Vergelijk iSCSI hardware & software en Nic teaming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicis
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-01-2022
Beste,

We beschikken over een Windows 2003 Standard SP2 server die gebruikt zal worden om onze virtuele machines (VMware) te gaan backupen via vcbbackup.

Deze virtuele machines zijn tussen de 10 GB en 150 GB groot. Daarom zoeken we een manier om de backup tijd te versnellen.

Onze server beschikt op dit moment over 1 netwerkkaart (10/100).

Oplossing 1 is een bijkomende netwekkaart aanschaffen en aan nic teaming te doen.

Oplossing 2 iSCSI gebruiken via hardware of via software

Oplossing 3 Aanschaf HBA kaart met fibre aansluiting.

Kan iemand mij zeggen wat de beste oplossing is en vooral wat de snelheden zijn tussen iSCSI hardware en software / nic teaming / HBA FC.
Waarschijnlijk is de HBA kaart ook wel de duurste oplossing?

Groeten,

Francis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
iSCSI werkt (naar mijn weten) alleen maar bij nieuwe Gigabit kaarten. iSCSI is te nieuw voor 10/100Mbit netwerkkaarten.
Kan je niet beter een PCI-X Gigabit kaartje kopen? Dan heb je 100MB/s doorvoersnelheid, en kan je later alsnog op iSCSI over...

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2009 15:22 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Tja, als je de keuze hebt, Fibre aanschaffen natuurlijk; het verkeer hindert je productieverkeer niet, het is sneller dan Gbit (ook al zou je ook voor een 10Gbit ethernet kaartje kunnen gaan). Maar ja, is behoorlijk duur.

Hebben jullie de infrastructuur voor Fibre al liggen? Want dan denk ik dat dat het makkelijkst is.

Anders zou je (voor hetzelfde geld) 2xGbit kaartje kunnen kopen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drexciya
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2019
Laten we even beginnen bij het begin:
- Op welke soort storage staan de VMs op dit moment? iSCSI, FC of lokale storage?
- Zijn alle genoemde opties relevant/mogelijk of niet?
- Wat ga je verder met de backups doen? VCB is een tussenstap, je kunt niet direct naar tape en direct terugzetten kun je de VMs ook niet (de backup is in een afwijkend formaat).

Dan mijn suggesties:
- Als je FC of iSCSI hebt dan heb je in beide gevallen (ook bij iSCSI!!) te maken met een apart netwerksegment. Dat is goed en dat segment moet je dan ook gaan gebruiken i.c.m. VCB.
- Gebruik je FC dan moet je een HBA in je backup server plaatsen, ervoor zorgen dat je LUNs ook zichtbaar zijn voor je backup server (laat Windows wel van de LUNs afblijven) en laat je VCB zijn werk doen.
- Gebruik je iSCSI dan moet je de server een Gbps NIC (of 2) geven in het specifieke iSCSI segment, weer LUNs toegankelijk maken (je wilt ook nu SAN mode gebruiken namelijk) en de MS iSCSI initiator gebruiken.
- Een hardware iSCSI HBA is niet zo boeiend, software i.c.m. ToE op je netwerkkaart is flexibeler en veel goedkoper.
- Jumbo Frames gebruiken i.c.m. iSCSI is ook te overwegen, mits het een apart fysiek segment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VM's kan je toch ook gewoon met een ndmp doen ? evt met disk stageing. maar ik geloof dat dat weer een extra licentie kost, iig bij onze goede vrienden van Symantec. Ik neem aan dat als je een SAN hebt dat heel leuk kan combineren met snaps.

Wat ook een leuke is natuurlijk de snelheid van je backup server/medium en of je disk staging gebruikt. LTO is fijn maar dan wel 3 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De meest snelle, goedkope oplossing is om een degelijk Gbit netwerkkwaartje te kopen. Ben je vor een paar tientjes klaar en kun je van daaruit eerst eens kijken of dat vlotter gaat.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

iSCSI kan prima over dezelfde nic als waar het niet storage verkeer overheen gaat. Ik heb wel eens voor de grap een iSCSI share gemaakt op mijn linux server die ik dan via het internet prima kon benaderen. Snelheid was 3 keer bagger natuurlijk maar werken doet het ook.
iSCSI functioneert natuurlijk ook gewoon op een 100 mbit nic waarom niet?
Doorvoor snelheid hangt vooral af van het protocol windows protocollen zijn over het algemeen trager dan de nix protocollen.

Nic teaming is trouwens leuk maar als je slechts een iSCSI tcp sessie hebt zal je nooit meer dan 1 interface gebruiken. Geen enkele teaming methode zal namelijk een sessie over meerdere interfaces loadbalancen omdat dit gezeik oplever met out of order packets en dergelijke.

[ Voor 22% gewijzigd door TrailBlazer op 01-08-2009 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Begin met een deftige Server NIC te halen.

Ik weet niet als je het belangrijk vind maar NIC teaming is niet gesuporteerd door MS met iSCSI, wel kan je MPOI gebruiken, dan kan je het iSCSI verkeer gaan load balancen over meerdere NICs. Kijk dan wel uit voor de correcte DSM voor je iSCSI storage.

Welke storrage heb je eigenlijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Yalopa op 03-08-2009 19:42 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:03
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 22:58:
VM's kan je toch ook gewoon met een ndmp doen ? evt met disk stageing. maar ik geloof dat dat weer een extra licentie kost, iig bij onze goede vrienden van Symantec. Ik neem aan dat als je een SAN hebt dat heel leuk kan combineren met snaps.

Wat ook een leuke is natuurlijk de snelheid van je backup server/medium en of je disk staging gebruikt. LTO is fijn maar dan wel 3 of hoger.
Als je gebruik wilt maken van NDMP zul je toch eerst je VM's op een NAS moeten gaan plaatsen (bijv NetApp, EMC en noem ze maar op)
Vervolgens dien je er ook rekening mee te houden dat NDMP merk gebonden is, een backup gemaakt op een NAS van merk A kun je alleen restoren op een NAS van hetzelfde merk.
Restoren op een ander merk danwel een share oid kun je vergeten, kan niet.

Voor wat betreft LTO, een LTO drive is hardstikke leuk maar houdt er rekening mee dat je die in wel streaming mode moet zien te krijgen (en houden)
Op het moment dat je dat niet kunt stort je performance (en de levensduur) van je LTO drive volledig in.

Om een beetje een idee te geven, een LTO3 drive schrijft max 80MB/s en een LTO4 zelfs max 120MB/s.
Een LTO3 gaat in streaming mode rond de 30 a 40MB/s en dat zijn allemaal native snelheden.
Stel dat je een compressie haalt van 2:1 zul je dus minimaal zo'n beetje 70MB/s moeten aanleveren vanaf je disk(en) om een LTO3 in streaming te krijgen.
Voor LTO4 ligt dat vervolgens weer wat hoger.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 03-08-2009 22:14 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

[b]TrailBlazer schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:10:
Nic teaming is trouwens leuk maar als je slechts een iSCSI tcp sessie hebt zal je nooit meer dan 1 interface gebruiken.
De zogenaamde 'smart teams' niet nee, maar een echte trunk gaat prima. Neemt niet weg dat je dan dus ook een switch moet hebben die dat ondersteund.
Een goedkopere en eigenlijk betere oplossing is om iSCSI MPIO te gebruiken. Daarmee kun je net zoveel NIC's en switches gebruiken als je wilt.. echter moet je target ook MPIO ondersteunen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik weet niet hoe MPIO werkt zet die inderdaad meer dan een sessie op voor een LUN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, mits je deze natuurlijk round-robin load balanced configureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ok wist niet dat dat ook al mogelijk was. Een ether-channel/bonding maken op een switchje lukt me wel ondertussen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb zo volumes met 3x 10Gbit geconnect.. halen daar met replicatie zo'n 2300MB/s mee.

Pagina: 1