Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-05 19:41
Ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn HBO opleiding informatica consultancy en strategie (deeltijd. Omdat nog verder wil in de IT heb ik gekeken naar de mogelijkheid om een master te volgen (ook in deeltijd). Nu blijkt het redelijk lastig te zijn om in omgeving rotterdam iets geschikts te vinden.

De TU Delft heeft te kennen gegeven dat de master Information Architecture niet beschikbaar is in deeltijd.

Nu viel mijn oog daarom op de EUR, die IT auditing aanbiedt. Deze staat echter onder postacedemisch onderwijs. Via Google kan ik het niet zo goed vinden, dus vandaar dat ik hier de vraag stel, zit hier verschil tussen?

Naar mijn inziens is PO meer op een specifiek beroep gericht, maar ik kan het mis hebben. Daarnaast, de TU Delft vraagt 1600,- euro (voltijd + deeltijd) en de EUR vraagt 11.000,- euro. Aangezien ik het zelf betaal.... Hoe kan dit? Komt dit door de verschillen?

Beide leveren overigens wel de titel Master of Science op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is software engineering @ uva niet te doen voor je? Is ook in deeltijd te krijgen en een zware, doch goede opleiding.

Postac. is gewoon duurder omdat ze het er voor kunnen vragen ipv het wettelijk collegegeld vragen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Nee bedankt voor de suggestie maar absoluut geen SE voor mij. Ik wil juist iets met informatie management, IT governance, consultancy, IT-business alignment etc. gaan doen omdat ik absoluut geen programmeur ben.

Wil de business - IT kant op. (heb ook propedeuse BI, naast mijn Informatica).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-04 15:03
Google 'EUR IT Auditing' -> www.eur.nl

"Afgestudeerde IT-Auditors krijgen een postinitiële mastersbul IT-Auditing en zijn daarmee gerechtigd tot het voeren van de titel Executive Master in IT-Auditing (EMITA). Afgestudeerden van onze opleiding, die tevens over drie jaar relevante werkervaring als IT-Auditor beschikken, kunnen worden ingeschreven in het register van de NOREA. Deze Register IT-Auditors hebben het recht de beschermde aanduiding RE achter hun naam te voeren. "

Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:05
Post-Academisch is wat het al zegt. Na je afstuderen. Dus volgens mij eerst MSc worden en werken, dan kun je later een post-doc doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het verschil is dat een masteropleiding (het vroeger doctoraalgedeelte van het academische curriculum) civiel effect heeft. Dat wil zeggen dat je ná afronding van het doctoraalexamen de titel doctorandus of ingenieur mag voeren (afhankelijk van welk soort IT-gerelateerde studie het was). Met de invoering van de bama-structuur is dit vervangen door de master maar het civiele effect is hetzelfde: je verkrijgt het recht om de titels MA of MSc achter je naam te zetten (de vroegere drs.- en ir.-titels).

Een postacademische leergang is bedoeld voor mensen die al een academische (master)opleiding hebben afgerond. Over het algemeen zal het niveau nauw aansluiten op dat van de master, met (meestal) een grotere nadruk op de praktijk. Veel postacademische leergangen worden verzorgd door bedrijven die mikken op de zakelijke markt; de baas die zijn werknemers een éducation permanente wil of moet geven (dit laatste in o.a. de advocatuur, waar een wettelijke plicht bestaat om jaarlijks postacademisch onderwijs te volgen).

De titels die je met een postacademische leergang verkrijgt kunnen al dan niet beschermd zijn, maar ze verlenen in zoverre geen civiel effect dat ze niet het equivalent zijn van de MA (drs.) of MSc (ir.) titels. Denk bijv. aan de titels van registeraccountant (RA) of registervaluator (RV) die weliswaar niet het equivalent zijn van een drs.-titel in de bedrijfseconomie, maar die wél beschermd zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 30-07-2009 14:07 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:47
Ik zit in een vergelijkbare situatie, bijna klaar met HBO BI deeltijd en ik wil verder. Als ik perse wat in R'dam zou willen dan kies ik eerder voor Bedrijfskunde dan voor IT-auditing aan de EUR. Uiteraard is dat zeer persoonlijk maar het auditing vak spreekt mij echt niet aan. IT Alignment, IM en ICT Management daarentegen wel. Gelukkig zit ik niet zo vast aan een plaats en ben aan het kijken naar Master in Management & ICT (A'dam) of MIM (diverse). Zit je echt zo vast aan Rotterdam? Dm anders voor meer info.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Woodsy schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:05:
Naar mijn inziens is PO meer op een specifiek beroep gericht, maar ik kan het mis hebben. Daarnaast, de TU Delft vraagt 1600,- euro (voltijd + deeltijd) en de EUR vraagt 11.000,- euro. Aangezien ik het zelf betaal.... Hoe kan dit? Komt dit door de verschillen?

Beide leveren overigens wel de titel Master of Science op.
Die 1620 euro is het wettelijke collegegeld, dat je moet betalen voor een bachelor- of masteropleiding per jaar. Die 11.000 euro is volgens mij het instellingscollegeld, omdat de opleiding niet onder het BAMA-systeem valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe zit dat dan met Nyenrode die wel een master aanbieden maar ook een stevig collegegeld (25k) hebben voor een management master? Daar kun je bij de ibgroep ook geld voor krijgen (nee geen 25k helaas :+).

Let op: Ik bedoel niet de MBA opleiding van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Blik1984 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 13:20:
Dus volgens mij eerst MSc worden en werken, dan kun je later een post-doc doen.
Post-doc is iets anders, dat doe je na je promotie. Dus M.Sc., Ph.D., post-doc. Dat komt omdat de engelse term doctorate een PhD betekent, en in nederland doctoraal voor een masters staat (of doctorandus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:47
Anoniem: 210014 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:48:
Reguliere WOs zijn beslist nog steeds het beste voor een carrière evenals het voeren van traditionele WO titels (drs/mr/ir).
Misschien wat offopic, begrijp ik je verkeerd of prefereer jij nou daadwerkelijk een traditionele WO (bijvoorbeeld VU) boven een Business School a la Nyenrode? Ik ben het met je eens dat er veel wazige masters zijn maar een master van bijvoorbeeld de top 6 business schools van NL lijkt me toch echt beter voor je carriere dan een "standaard" uni.

[ Voor 19% gewijzigd door Taigu op 31-07-2009 13:01 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Hartelijk dank voor alle antwoorden.

Het gaat waarschijnlijk deze worden:
http://www.studeren.uva.n...7F4-4ABC-968232CF09807324

Het voordeel hiervan is dat het lesgeld gewoon 1620,- euro per jaar is. Nadeel is dat de lessen op vrijdag vallen, eventueel zal ik hiervoor mijn vrije dagen gebruiken en een jaartje niet op vakantie gaan. Nadeel is dat ik hierbij niet de pre-master in deeltijd kan doen. Waarschijnlijk zal het hierbij aankomen op een persoonlijk gesprek om de pre-master door te spreken, en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Gelukkig heb ik een redelijk aansluitende minor gekozen.

Ik heb ook nog bij de hogeschool Utrecht gekeken naar :
http://www.hu.nl/Opleidin...ze+master+in+het+kort.htm

Voordeel vind ik dat hierbij echt de business-and-IT alignment en de Information Systems Architecture
studierichting wordt aangeboden. Een ander groot voordeel is dat de ingangseisen hierbij HBO + werkervaring zijn (wat ik al heb, omdat ik deeltijd studeer nu).

Nadelen zijn de hoge studiekosten (hoewel ik niet teveel naar kosten wil kijken, maar ook baten in de toekomst) en het feit dat het een HBO-master is.

Ik zit tussen de HBO-master en de uni-master (waarbij ik niet kan werken voor 1 jaar). |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 20:25
Met een bachelor op zak kan je ook prima aan een post-doctorale opleiding als IT Auditing beginnen. Verder lijkt het mij gekkenwerk om die opleiding zelf te gaan volgen en betalen. Je zit dan vooral met mensen in de klas die vanuit de werkgever daar zitten. Ivm het hoge prijskaartje (private instelling) lijkt mij dat ook zeer verstandig, of je moet geld op je rug hebben groeien.

Als het je vooral om de MSc titel gaat (nu krijg je volgens mij nog niet een MSc. titel als je het haalt, maar daar komt schijnbaar binnenkort verandering in) is een reguliere opleiding veel beter te doen. Daar was je echter zelf al achter. Verder is het wel fijn om al wat werkervaring te hebben binnen het vakgebied als je aan die post-doc opleiding begint. Je klasgenoten zullen dat over het algemeen wel hebben en ik vraag me af of je goed mee kan komen bij gebrek daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is postdoctoraal niet nadat je je promotieonderzoek hebt afgerond en dus de dr. titel mag voeren? Post doc, dus nadat je doctor bent geworden?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inferno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Woodsy schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 11:59:
Hartelijk dank voor alle antwoorden.

Het gaat waarschijnlijk deze worden:
http://www.studeren.uva.n...7F4-4ABC-968232CF09807324

Het voordeel hiervan is dat het lesgeld gewoon 1620,- euro per jaar is. Nadeel is dat de lessen op vrijdag vallen, eventueel zal ik hiervoor mijn vrije dagen gebruiken en een jaartje niet op vakantie gaan. Nadeel is dat ik hierbij niet de pre-master in deeltijd kan doen. Waarschijnlijk zal het hierbij aankomen op een persoonlijk gesprek om de pre-master door te spreken, en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Gelukkig heb ik een redelijk aansluitende minor gekozen.

Ik heb ook nog bij de hogeschool Utrecht gekeken naar :
http://www.hu.nl/Opleidin...ze+master+in+het+kort.htm

Voordeel vind ik dat hierbij echt de business-and-IT alignment en de Information Systems Architecture
studierichting wordt aangeboden. Een ander groot voordeel is dat de ingangseisen hierbij HBO + werkervaring zijn (wat ik al heb, omdat ik deeltijd studeer nu).

Nadelen zijn de hoge studiekosten (hoewel ik niet teveel naar kosten wil kijken, maar ook baten in de toekomst) en het feit dat het een HBO-master is.

Ik zit tussen de HBO-master en de uni-master (waarbij ik niet kan werken voor 1 jaar). |:(.
toon volledige bericht
Bij die HBO "master" krijg je dus geen MSc titel, wat dus eigenlijk vrij waardeloos is tov dezelfde hoeveelheid moeite die je er waarschijnlijk in moet steken. Ik zou je dan ook zeker aanraden naar de universiteit te gaan om een papiertje te halen dat wel erkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:12

Garyu

WW

Even voor de duidelijkheid / titulatuur: Als doctorandus ben je "doctor in wording", dus nog geen doctor, en kan je als titel drs. voeren nu dus MA of MSc. Als doctor kan je een post-doc doen -> academische carriere volgen.

Na het HBO heb je waarschijnlijk een BSc (of een HBO Master?), daarmee kan je waarschijnlijk het beste instromen in een WO-Master. Zo'n private opleiding zonder bekostiging van de staat is vaak zeer duur in verhouding tot het geleerde. Ga gewoon naar de TUD en doe daar de Master :).

[ Voor 47% gewijzigd door Garyu op 09-08-2009 09:52 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh de UvA en de UU Hebben ook opleidingen zonder pre-master hoor. Ik heb beide gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermandeperman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
En er zijn ook HBO's die BSc's uitgeven (NHTV Breda) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
BSc wordt niet uitgegeven voor een HBO opleiding maar voor Uni's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-03 17:12

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Sallin schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 23:08:
Is postdoctoraal niet nadat je je promotieonderzoek hebt afgerond en dus de dr. titel mag voeren? Post doc, dus nadat je doctor bent geworden?
Nee, een post-doc kan je doen na je doctoraal (dus je master).

Ik heb de IT auditing opleiding in R'dam gedaan; ik kan ook uit ervaring vertellen dat een academische graad geen toelatingseis is. idem overigens voor MBA's.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 131% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:05
hermandeperman schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:30:
En er zijn ook HBO's die BSc's uitgeven (NHTV Breda) ;)
Dat is dan niet de BSc (Bachelor of Science, welke enkel door WO's kan worden uitgegeven), maar de Bachelor of Applied Science. Hier heb ik zo snel geen afkorting van, laat staan of deze wel officieel (inc buitenland) erkend is.

edit: eerste hit via Google, het is de BASc (Bachelor of Applied Science).
http://www.resource-online.nl/home.php?r=5&id=812

[ Voor 30% gewijzigd door dutchminator op 10-08-2009 16:30 . Reden: verkeerde ge-quote, sorry Argro ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 16:47
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door argro op 10-08-2009 16:24 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1