Toon posts:

Boot partitie mount

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem;

ik heb drie partities gemaakt: boot, swap en / . Alle drie de partities hebben een mountpoint, deze heb ik na de installatie aangemaakt. De partities moest ik handmatig mounten, als eerst de / partitie:

mkdir /mnt/hda3
mount /dev/hda3 /mnt/hda3

Na deze actie is mijn / partitie gemount. Vervolgens wilde ik mijn boot partitie gaan mounten door rechts te klikken op de partitie icon en 'mount'. Dit is niet gelukt omdat ik een fout melding kreeg:

"A security policy in place prevents this sender from sending this message to this recipient, see message bus configuration file (rejected message had interface "org.freedesktop.Hal.Device.Volume" member "Mount" error name "(unset)" destination "org.freedesktop.Hal"

Daarna probeerde ik dit via de shell met de commando:

mkdir /mnt/hda1
mount /dev/hda1 /mnt/hda1

Hier kreeg ik een melding dat hda1 een block device is. Na wat zoektocht op andere forums kreeg ik de indruk dat de boot partitie write protected is. Maar na een reboot probeerde ik deze weer te mounten in de shell met dezelfde commando mount /dev/hda1 /mnt/hda1 En toen is het wel gelukt!

Ik kan nu dus ook gewoon in mijn boot partitie bestanden zien. Mijn vraag is: hoort de boot partitie write protected te zijn? En kan het kwaad dat ik het gemount heb?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik kan niet helemaal volgen wat er mis gaat, maar ik ga een beetje om me heen speculeren:
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:25:
<knip>
mkdir /mnt/hda3

Na deze actie is mijn / partitie gemount. Vervolgens wilde ik mijn boot partitie gaan mounten door rechts te klikken op de partitie icon en 'mount'. Dit is niet gelukt omdat ik een fout melding kreeg:

"A security policy in place prevents this sender from sending this message to this recipient, see message bus configuration file (rejected message had interface "org.freedesktop.Hal.Device.Volume" member "Mount" error name "(unset)" destination "org.freedesktop.Hal"
Ik denk dat jij als "gewone" user niet zomaar hardeschijven aan mag koppelen, maar alleen schijven die in /etc/fstab zijn gedefinieerd. Je zou ook (via PolicyKit) kunnen opgeven dat jouw gebruiker vrijelijk mag mounten.
Daarna probeerde ik dit via de shell met de commando:

mkdir /mnt/hda1
mount /dev/hda1 /mnt/hda1

Hier kreeg ik een melding dat hda1 een block device is. Na wat zoektocht op andere forums kreeg ik de indruk dat de boot partitie write protected is. Maar na een reboot probeerde ik deze weer te mounten in de shell met dezelfde commando mount /dev/hda1 /mnt/hda1 En toen is het wel gelukt!
Ik vermoed dat je hebt een tikfout gemaakt en hebt geprobeerd /dev/hda te mounten ipv /dev/hda1. Dat zou bovenstaande foutmelding geven
Een andere mogelijkheid is dat je hebt geherpartitioneerd, en dat dat niet goed is opgepikt door het systeem. Schijven die in gebruik zijn herpartitioneren gaat niet altijd goed.
Ik kan nu dus ook gewoon in mijn boot partitie bestanden zien. Mijn vraag is: hoort de boot partitie write protected te zijn? En kan het kwaad dat ik het gemount heb?
Eerst het antwoord op je vraag:
Het is niet gebruikelijk om /boot write-protected te hebben, maar kwaad kan het ook niet (zolang je maar weer schrijfrechten hebt als je een update doet). Ik weet dat sommige mensen grote stukken van hun systeem read-only maken om het krakers moeilijk te maken.

Dan het antwoord op je probleem:
Ik denk dat /boot helemaal niet read-only is, maar dat jouw gebruiker geen schrijfrechten heeft.
Als root kun je waarschijnlijk wel schrijven op die partitie.
Die eerdere melding wijst er ook op dat je als gewone user werkt, en niet als root.

Begrijp me niet verkeerd, dat is goed, je moet zo min mogelijk als root werken. Je bent dus goed bezig, maar je moet wel beseffen dat je gewone gebruiker maar beperkte rechten heeft.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik kan niet helemaal volgen wat er mis gaat, maar ik ga een beetje om me heen speculeren
Ik begrijp het ook niet, maar gaat er eigenlijk wel iets mis? Tenzij hij (of zo) dit van een liveCD heeft gedaan, draait het systeem toch? Dus dan zijn / en /boot goed gemount.... :?
Alle drie de partities hebben een mountpoint, deze heb ik na de installatie aangemaakt. De partities moest ik handmatig mounten
Welke distributie? En was er dan geen / en /boot? mount <-> swap...
als eerst de / partitie:
mkdir /mnt/hda3
Na deze actie is mijn / partitie gemount
Zo mount je niet de root partitie en ook niet op dezelfde manier de /boot Zo zou je wel de schijf kunnen mounten die je op die andere punten kan mounten, maar dit klopt niet. Zoals gezegd staat de opdracht om / en /boot te mounten in /etc/fstab
Misschien even een stapje terug doen, duidelijk opschrijven wat je nou hebt gedaan, wat je wil en wat er precies mis gaat

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Verwijderd

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:47:

Ik denk dat jij als "gewone" user niet zomaar hardeschijven aan mag koppelen, maar alleen schijven die in /etc/fstab zijn gedefinieerd. Je zou ook (via PolicyKit) kunnen opgeven dat jouw gebruiker vrijelijk mag mounten.
Ik ga het via PolicyKit proberen, of ik maak een nieuwe gebruiker aan.
Ik vermoed dat je hebt een tikfout gemaakt en hebt geprobeerd /dev/hda te mounten ipv /dev/hda1. Dat zou bovenstaande foutmelding geven
Een andere mogelijkheid is dat je hebt geherpartitioneerd, en dat dat niet goed is opgepikt door het systeem. Schijven die in gebruik zijn herpartitioneren gaat niet altijd goed.
Tijdens de installatie heb ik voor zover ik weet geen tikfouten gemaakt. Iedere partitie wordt aangeduid als "hdaX" (met een nummer erachter).
Eerst het antwoord op je vraag:
Het is niet gebruikelijk om /boot write-protected te hebben, maar kwaad kan het ook niet (zolang je maar weer schrijfrechten hebt als je een update doet). Ik weet dat sommige mensen grote stukken van hun systeem read-only maken om het krakers moeilijk te maken.

Dan het antwoord op je probleem:
Ik denk dat /boot helemaal niet read-only is, maar dat jouw gebruiker geen schrijfrechten heeft.
Als root kun je waarschijnlijk wel schrijven op die partitie.
Die eerdere melding wijst er ook op dat je als gewone user werkt, en niet als root.

Begrijp me niet verkeerd, dat is goed, je moet zo min mogelijk als root werken. Je bent dus goed bezig, maar je moet wel beseffen dat je gewone gebruiker maar beperkte rechten heeft.
De standaard gebruiker die ik gebruik is root inderdaad. Ik heb ook op andere forums begrepen dat dat niet echt een goede account is om mee te werken en is vrij beperkt inderdaad. Toen ik gisteren weer ge-reboot heb, was mijn boot partitie weer niet gemount. Dat kan erop wijzen dat de opdracht ik niet genoeg rechten als root óf dat ik die mount point ook in /etc/fstab moet maken.
QuaQu schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 18:39:

Welke distributie? En was er dan geen / en /boot? mount <-> swap...
Slax. Die partities moest ik zelf maken, maar na de installatie bleek dat de partities niet gemount zijn. Dit heb ik verholpen door in de shell wat commandos te geven. /boot is nog steeds niet gemount.
Zo mount je niet de root partitie en ook niet op dezelfde manier de /boot Zo zou je wel de schijf kunnen mounten die je op die andere punten kan mounten, maar dit klopt niet. Zoals gezegd staat de opdracht om / en /boot te mounten in /etc/fstab
Misschien even een stapje terug doen, duidelijk opschrijven wat je nou hebt gedaan, wat je wil en wat er precies mis gaat
Ik zal /etc/fstab proberen. Maar in principe zijn er geen problemen meer, behalve natuurlijk als het niet willen mounten van de /boot partitie als een probleem kan worden gezien. Maar daarvoor ga ik in /etc/fstab kijken.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 19:05:
De standaard gebruiker die ik gebruik is root inderdaad. Ik heb ook op andere forums begrepen dat dat niet echt een goede account is om mee te werken en is vrij beperkt inderdaad.
foei ;)

Het probleem van root is niet dat hij beperkt is, maar juist dat hij onberkt is. Als een gebruiker zegt "wis deze HD" dan zegt het OS "ech nie!". Als root het zegt, dan zegt je OS niks, maar doet het gewoon.
De root account is als een pistool. Soms heel nuttig, maar eigenlijk wil je het nooit gebruiken.
Toen ik gisteren weer ge-reboot heb, was mijn boot partitie weer niet gemount. Dat kan erop wijzen dat de opdracht ik niet genoeg rechten als root óf dat ik die mount point ook in /etc/fstab moet maken.
Het mount point moet inderdaad in /etc/fstab staan. Dat is de plek waar je mounts definieert, als het daar niet in staat wordt het ook niet gemount.
Slax. Die partities moest ik zelf maken, maar na de installatie bleek dat de partities niet gemount zijn. Dit heb ik verholpen door in de shell wat commandos te geven. /boot is nog steeds niet gemount.

Ik zal /etc/fstab proberen. Maar in principe zijn er geen problemen meer, behalve natuurlijk als het niet willen mounten van de /boot partitie als een probleem kan worden gezien. Maar daarvoor ga ik in /etc/fstab kijken.
Ik vind het toch een beetje vreemd dat je deze paritities met de hand moet instellen en mounten. Ik ging er eigenlijk van uit dat je al Linux op je systeem had, en een nieuwe installatie aan het doen was op een andere schijf. Als dit je enige Linux install is dan snap ik niet wat je in /mnt probeert te mounten.

Laat ik voor de zekerheid wat vertellen over Linux en partities.

Onder Windows heeft iedere partitie een letter. C:, D: en zo voort. Als je een parititie toevoegd komt er een letter bij.
Onder Linux zijn paritities niet aan letters gekoppeld, maar aan directories.

De /-directory komt overeen met je C: schijf onder windows. Dit is waar alle systeembestanden staan, en waaruit de rest van het systeem gestart en gekoppeld wordt.
Als je onder Linux een parititie wil toevoegen moet je hem aan een directory koppelen. Dat heet mounten.
/ wordt automagisch gemount door de kernel.

Om historische redenen is het soms nodig om je bootloader en kernel ergens aan het begin van de schijf te hebben staan. Deze bestanden staan in de directory /boot. Door een aparte paritie aan te maken aan het begin van de schijf, en die te koppelen aan /boot kun je afdwingen dat die files vooraan je schijf blijven staan.

Bij het opstarten van je computer wordt eerst de kernel van de schijf geladen en gestart. Eenmaal geladen heb je die /boot partitie niet meer nodig. Je hebt die parititie dus eigenlijk alleen nodig voordat Linux geladen is. Daarom is het ook geen probleem (en misschien wel opzet) dat hij niet gemount wordt.

Tips:

1. Log nooit direct als root in, maar altijd als een gebruiker. Vanuit die gebruiker kun je dan met 'sudo' of 'su' tijdelijk root worden als je die extra rechten nodig hebt. Onder Windows is het heel gebruikelijk, en soms zelfs noodzakelijk om als Adminstrator in te loggen. Onder Unix is dat niet gebruikelijk, en zelden nodig, eigenlijk alleen bij de installatie.

2. Herinstalleer je systeem. De eerste keer dat je een Linux installeert is er zoveel nieuw dat je niet alles in de juiste context kan plaatsen. Een keertje herinstalleren geeft vaak een groter inzicht.

3. Ik ken Slax niet, maar weet wel dat het op Slackware gebaseerd is. Mogelijk niet de beste distributie voor beginners, al geloof ik dat (gebaseerd op je posts) je genoeg kennis en lef hebt om je er door te slaan.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

En toen viel het kwartje* ....

Slax is een live distributie, die eigenlijk bedoeld is om van CD/USB key te draaien. TS heeft het op z'n HD geinstalleerd.

In dat geval is het hele antwoord samen te vatten als: /etc/fstab

PS. Bikkel hoor, om zo met Linux te beginnen. Iets doet mij vermoeden dat je een die-hard vriend hebt die je heeft verteld dat dit de beste manier is om het systeem echt te leren kennen. Gelijk heeft hij, maar het is niet de zachtste route. Tweaker-waardig ;)

* 20ste-eeuwse munteenheid

Pagina: 1