Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowrune
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 18:13

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe processor voor mijn verouderde moederbord P5N32-SLI (deluxe). Nu heb ik er een D930 processor op zitten, maar zou graag een iets modernere processor willen plaatsen.

Wanneer ik op de Asus website op mijn Mobo zoek, zie ik alleen de D8xx en D9xx benamingen met een maximale BIOS versie 0502. Ik kan me voorstellen dat processoren met dezelfde FSB (of minder) ook gewoon zouden moeten werken, maar twijfel, door de betrekkelijk korte lijst van compatible processoren.

Tegenwoordig hebben alle LG775 processoren van Intel E-benamingen.
* Hoe kom ik er achter welke E-benaming Intel processor gelijk is aan de D-benaming?
* Zou ik ook een moderne Pentium E6300, E8400, e.a. kunnen plaatsen?

Kan iemand hier iets meer licht op schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De E processoren hebben een andere architectuur dan de D processoren. Deze zijn dus niet gelijk. Als Asus niet zegt dat dit gaat werken, kun je er vanuit gaan dat het niet gaat werken.
Dus nee, dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:07
Heb zelfde mobo gehad en ondersteund inderdaad geen core 2 proc's. De d 930 die je er nu in heb zitten is 1 van de snelste die er in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
De snelheid van de FSB is bij lange na niet het enige wat bepaalt of een processor wel of niet op een moederbord gaat werken.

Core 2 Duo processoren hebben een nieuwere versie nodig van de voedingselektronica op het moederbord dan de oudere Pentium D-processoren. Dus ook al hebben ze LG775 voet, het gaat niet werken als het moederbord de oudere versie van de voedingselektronica heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Aangezien zelfs de Pentiums gebaseerd zijn op het Core2-ontwerp tegenwoordig, zullen die helaas ook niet werken. Helaas gaat er niets 'moderners' in dat moederbord, ongeacht het socket. Dit was echt een van de eerdere DDR2-moederborden.

Ik raad je persoonlijk dan ook aan om even te doorsparen, en te kijken naar een hele nieuwe PMG-combinatie. Als compatibiliteit een punt voor je is, zal ik je afraden om wéér naar LGA775 te kijken, want je loopt alle kans dat dat niet zover doorgaat, nu Intel nogal bezig is met migratie voorbereiding naar LGA1156 en LGA1366.

Je zou kunnen kijken naar AM2+ plankjes en (een goedkope maar goede) Phenom2 of erop gebaseerde processor, dan heb je dikke kans dat je geheugen er nog op werkt, en hoewel die Phenom2-based processors ontworpen zijn voor de nieuwe (duurdere) AM3 moederborden, werken ze ook nog op de AM2+ moederborden, omdat ze zowel DDR2 als DDR3 kunnen aansturen. Is budget een minder punt, kijk dan naar een AM3 plankje, of wacht nog langer op een LGA1156 plankje. Hoewel ik je ook aanraad om even te kijken naar de BBG gids.

Verdict voor je huidige systeem is echter, het moederbord en de processor zijn verouderd op zo'n punt dat je niet meer kunt upgraden. Het moederbord is echter wel PCI-E, waardoor de videokaart mee kan. Het moederbord is ook DDR2, maar dat gaat niet werken op DDR3 moederborden, wat de enige 'moderne' beschikbare processor de Phenom2 maakt. Is budget een minder punt, kan er ook voor een AM3 platform gekozen worden. Is tijd geen punt, en budget ook niet: Wacht op het LGA1156 punt als je Intel wilt. Is budget geen punt, en vind je het niet erg om later niet te kunnen upgraden, dan kun je nu een nieuw LGA775 DDR2 plankje aanschaffen. MISSCHIEN dat je geheugen dan nog werkt, maar misschien ook niet. Prijs/kwaliteit is een AM2+ CPU + Moederbord op het moment je beste keuze, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowrune
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 18:13

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Dank je wel voor jullie uitleg.

Ik zal verder kijken naar een ander Mobo met andere processor voet.
Pagina: 1