1680X1050 of 1920x1080??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 23:59
Hallo,

Ten eerste, ik heb dit topic al gelezen, andere topics over dual screen, en de search gebruikt, gegoogled, maar ik zit nogsteeds met vragen.
Ik heb dus wel al de nodige actie ondernomen, gezocht, gelezen etc..

Voor mijn nieuwe PC ben ik op zoek naar 2 nieuwe monitoren, die als dual-screen gaan werken.
De schermen moeten ongeveer 22" zijn en ik heb een budget van 450,- euro totaal, dus voor 2 schermen.

Op dit moment heb ik een Asus VW198S 19 inch scherm die naast mijn 17" laptop staat, in dual screen mode.
Ik ben erg te spreken over dit scherm (vooral de prijs/kwaliteit verhouding), daarom ben ik voor mijn nieuwe schermen ook eerst naar Asus schermen gaan kijken.

Echter, de 16:10 22 inch Asus schermen die ik tegen kom draaien allemaal op een resolutie van 1680X1050, mijn 19" draait nu op DEZELFDE resolutie.
Met andere woorden, ik koop wel een groter scherm maar de resolutie gaat er niet op vooruit.
Ik vind het erg fijn dat mijn 19" scherm zo breed is (16:10 verhouding), hier ben ik dus nog tevreden over.

Nu sta ik voor het volgende 'dilemma'.
OF ik neem 2x22"schermen met resoluties van 1680X1050, OF ik neem 2 schermen van 1920X1080. die 1080P schermen hebben natuurlijk wel een andere verhouding....
Ik gebruik de schermen vooral voor internet, en af en toe photoshop, dreamweaver of Flash, ik speel geen games, en ik kijk eigenlijk nooit films op mijn computer..
  • Hebben jullie tips, moet ik gaan voor een 1080p scherm of is het slimmer om met dezelfde resoltie als mijn oude scherm te werken?
In de computer zit een Nvidia GeForce7300GT, hier kunnen 2 schermen op worden aangesloten.
  • Echter, trekt deze kaart 2 keer een resolutie van 1920x1080?
ik heb weinig ervaring met videokaarten, processor's en moederborden, of de videokaart dit trekt kon in niet via google vinden (of ik zocht verkeerd, dan mijn excuus)

Asus heeft 10 monitoren van 22", in prijs verschillen ze sterk, om percies te zijn €120,- tussen de goedkoopste en de duurste.
  • Waar komt dit prijsverschil (voornamelijk) vandaan,en, zijn de duurdere schermen hun geld echt waard?
  • Wat vinden jullie zoiezo over het algemeen over Asus schermen? ik vind het scherm wat ik nu heb prachtig, maar misschien zijn er veel betere schermen voor het geld....
Hopelijk dat iemand mij kan helpen met mijn zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1920*1080 heeft zo'n 10MB nodig. Met 20MB videogeheugen kom je er dus al prima.

Wat je zelf moet kiezen is heel persoonlijk, ga gewoon eens in de winkel kijken. Resolutie is persoonlijk, zelf kan ik nog vrij aardig werken op 1920*1200 als ik op m'n werk aan het proggen ben, maar thuis vind ik het wel fijn dat ik een 2560*1600 paneeltje heb, simpelweg omdat ik daar dan gewoon een HDfilm op kan afspelen en nog ruimte heb voor een browser en wat IMschermpjes.

Dus wat je moet doen hangt heel erg af van wat je er mee wil gaan doen en wat jij belangrijk vind. Blind staren op een merk zou ik niet doen, zeker gezien het paneel een belangrijke rol speelt (en die maakt Asus niet zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik weet niet zeker of die videokaart 2 DVI uitgangen heeft. Verschil tussen DVI en VGA merk je wel, maar een videokaart met 2 x DVI is niet zo heel duur meer. De resolutie zelf kan de videokaart wel aan.

pricewatch: Samsung Syncmaster 2343BW
Kan je ook nog als optie nemen. Hoge resolutie van 2048x1152 en toch nog een acceptabele prijs :)

[ Voor 47% gewijzigd door Bolletje op 30-07-2009 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je schermoppervlak wil, neem dan vooral geen 1080P scherm, maar 1920*1200. Persoonlijk vind ik 1920*1080 te smal in de hoogte.

Verder lijkt het me dat je best een nieuw klein grafisch kaartje kunt overwegen, als je toch al zoveel geld uitgeeft aan nieuwe schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:14:
Verder lijkt het me dat je best een nieuw klein grafisch kaartje kunt overwegen, als je toch al zoveel geld uitgeeft aan nieuwe schermen.
Maar dan alleen omdat die huidige maar 1 DVI aansluiting heeft. ;)

Dit is de goedkoopste videokaart die ik kon vinden met twee keer DVI: pricewatch: Sapphire HD 3450 512MB DDR2 PCI-E :)

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 30-07-2009 00:25 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
-The_Mask- schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:18:
[...]

Maar dan alleen omdat die huidige maar 1 DVI aansluiting heeft. ;)

Dit is de goedkoopste videokaart die ik kon vinden met twee keer DVI: pricewatch: Sapphire HD 3450 512MB DDR2 PCI-E :)
Schijn bedriegt. Dat is er een met 1 x DVI en 1 x VGA :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hmmm, helft van de winkels zegt 2 keer DVI anderen DVI en VGA en linkje naar Sapphire site gaat ook naar 2 keer DVI.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
Ga voor een paar euro meer voor een videokaart waar je wel zeker van bent dat ie 2x DVI heeft ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Of een e-mailtje naar de winkel, kan ook nooit kwaad.
En een paar euro meer is het niet toch minimaal een tientje. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
Als er verschil zit tussen VGA en DVI neem ik inderdaad een nieuwe videokaart, weer wat geleerd!
Die schermen van Samsung zien er erg mooi uit ja, er is er zelfs eentje met dezelfde resolutie die maar 150,- euro kost, maar die heeft alleen een VGA aansluiting, en beduidend minder betere spec's..

TERW_DAN, natuurlijk is kijken beter (ik lees het over), MAAR,in het boerengat waar ik woon is in de weide omgeving geen normale electronicazaak te vinden, de dichtstbijzijnde mediamarkt heeft welgeteld 8 TFT'tjes naast elkaar staan om te vergelijken...

De spec's van die Samsung monitor spreken mij erg aan, ik ga maar eens opzoek naar review's over dit schermpje, met een beetje geluk kan mijn oude 19" ding verticaal naast mijn nieuwe 22"/23" staan, dat is erg fijn bij documenten lezen..

Thank's voor de hulp, het is bijna een "eye-opener" :'), vooral dit zet me even aan het denken;
TERW_DAN schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:12:
Blind staren op een merk zou ik niet doen, zeker gezien het paneel een belangrijke rol speelt (en die maakt Asus niet zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Je moet toch gaan kiezen denk ik... :P .. logisch!

Ik heb zelf een 22" op 1680*1050 en een 19" op 1280*1024 in dual set-up.
Een vriend van me heeft een kleiner scherm (21"? 20,1'?) op een resolutie van (ik meen) 1920*1080.
In ieder geval een kleiner scherm die full HD is.

Persoonlijk kies ik toch voor een 22" met een lagere resolutie. Ik vind het gewoon prettig werken omdat alles
toch wat groter oogt dan op een kleiner scherm met hogere resolutie. En films kijks je niet dus daarvoor
zou ik al helemaal geen full HD scherm kopen wat op die grote zie je het verschil tussen 720p of 1080p toch niet.

Maar het blijft lastig als je met beide geen ervaringen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daan00 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 01:23:
TERW_DAN, natuurlijk is kijken beter (ik lees het over), MAAR,in het boerengat waar ik woon is in de weide omgeving geen normale electronicazaak te vinden, de dichtstbijzijnde mediamarkt heeft welgeteld 8 TFT'tjes naast elkaar staan om te vergelijken...
Je kunt een monitor kopen zonder het ding gezien te hebben, maar dan is het gewoon een kwestie van veel reviews lezen, je inlezen op wat alle specs betekenen, wat de voor- en nadelen zijn van ieder soort paneel etc.

Ik heb mijn monitor ook gekocht zonder deze eerst in het echt gezien te hebben. Dat is een gok natuurlijk, maar als je je goed inleest weet je wat je kunt verwachten. In mijn geval was ik al wel bekend met de kwaliteit van de panelen (omdat ik al een aantal 20"ers had staan met hetzelfde type paneel), maar dat zegt nog niet alles. Zelf had ik geen zin in inputlag, dus dan is het kijken welke review daar melding van maakt. Gelukkig bleek het eigenlijk niet voor te komen met deze monitor. Hetzelde met backlightbleeding (al is dat vaak per exemplaar weer wat verschillender). Het liefste was ik daarvoor gewoon naar de winkel gegaan, maar ja, ik ken geen enkele winkel die een 30" gewoon in de showroom heeft staan, dus dat viel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikoning
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:28
Probeer je anders eens in te lezen in de pricewatch. Er staan altijd wel goede user-reviews die wellicht ook op jouw situatie toepasbaar zijn.

Ik weet niet hoe ruim in je budget zit, maar je leest al dat als je twee schermen wilt gebruiken, je beter ook een andere videokaart kunt aanschaffen met 2x DVI aansluiting. Wellicht kun je je afvragen wat voor jou het voordeel is van 2 beeldschermen tov 1? Dat scheelt namelijk in ieder geval in de aanschaf van een videokaart + dat je wellicht je monitor uit een andere prijsklasse kunt kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
Ik ga voor een dual screen omdat ik het erg fijn vind om naar 2 vensters naast elkaar te kijken.
Natuurlijk kan je op een 30" 2 'schermen' naast elkaar zetten, alleen vind ik dat echt anders werken.
Ik heb vaak een site gemaximaliseerd open staan op 1 scherm, klik daar een tijdje rond en kijk dan pas naar mijn andere scherm.
Ik ben bang dat als ik 2 vensters op 1 scherm heb ik (te) snel wordt afgeleid, tussen mijn 2 monitoren zit namelijk nu best wat ruimte...

Verder hebben de meeste 30" monitoren ECHT goede panelen in de monitoren zitten, ik maak geen posters/flyers of iets dergelijks, ik zal mijn schermen ook niet kalibreren of iets dergelijks.
Een super-de-luxe paneel heb ik dus niet nodig.

Crijnn, wat jij zegt klopt natuurlijk wel, het voordeel is dat als je een scherm hebt met grote resolutie, je deze altijd nog naar een resolutie van 800x600 kan zetten.
Een scherm van 1680*1050 kan je niet hoger zetten, wel naar benede ;)
Ik heb een tijdje mijn 1680*1050 op een resolutie van 1440x900 laten draaien, ik vind dit toch tegenvallen dan.
Liever een keer iets meer investeren, dan later erachter komen dat je toch opzoek bent naar een ander scherm, wat ik dus nu ook heb, maar dat komt omdat mijn laptop het niet meer trekt qua werkgeheugen en harde schijf. Vandaar dat ik de laptop ga gebruiken als internet-dingetje voor op de bank en in de tuin. ik heb al een PC die ik later altijd kan uitbreiden met meer werkgeheugen en grotere harde schijven.

TERW_DAN, ik ben me op dit moment (inderdaad) aan het uitzoeken wat al die specs inhouden, en welke belangrijker is als de ander, verder ben ik ook op verschillende sites revieuws aan het lezen over de Samsung Syncmaster 2343BW, aangezien ik de prijs/kwaliteit van dit scherm erg goed vind, ook ben ik de spreken over het uiterlijk, basic, maar toch stijlvol.
ik stoor met niet zosnel aan dingen zoals inputlag en backlightbleeding, wat dat betreft ben ik nogal snel tevreden.

Als ik een keuze heb gemaakt koop ik eerst 1 scherm, bevalt mij dit goed koop ik de 2e met een nieuwe grafische kaart.

Iedereen bedankt voor het meedenken btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Is inderdaad een mooi scherm. Let er wel op dat nu zo'n best wel hoge resolutie op een klein oppervlak ervoor zorgt dat alles best klein overkomt. Ik denk dat je dan ook veel sites tegen gaat komen die veel lege ruimtes hebben.

Voordeel is wel dat nog best wel wat sites op 1024*768 worden gemaakt (iets daaronder, dat wel), dus je kan dan gewoon 2 complete sites naast elkaar laten staan. Ook leuk :)
Pagina: 1