Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Schotborgh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-12-2020
Ik hoop dat ik het goed plaats. Vond het namelijk er lastig een topic te vinden om mijn vraag onder te plaatsen dus leek het mij geschikt om mijn eigen topic op te zetten gezien de complexiteit en kennelijk zeldzaamheid van mijn vraag. Mocht dit niet zo zijn dan zullen mods ongetwijfeld ingrijpen.

Onlangs ben ik afgestudeerd als B-ICT IDM. De studie had zijn leuke punten alleen miste ik het programmeren behoorlijk. . Tijdens mijn stage kreeg ik een 2e opdracht om iets te automatiseren met Visual Basic en ik bleek dat erg leuk te vinden zo leuk dat ik het naar huis meenam. Ook heb ik andere programmeer opdrachten klein en groot direct uitgevoerd. Ik had graag mij nog wat meer willen verdiepen in het programmeren alvorens werk te zoeken. Het kan nog steeds alleen zou dit dusdanig veel tijd en geld kosten dat ik me afvroeg of ik wellicht via mijn toekomstige werkgever dit niet aangeboden zou kunnen krijgen. Dan leer ook nog eens specifiek voor iets wat ze nodig hebben in praktijk.

Om een lang verhaal kort te maken ben ik als starter op zoek gegaan naar een baan met doorgroeimogelijkheden zowel in diepte en met de nadruk in de breedte waarin het programmeren aan bod komt en doorgroeimogelijkheden zijn. Ik ben dit echter niet in Nederland op zoek naar gegaan maar in het buitenland (waar ik geboren ben, dus geen onbekend terrein voor mij) om het complexer te maken.

Na verschillende sollicitatiebrieven met cv verstuurt te hebben kreeg ik reacties voor uitnodigingen en zijn er een aantal concreet geworden tot mijn genoegen. Momenteel ben ik concreet bezig met 1 specifiek internationaal bedrijf, sterker nog ze hebben mij een concrete aanbieding gedaan als Technology Consultant wat een combinatie blijkt te zijn van het programmeren en mijn studiegebied.

Vanzelfsprekend ben je als starter enigszins onzeker waardoor ik graag zou willen weten waaraan ik begin vooral als ik al mijn schepen verbrand in Nederland. Natuurlijk zal ik een soort van opleidingstraject moeten volgen waar zelfstandigheid een pré is.

Zijn er mensen die mij een beeld kunnen geven over de haalbaarheid i.c.m. de functie voor iemand die geen ervaring, kennis met punt 1 heeft maar wel aanleg en enthousiasme heeft voor het programmeren. Er werd bij mij aangegeven dat het programmeerdeel er wel bij moet zitten, maar niet de verwachting aanwezig is dat ik de diepte in ga met het programmeren. Dit zullen ze echter later pas vast kunnen stellen.

Hopelijk is mijn verhaal niet te lang en alvast vriendelijk bedankt voor de mogelijke reacties, tips e.d.

[ Voor 17% gewijzigd door Schotborgh op 04-08-2009 03:27 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als de aanleg en het enthousiasme er is (en dat is er zeker als ik je zo lees) zou ik me niet al te veel zorgen maken. Het eerste wat ze doen ivm SAP, Oracle, .Net en anderen is je namelijk op cursus sturen. Anders kunnen ze je niet wegzetten bij een klant.

Komt nog bij: Software als SAP, Oracle en andere ERP-suites zijn dermate complex dat je ze al heb je 15 jaar werkervaring, ooit helemaal van binnen en van buiten zult kennen. Ik kan het weten, ik zit zelf al 7 jaar in die industrie ;)

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 30-07-2009 15:04 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Schotborgh
Goed om dit te lezen. Wellicht heb ik gewoon zenuwen omdat dit mijn eerste echte baan wellicht gaat worden en ik er meer onnodig druk op zet dan noodzakelijk is. Al komt er natuurlijk wel behoorlijk wat bij kijken en zal het de nodige opofferingen vragen.

Ben toch verheugd dat er interesse voor mij is en dat men mij op zeer korte termijn een functie aangeboden heeft waar ik gedeeltelijk vooralsnog geschikt voor blijk te zijn. Ik zal nader ook gaan informeren hoe het opleidingstraject eruit gaat zien zodat ik daar wat meer inzicht over zou kunnen krijgen. Ik weet namelijk niet in hoeverre er cursusmogelijkheden zijn in het land waar ik ben. Tijdens mijn gesprek hadden ze het al over een ander land waar ik naartoe zou kunnen gaan tijdelijk om projecten van dichtbij mee te maken en ervaring op kan doen.

Het en blijft spannend, maar alles wat nieuw is is gewoonweg zo. Je moet ergens beginnen. Mocht het fout lopen ben ik in ieder geval een ervaring rijker (helaas ook behoorlijk wat geld :P).

Wellicht rare vraag maar hoeveel tijd verwacht je dat er nodig is om genoemde software een beetje onder de knie te krijgen (natuurlijk niet volledig zoals je zegt) ?

• The Eagle

The Eagle

De tijd is variabel. Daar valt pijl op te trekken.
Toen ik destijds begon kreeg ik een cursus van een week om met de toolset te leren werken. Daarna moet je het zelf gaan doen, dingen onde de knie krijgen, etc. Vervolgens moet je de binnen de software gebruikte programmeertaal of -talen leren. Dat kost je ook ongeveer een week per taal, en dan begin je net.
Zolang je echter bezig bent leer je ook steeds mee on the job :)

Als ik je zo hoor wordt je gewoon aangenomen vanwege je motivatie en interesse. En dat is juist wat ze zoeken; de achtergrond boeit tot op zeker hoogte maar motivatie en eigen wil is veel belangrijker. Dan pik je dingen namelijk ook veel sneller op.

Over welk land praten we eigenlijk? En hoezo zou je geld kwijt zijn? Ik mag iig aannemen dat je werkgever je cursus betaalt en je die niet terug hoeft te betalen. Zou ik sowieso even navragen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Schotborgh
Klinkt vrij positief al blijft het idd afhankelijk van persoon .

Je vragen
- Antillen
- Verhuizen
- Ga ook daarvan uit ALS het een cursus is

• The Eagle

The Eagle

Ik mag aannemen dat als je dergelijk werk op de antillen moet gaan doen als junior, je er zeker niet onervaren (dus zonder inwerkperiode) heengestuurd word. Of zit het bedrijf alleen daar? Cursussen in SAP en Oracle etc zie ik op de antillen niet zo snel gegeven worden, maar dat kun je navragen :) Anders wordt het denk ik Z-amerika of de US waar je heen moet voor cursus. Als dat betaald word (nogmaals: navragen!) dan is dat vast geen straf ;)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ik vind het wel vrij ongewoon om een onervaren persoon (vers van de uni) meteen als "Consultant" weg te zetten. Een titel als Junior Consultant of Graduate Consultant is meer gebruikelijk.

Het gaat niet om de titel maar ik zou wel bevestiging vragen dat deze werkgever je wel inschaalt als junior en je genoeg begeleiding en opleiding biedt om tot Consultant te groeien.

Ik werk zelf voor een grote SAP shop en je moet echt enige jaren ervaring hebben om als consultant aan de slag te mogen voor onze klanten.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

tazzman schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 01:26:
Ik vind het wel vrij ongewoon om een onervaren persoon (vers van de uni) meteen als "Consultant" weg te zetten. Een titel als Junior Consultant of Graduate Consultant is meer gebruikelijk.

Ik werk zelf voor een grote SAP shop en je moet echt enige jaren ervaring hebben om als consultant aan de slag te mogen voor onze klanten.
Dat ligt natuurlijk ook aan het bedrijf welke functie benamingen men voert, je kan best als starter gelijk een functie als consultant krijgen - maar in de praktijk gewoon meelopen met ervaren consultants op verschillende projecten. Daarmee ben je dus wel een consultant maar niet de primaire schakel tussen klant en werkgever.

Verder advies aan de TS, je bent op dit moment jong en zit nog niet vast aan een hypotheek, kinderen, vrouw etc (neem ik aan) waardoor je vaker moeilijker kan verhuizen/emigreren. Dus als je zelf er een goed gevoel aan over hebt gehouden, de gesprekken en jouw indruk daarvan dan zou ik het zeker doen in jouw geval.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Ik ben wel heel erg benieuwd wat voor klussen je op de antillen nou kunt doen.
Misschien heb ik wel een verkeerd beeld van de Antillen maar het komt niet op mij over als een broeiplaats van ICT ontwikkelingen.

Qua ervaring en kennis in de genoemde velden zou ik me in iedergeval niet druk maken.
Leergierigheid en enthousiame is alles. Welke (IT-achtige) opleiding je ook gevolgt hebt het was ongetwijfeld al een poging van de opleiding om met verouderd studiemateriaal aan te sluiten op de trends van toen (een paar jaar terug). Het is juist de algemene kennis die van belang is en van daaruit begint het echte leren in de praktijk. Ik ben andersom van een programmeeropleiding in de Business Intelligence hoek gerolt. ICT ontwikkelingen gaan zo snel dat het eigenlijk ondoenlijk is voor een opleiding om echt aan te sluiten op de wensen van het bedrijfsleven over 4 jaar.

• Schotborgh
@Tazzman
Dat dacht ik in zekere zin ook. Ik heb dan ook nadrukkelijk tijdens de gesprekken aangegeven dat ik geen kennis heb met de genoemde programmeertalen, maar wel aanleg en enthousiasme heb om deze te leren. Vanzelfsprekend zal ik niet als consultant beginnen. Volgens mij krijg ik zoals The Eagle aangeeft een cursus of training onder begeleiding in Zuid Amerika of ergens anders. Al is het misschien mogelijk dat binnen het bedrijf ook medewerkers ingezet worden.

Ongetwijfeld ben ik Junior. Je tip is zeker aansluitend op mijn gedachten dat ze me wel inschalen als junior en je genoeg begeleiding en opleiding bieden om tot Consultant te groeien. Ik zal dit tijdens mijn telefonisch gesprek meer informatie over vragen.

Bedankt dat je je ervaring wil delen.

@Qwerty-273
Van wat ik tijdens mijn gesprekken gehoord heb verwacht ik idd dat jij het dichts bij de waarheid zit:

In de praktijk gewoon meelopen met ervaren consultants op verschillende projecten. Daarmee ben je dus wel een consultant maar niet de primaire schakel tussen klant en werkgever.

Superbedankt voor je laatste advies, en idd het klopt dat ik nergens aan verbonden ben en kan gaan en staan waar ik wil zonder verantwoordelijkheden naar anderen toe. Enige wat mij momenteel beetje terughoudend maakt is de vraag of het te doen is. Daarvoor zal ik zoals anderen ook aangegeven hebben meer navraag moeten doen over het leertraject en wat specifiek van mij verwacht wordt in die periode.

@Philip J. Dijkstra
Je hebt daar zeker een punt, er zijn echter meer opdrachten dan je denkt. Zo hebben ze een vinger in de pap bij de overheid. En verrichten ze werk voor vrijwel alle verzekeringsmaatschappijen, telefoonmaatschappijen, pensioenfondsen. Maar ook klein en middelgrootbedrijven komen aan bod.

Hou er ook rekening mee dat de Antillen niet bepaald voorlopen op ICT gebied en dat er een grote sprake is van Braindrain. Allemaal in Nederland studeren en niet terugkeren vanwege goede salaris wat hun goed recht is.

Maar het klopt idd dat het werk zich niet alleen op de Antillen zal plaatsvinden. Ze kijken immers waar je inzetbaar bent en soms vinden er verschuivingen plaats binnen de teams. Het bedrijf is immers een internationaal bedrijf. De opdrachten kunnen wekelijks verschillen en kan op verschillende locaties ingezet worden op termijn. Zo kan ik ook uitgezonden gaan worden naar Zuid-Amerika of andere gebieden. Bij het gesprek is dit aan bod gekomen hoe ik tegenover het reizen naar het buitenland sta. Ik gaf aan op dit moment dit geen enkel probleem te vinden en verwacht dat ik daar juist meer ervaring door krijg.

Qua ervaring en kennis heb je zeker gelijk. Tijdens mijn stage en afstuderen heb ik dat ook nadrukkelijk gemerkt. Pas als je werkt in praktijk leer je echt iets. Momenteel beschik ik over algemene basiskennis, waar je direct niet heel veel mee kunt. Ik zie mij diploma ook niet direct als een richting waar ik in moet gaan maar een sleutel die deuren opent. Ik ben natuurlijk nog jong, goedkoop en kneedbaar en kan alle richtingen nog uitgaan en dat maakt mij denk ik aantrekkelijk voor bedrijven, maar natuurlijk ook een risico qua investering. Ik heb bewezen interesse en kwaliteiten in het programmeren te hebben en dat ik het HBO niveau aankan en dit ook in 1 keer gehaald te hebben zonder onderbreking.

Natuurlijk had ik liever nog wat meer ervaring met programmeren gehad voordat ik in een dergelijke branch begin te werken, maar goed waar doe ik dat? En leer ik dan ook hetgeen waarvoor er werk is.

Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties!

• Schotborgh
Naast het beantwoorde heb ik nog een vraag. Hoe ziet de functie als TC eruit? Wat doe je kortweg gezegd, zodat ik een voorstelling kan krijgen? Er zijn hier kennelijk meer mensen met een dergelijke functie of die deze bekleed hebben. Ben toch bijzonder benieuwd hoe dit er in praktijk uitziet.

[ Voor 34% gewijzigd door Schotborgh op 31-07-2009 14:17 ]

• Schotborgh
Hmm zijn jullie er nog?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

De vraag is.. ben JIJ hier nog? Of zit je al op Aruba? ;)

Tip 1: zorg dat je een geldige credit card hebt en genoeg geld op de bank om een ticket naar huis te kunnen kopen wanneer dat nodig is.

Tip 2: gewoon DOEN. Ook al heb je het naar een jaartje alweer gezien, het ziet er goed uit op je CV (ervaring opgedaan in het buitenland, niet bang om uitdagingen aan te gaan, jong & dynamisch etc etc).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Schotborgh
tazzman schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 00:28:
[...]

De vraag is.. ben JIJ hier nog? Of zit je al op Aruba? ;)

Tip 1: zorg dat je een geldige credit card hebt en genoeg geld op de bank om een ticket naar huis te kunnen kopen wanneer dat nodig is.

Tip 2: gewoon DOEN. Ook al heb je het naar een jaartje alweer gezien, het ziet er goed uit op je CV (ervaring opgedaan in het buitenland, niet bang om uitdagingen aan te gaan, jong & dynamisch etc etc).
Haha

Goede tips en idd heb je gelijk.en nee ben juist weer terug in Ned
Pagina: 1