Welkom bij het grote motor banden topic deel 1 |
---|
Welkom bij het allereerste deel van het grote motor banden topic.
De banden zijn bij een motor een van de belangrijkste onderdelen. Al het vermogen moet door die 2 stukjes rubber op de weg gehouden worden.
Er zijn veel banden fabrikanten en nog veel meer modellen. Welke band voor jou het geschikste is, hangt van veel zaken af.
- Welke band moet ik hebben?
- Waar kan ik een band kopen?
- Wanneer moet ik mijn banden vervangen?
- Wat zien we graag?
Waar kan ik een band kopen ? |
---|
Banden kun je op een aantal manieren kopen. Je kunt ze via internet bestellen of je kan naar een dealer gaan en ze daar aanschaffen. Het voordeel van banden via internet kopen is dat deze vaak een stuk goedkoper zijn dan bij een dealer. Let er wel op dat deze banden dan nog niet om je velg liggen. Hier betaal je gemiddeld tussen €15,- en €40,- voor, afhankelijk van of je alleen de velg of de complete motor meeneemt.
Vaak wordt er ook nog een verwijderingsbijdrage gerekend van €2,50 voor het afvoeren van het rubber.
De 2 bekendste webwinkels zijn volgens mij deze:Verder kan je op marktplaats vaak ook een dealtje scoren.
Welke band moet ik hebben ? |
---|
Voordat je antwoord kunt krijgen op die vraag is het belangrijk om jezelf af te vragen wat voor motor je hebt en wat je er mee gaat doen.
Het simpelste voorbeeld: Je kan geen crossmotor banden onder een supersport monteren.
Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat voor motor heb ik?
- Op wat voor wegen ga ik rijden?
- Hoe hard ga ik rijden?
- Hoe lang rijd ik al?
Nat of droog
Bedenk je ook of je met de regen gaat rijden. Er zijn bepaalde typen banden die het goed doen in de regen ( Michelin Pilot Power, Bridgestone BT020 bijv) en banden die het heel slecht doen in de regen.
Hard of zacht
Hierbij geld: harde banden gaan langer mee, maar hiermee kun je minder hard de bochten nemen omdat ze minder aan het asfalt plakken. Zachte banden plakken veel beter aan het asfalt maar het nadeel is hierbij dat de band snel slijt. Vaak zie je de rubber 'draden' eraan hangen.
Snelheid
Uiteraard is het heel erg belangrijk om een band te kiezen die past bij de snelheid van je motor.
Het is niet verstandig om met een band die getest is tot 100 km/h, 250 km/h te gaan rijden. Hij kan dan tijdens het rijden scheuren met alle gevolgen van dien.
Alle banden hebben een letter die aangeeft tot welke snelheid de band getest is.
Het lijstje:
- B: 50 km/h
- E: 70 km/h
- F: 80 km/h
- J: 100 km/h
- L: 120 km/h
- M: 130 km/h
- N: 140 km/h
- P: 150 km/h
- Q: 160 km/h
- R: 170 km/h
- S: 180 km/h
- T: 190 km/h
- H: 210 km/h
- V: 240 km/h
- W: 270 km/h
- (W): meer dan 270 km/h
Wanneer moet ik mijn banden vervangen ? |
---|
Het is uiteraard zeer belangrijk om je banden op tijd te vervangen. Je wil met 140 km/h echt geen klapband krijgen want dat betekent direct dat je je op je snufferd gaat.
Slijtmarkeringen
In de groeven van je band zitten vaak slijtmarkeringen. Dat zijn kleine verhoginkjes in de groeven. Zodra je band tot aan dat verhoginkje is afgesleten, is het de hoogste tijd om je band te vervangen.
Uitdrogen
Een band kan uitdrogen. Als dat gebeurt, komen er kleine scheurtjes in de band. Als je dit ziet, wees dan wijs en vervang die band. De zon is echt een bandenkiller wat dit betreft. Ook als je motor lang stil heeft gestaan ( meer dan een jaar ) moet je voorzichtig zijn met de banden en ze goed controleren op uitdrogen.
Spijkers, schroeven, glas
Controleer na het rijden even je band of je niet per ongeluk door iets heen bent gereden. Je kan gewoon met je hand over de band heen gaan en dan voel je het snel genoeg. Ook hier geld, als er iets in zit, ga er dan niet meer mee rijden, maar vervang de band gewoon.
Moraal
Banden moet je echt op tijd vervangen. Ga niet met afgesleten banden rond rijden, dit is echt levensgevaarlijk.
De banden zijn vrij prijzig, maar dat is nog altijd beter dan onderuit gaan en een boom omhelzen.
Wat zien we graag ? |
---|
Alles met betrekking tot motor banden.
Graag horen we je ervaringen met banden , hoelang ze mee gaan, feedback aan de rijder, grip bij nat/droog enz.
Als je vragen hebt over een set banden, vermeld dan ook even welke motor je hebt en wat je rijstijl is.
Uiteraard zijn foto's en filmpjes van burn-outs en home-made freshly-baked doughnuts van harte welkom
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.