20% gewijzigd door LuckY op 31-07-2009 10:47 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
LuckyY schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:46:
VPN based backup.... ik neem aan dat de consultants ook een VPN naar het bedrijfsnetwerk maken.
En dan gewoon met folder redirection of folder replicatie.
Misschien kan je wat meer duidelijkheid geven over wat je wilt backuppen ?
Gezien we een middenklein consultancy bedrijf zijn hebben we niet echt een eigen server park maar hebben we de hosting van onze servers uitbesteed bij partners. We hebben wel een fileserver die via VPN beschikbaar is, maar daar is niet genoeg ruimte op vrij om hele backups op te zetten.
Dus we hebben niet echt de infra om een server te gebruiken voor backups. Die kunnen we natuurlijk wel kopen/leasen maar voor alleen backups is dat waarschijnlijk niet kosten efficient.
We zijn erg SaaS georienteerd zodat we de beheer overhead tot een minimum kunnen houden en ons focussen op de core business..

Wat er gebackuped moet worden? de data op laptops van consultants (20-40 laptops van met een HD van rond de 120-250Gb gemiddeld ).

Nu doet en ieder zijn eigen backups op wat voor manier dan ook, maar ik ben bezig om een wat meer algemeen beleid te maken.

USB HB's zijn een makkelijke optie maar ik denk zelf meer aan een remote backup zodat je backup media verder van de bron wegzijn (in geval van brand fikt zowel de laptop als USB HD waarschijnlijk af)
Ethirty schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 18:55:
Check Ahsay, mooi stukje software en niet alleen voor laptop's maar met in-file delta ook geschikt voor servers op remote locaties.
1e indruk daarvan is positief, daar ga ik zeker verder naar kijken bedankt voor de tip :)
Rainmaker schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:33:
Commvault heeft ook een eigen agent voor dit soort desktops. Heb er geen handson ervaring mee though.
bij Commvault vond ik niet echt waar ik naar op zoek ben, dat is meer een client-server based model lijkt me (tenzij ik iets gemist heb)
Wat ik zoek is een totaal paket, dus util en online storage space dus.

[ Voor 24% gewijzigd door ToolkiT op 31-07-2009 11:30 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Ik heb via onze hosting partner deze oplossing gevonden:
http://dsoltd.com/istor_bus_overview.html

Klinkt op papier goed dus ga met hen ook maar eens praten..

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ToolkiT schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:12:
[...]

Wat er gebackuped moet worden? de data op laptops van consultants (20-40 laptops van met een HD van rond de 120-250Gb gemiddeld ).
Maar is die 120-250gb ook de data die je per laptop backupped?
Ik denk het niet namelijk , analyseer dus ook goed hoeveel data je echt backupped van de laptops(documentjes etc).
Er zijn tegenwoordig veel firma´s die online backup aanbieden met behulp van zon manager.
KPN doet zoiets ook bijvoorbeeld

www.degroot-it.nl

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik gebruik zelf mozy.com. Er wordt een programma op je computer geinstalleerd die op gezette tijden backups maakt. Je krijgt voor met de gratis variant 2GB ruimte, unlimited ruimte voor +/- 4 euro/maand. Alleen gewijzigde data wordt verstuurd naar mozy. (eventueel inclusief encryptie). Heb je een bestand van 100MB en er veranderen een paar bytes dan wordt er alleen een klein beetje data verstuurd. Er zitten dus wat slimmigheidjes in.
Restore is simpel via een mozy disk in "My Computer", maar het kan ook via de webinterface, je kan dan selecteren wat je wilt downloaden. En als je echt veel data hebt, kan je het ook nog op dvd laten bezorgen via fedex of zo.

Maar er zijn ook andere vergelijkbare diensten. Als je zoekt op mozy, idrive en carbonite moet je ook andere vergelijkbare diensten kunnen vinden en kan je ze met elkaar vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door barber op 31-07-2009 20:49 ]

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hou er rekening mee dat online backup diensten zoals Mozy er erg lang over doen om de initiele backup te maken wat met laptops niet altijd even handig is.

Ik ben zelf erg enthousiast over synchronisatie diensten waarmee je data wordt opgeslagen 'as is' en dus niet wordt samengepakt in een speciaal backup bestand zoals bij traditionele backup methodes. Dit betekent dat je de gesynchroniseerde bestanden ook via een web interface kunt benaderen en op andere gesynchroniseerde pc's.

Voorbeelden van aanbieders van dergelijke diensten zijn syncplicity en sugarsync, maar in een bedrijfsomgeving kun je er misschien beter voor kiezen om bijvoorbeeld via een script de gegevens te synchroniseren met jullie fileserver.

Portugese Wijn

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
barber schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 20:46:
Ik gebruik zelf mozy.com. Er wordt een programma op je computer geinstalleerd die op gezette tijden backups maakt. Je krijgt voor met de gratis variant 2GB ruimte, unlimited ruimte voor +/- 4 euro/maand. Alleen gewijzigde data wordt verstuurd naar mozy. (eventueel inclusief encryptie). Heb je een bestand van 100MB en er veranderen een paar bytes dan wordt er alleen een klein beetje data verstuurd. Er zitten dus wat slimmigheidjes in.
Restore is simpel via een mozy disk in "My Computer", maar het kan ook via de webinterface, je kan dan selecteren wat je wilt downloaden. En als je echt veel data hebt, kan je het ook nog op dvd laten bezorgen via fedex of zo.

Maar er zijn ook andere vergelijkbare diensten. Als je zoekt op mozy, idrive en carbonite moet je ook andere vergelijkbare diensten kunnen vinden en kan je ze met elkaar vergelijken.
Dank je ik zal daar eens naar gaan kijken :)

Verwijderd

Wat dacht je van Symantec Backup Exec System Recovery Desktop Edition:

http://www.symantec.com/b...business_cont&pvid=1601_1

Gebruiken we ook bij klanten werkt goed, stabiel en betrouwbaar :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:25:
Wat dacht je van Symantec Backup Exec System Recovery Desktop Edition:

http://www.symantec.com/b...business_cont&pvid=1601_1

Gebruiken we ook bij klanten werkt goed, stabiel en betrouwbaar :)
ook op laptops die maar 1 dag per jaar op kantoor komen en mischien niet eens in een domain zitten :?

ik lees op de site: ftp en network share, maar ik kan me niet voorstellen dat dit copy's op bitlevel zijn ipv full file copy's

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1