Toon posts:

Het nut van forums, een onderzoek naar efficienter gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 421 views

Verwijderd

Topicstarter
Het nut van Online Communities & forums, de ROI van het online netwerken. De Communities na de hype.

De afgelopen jaren zijn de online netwerksites als paddestoelen uit de grond geschoten. Denk hierbij o.a. aan de meer algemene professionele netwerksites als xing.com en linkedin.com. Maar ook kennisdelende sites in combinatie met een actief forum (ecadamy.com, ikki.nl, flametree.nl, deondernemer.nl, Oudersonline.nl, wetenschapsforum.nl en tweakers.net etc etc). Nu dit soort sites al enige tijd bestaan en er steeds meer bij komen kan het gevoel van “wéér een online applicatie…” ontstaan. Wellicht kun je stellen dat de hype dus op zijn eind lijkt te komen of in ieder geval dat er in de toekomst een eind aan kan komen. Dan rijst natuurlijk de vraag; Wat is nou het nut van het actief deelnemen aan deze forums en netwerksites? En, wanneer de hype over is, welke sites blijven over en welke blijken niet levensvatbaar te zijn?
Zoals ook in veel wetenschappelijke literatuur wordt beaamd zien ook de gebruikers van online forums dat de impliciete causale verbanden binnen zowel online als offline netwerken moeilijk inzichtelijk te maken zijn. Als ik meer tijd in mijn offline netwerk steek, levert dat dan daadwerkelijk iets op? Wat is het sociaal kapitaal dat voortvloeit uit deze contacten nu waard? En nog belangrijker, hoe kan die waarde dan worden vergroot. De waarde van een community wordt grotendeels bepaald door het aantal actieve gebruikers. Maar het aantal actieve gebruikers wordt weer beïnvloed door de waarde van de community.

Dit leidt tot de vraag wat die waarde zou kunnen zijn die in eerste instantie voldoende gebruikers naar de site toe trekt. Na verloop van tijd is het namelijk ook zo dat er honderden uitingen per dag zijn, maar slechts enkele ze lezen. Het wordt dan steeds moeilijker om zogezegd “de schatten tussen al het brandhout vandaan te halen”. Mensen in eerste instantie toch naar de site te trekken zou bijvoorbeeld kunnen door de mogelijkheid tot een extreem efficiënt gebruik van de community te faciliteren (en dus te voorkomen dat er uiteindelijk veel "brandhout" ontstaat) en dit zou weer kunnen door direct met een bepaald type mensen te communiceren. Maar ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld tips en tricks (bijvoorbeeld over je carrière) uit te wisselen met mensen met een vergelijkbare achtergrond. Dit zou het aandeel van relevante communicatie in eigen sociale omgeving enorm vergroten. Echter, de effecten van inzicht in een vergelijkbare achtergrond zijn onbekend. Naast de voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen. Bijvoorbeeld het feit dat er ook iets te vergelijken moet zijn en daarvoor moet men veel informatie over zichzelf openbaar maken.

Met dit onderzoek wordt getoetst of een efficiënter gebruik van communities mogelijk gemaakt kan worden door middel van peer vergelijking én selectie.

Voor dit onderzoek (gesteund door Technische Universiteit Eindhoven) is jullie mening erg belangrijk! Vul via onderstaande link de enquête in en krijg de uiteindelijke resultaten te zien!

De link naar het onderzoek:

www.tweakers.net

Bij voorbaat hartelijk dank voor je medewerking!

Met vriendelijke groeten,

Leander

[ Voor 1% gewijzigd door Opi op 30-07-2009 10:23 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Beste LeanderS,
Om een wildgroei aan enquetes te voorkomen en om te voorkomen dat de community wordt gebruikt voor opdrachten van anderen, dient een verzoek voor een dergelijk topic ingediend te worden. Omdat ik een dergelijk verzoek in mijn mail of via DM niet voorbij heb zien komen, sluit ik dit topic.

Dit topic is gesloten.