Herstellen onleesbare CD

Pagina: 1
Acties:

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-02 12:57
Goedemorgen,
Ik weet niet of ik in de juiste rubriek zit dus ik probeer het maar.

Ik heb een CD vol met foto's van mijn vakantie. Foto's zijn in JPG en staan van dag tot dag is seperate folders. Nu is de CD bijna onleesbaar geworden. De titel van de cd is zichtbaar in verkenner maar de mappen worden niet of niet volledig zichtbaar. Ik heb het geprobeerd in meedere cd/dvd spelers en ook in branders. Allemaal hetzelfde resultaat. Aan de onderkant van de cd kan ik niets herkennen dus ik heb geen idee wat er is gebeurd.

Ik ben bezig om met UltraIso de inhoud van de CD om te zetten naar een ISO file. Dit is al een keer eerder gelukt maar nu duurt het wel heel erg lang. Ongeveer 1 procent per 8 uur. De vorige was binnen 3 dagen klaar en toen zag ik in de ISO dat er 3 foto's waren die corrupt waren geworden.

Kent of weet iemand een andere tool die het iets sneller doet? 800 uur is wel erg lang.

Alvast bedankt,

Thomas

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik verplaats dit topic even naar het juiste forum; CD's vallen gewoon binnen Opslagmedia & I/O Controllers namelijk :)

CSA > OM

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Je zou dit programma kunnen proberen om je data mee te recoveren.
http://download.cnet.com/...3000-2242_4-10646814.html
Dat zal ook wel vrij lang duren waarschijnlijk, maar misschien gaat het sneller dan ultraiso.

http://specs.tweak.to/15535

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Welke drive heb je?
De beste en snelste methode is een andere drive gebruiken die beter om kan gaan met slechte CD's.
Probeer de CD desnoods uit bij vrienden of familie.
Je kunt ook ISOBuster eens proberen om de files te redden.

Ik gebruik UltraISO niet maar het lijkt me absurd dat een drive een CD pas na 800 uur volledig kan lezen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
PhotoRec kun je proberen. Laat het programma die je nu hebt lopen fewoon doorlopen totdat hij klaar is.
Probeer met een liteon brander te recoveren, deze lezen normaal zeer goed.

Voor de toekomst, alles waar we tegenwoordig iets op branden/bewaren is niet goed op de lange duur.
Dus foto's en films die we bewaren zullen snel verdwijnen.

Dus voor foto's , de goede foto'd direct afdrukken.

Voor de rest, maak meerdere copien, dus 1x externe hd, 2x op cd's(2 verschillende merken, omdat er ook slechte merken zijn die slecht te bewaren zijn, dus koop goede merken).

Op www.cdfreaks.com(zie forum) staat hoe je een cd/dvd kunt testen na het branden, dan weet je dat de cd goed/gemakkelijk leesbaar is, en langere tijd goed blijft(jouw probleem dus). Hier gaat dus tijd in zitten.
Op cdfreaks zie je ook voorbeelden van je eigen brander en welke cd/dvd's hier bij passen of welke cd/dvd's goed zijn.
Het enigste wat zeker is , is dat als je test dan weet je dat de cd/dvd op dat moment goed is, en dat je niet meteen een slechte brand die nog net leesbaar is(en een jaar later niet meer).

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou zeggen: neem een ouderwets degelijke Plextor SCSI UltraPleX, bij voorkeur de 20 speed versie, en kijk wat die er van zegt.
Ik heb zelf de 32 speed, maar even niet bij de hand...
Pagina: 1