Toon posts:

Extra internetaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik woon in een groot pand met meerdere bewoners, en we delen (10Mbit, Ziggo) internet. Nu er een nieuwe bewoner bij is gekomen (nu door 5 personen gedeeld) is m'n internet uitermate traag geworden. Momenteel ben ik draadloos verbonden met de router, dus dat is niet optimaal (de signaalsterkte varieert ook enorm) maar tot de laatste nieuwe bewoner had ik geen snelheidsproblemen.

Nu vraag ik me af wat het kost om een extra internetaansluiting door te laten trekken vanuit de meterkast naar mijn appartement (1e etage), zodat ik af ben van het gezeik met m'n medebewoners. Ik hoorde laatst dat het mogelijk was (wat ik niet eens wist), maar dat het wel wat zal kosten.

Eventuele andere tips zijn meer dan welkom!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kun je niet beter je router beter configureren zodat iedereen gelijke bandbreedte en/of connecties krijgt toebedeeld? 10 Mbit/5 is 2 Mbit/persoon, moet je meer dan normaal mee kunnen surfen..

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zult een compleet nieuwe aansluiting moeten nemen. En de enige die je kan vertellen wat dat kost zijn de internetproviders, dus trek de stoute schoenen aan en bel de klantenservice van KPN etc :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Hmm, je kan idd. een ADSL lijn bestellen op het 2e koperpaar (als dat aanwezig is). Wordt er niet die-hard getorrent binnen je woning?

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:03
Gewoon een telfort abbonnement nemen via ADSL. Heb je niks met de kabel te maken en heb je je eigen internet.

Waarschijnlijk download je nieuwe huisgenoot alles wat er maar te downloaden valt..

• Giem
Jarpse schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:16:
Hmm, je kan idd. een ADSL lijn bestellen op het 2e koperpaar (als dat aanwezig is). Wordt er niet die-hard getorrent binnen je woning?
Ziggo is kabel. Dus hoeft niet eens via een 2e lijn. Hij kan gewoon ADSL nemen, hebben wij ook gehad in ons studentenhuis.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Een routertje met QoS lijkt mij goedkoper dan een nieuwe aansluiting erbij, dus ik ga mee met Exorcist.

• BHQ
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Giem schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:17:
[...]

Ziggo is kabel. Dus hoeft niet eens via een 2e lijn. Hij kan gewoon ADSL nemen, hebben wij ook gehad in ons studentenhuis.
Ah ja, klopt :)

Verwijderd

Topicstarter
@ Exorcist: Ik zou niet weten hoe dat moet. Het vervelende is ook binnen onze situatie dat er waarschijnlijk nog meer mensen in het pand komen wonen. Er staan namelijk nog een of twee appartementen leeg. Is het mogelijk om met 2 Mbit online te gamen (PS3)? Want dat is momenteel namelijk niet te doen. Het blijft in mijn geval (en waarschijnlijk geldt dat ook voor de overige bewoners) niet alleen bij surfen.

@ Jarpse: Ik heb helaas geen zicht op het internetgedrag van m'n medebewoners maar ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal full-time aan de nieuwsgroepen/torrents zitten, als ik ze zo inschat ;)

Ik had al voorgesteld om het abonnement bij Ziggo te verhogen naar 50 Mbit (wel irritant dat digi tv er dan bijzit, maargoed), maar dat vonden ze geen goed plan. Vraag me af of dat het probleem überhaupt zou verhelpen als het niet eerlijk verdeeld wordt via de router.

Afijn, ik ga eens bellen met de servicedames van Ziggo.

• SeatRider
  • Laatst online: 15:31

SeatRider

Hips don't lie

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij vraagt TS gewoon of het mogelijk is vanaf zijn wireless router een extra UTP ("internet") aansluting door te trekken naar de 1e verdieping, zodat hij niet meer op het wireless hoeft in te loggen, omdat wireless nu eenmaal de snelheid aanneemt van de langzaamste verbinding (die van de 5e nieuwe bewoner). En dat kan.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, we hebben hier geen vaste telefoonaansluiting. Erg fijn geregeld ook...

@ Seatrider: Nee, ik vroeg nadrukkelijk om een aparte internetaansluiting vanuit de grond, maar als ik met een vaste kabel al een betere garantie heb op een fatsoenlijke verbinding is dat zeker een optie (er zijn nog poorten vrij dacht ik).

Maar mijn volgende vraag is dan of ik (met waarschijnlijk weer een extra routertje bij mij) nog voldoende snelheid heb om m'n pc, PS3 en dreambox van voldoende bandbreedte te voorzien.

Bedankt voor de snelle reacties trouwens, holy hell zeg :)

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 15:29 ]

• Giem
SeatRider schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:24:
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij vraagt TS gewoon of het mogelijk is vanaf zijn wireless router een extra UTP ("internet") aansluting door te trekken naar de 1e verdieping, zodat hij niet meer op het wireless hoeft in te loggen, omdat wireless nu eenmaal de snelheid aanneemt van de langzaamste verbinding (die van de 5e nieuwe bewoner). En dat kan.
Jij bedoelt 11 of 54 mbit? Ja dan gewoon een kabel trekken.

Maar volgens mij heeft hij problemen met zijn 10mbit internet die helemaal vol wordt getrokken met downloads. Iets wat ook met QoS op te lossen is.

Verwijderd

Giem schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:26:
[...]

Jij bedoelt 11 of 54 mbit? Ja dan gewoon een kabel trekken.

Maar volgens mij heeft hij problemen met zijn 10mbit internet die helemaal vol wordt getrokken met downloads. Iets wat ook met QoS op te lossen is.
Ehm, en hoe zag je dat voor je om dat met QoS te gaan doen?

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat dacht je op basis van MAC-adres een maximale bandbreedte uitdelen?

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Je kan meerdere modems op één kabel aansluiten. Vraag maar in het Ziggo ervaringen topic. (daar heb ik die info ook vandaan)

[ Voor 68% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 30-07-2009 15:53 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je nieuw bewoner trekt waarschijnlijk gewoon de lijn vol met downloads enzo, als je de lijn upgrade blijft het probleem zich voordoen, enkel zullen zijn downloads sneller gaan. Enige nuttige oplossing, los van een aparte 2e internetaansluiting (reken op 75 euro aansluitkosten als je op kaal koper een ADSL lijn op laat leveren) is dus gewoon een betere router ertussen die netjes iedereen een gelijkwaardig deel van de verbinding toe kan kennen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:26:
Trouwens, we hebben hier geen vaste telefoonaansluiting. Erg fijn geregeld ook...
Heb je geen aansluiting, of komt er helemaal niks binnen? Als er namelijk wel wat binnen komt maar er geen actieve verbinding op die lijn is dan kun je misschien gewoon voor jou alleen 20mbit van alice aanvragen voor 20e per maand, vervolgens UTP of wireless naar boven en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Er komt vast wel een lijn binnen maar die is volgens mij niet actief. Dus dat zou ik dan (bij KPN?) aan moeten vragen, vrees ik. Kan me niet voorstellen dat dat veel kost overigens.

Zit ik alleen wel weer met het probleem dat dat dan via de huisbaas moet waarschijnlijk, en dat is ook weer enorm gekloot aangezien dat een huisjesmelker is met 250 panden in Nederland :+

Is er een manier om te checken of de lijn werkt?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 16:27 ]

• Whackit
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 13:33
Het makkelijks is om een extra abonnement af te sluiten bij Ziggo. Je krijgt dan een extra modem en deze kan gewoon met een splitter op dezelfde kabel aangesloten worden als het aanwezige modem.

Dit scheelt weer aansluitkosten en werk met een nieuwe adsl verbinding.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 16:25:
Er komt vast wel een lijn binnen maar die is volgens mij niet actief. Dus dat zou ik dan (bij KPN?) aan moeten vragen, vrees ik. Kan me niet voorstellen dat dat veel kost overigens.
Nee, bij Alice. Je hoeft daar namelijk geen KPN lijn te hebben (dat regelt Alice voor je)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik gewoon een snoer in de nu aanwezige router plug en die naar m'n appartement trek, heb ik dan een betere verbinding dan nu met m'n draadloze verbinding? Of hou ik dan 'tzelfde probleem?

Er is trouwens ook nog een poort vrij op het modem zelf zag ik, maakt dat nog verschil?
Marzman schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 16:41:
[...]

Nee, bij Alice. Je hoeft daar namelijk geen KPN lijn te hebben (dat regelt Alice voor je)
Ok, dank. Dat lijkt me tot nu toe de makkelijkste oplossing.

Edit: Ik zie alleen op de site van Alice dat je dan ook weer een tientje per maand aan telefoonkosten moet betalen... Dat vind ik wel erg zonde.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net Alice gebeld maar die zeggen dat ik toch echt via KPN een telefoonlijn aan moet vragen... Dat maar eens bellen dan.
Pagina: 1