Het grote motorbanden topic deel 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Topicstarter
Welkom bij het grote motor banden topic deel 1

Welkom bij het allereerste deel van het grote motor banden topic.
De banden zijn bij een motor een van de belangrijkste onderdelen. Al het vermogen moet door die 2 stukjes rubber op de weg gehouden worden.
Er zijn veel banden fabrikanten en nog veel meer modellen. Welke band voor jou het geschikste is, hangt van veel zaken af.
Waar kan ik een band kopen ?

Banden kun je op een aantal manieren kopen. Je kunt ze via internet bestellen of je kan naar een dealer gaan en ze daar aanschaffen. Het voordeel van banden via internet kopen is dat deze vaak een stuk goedkoper zijn dan bij een dealer. Let er wel op dat deze banden dan nog niet om je velg liggen. Hier betaal je gemiddeld tussen €15,- en €40,- voor, afhankelijk van of je alleen de velg of de complete motor meeneemt.
Vaak wordt er ook nog een verwijderingsbijdrage gerekend van €2,50 voor het afvoeren van het rubber.

De 2 bekendste webwinkels zijn volgens mij deze:Verder kan je op marktplaats vaak ook een dealtje scoren.

Welke band moet ik hebben ?

Voordat je antwoord kunt krijgen op die vraag is het belangrijk om jezelf af te vragen wat voor motor je hebt en wat je er mee gaat doen.
Het simpelste voorbeeld: Je kan geen crossmotor banden onder een supersport monteren.

Stel jezelf de volgende vragen:
  • Wat voor motor heb ik?
  • Op wat voor wegen ga ik rijden?
  • Hoe hard ga ik rijden?
  • Hoe lang rijd ik al?
Die laatste vraag lijkt misschien een beetje raar, maar het heeft absoluut geen zin om banden van €200,- te kopen als je net een maand je rijbewijs hebt. Deze banden zul je toch niet tot hun volle potentieel benutten.

Nat of droog
Bedenk je ook of je met de regen gaat rijden. Er zijn bepaalde typen banden die het goed doen in de regen ( Michelin Pilot Power, Bridgestone BT020 bijv) en banden die het heel slecht doen in de regen.

Hard of zacht
Hierbij geld: harde banden gaan langer mee, maar hiermee kun je minder hard de bochten nemen omdat ze minder aan het asfalt plakken. Zachte banden plakken veel beter aan het asfalt maar het nadeel is hierbij dat de band snel slijt. Vaak zie je de rubber 'draden' eraan hangen.

Snelheid
Uiteraard is het heel erg belangrijk om een band te kiezen die past bij de snelheid van je motor.
Het is niet verstandig om met een band die getest is tot 100 km/h, 250 km/h te gaan rijden. Hij kan dan tijdens het rijden scheuren met alle gevolgen van dien.
Alle banden hebben een letter die aangeeft tot welke snelheid de band getest is.

Het lijstje:
  • B: 50 km/h
  • E: 70 km/h
  • F: 80 km/h
  • J: 100 km/h
  • L: 120 km/h
  • M: 130 km/h
  • N: 140 km/h
  • P: 150 km/h
  • Q: 160 km/h
  • R: 170 km/h
  • S: 180 km/h
  • T: 190 km/h
  • H: 210 km/h
  • V: 240 km/h
  • W: 270 km/h
  • (W): meer dan 270 km/h
Wanneer moet ik mijn banden vervangen ?

Het is uiteraard zeer belangrijk om je banden op tijd te vervangen. Je wil met 140 km/h echt geen klapband krijgen want dat betekent direct dat je je op je snufferd gaat.

Slijtmarkeringen
In de groeven van je band zitten vaak slijtmarkeringen. Dat zijn kleine verhoginkjes in de groeven. Zodra je band tot aan dat verhoginkje is afgesleten, is het de hoogste tijd om je band te vervangen.

Uitdrogen
Een band kan uitdrogen. Als dat gebeurt, komen er kleine scheurtjes in de band. Als je dit ziet, wees dan wijs en vervang die band. De zon is echt een bandenkiller wat dit betreft. Ook als je motor lang stil heeft gestaan ( meer dan een jaar ) moet je voorzichtig zijn met de banden en ze goed controleren op uitdrogen.

Spijkers, schroeven, glas
Controleer na het rijden even je band of je niet per ongeluk door iets heen bent gereden. Je kan gewoon met je hand over de band heen gaan en dan voel je het snel genoeg. Ook hier geld, als er iets in zit, ga er dan niet meer mee rijden, maar vervang de band gewoon.

Moraal
Banden moet je echt op tijd vervangen. Ga niet met afgesleten banden rond rijden, dit is echt levensgevaarlijk.
De banden zijn vrij prijzig, maar dat is nog altijd beter dan onderuit gaan en een boom omhelzen.

Wat zien we graag ?

Alles met betrekking tot motor banden.
Graag horen we je ervaringen met banden , hoelang ze mee gaan, feedback aan de rijder, grip bij nat/droog enz.
Als je vragen hebt over een set banden, vermeld dan ook even welke motor je hebt en wat je rijstijl is.
Uiteraard zijn foto's en filmpjes van burn-outs en home-made freshly-baked doughnuts van harte welkom >:)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je een Hayabusa hebt, welke letter band moet je dan gebruiken? W is immers getest tot 270, de Hayabusa gaat een tikkie harder ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Hoe zit het met repareren van banden?
Hoe zie je dat banden niet geschikt zijn voor de weg?

[ Voor 42% gewijzigd door komkommer op 30-07-2009 11:32 ]

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Outerspace schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:24:
Als je een Hayabusa hebt, welke letter band moet je dan gebruiken? W is immers getest tot 270, de Hayabusa gaat een tikkie harder ;)
Goed punt. Daar is de (W) voor. Die heeft als specificatie: meer dan 270 km/h.
Hij staat erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
@komkommer: wat wil je reparen aan de band ? wat je kunt doen is een busje TyreLeaks meenemen, maar daar houd het meestal toch wel bij op...toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Fastex schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:32:
@komkommer: wat wil je reparen aan de band ? wat je kunt doen is een busje TyreLeaks meenemen, maar daar houd het meestal toch wel bij op...toch ?
Nouja, ik lees wel eens iets over proppen en parapluutjes.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 09:12

Chakotay

Lick here to continue

Ha, eindelijk :P

Hier mijn ervaringen:

Continental Road Attack
Waar:
Kawasaki ZZR600E, 1993

Droge grip:
Redelijk

Natte grip:
Matig

Levensduur:
Prima, na 15k ofzo vervangen.

Opmerkingen:
Dit was het eerste setje banden onder mijn eerste motor, wat minder goed getest dan de rest dus waarschijnlijk. Opzich nette bandjes, maar de natte grip is niet geweldig.

Michelin Pilot Road 2CT
Waar:
Kawasaki ZZR600E, 1993

Droge grip:
Goed

Natte grip:
Goed

Levensduur:
Prima, zitten er na 10k nog steeds op met nog zat profiel.

Opmerkingen:
Stuk beter dan de Conti's, voelen een stuk stabieler aan en glijden minder snel weg in de regen. Ook een stuk 'ronder', zodat je minder snel op de rand van de band zit.

Bridgestone BT011 (voor)
Waar:
Suzuki GSX650F, 2008

Droge grip:
Goed

Natte grip:
Matig

Levensduur:
Redelijk. Na 14k vervangen, maar wel scheef afgesleten en gigantisch gecupt.

Opmerkingen:
Zat af fabriek samen met een BT020 achterband onder mijn GSX650F. Opzich een redelijke band, maar de natte grip was niet geweldig, en hij is gigantisch gaan cuppen.

Bridgestone BT020 (achter)
Waar:
Suzuki GSX650F, 2008

Droge grip:
Redelijk

Natte grip:
Slecht

Levensduur:
Goed. Na 14k vervangen, in het midden op.

Opmerkingen:
Zat af fabriek samen met een BT011 voorband onder mijn GSX650F. Troep. Droge grip niet geweldig, en zodra het nat word erg instabiel. Is ook de enige band waarmee mijn achterwiel strepen trok bij lomp terugschakelen.

Dunlop RoadSmart
Waar:
Suzuki GSX650F, 2008

Droge grip:
Goed

Natte grip:
Zeer goed

Levensduur:
Goed, na ongeveer 14k vervangen met nog wat profiel over, vooral voor. Nouwelijks gecupt.

Opmerkingen:
Stukken beter dan de bridgestones. Zeer stabiel in de regen, zelfs op een nat circuit in Zandvoort. Droge grip is ook prima, net als de levensduur. De achterband had wel wat 'ronder' mogen zijn, ik zat redelijk snel aan de rand.

Pirelli Diablo Rosso
Waar:
Suzuki GSX650F, 2008

Droge grip:
Zeer goed

Natte grip:
Zeer goed

Levensduur:
Matig. na ongeveer 8k de motor ingeruild, maar zowel voor als achter kon niet heel lang meer mee. Voor was licht gecupt.

Opmerkingen:
Heerlijke banden. Erg veel grip op zowel nat als droog wegdek, en op het circuit kon ik met flinke hellingshoeken al vol op het gas. Aan de uiterste rand geen profiel voor extra grip onder flinke hellingshoeken waar je in de regen toch niet komt. Genoeg loopvlak ook, de F had niet genoeg grondspeling om de laatste paar mm te gebruiken :P Levensduur is wel wat minder.

Bridgestone BT014
Waar:
Suzuki GSX-R 600, 2001

Droge grip:
Redelijk

Natte grip:
Matig

Levensduur:

Matig. Achterband zit na iets van 4000 km al op de helft. Voorband is ook bijna op, maar die zat er al op toen ik de motor kocht. Is inmiddels ook flink gaan cuppen.

Opmerkingen:
Kreeg ik bij mijn GSXR, gebruikte voorband en nieuwe achterband. Ik vind het net als het andere setje BT's weer troep. Droge grip is redelijk maar gaat snel instabiel aanvoelen, en op nat zijn ze weer nergens. Op het circuit alleen op een natte baan mee gereden, dat was rampzalig. Gleed alle kanten op. Eind deze maand gaan ze er sowieso af, onafhankelijk van hoeveel profiel er nog op zit.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46

unclero

MB EQA ftw \o/

komkommer schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:39:
[...]

Nouja, ik lees wel eens iets over proppen en parapluutjes.
Vergeet ook het cement niet e.d.

Die "bandenchecklist" is net zoiets als het "check je olie voor je gaat rijden" "check de ketting" en dat soort dingen die je je altijd voorneemt, maar vergeten bent zodra je in de garage staat :').

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Je kan je band laten repareren met een prop. Nadeel hiervan is wel dat je vaak door de staaldraden in band heen gaat wat je band een stuk zwakker maakt. Ook kan de plug er door warmte en snelheid uitvliegen...

Als je dit doet, hou er dan rekening mee dat het echt een tijdelijke oplossing is en je je band toch zult moeten vervangen...
http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/tire_plug/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Het is niet verstandig om met een band die getest is tot 100 km/h, 250 km/h te gaan rijden. Hij kan dan tijdens het rijden scheuren met alle gevolgen van dien.
Als ik het goed heb is het wettelijk niet toegestaan om banden te monteren met een codering die een lagere snelheid aanduidt dan de max snelheid zoals opgegeven door de fabriek.
Op Google kan ik overigens niet zo snel iets vinden wat dit onderschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ik heb overigens standaard zo'n tyre repair setje met zelfdoe-proppen en persluchtbusjes bij me, maar als ik die ga gebruiken is het puur om naar de dealer te rijden voor een nieuwe band. Zeker gezien mijn rijstijl wil ik het risico niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tof topic! Hoewel ik nu nog in het lestopic zit zeg maar, ga ik hier binnenkort zeker nut van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Je mist twee snelheidscoderingen die weliswaar uit het oude systeem komen, maar nog regelmatig gebruikt worden (vooral ZR).

VR: meer dan 210 km/h
ZR: meer dan 240 km/h (word ook wel voor 270+ en 300+ gebruikt)

Met een band die voor een bepaalde snelheid gecodeerd is (zeg H) kun je makkelijk enkele minuten flink harder rijden dan 210km/u. Zeker als je met het gewicht flink onder de load index blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:18

steveman

Comfortabel ten onder

BT-021's onder mijn MT-03 :)

Het is overigens "motorband", een woord ;)

Overigens wheelspin bij iets te enthousiast optrekken in de regen...

[ Voor 32% gewijzigd door steveman op 30-07-2009 19:56 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Ik heb mijn GSXR zojuist op de bok gezet. Morgenochtend het wiel eruit halen en dan 's middags een nieuwe achterband erop. Ik denk dat ik een Michelin PP erop gooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Fastex schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:13:
Ik heb mijn GSXR zojuist op de bok gezet. Morgenochtend het wiel eruit halen en dan 's middags een nieuwe achterband erop. Ik denk dat ik een Michelin PP erop gooi...
Geen Pilot Power 2CT dan meteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Ja, waarschijnlijk wel...maar ik zit nog even te twijfelen...wellicht dat ik er wat goedkopere Metzeler's op gooi. Ik ben nog niet zo heel ervaren op die gsxr...knietje op de vloer is er voorlopig nog niet bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Fastex schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:32:
Ja, waarschijnlijk wel...maar ik zit nog even te twijfelen...wellicht dat ik er wat goedkopere Metzeler's op gooi. Ik ben nog niet zo heel ervaren op die gsxr...knietje op de vloer is er voorlopig nog niet bij ;)
Same here, komt vanzelf misschien wel een keer. Ik ga als die 014s 'op' zijn waarschijnlijk weer voor een setje Rosso's, die bevielen wel erg goed onder de F. Alleen hopen dat ze niet al te prijzig zijn in 180 achter...

Ik haal mijn banden overigens bij motorbanden.eu , ook wel bekend als AFS Motorparts in Purmerend. Goed betaalbaar 1mans-zaakje die ook zelf monteert als je langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Ja...ik heb er nu Metzeler Sportec M1 op liggen en misschien dat ik wel de Metzeler Sportec M3 op laat leggen...
Weet iemand hoe die in de regen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Fastex schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 23:06:
Ja...ik heb er nu Metzeler Sportec M1 op liggen en misschien dat ik wel de Metzeler Sportec M3 op laat leggen...
Weet iemand hoe die in de regen zijn ?
Heb sportec M3 gehad op m'n oude motor. Waren wel fijne banden, maar ze zijn ondertussen wel een beetje gedateerd. Als ik nu moest kiezen zou ik voor een michelin pilot power gaan als je een echte sportband wil (dingen zijn ook geweldig in de regen). Als je iets wil wat iets minder hard slijt, maar toch nog meer dan voldoende grip geeft zou ik voor de dunlop roadsmart of michelin pilot road 2 gaan. Die zijn beide ook erg goed in de regen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjaps op 31-07-2009 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik rij nu met Michelin Pilot Road 2CT's op mijn Triumph Tiger 1050 rond, en iemand zal met hele goede argumenten moeten aankomen waarom ik andere banden zou moeten nemen. De balans tussen levensduur en grip is goed, en ze blijven mooi rond, ook bij veel snelwegkilometers. Over de levensduur heb ik geen cijfers: de eerste set heeft zijn levensduur niet volgemaakt (de motor heb ik eerder ingeruild), en van mijn huidige set heb ik geen ervaringen omdat die banden er al op lagen. Als ik cijfers heb zal ik jullie laten weten.

Ik ben trouwens bij Sabra (motorbanden.nl) goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

* Equator heeft een Michelin PP als voorband onder de Kawasaki ZR550 liggen. Heb ik ruim 38.000km mee gereden en is nog steeds rond, en nog niet versleten. Prima grip, ook op nat wegdek.

Ik rijd erg veel snelweg kilometers (ruim 150 per dag) dus slijten de banden al snel vlak. De achterband op de Zr550 is een BT020, en die is na 30.000km vlak en zo goed als versleten.

Op mijn nieuwe XJ900 heb ik voor een metzeler liggen (type even onbekend) en achter een BT020. Maar bij vervanging ga ik waarschijnlijk toch voor Michelin's. Maar dan wel de dual compound 2CT's. Die zullen voor op de XJ900 wel beschikbaar zijn.

Nadeel van de wat oudere en afwijkende ZR550 is dat er erg weinig keus is als achterband. 140/70/R18 meen ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

38.000 km met een Pilot Power? Wow O_O

[ Voor 6% gewijzigd door Chakotay op 31-07-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik weet niet welke banden ik heb :o :X

Als ik thuis ben ga ik meteen kijken. Moet sowieso nog even het profiel beter bekijken om te zien of ik nog 4000 vakantiekilometers kan maken over 2 weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Chakotay schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:47:
38.000 km met een Pilot Power? Wow O_O
Doet hij inderdaad goed. :P Ik mag blij zijn als ik meer dan 8000km met een achterband en meer dan 12000km met een voorband doe. Bij mij worden ze ook wel vrij snel vierkant als ik te veel snelweg rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
* Mike2k is superblij met zijn nieuwe Michelin PP 2CT achterband...

Ik heb er toch maar een PP op laten leggen. Bandje was 165 ex montage...viel niet tegen....straks even uitproberen :D

* Mike2k is net terug....
Jullie hebben niets gelogen...wat rijd die Michelin lekker zeg..

[ Voor 20% gewijzigd door Mike2k op 31-07-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Zo, vanmiddag even de BT014 een klein stukje dichter bij zijn einde gebracht :+ Burnen met een lichte supersport gaat een stuk makkelijker dan met een zware toerfiets trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

hebben jullie enig idee waarom je eigenlijk alleen maar zwarte banden kan krijgen/ ziet?

[ Voor 3% gewijzigd door hendrikjan op 01-08-2009 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

hendrikjan schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 17:37:
hebben jullie enig idee waarom je eigenlijk alleen maar zwarte banden kan krijgen/ ziet?
Omdat roet een van de grondstoffen is voor het rubbermengsel waarmee banden gemaakt worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjaps op 01-08-2009 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb op de V-Strom Metzeler Tourance Exp's liggen. Ik ga over een weekje of twee een tochtje door Noorwegen rijden. Dat gaat zo'n vier- tot vijfduizend kilometers worden dus ik laat er achter nog een nieuw bandje omheen leggen want de huidige is net zo'n twijfelgevalletje of hij het gaat halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Ik heb nu Dunlop D207 onder mijn R1 liggen, en alhoewel ik over de grip ontzettend te spreken ben, denk ik dat ik er geen 5000km mee ga halen. Het is dan wel een sportband, maar damn wat zijn die dingen zacht zeg. Heb er nu 800km mee gereden en je ziet al echt slijtage.

Je kunt er wel echt lekker bochtjes mee maken tho, en dat ga ik over 3 weken ook doen in de Pyreneeën 8) Na de vakantie gooi ik er dan wel weer wat praktischer rubber onder, dat stond namelijk toch al op de planning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
hendrikjan schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 17:37:
Dat is een klein stukje natuurkunde.
Wit heeft de natuurlijke eigenschap om heel moeilijk warmte op te nemen. Maar de opgenomen warmte wordt door wit ook weer heel moeilijk afgestaan. Daarom zijn sommige thermoskannen wit van binnen. dan blijft je drinken langer warm.
Zwart heeft de eigenschap om heel snel warmte op te nemen, maar deze ook weer heel snel af te staan.

Zou je nu een witte band hebben dan zou deze veel moeilijker warm worden, maar als hij eenmaal warm is, zou hij oververhitten doordat hij zijn warmte slecht afstaat. Hij zou dus klappen doordat de druk in de band te hoog wordt.

De zwarte banden warmen snel op, maar geven hun warmte ook weer snel af aan het asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik hoor niets over het allerbelangrijkste van de motorband??????

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Waarom zet je datgene er dan niet direct bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
eamelink schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:38:
Ik heb op de V-Strom Metzeler Tourance Exp's liggen. Ik ga over een weekje of twee een tochtje door Noorwegen rijden. Dat gaat zo'n vier- tot vijfduizend kilometers worden dus ik laat er achter nog een nieuw bandje omheen leggen want de huidige is net zo'n twijfelgevalletje of hij het gaat halen :)
En wat voor band gaat het worden? Ik zou als ik jou was eens de normale Tourance of de Scorpion Trail proberen.
Was zelf niet zo te spreken over de Tourance Exp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
André schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 10:23:
Waarom zet je datgene er dan niet direct bij?
Als je mijn geschiedenis hier op GoT (zeker in geval van autot/motorechnische zaken) kent dan weet je wel waarom.

Het feit dat ik het niet vermeld geeft precies wat ik wil. Jij wilt weten wat ik bedoel en ik wil dat jij daarover nadenkt. Sommige mensen storen zich daaraan, jammer. Maar tweaken is niet het geven oplossingen maar raad geven naar het zoeken van de oplossing. Het is gewoon zo fucking simpel en belangrijk dat het vergeten wordt. Dus wat kan het nu zijn :? :)

Als dit jouw koud laat dan zal je nooit lang met de banden kunnen rijden dan wel maximaal gebruik ervan kunnen nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 02-08-2009 22:22 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

ik gok spanning :)

En van die kleurtjes, ik heb er nooit bij stil gestaan dat het met de afvoer van warmte te maken zou kunnen hebben, ik dacht dat het gewoon een beetje door de basis ingrediënten kwam, maar denk dan ook meteen dat er toch wel een markt zou zijn voor gekleurde banden.. Tenminste, als ik zie wat er allemaal getweakt en gedaan wordt met motoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Welke spanning is dan het volgend stukje?
maar denk dan ook meteen dat er toch wel een markt zou zijn voor gekleurde banden..
Zijn er ook
Tenminste, als ik zie wat er allemaal getweakt en gedaan wordt met motoren..
Waar denk je dat die gebruikt worden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Chevy454 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 05:17:
Ik hoor niets over het allerbelangrijkste van de motorband??????
Bandenspanning. En dan stellen mijn Scorpions een beetje teleur. Wekelijks naar de pomp als het zo doorgaat en dat terwijl ik atm helemaal niet veel kilometers maak.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Chevy454 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:19:
[...]

Als je mijn geschiedenis hier op GoT (zeker in geval van auto/motortechnische zaken) kent dan weet je wel waarom.
Die ken ik ;)
Het feit dat ik het niet vermeld geeft precies wat ik wil. Jij wilt weten wat ik bedoel en ik wil dat jij daarover nadenkt. Sommige mensen storen zich daaraan, jammer. Maar tweaken is niet het geven oplossingen maar raad geven naar het zoeken van de oplossing. Het is gewoon zo fucking simpel en belangrijk dat het vergeten wordt. Dus wat kan het nu zijn :? :)

Als dit jouw koud laat dan zal je nooit lang met de banden kunnen rijden dan wel maximaal gebruik ervan kunnen nemen.
Mee eens, en ook goed dat je het aanstipt. Maar ik ga er in dit topic van uit dat iedereen de spanning goed voor elkaar heeft zodat we over de eigenschappen van banden kunnen lullen zoals ze zijn bij een optimale spanning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
André schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 08:51:
Maar ik ga er in dit topic van uit dat iedereen de spanning goed voor elkaar heeft zodat we over de eigenschappen van banden kunnen lullen zoals ze zijn bij een optimale spanning ;)
Maar wat is de juiste spanning dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Chevy454 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 09:08:
[...]

True, dat is wellicht ook al een discussie waard, want dealers raadden soms iets anders aan dan de fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Chevy454 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 09:08:
[...]

Lijkt mij de spanning die volgens het boekje van het voertuig wordt aangegeven. Wellicht ietsje meer in geval van hoge of lage temperatuur.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Chevy454 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 23:07:
[...]

Welke spanning is dan het volgend stukje?
Ik ga natuurlijk niet alles weggeven :P
[...]

Zijn er ook

Waar denk je dat die gebruikt worden? ;)
ik heb het nog nooit gezien, ook niet bij auto's vandaar mijn vraag... Show me the way :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
@hendrikjan
Ik heb op de motorbeurs een retro motor gezien met witte banden...was wel gaaf.
Er was ook nog een motor met bruine banden.. ik weet alleen niet meer welke dat waren. Misschien kan iemand me helpen: Het was een gele motor, bruine banden en een zespijps uitlaat (3 aan elke kant)

Voor wat betreft de bandenspanning: Ik ga meestal niet af op het boekje, maar op wat er op de band staat...
Ik heb een motor van 13 jaar oud, en ik vermoed dat er in die 13 jaar heel wat veranderd is, wat niet in het boekje staat, maar wel op de band....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ROFLASTC schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 09:45:
Lijkt mij de spanning die volgens het boekje van het voertuig wordt aangegeven. Wellicht ietsje meer in geval van hoge of lage temperatuur.
Daar ga jij de mist in. De motorbanden fabrikanten heeft daar hun eigen testen voor.
Iedere band heeft andere veereigenschappen en daarom moet je de druk van de constructeur volgen.

Uiteraard met wat minder druk bij heel warm weer (verbrand het rubber) en eventueel wat hoger bij echt koud weer (maar dan zit ik aan de choco :9 ).
Fastex schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:04:
Ik heb een motor van 13 jaar oud, en ik vermoed dat er in die 13 jaar heel wat veranderd is, wat niet in het boekje staat, maar wel op de band....
Ik hoop straks een compleet custom fiets te hebben (als ik ooit de tijd heb om het in elkaar te steken :Z Ik heb alles al buiten het motorblok en frame) en dan heb je dus 0,0 leidraad. Dat geeft wat moeilijkheden. Het beste om dat op te lossen is de motor op weegschalen te zetten zodat je weet wat de load op de band is. Daarna kan je "vergelijken" (al zou je de geometrie van de motor eigenlijk ook wel in de vergelijking mee moeten nemen)

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 03-08-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

ik heb even gegoogled en ben er toch wel achter gekomen dat het bestaat, beetje suf dat ik dat niet eerder gedaan heb 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.totalmotorcycle.com/BBS/album_pic.php?pic_id=1840

En zo zijn er wel meer... check

http://www.motorbikestoda...mahawk_coloured_tyres.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Haal dat lelijke mormel eens weg daar :P
Ik vind gekleurde banden 9 van de 10 keer echt geen gezicht. Net of ze geverfd zijn ipv gekleurd...

Morgen krijg ik nieuwe banden voor en achter op mijn motor, zal wel een hoop gaan schelen, ligt nu een slick :X op achter, voor valt wel mee, maar heb doe t liever nu in 1 keer goed eigenlijk.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Chevy454 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:10:
[...]

Daar ga jij de mist in. De motorbanden fabrikanten heeft daar hun eigen testen voor.
Iedere band heeft andere veereigenschappen en daarom moet je de druk van de constructeur volgen.
Als de motorbouwer dat dan weer in het onderhoudsboekje zet is er niks aan de hand :P

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
RZor schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:41:
Haal dat lelijke mormel eens weg daar :P
Ik vind gekleurde banden 9 van de 10 keer echt geen gezicht. Net of ze geverfd zijn ipv gekleurd...

Morgen krijg ik nieuwe banden voor en achter op mijn motor, zal wel een hoop gaan schelen, ligt nu een slick :X op achter, voor valt wel mee, maar heb doe t liever nu in 1 keer goed eigenlijk.
Dan willen wij natuurlijk weten wat voor rubber je eronder gaat leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ook de Buell is toe aan nieuwe banden en ik ga voor de Michelin's! Denk dat ik voor de PR 2ct ga omdat deze net wat langer mee gaan als de PP 2ct's en wat betaalbaarder zijn. Qua prestaties zouden ze niet zoveel onder moeten doen voor wat ik met de motor doe (recreatie toer)

Mijn ervaring met de standaarband van de XB12s is:

Pirelli Diablo

Waar: Buell XB12s

Droge grip:
Perfect

Natte grip:
Matig

Levensduur:
Prima, na 10k vervangen en dat met een hele sloot koppel wat een band op zijn donder krijgt.

Opmerkingen:
Standaard banden maar voor dagelijks verkeer niets ivm de slechte regen grip. Ben toch een keer of 5 in de tijd dat ik er mee reed een 10 cm verschoven in de bocht met nat wegdek. Vandaar mijn overstap naar een betere allround band. Deze zal komende maand er onder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Mag je heel ff tot morgen wachten, t zijn Bridgestone's iig, toerbanden. Geen fancy rubber, maar dat vond ik ook niet echt nodig onder een 24 jaar oude tourfiets. En als het dan allemaal doorgaat met vakantie, volgende week even 1500 kliks erbij zetten op de teller! Zin an!
Zal morgen als ie daar is gelijk ook ff een foto van t mormel maken. Zijn jullie ook weer blij :P

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
offtopic:
hey timmiej. Ben je vorige week nog meegeweest met de EasyRiders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Chevy454 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:10:
[...]
Uiteraard met wat minder druk bij heel warm weer (verbrand het rubber) en eventueel wat hoger bij echt koud weer (maar dan zit ik aan de choco :9 ).
Andersom toch? Als je de banden harder oppompt vervormen ze minder waardoor ze minder warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
The Doctor schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 14:40:
[...]

Andersom toch? Als je de banden harder oppompt vervormen ze minder waardoor ze minder warm worden.
Uhh...het volume van warme lucht is groter dan van koude lucht.
Oftewel: 1m3 koude lucht neemt minder ruimte in dan 1m3 warme lucht.

Dus als het warm weer is en je banden dus veel warmer worden dan bij koud weer is er kans op ontploffing omdat de druk in de band te groot wordt door de uitzettende lucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Fastex schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 14:43:
[...]

Uhh...het volume van warme lucht is groter dan van koude lucht.
Oftewel: 1m3 koude lucht neemt minder ruimte in dan 1m3 warme lucht.

Dus als het warm weer is en je banden dus veel warmer worden dan bij koud weer is er kans op ontploffing omdat de druk in de band te groot wordt door de uitzettende lucht...
Dat weet ik, maar neem aan dat je daar bij het oppompen van je banden wel rekening mee houd. Ik wel in ieder geval. Ik had het meer over het opwarmen van de band. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Fastex schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:07:
[...]

offtopic:
hey timmiej. Ben je vorige week nog meegeweest met de EasyRiders?
Nee want ik was met Edsel mee op een eigen tour met mijn broertje als lesser nog :).
Zag wel Thomas nog bij de pomp op zijn R6. Jij wel dan?

Op de banden discussie daarom raad de dealer aan je banden na het rijden op spanning te brengen. Aka de lucht is dan al warm en voorklein je de kans op problemen hiermee.

[ Voor 23% gewijzigd door TiMMieJ op 03-08-2009 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
The Doctor schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 14:45:
[...]

Dat weet ik, maar neem aan dat je daar bij het oppompen van je banden wel rekening mee houd. Ik wel in ieder geval. Ik had het meer over het opwarmen van de band. :)
Daar kan je geen rekening mee houden...als jij je band op pompt bij -10 zit er veel te veel lucht in als het +15 wordt...Hou je er wel rekening mee, dan is je band bij -10 te slap...

@timmiej, nee ik kon helaas ook niet...was een dagje naar de beekse bergen met de DSLR....moet ook gebeuren...
Ik ga zondag een dagje toeren met Dineke (heeft ook gelest @ kontrast) als je zin hebt..dm me ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Fastex schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 15:41:
[...]
Daar kan je geen rekening mee houden...als jij je band op pompt bij -10 zit er veel te veel lucht in als het +15 wordt...Hou je er wel rekening mee, dan is je band bij -10 te slap...
Twee keer per maand spanning nakijken. ;) Ik bedoelde overigens het verschil tussen de temperatuur wanneer je de band oppomp en de bedrijfstemperatuur van de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Moeten jullie de spanning ook wel eens regelmatig corrigeren, of blijft deze bij jullie op peil? Ik moet er toch wel eens in de twee maanden een paar tienden bar bij doen namelijk. Niet onoverkomelijk, maar ik vroeg me af of dat normaal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Dat je er wat bij moet doen hou je altijd...tenzij je ze laat vullen met stikstof...dan blijven ze beter op spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Stoffel schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:07:
Moeten jullie de spanning ook wel eens regelmatig corrigeren, of blijft deze bij jullie op peil? Ik moet er toch wel eens in de twee maanden een paar tienden bar bij doen namelijk. Niet onoverkomelijk, maar ik vroeg me af of dat normaal is :)
Voordat ik ga rijden of om de week.
Fastex schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:08:
Dat je er wat bij moet doen hou je altijd...tenzij je ze laat vullen met stikstof...dan blijven ze beter op spanning
Dat heb je ook als je gewoon bij blijft vullen met lucht. Op den duur zit er meer stikstof in de lucht van je band

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 03-08-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zo, net een afspraak gemaakt om zaterdag een nieuwe achterband er om te laten leggen :). Zelfde als nu, een Metzeler Tourance Exp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tourance is een fijne band, beter als de bridgestone wat ik eerst had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Mijn nieuwe rubber ligt er onder!
Zowel voor als achter Bridgestone BT45's. Voelde op de weg terug gelijk al een enorm verschil. Mocht ook wel, reed achter op een slick...

Gelijk even nieuwe achterknipperlichtjes meegenomen en een kettingslot. Nieuw hallogeenlampje erin, doet me licht ook weer wat t moet doen!

En na 130 km nog steeds een halve tank over, dus dat valt me ook mee.
Ga vnaaf die nieuwe knipperlichtjes monteren. Dan heb ik ook de foto's van me banden before en after.

De foto's!

Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/motor/compi.jpg

Zo nodig was het niet toch :X

[ Voor 10% gewijzigd door RZor op 04-08-2009 22:30 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Beetje laat, maar mijn god he wat waren je banden versleten...

Zijn er nog mensen die speciale winterbanden laten monteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 21:03

Exigence

dnkroz

Mijn banden zien de weg niet in de winter, dus nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijjn klein probleem is om in de nabijheid een tankstation te vinden waar ik de motorbanden kan vullen.
De meeste aanvoerslangen zijn rigide en de aansluiting naar het ventiel lukt dan niet.
Iemand weet daarvoor wel een oplossing zeker ?

Dank,
Gontjarov
Pagina: 1