Intell uCode, vastlopers etc. nieuwe cpu

Pagina: 1
Acties:

• Razesdark
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04 14:01
Goedendag,

Ik zit hier met een probleempje.

Ik draaide al lange tijd op een ASUS P5W DH deluxe moederboard met een Dual core processor erop.
En 2 weken terug dacht ik mijzelf even te verwennen met een Q9550 Quad core processor.

Ik heb toen eerst gekeken of het mogenlijk was om met mijn moederboard deze processor te draaien en zag dat het inderdaad mogenlijk was zolang ik maar mijn bios update.
Zo gezegt zo gedaan en ik heb er vervolgens de laatste officieele versie erop gezet (v. 2901).

Vervolgens had ik de processor erop gezet en de problemen begonnen. Hij was traag, wou niet resetten. Windows wou soms niet starten en af en toe kreeg ik bij het opstarten in mijn bios een Intell CPU Ucode installation error.

Na een dag te zoeken merkte ik op dat in mijn BIOS bij mijn CPU gegevens aangegeven stond dat hij maar 32kb L1 cache had en 0kb L2 cache. Stuk dacht ik dus. Vervolgens de CPU geretouneer en om een nieuwe gevraagd.

Nieuwe binnen gekregen en nog steeds problemen. Lang lopen zoeken blijkt dat vanwege de chipset erop hij de L2 cache niet goed kan weergeven:

"Due to chipset limitation, i975X chipset is not able to support all the features of 45nm CPU. The following is a list of the limitations:
1. VT function does not work.
2. The maximum FSB is capped at 1066MHz.
3. 0.5 CPU multiplier is not supported.
4. L2 cache size is not recognized correctly. However L2 cache is still functioning. "

Maar mijn problemen blijven. En ze zijn niet concequent. Af en toe de uCode error. Gekke is alleen wel, dat mijn reset knop niet werkt. Hij lijkt eerst te werken maar ik krijg geen beeld en hij doet niets. Alleen echt uitzetten en aanzetten helpt.

Zelf zit ik sterk te denk aan een nieuw moederboard....

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
Zoals ik het uit lees op de website van Asus is je moederbord niet geschikt hiervoor. Dit moederbord gaat gewoon tot 1066 FSB, niet heel vreemd dat hij je Q9550 niet leuk vind/herkend.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inderdaad. Je chipset is al redelijk oud en de ondersteuning voor deze processors is niet echt goed te noemen. Eigenlijk is het gek dat Asus deze processors dan toch op de lijst zet, aangezien ze blijkbaar niet goed werken. Persoonlijk zou ik investeren in een moderner moederbord.

• Razesdark
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04 14:01
Mijn gedachte inderdaad.

Ik kocht voornamelijk de Q9550 zodat ik geen nieuw moederboard hoefde te kopen.
Maar ik kan nu net zo goed alsnog snel een i7-920 kopen

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik wachten op de nieuwe P55 moederborden. Als ik het zo bezie zal die socket vrijwel dezelfde prestaties kunnen leveren, maar aan een lagere prijs. Ik heb zelf een Core i7 920, maar als ik nu zou moeten beslissen, zou ik nog even wachten.