Asus P5QPL-AM: FSB:DRAM op 1:1 krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 14:48

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb kort geleden een upgrade set gekocht met de volgende componenten:

-Asus P5QPL-AM (G41 chipset)
-Intel Pentium Dualcore E5200
-1x Kingston KVR800

Voorlopig gebruik ik nog even onboard video maar dat is een ander verhaal. Ik was nieuwsgierig en had hier en daar wat gelezen over de overclock mogelijkheden van de E5200 en aangezien ik al ervaring heb met het overclocken van C2D's ben ik maar aan de slag gegaan. Mijn vermoeden was dat de processor onder de stock koeler wel tot 3,0-3,33 GHz zou komen dus vol goede moed heb ik de fsb van 200 naar 266 veranderd en het geheugen op spd gelaten. Dat slikte hij tot mijn verbazing niet. Hij wilde niet eens booten. Dus ik heb de overclock terug gezet en heb cpu-z erbij gepakt voor wat info. Blijkt dat de fsb:dram verhouding op 2:1 staat bij spd.

Hier komt het probleem. Ik ben toen de bios in gegaan en ben gaan kijken naar de geheugen snelheden. Bij een fsb van 266 echter kreeg ik bij geheugensnelheden drie mogelijkheden: SPD, 890 (?) en 1060. Die 1060 kan ik begrijpen (ligt in de buurt van 1066) maar die 890 was een vreemde verhouding. Anyhow, het probleem is dus dat ik fsb:dram verhouding dus niet op 1:1 kan krijgen terwijl die optie er volgens de handleiding van het bord wel bij hoort te staan. Mijn geheugen loopt op die manier veel te snel en kan ik niet fatsoenlijk overclocken.

Het volgende heb ik geprobeerd:
-Bios updaten
-Zoeken naar jumpers
-Google
-GoT FAQ
-Asus support
-Allemaal zonder resultaat

Heb ik iets over het hoofd gezien? Doe ik iets fout?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Die 890 en 1060 zijn de snelheden bij een bepaalde fsb (266 in dit geval) maal een multiplier. Indien de fsb niet omhoog gehaald is, gaan deze de juiste snelheden geven.

Nu is die 890 wel een vreemde waarde dat zou een multiplier van 3.35 geven. De 1060 zal wel x4 zijn. Je moet ook bedenken dat er een afwijking kan zijn in de instelling/uitlezing van de frequentie. 266 kan bv. 266.66666...MHz zijn.

Verder hoeft het geheugen niet 1:1 te draaien. Vroeger werd al eens gezegd dat 1:1 het snelste was maar tegenwoordig is dat dikwijls zelfs niet meer haalbaar.
Mijn geheugen draait volgens cpu-z op 5:1 (i7 920: 160x20/3200; mem: 160x10/1600 - 160x5/800 effectief)

Misschien gaat de bios bepaalde opties verbergen als er een overclock is of zo? Wat zij de opties indien je fsb gewoon op 200 staat?

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Die opties zijn 667 en 800. Ik vind het niet erg dat hij normaal gesproken niet op 1:1 draait maar voor overclocken is dat wel handig. 2:1 is wel erg veel van het goede. Ik had bij die drie opties graag de optie 533 erbij gezien als ik aan het overclocken ben. Op 533 kan mijn geheugen op cl4 lopen en dat heeft ook wel weer wat. Verder dan 800 gaat het niet dus beide opties zijn geen opties als ik aan het oc-en ben.

[ Voor 44% gewijzigd door Blaat op 30-07-2009 11:23 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Schopje.

Niemand?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wel, ik wou eens snel de manual van je moederbord afhalen, maar blijkt dat Asus een of andere vage downloadmanager gebruikt! :( Daar baal ik nu wel even van. Misschien als je mij de manual kan opsturen (email in profiel, is wel pas voor morgen) dan zal ik nog even kijken, misschien dat ik er iets van kan vinden. Maar anders kan ik niets voor je betekenen, sorry.

PS: Op het forum van Asus zijn er ook al klachten, de download zelf linkt naar een vage akamai download manager en de P2P link wil iets van bittorrent DNA hebben voor je iets binnen krijgt. En dat ga ik nu echt niet installeren.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ik neem aan dat je het cpu en frequentie gedeelte uit de manual wilt zien? Ik zal dat stukje even inscannen. Stuur zometeen een mailtje.

Verwijderd

Als ik kijk op de site van Asus zie ik dit staan:
The Intel® G41 Express Chipset is the latest chipset designed to support dual-channel DDR2 1066(O.C)/800 / 667 architecture, 1333 / 1066 / 800 FSB (Front Side Bus), and multi-core CPUs.
En dus lijkt mij de laagst mogelijke instelling 667MHz voor het geheugen. :/
De enige oplossing (als het niet met bios updates is te veranderen) lijkt mij dan om met pinmods te gaan werken en de standaard FSB van de CPU te verhogen zodat het moederbord denkt dat de FSB dus bijvoorbeeld inplaats van 200MHz, 266MHz of 333MHz wordt.
En bij een FSB van 333MHz zou je het geheugen op 667MHz kunnen instellen voor 1:1 met de FSB, alleen denk ik wel dat de muliplier omlaag moet, anders zit je al over de 4GHz. ;)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Dat is nou net het probleem. Als ik de fsb op 333 zet, dan komt er geen optie met 667 te staan bij geheugen frequenties...

Verwijderd

Daarom dus de pinmod. ;)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Heb even gegoogled op pinmod e5200 maar het enige nuttige wat ik tegenkom is een pinmod om de vcore te verhogen/verlagen. Het ziet er naar uit dat ik er geen goed aan heb gedaan een wat duurder mobo uit te kiezen (had ook een g31 kunnen kopen die was goedkoper).

Verwijderd

Misschien staat in dit topic nog iets: Pinmod Core2Duo
Pagina: 1