Creative Xtreme Gamer op 5.1 en koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

• MenaCeNL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste,

Ik heb momenteel Creative X-Fi Xtreme gamer geluidskaart in mijn computer zitten.
Thuis heb ik hier 2 draadloze Sennheiser koptelefonen (2.1 en 5.1), een computerboxjes van Soundworks (2.1) setje en versterker van Harmon Kardon (5.1) met boxen. Deze kan ik nu goed afspelen maar de Harman Kardon heeft aansluiting voor 5.1 en daar is het nu 2.1

Ik heb op het moment het zo aangesloten ( Met het verlengsnoer kan ik dus óf één van de headsets óf Harman Kardon aansluiten. het computersetje geeft dus altijd geluid doordat deze vast is aangesloten):
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/i/geluidsschema.png/

Alleen de ingang van voorste speaker (L/R) van de geluidskaart is dus momenteel gebruikt. De Harman Kardon versterker geeft dus nu het 2.1 geluid over alle boxen hetzelfde wat niet het gewenste resultaat is. Aangezien de 5.1 Headset maar 1 aansluiting heeft kan dit dus alleen virtueel surround. (waar ik overigens redelijk tevreden over ben)

Nu wil ik dus 5.1 geluid over de Harman Kardon versterker maar ik wil ook nog één van de headsets kunnen aansluiten. Dit hoeft niet vast aangesloten te zijn.
Ik zou dus volgens mij het makkelijkst de stereo splitter zo kunnen houden, maar deze dan met het verlengstuk én de harman kardon moeten verbinden. waardoor ik het verlengstuk naar keuze kan aansluiten met een headset of de soundworks setje. Enige probleem blijft altijd de instelling van de geluidskaart maar hiermee kan ik nog wel rotzooien.

ik weet niet of het nu nog makkelijker kan en of er complicaties zijn dus suggesties of tips?

mvg

Michel

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Als je alleen de front audio-out in gebruik hebt (2.0) dan heb je inderdaad alleen maar Pro Logic II (dus een soort van 5.1). Of wat ook nog kan is 5 kanaals stereo.
Als je echt 5.1 geluid wilt dan heb je twee opties:
  1. PC digitaal aansluiten via optisch of coax (mits aanwezig)
    [*[PC analoog aansluiten met drie maar 3,5mm jack (1 voor front, 1 voor back en 1 voor sub/center).
Dus eigenlijk gebruiken je 2.1 set en je twee koptelefoons alleen de front audio out van je geluidskaart. Dus daar zou je moeten gaan splitsen. Want die andere uitgangen van je geluidskaart zouden naar je HK kunnen (mits de aansluitingen aanwezig zijn).

Dus als die 5.1 Sennheiser koptelefoon 5.1 geluid kan maken uit een 2.0 signaal dan is het dus ook "nep" oftewel gewoon 2.0 geluid gemaakt naar 5.1.

Hoe je je Harman Kardon aan zou kunnen en moeten sluiten kan ik zo niet zeggen.
Want dan zouden we eerst moeten weten welke ingangen je HK heeft en daar is dus een typenummer voor nodig...

Kan je trouwens niet je koptelefoon(s) in je Harman Kardon pluggen, dan hoef je ook niet de hele tijd kabels te wisselen :)

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 29-07-2009 21:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MenaCeNL
Harman Kardon is type AVR645 dus aansluitingen genoeg.
Reden waarom ik de koptelefoons niet in de Harman Kardon kan pluggen omdat deze meestal gebruikt wordt voor de TV ;) Voor zover ik weet kan deze versterker niet tegelijk headsets en boxen aansturen met verschillende signalen.

De Sennheiser 5.1 koptelefoon heeft maar 1 aansluitkabel dus kan nooit echt 5.1 zijn idd. maar door gebruik van de virtuele 3d modus op de geluidskaart geeft deze met gamen wel het gewenste effect. Klinkt duidelijk beter dan de andere headset.

De geluidskaart heeft 3x 3,5mm jack en geen andere aansluitmogelijkheden dus het moet via analoog. Alleen zit ik dan te kijken hoe ik dit precies kan aansluiten.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

MenaCeNL schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 19:59:
De geluidskaart heeft 3x 3,5mm jack en geen andere aansluitmogelijkheden dus het moet via analoog. Alleen zit ik dan te kijken hoe ik dit precies kan aansluiten.
Met de aansluitingen links bovenin: de 6/8 Chanel Direct Input.
Je hebt daarvoor wel drie kabels nodig en wel deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/6072.jpg

De drie mini-jacks gaan in je pc en de zes RCA-stekkers naar je Harman Kardon.
De front uitgang van je geluidskaart doe je in FL en FR op de receiver.
De back uitgang van je geluidskaart doe je in de SL en SR van je reveiver.
De center/sub uitgang van je geluidskaart doe je in de CTR en LFE ingang van je receiver.

Hierdoor verstuur je per kanaal naar je receiver. Wel even kijken welke van de twee pluggen (dus rood of wit) er in de CTR en LFE moet. Dit is namelijk niet te zien. Maar gewoon aansluiten, muziekje draaien en dan een keer stekkers wisselen. Dan hoor je zelf welke manier beter was en dus correct.

Nadeel is dat je analoog verstuurt en dus geen digitale codecs als DD en DTS kan uitsturen naar je receiver. Maar je pc zal het zelf decoderen naar 5.1 geluid. Het zal overigens wel goed werken, want dat deed het op mijn 8 jaar oude Sony receiver ook. Dus neem aan dat het op jouw H/K helemaal wel zal werken :)

Edit:
Als je je front out nog wil splitsen (voor een ander setje of hoofdtelefoon) kan dat natuurlijk met dit soort splitters:
Afbeeldingslocatie: http://www.kenable.co.uk/images/3-5mm-stereo-jack-splitter.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 30-07-2009 20:25 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

MenaCeNL schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 19:59:
Voor zover ik weet kan deze versterker niet tegelijk headsets en boxen aansturen met verschillende signalen.
Dat kan naar mijn weten geen één receiver. Dit omdat de speakers gemute worden zodra er een koptelefoon wordt ingeplugd...

• MenaCeNL
Hmmm nu zie ik dat daar de DVD speler op aangesloten is.
Optisch en Coax zijn wel beschikbaar maar dus geen aansluiting voor helaas....

Begin nu toch beetje hoop te verliezen...
Zijn er nog andere opties?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Kan zeker....
Dan moet je de digitale uitgang van je geluidskaart gebruiken. Maar dat heb ik niet aangehaald omdat je het zelf alleen over die 3 x 3,5mm jacks had.

Bij de specificaties van je geluidskaart staat het volgende:
Lijningang/microfooningang/optische uitgang* (gedeelde 3.5mm FlexiJack)
Eén van de uitgangen kan dus S/PDIF uitzenden. Alleen is dit wel beperkt tot 2.0 stereo.
Staat ook op de site:
Optische uitgang ondersteunt stereo SPDIF uit- en doorvoer van meerkanaals dvd-geluid.
Als je een film kijkt kan de kaart wel gewoon 5.1 doorgeven, maar dus zelf geen 5.1 maken. Eventueel kan je receiver dit wel door dingen als Dolby Pro Logic II (van 2.0 geluid een soort van 5.1 maken) of je receiver gewoon op 5 kanaal-stereo zetten (uit elke speaker hetzelfde geluid).

Je hebt om dit te bereiken een optische kabel nodig. Deze gaat dan dus ook in de optische ingang van je receiver. Om deze aan te sluiten kan je twee dingen doen.

Als eerste kan je zo'n kabel halen:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/CABLE-624.JPG

Deze kabel heeft aan de ene kant een 3,5mm jack welke een optisch signaal doorgeeft en aan de andere kant een gewone optische stekker welke in de receiver past.

Een andere mogelijkheid is om het volgende te doen:
Een gewone optische kabel met aan beide kanten de normale toslink stekker :
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/CABLE-623.JPG

En dan met een 3,5mm jack naar optisch adapter :
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/AC-062.JPG

Je geluidskaart zal dan dus een digitaal signaal naar je receiver sturen en je receiver zal deze decoderen. Dit is kwalitatief nog iets beter dan met die drie jacks waar we het eerst over hadden. Wel even in je instellingen zetten dat je je geluidskaart digitale signalen uit wil laten sturen :)

• MenaCeNL
Ok, maar S/PDIF geeft dus op de versterker wel een goed nagemaakt 5.1 geluid?

Op dit moment geeft de versterker overal 5 kanaals stereo door die ene kabel maar op één of andere manier is center speaker harder ofzo. Als je dan muziek hard hebt staan, loopt die speaker extra te blazen heb ik het idee.

Edit:
Ik heb ook een microfoon in de PC zitten. Aan de voorkant van de PC zit ook nog microfoon aansluiting maar dat is (denk ik) alleen voor de ingebouwde (uitgeschakelde) geluidskaart van het moederbord.

[ Voor 25% gewijzigd door MenaCeNL op 02-08-2009 16:50 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Goed en nagemaakt in één zin gaat niet echt hand in hand...
Als je 2.0 stereo uitstuurt dan kan je receiver er drie dingen mee doen (in grote lijnen):
  • Gewoon 2.0 houden, eventueel 2.1 ervan maken door de lage tonen naar de subwoofer te sturen als je dat zo hebt ingesteld (Sub: LFE + MAIN).
  • Er 5 kanaals stereo van maken. Er komt dan uit elke speaker hetzelfde geluid.
  • Gebruik maken van Dolby Pro Logic II. Het 2.0 signaal zal dan worden gemaakt tot een 5.1 geluid. De lage tonen worden naar de subwoofer gestuurd; de tonen van de recht- en linkervoor speaker worden gecombineerd en naar de center gestuurd; de tonen uit de recht- en linkervoor speaker worden wat afgezwakt en naar de achterste speakers gestuurd. Je zal dus nooit echt 5.1 geluid hebben aangezien er in een 2.0 bron geen achterkanalen zitten. Of je dit mooi vind is aan jou...
Overigens zal de Creative wel gewoon DD en DTS doorsturen als je bijvoorbeeld een DVD kijkt.

Wil je echt 5.1 geluid dan zal je de geluidskaart aan moeten sluiten via de Multi Chanel In zoals ik al eerder had beschreven. Of je kan een andere geluidskaart kopen met DTS Connect of Dolby Digital Live, deze maken namelijk on the fly wel 5.1 geluid.

• MenaCeNL
Ik heb nu al een jack / RCA kabel van PC naar versterker en daar Dolby PL II aanstaan.

Werkt dit dan ook of heb je daar per se digitaal signaal voor nodig?
Pagina: 1