Toon posts:

Tips en wat vragen audio/video setup en aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond, ik zal het alvast zeggen ben echt een beginnertje in het audio & video gebeuren en beschik over een slaapkamer van 3.5 bij 3. (woon nog thuis :) )
Verder beschik ik over de volgende dingen.

Tv: Samsung le32A552 (nog niet zo oud)
Home cinema set: Philips Lx 3600D (heb ik al een hele tijd)
Console: Xbox 360
Laptop: Acer 6930G

Een zeer wazige foto dan maar even (heb nu geen fatsoenlijke camera tot beschikking)
Afbeeldingslocatie: http://i157.photobucket.com/albums/t44/oOSanderOo/slaapkamer1.jpg

Maargoed probleem 1.
Ik heb maar 1 line in (audio) ingang op mijn dvd speler/versterker/homecinemaset hoe noem je het?
Nou wissel ik dus steeds de stekkers van mijn line out van mijn laptop en de line out van mijn tv om.
Is hier een oplossing voor (één of andere splitter) maar het liefst met zo min mogelijk kwaliteit's verlies.

Probleem 2.
Mijn dvdspeler maakt soms best veel herrie bij het lezen van dvd's.
Dit is niet bij alle dvd's maar bij sommige.
Is hier wat aan te doen een schoonmaak dvd of iets?
Of ligt het echt aan het apparaat zelf?

Probleem 3.
Bij het afspelen van dvd's zie ik (op mijn tv uiteraard) een zwarte balk onder en boven. Als ik gewoon tv kijk heb ik dat niet.
Mischien een domme vraag maar is hier wat aan te doen?

Ik heb veel topics gelezen hier en zie allemaal mensen met waslijsten apparatuur in een tv kastje.
Dat heb ik dus absoluut niet. Opzich ben ik best tevreden met het geluid wat ik nu heb, beeld van mijn dvd, xbox ook wel.
Beeld van mijn tv zenders is echter stukken slechter maar hier is volgens mij weinig aan te doen omdat wij het nog via de kabel hebben.
Maar heeft er iemand mischien nog bruikbare tips of is het zo dat mijn dvd speler echt aan iets anders toe is waar ik stukken op voorruit ga? Ben namelijk helemaal niet thuis in de apparaten van nu.

Alvast bedankt.

Sander.

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
mooi opgeruimd kamertje moet ik zeggen!

maar je kan gewoon een simpel splittertje nemen, is gewoon een zwart blokje met een 3.5mm jack mannetje, en 2x een 3.5mm jack vrouwtje. is gewoon te koop bij iedere willekeurige winkel die stekkertjes en kabeltjes verkoopt geloof ik.

2. staat ie toevallig scheef oid? wat is het voor geluid? is het echt het geluid van het lezen, of zit er toevallig een fan in de speler die af en toe aangaat. heb ik namelijk bij mijn dvdspeler ook, en deze heb ik vervangen door een stiller exemplaar.

3. je kunt hier wel wat aan doen, je kan m wel uitrekken, maar zoals je begrijpt heb je dan uitgerekte mensen. je kunt hem ook vergroten (geloof niet dat dat bij jouw tv kan, althans heb een dergelijke, en nooit gevonden), maar dan mis je natuurlijk aan beide zijden een deel.

verder misschien een idee voor 2 euro per maand digitale tv te nemen? naar mijn mening het geld waard...

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik zou dan dus 2 splitters moeten. ééntje voor audio l en r.
Maar dacht altijd dat dat niet kon 2 apparaten tegelijk op 1 ingang.

Uhm dvd speler staat niet scheef.
Het is echt een hoog/krasserig geluid ik zelf denk wel van het lezen van de dvd. Weet namelijk niet wat een fan is.

Ja dat uitrekken had ik al eens geprobeerd, heb hem nou gewoon op automatisch staan. Verder geen ramp ben er ondertussen aan gewend maar vroeg me af of ik vol beeld kon krijgen.
Zie dit namelijk wel eens bij kennissen en vrienden.

Dacht ook atlijd dat digitale tv stukken duurder was iets van 10 de maand.
Zou er eens wat over gaan lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 21:36 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:20:
Probleem 1.
Ik heb maar 1 line in (audio) ingang op mijn dvd speler/versterker/homecinemaset hoe noem je het?
Nou wissel ik dus steeds de stekkers van mijn line out van mijn laptop en de line out van mijn tv om.
Is hier een oplossing voor (één of andere splitter) maar het liefst met zo min mogelijk kwaliteit's verlies.
Je hebt een (kant-en-klare) home cinema set. Er zit wel een versterker/receiver in, maar eigenlijk mag je dat niet zo noemen in vergelijking met stand-alone receivers.

Maar goed:
Er zijn zeker wel splitters om van één ingang er meerdere te maken. Alleen gaat het hier wel om analoge signalen en heb je dus wel kans op wat geluids-/kwaliteitsverlies. Maar heel veel zal het niet zijn en denk ook niet echt te merken met zo'n setje.

Je kan dan een setje van deze achter elkaar plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://thesiliconhorizon.com/store/images/rcasplitblock.jpg

Als eerst om van je ene ingang er twee te maken en dan nog één voor elk apparaat. Dit zal werken, dat zal het probleem niet zijn. Alleen wel oppassen dat je niet beide apparaten tegelijk aan zet. Want ik weet niet wat je setje dan gaat doen...
Probleem 2.
Mijn dvdspeler maakt soms best veel herrie bij het lezen van dvd's.
Dit is niet bij alle dvd's maar bij sommige.
Is hier wat aan te doen een schoonmaak dvd of iets?
Of ligt het echt aan het apparaat zelf?
Als het niet bij elke dvd is dan ligt het wellicht aan het apparaat zelf.
Maar zo'n schoonmaak dvd is meer om de lens te reinigen. Als je zo'n schoonmaak dvd hebt liggen kan je het gewoon proberen, maar ik denk dat het niet veel verschil zal maken...
Probleem 3.
Bij het afspelen van dvd's zie ik (op mijn tv uiteraard) een zwarte balk onder en boven. Als ik gewoon tv kijk heb ik dat niet.
Mischien een domme vraag maar is hier wat aan te doen?
Dit komt omdat tv (voor 99%) uitgezonden wordt in 16:9 formaat en dat is je tv ook. Vandaar dat die zwarte balken dan precies wegvallen bij tv kijken. DVD's (films) worden opgenomen in 2:35 en dat komt niet overeen met die 16:9 van je tv. En dat resulteert weer in zwarte balken. Op dit moment heeft Philips de 21:9 tv die wel zorgt dat je films kan kijken zonder die balken, maar dat is op dit moment de enige en de prijs is ook nog wat hoog.
Reden dat films op tv geen last hebben van balken is omdat deze films worden "bijgeknipt" om op 16:9 te passen. Daarom past een film op tv wel en dezelfde film op DVD niet. Overigens zijn er wel films op 16:9 opgenomen, maar meerdendeel is dus 2:35.

Uitrekken door de tv op 16:9 te zetten kan wel, maar dan mis je delen van de film. Veelal niet de meest belangrijke delen, maar je mist wel wat. Ik heb het ook met DVD en Blu-ray, maar erger me er niet meer aan. Zo hoort het nu eenmaal en daar ga ik niets aan doen...

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 29-07-2009 21:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus iedereen heeft last van die zwarte balken.
Het geluid laat ik dan ook maar tot zover het is.
Mischien een gekke vraag maar onder welke naam moet ik zo'n splitter zoeken?

Beide aparaten niet gelijk aanzetten kan lastig gaan worden met een tv en laptop. Is er ook zoiets met één of andere schakelaar?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 21:42 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Jup, iedereen behalve de mensen met dat dikke Philips 21:9 scherm :P

Zoeken zou ik doen op iets van "tulp splitter", "rca switch" of natuurlijk een combinatie van die woorden. Er zijn zeker switches te vinden die dus het geluid van de ene input uit zetten en alleen van de tweede input doorlaten. Dan maakt het dus niet uit of je beide apparaten aan hebt staan.

Edit:
Je zou dus zoiets kunnen proberen:
http://www.allekabels.nl/na/0/416/Video-Schakelaar.html

Kan je de RCA van je tv en je laptop in twee van de drie ingangen stoppen en de receiver met de uitgang verbinden door middel van twee RCA Male - RCA Male kabels (één voor audio links en eentje voor rechts).

Overigens ga ik er maar blind van uit dat je RCA gebruikt aangezien dat redelijk standaard is...

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 29-07-2009 21:54 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 12:03
Je wil dit

http://www.kabeltje.com/h...s-audioswitch-p-1094.html

[ Voor 45% gewijzigd door ConZito op 29-07-2009 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet waar RCA voor staat maar het zijn gewoon witte en rode tulp stekkertjes haha.
Of is het slimmer om mijn laptop op de tv aan te sluiten via hdmi. Maar dat lijkt me een beetje een omweg he?

Ja zo'n dingen zocht ik! Zal er eentje bestellen en kijken of het werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 22:06 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

RCA is gewoon een andere naam voor tulp-pluggen.
Net als toslink en optisch eigenlijk ook hetzelfde is, alleen andere naam.
Google maar eens op "rca" en je zal zien wat het resultaat is :)

Laptop via HDMI aansluiten kan ook en dan instellen dat het geluid via HDMI gaat.
Je hebt dan alleen nog maar de kabel van de tv naar je setje lopen en dan hoef je dus geen kabels meer te wisselen. Enige is wel dat je dan je tv op het HDMI-kanaal moet zetten. Dus dan heb je ook meteen beeld op je tv en wellicht niet alleen audio. En zodra je gaat zappen (dus van het HDMI-kanaal af) is ook je geluid weg.

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe het los met een splitter :)
Bedankt voor alle reacties.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 22:18 ]

Pagina: 1