Toon posts:

raid 0 en toch 2 drives in verkenner?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn nieuwe pc is geinstalleerd met Vista 64 bits in raid 0 opstelling.

Echter ik zie in windows verkenner toch 2 drives staan die afzonderlijk zijn te benaderen en te beschrijven, zonder dta er wat gebeurd op de tweede schijf??? Ik bedoel; ik kan bijv. een nieuwe map aanmaken op D: maar ik zie die niet terug op E: 8)7
Maar:
In devicemanager geeft de pc echter maar 1 harddisk aan en met de Intell Matrix ICH tool geeft die ook aan de de harddisken in raid 0 zijn opgesteld.

Dus alles lijkt ok, maar het is toch niet normaal dat je in verkenner 2 separate drives blijft zien in een raid 0 opstelling?
Wat is hier mis en hoe los ik dit op?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 12:27 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je niet gewoon al dan niet onbewust twee partities aangemaakt op je raid array? Dan zie je namelijk ook twee afzonderlijke schijven in verkenner ondanks dat beide partities op dezelfde schijf of hetzelfde raid 0 array staan.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er staan niet toevallig gewoon twee partities op het raidvolume?

[/langzaam]

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 30-07-2009 12:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Of heb je 2 array's met ieder RAID0

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb denk in inderdaad een enkele raid 0 array die dan onderverdeelt is in 4 partities (door Alternate)
- Windows (85 Gbyte)
- een recovery van 14,7 Gbyte
en een Drive D: en E: van ieder 887 Gbyte.

Als ik dus jullie antwoorden begrijp, kan er in een raid 0 array dus enkel de bovenstaande windows partitie werkelijk in striping staat en de rest van de partities niet? Het kan anders niet dat ik ruim 2x 800 Gbyte over heb om apart te beschrijven (>1,6 Tbyte)
Beide harddisken zijn nl. Samsungs 1 Gbyte.

Met welk programma/tool/commando kan ik exact zien hoe de schijven (physisch) zijn ingedeelt en wellicht nadernhand kan aanpassen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je bent je er van bewust dat RAID 0 (Striping) geen capaciteit kost? De data wordt bij RAID 0 gewoon verdeeld over de twee schijven, zodat ook de schrijf- en leesopdrachten over de twee schijven kunnen worden verdeeld, waardoor het sneller is.

Ben je niet in de war met RAID 1 (mirroring), waarbij de ene schijf een kopie is van de andere?

Zie ook: RAID FAQ

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 31-07-2009 13:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk anders gewoon even in diskmanagement hoe de partitie indeling eruit ziet.

en wat voor Samsungs heb je trouwens in RAID? Er zijn nogal wat Samsungs die bakken met problemen in RAID geven, dus dat maakt je RAID0 eigenlijk nog wat onbetrouwbaarder.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

en mocht de informatie niet beschikbaar zijn in je diskmanagement (wat bij sommige chipsets nog wel eens voorkomt omdat windows vrolijk denkt dat er maar 1 schijf in je systeem hangt), draai dan een benchmark van alle partities en schijven. Leg die naast elkaar. Is het ongeveer 1.5X de snelheid van een enkele schijf dan zit je in raid0, is het leeswerk 1.5x en het schrijfwerk minder dan 1x dan zit je in raid1, zijn beide snelheden minder dan 100% van een losse disk, dan zit je in raid 1 met een verkeerde modus / verouderde chipset (drivers), of in een JBOD configuratie

maar wat zijn de specs van je moederbord / raid kaart?

-_-

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc
Daar kun je je partities bekijken. Hoe staat het daar ingesteld?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Pagina: 1