CUPS Netwerkpinters in config file ipv commandline

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar de file waarin ik netwerkprinters moet registeren. Ik heb zo'n 250 verschillende printers. Deze zijn op basis van MAC en DHCP in het netwerk geregistreerd.

Echter doordat CUPS weer moet worden aangestuurd door een Oracle APEX layer wil ik ook dat de printers op een eenvoudige wijze in CUPS ingevoerd kunnen worden.
Gisteren ben ik daarom ook bezig geweest met het zoeken van de juiste config regels op de website van CUPS. Echter als ik het bestand printers.conf open dan staat hierin dat dit alleen voor fysiek gekoppelde printers is.

Er zal dus ergens een file moeten zijn waarin gedefinieerd is dat het een IPP printer betreft en ook welk model/type.
Kan iemand me in de geode richting brengen. Ik heb min of meer de config files zoals beschreven op de volgende pagina's doorgenomen:

http://www.cups.org/documentation.php
(Onder references)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

BSeB schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 07:48:
Gisteren ben ik daarom ook bezig geweest met het zoeken van de juiste config regels op de website van CUPS. Echter als ik het bestand printers.conf open dan staat hierin dat dit alleen voor fysiek gekoppelde printers is.

Er zal dus ergens een file moeten zijn waarin gedefinieerd is dat het een IPP printer betreft en ook welk model/type.
Die printers.conf is toch wat je moet hebben. Mijn smb en jetdirect printers staan er ook in, en die gaan ook via het netwerk. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor IPP printers een andere file hebben.

Ik denk dat ze bedoelen dat printers van andere printerservers die via IPP gedeeld worden niet gedefinieerd hoeven te worden. Via IPP informeren de servers elkaar van het bestaan van die printers.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• BSeB
Na nog even verder zoeken (1 dag) ben ik het volgende tegen gekomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<Printer sales1>
Info Epson FX-890
Location Rose Kellner (rkellner - IPP)
DeviceURI ipp://rkellner.neukont.com/printers/lp
State Idle
Accepting Yes
JobSheets none none
QuotaPeriod 0
PageLimit 0
KLimit 0
</Printer>

Het enige waar ik nu nog mee zit is de PPD file. Deze heb je toch alleen op de lokale PC nodig om te kunnen afdrukken.
Dus als ik een windows client via IPP aan de cups server verbind, installeer ik lokaal gewoon de windows driver lokaal en die stuurt netjes via het IPP de cups server aan. De cups server stuurt dan weer netjes de printer aan.
Hierdoor heb je altijd de beschikking over alle opties van de printer, bijvoorbeeld een finisher.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik denk dat de server de PPD ook wil hebben, maar zeker weet ik het niet. Het moet ook op een of andere manier mogelijk zijn om die drivers automatisch via het netwerk te verspreiden, al denk ik dat je daar Samba voor nodig hebt.

• BSeB
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:26:
Ik denk dat de server de PPD ook wil hebben, maar zeker weet ik het niet. Het moet ook op een of andere manier mogelijk zijn om die drivers automatisch via het netwerk te verspreiden, al denk ik dat je daar Samba voor nodig hebt.
Dat kan automatisch, alleen lees ik daar ook tegenstrijdige dingen over. Echter maakt me die verspreiding niet uit.
Kun je me misschien wel vertellen in welke config file die PPD benoemd moet worden. Deze staat namelijk niet in de printers.conf (behalve raster program).
Deze cups server met 250 printers zal een oracle reports server gaan bevredigen. Vandaar dat er dus toch PPD files op de server aanwezig moeten zijn.
Nu kan ik namelijk op basis van een database DHCPD en CUPS instellen echter, ik kan nog niet de PPD ergens laten landen. Heeft iemand hier een idee over.

Op deze site stond de volgende informatie:

http://www.brennan.id.au/15-System_Printing.html

Hier zeggen ze:

code:
1
2
<DefaultPrinter laser> = /etc/cups/ppd/laser.ppd </DefaultPrinter >
<Printer laser> = /etc/cups/ppd/laser.ppd </Printer>

Echter kan ik meerder printers aanmaken die dezelfde naam hebben? Ze suggereren hier van wel!

[ Voor 15% gewijzigd door BSeB op 30-07-2009 15:48 ]

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

BSeB schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:49:

Kun je me misschien wel vertellen in welke config file die PPD benoemd moet worden. Deze staat namelijk niet in de printers.conf (behalve raster program).
Ik weet niet of het mogelijk is. Ik geloof dat het de bedoeling is dat de printer en de PPD-file dezelfde naam hebben. Op mijn systeem is dat zo voor alle 3 de printers. Ik durf niet te zeggen of dit ook de manier is om het te definieren, of gewoon een gevolg van de configuratie wizard, maar ik denk dat het opzet is.

Dus als je printer ABC heet, dan moet je de PPD file ABC.PPD noemen.
Op deze site stond de volgende informatie:

http://www.brennan.id.au/15-System_Printing.html
Dit is een oude versie van de CUPS handleiding. Misschien dat de nieuwere handleiding op cups.org meer info bevat.

• BSeB
Kan het in de nieuwste versie het volgende zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Product
Examples
<Printer name>
  ...
  Product Acme PaperWriter
</Printer>
Description
The Product directive defines the main product string from the printer's PPD file and is used when advertising the queue via DNS-SD.

This directive must appear inside a Printer or DefaultPrinter section.

DNS-SD zegt me niks voor de definitie van een printer.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

DNS-SD staat denk ik voor DSN Service Discovery. Het idee is dat je systeem om een symbolische naam vraagt, en DNS zoekt uit welke je moet zijn. Zodat je niet hoeft te weten dat je op laser.printer.domein.nl moet zijn, maar je computer vraagt aan het netwerk "waar is hier de printer".

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat het probleem is. Zoals ik het begrijp wil je je config uit een database genereren.

echo "<printer $PRINTER_NAAM> DeviceURI = $INSTELLING1, bla= $INSTELLING2 bla2= $INSTELLIN3 </printer" >> /etc/cups/printers.conf
cp /usr/local/allePPDS/$PRINTER_TYPE /etc/ppds/$PRINTER_NAAM.ppdf

• BSeB
Wat je zegt klopt. Ik wil idd in samenwerking met een database een CUPS printers.conf genereren. Echter zoals je zelf ook aangaf is het handig om op de server ook de ppd te installeren. Bijvoorbeeld als ik text direct zou printen met lp of lpr.

In de config kan ik deze instelling/regel niet vinden.
Ik weet dat ze onder /etc/cups/ppd ofzoiets staan. Ik zeg alleen niet dat bij printer 1 = 123.ppd

Die instelling ben ik aan het zoeken.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

BSeB schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 07:49:
Wat je zegt klopt. Ik wil idd in samenwerking met een database een CUPS printers.conf genereren. Echter zoals je zelf ook aangaf is het handig om op de server ook de ppd te installeren. Bijvoorbeeld als ik text direct zou printen met lp of lpr.

In de config kan ik deze instelling/regel niet vinden.
Ik weet dat ze onder /etc/cups/ppd ofzoiets staan. Ik zeg alleen niet dat bij printer 1 = 123.ppd

Die instelling ben ik aan het zoeken.
Die instelling bestaat niet.
De naam van de printer moet hetzelfde zijn als de naam van de PPD.
printer naam = abc ? => ppd = abc.ppd

Pagina: 1