Quiz programmeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 jaar programmeerervaring uit hogere studies (java, C#, ASP.NET, COBOL).
Ik zou graag eens een quizprogramma maken, ik weet alleen niet hoe er aan te beginnen.
Het zou uit 2 delen moeten bestaan, een quiz maken en een gemaakte spelen.
Ik dacht om in C# een windows-forms programma te maken waarin je een quiz kunt samenstellen, maar sla ik dan best alle vragen op in een database (en welke dan) of hoe doe ik dat dan best?
Is het mogelijk om bvb een flashbestand te laten genereren?
Of hoe maak je grafisch mooie dingen met C# voor een quiz?

Ik zou misschien gewoon wat op weg geholpen moeten worden, iemand nog tips of opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je hebt al programmeerervaring, begin dan met componenten bedenken waaruit je applicatie bestaat.

Wil je je graag iets programmeren of vind je het ook leuk om 't design goed door te denken? Wil je dmv een bepaald framework programmeren of gewoon een werkende app hebben?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osorkon!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-01 18:56
Je zou gebruik kunnen maken van WPF voor je GUI :)

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms754130.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of Winforms of Flash of Qt of... 1 van de andere honderdduizend mogelijkheden...

Laat het nou niet verzanden in een "roep hier je favo techniek/platform/thingamagoggy"-topic.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 29-07-2009 23:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Quicktime of Qt, Rob? ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
8)7 Hoe ik nou bij Quicktime kwam? :X

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat bedoel je met grafisch mooie dingen? Mooie formulieren en een handige interface of iets wat meer richting een computerspel gaat met allerlei graphics, animaties en wellicht geluid? Je hebt het ook over Flash, waarin dat laatste natuurlijk goed kan, maar dat is niet echt goed te combineren met C#. Je kan natuurlijk leren programmeren in Flash, maar in Silverlight kun je ook iets soortgelijks en is je kennis van C# wellicht iets relevanter.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:08:
Ik heb nu 2 jaar programmeerervaring uit hogere studies (java, C#, ASP.NET, COBOL).
Ik zou graag eens een quizprogramma maken, ik weet alleen niet hoe er aan te beginnen.
Het zou uit 2 delen moeten bestaan, een quiz maken en een gemaakte spelen.
Ik dacht om in C# een windows-forms programma te maken waarin je een quiz kunt samenstellen, maar sla ik dan best alle vragen op in een database (en welke dan) of hoe doe ik dat dan best?

Ik zou misschien gewoon wat op weg geholpen moeten worden, iemand nog tips of opmerkingen?
Stap 1 is natuurlijk uitdenken van de quiz:
- Tegen wie speelt de speler? Is het multiplayer, of moet je een x aantal van de vragen goed beantwoorden?
- Hoe kom je aan de vragen? (heb je een oud Triviantspel? :Y) ) Of worden het rekenvragen?
- Maak je gebruik van open antwoorden of ABC-antwoorden?

Daarna kan je het beste het spel zonder allerlei grafische elementen programmeren. Pas als het spel helemaal werkt zoals jij het wilt, kan je naar eigen inzicht de GUI aanpassen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is mijn bedoeling dat de speler zelf een quiz kan samenstellen, daarbij zou hij eerst moeten kiezen tussen het aantal deelnemers, dan zou hij verschillende rondes moeten kunnen toevoegen aan zijn quiz, bvb een gewone ronde met multiple choice, geluidsfragmenten,... De vragen moet de speler dus eerst zelf nog ingeven.

Ik zou dus starten met een programma waarbij de speler een quiz kan maken met 2 deelnemers met 1 multiple choice ronde, dan kan ik beginnen uitbreiden.

Grafisch moet het niet te ingewikkeld zijn, maar het zou de bedoeling zijn om de quiz te tonen op een televisie. Wel met geluiden en enkele animaties.

Een programma waarin de speler een quiz kan maken zou ik wel kunnen programmeren, maar ik weet niet goed hoe ik dan de quiz zelf moet maken, het programma zou misschien 1 bestand moeten kunnen genereren die dan de speler dan makkelijk kan meenemen op usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zou je even beter kunnen toelichten wat je kennis en ervaring is met programmeren. Je schrijft dat je twee jaar ervaring hebt, maar als ik je berichten zo lees ontbreekt het je aan basiskennis m.b.t. desktopapplicaties. Wat jij beschrijft lijkt erg op de eerste opdracht die ik ooit had van het vak "Inleiding programmeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag mij gewoon af hoe ik best te werk ga om dat uit te werken.
Ik weet niet hoe ik die quiz dan kan opslaan, daarom mijn vraag of dit mogelijk is om bvb een flash bestand te genereren ofzoiets.

Ik zeg 2 jaar ervaring, daarbij bedoel ik wel schoolervaring, daarvoor nog nooit geprogrammeerd. Ik ken enkel hetgeen ik in 2 jaar hogere studies gezien heb.
De 2 grootste dingen waren een hotelreserveringsprogramma en een systeem om examens en testen te maken en af te leggen.

Het is misschien heel eenvoudig wat ik wil doen, maar ik vraag gewoon wat tips over hoe ik het moet doen.
Het is ook de bedoeling van er veel soorten rondes in te steken en misschien ook bepaalde formats van op tv uit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 19:57:
Ik vraag mij gewoon af hoe ik best te werk ga om dat uit te werken.
Ik weet niet hoe ik die quiz dan kan opslaan, daarom mijn vraag of dit mogelijk is om bvb een flash bestand te genereren ofzoiets.
Ja.
Ik zeg 2 jaar ervaring, daarbij bedoel ik wel schoolervaring, daarvoor nog nooit geprogrammeerd. Ik ken enkel hetgeen ik in 2 jaar hogere studies gezien heb.
De 2 grootste dingen waren een hotelreserveringsprogramma en een systeem om examens en testen te maken en af te leggen.
Heb je daar geen relevante kennis opgedaan met betrekking tot softwaredesign?
Het is misschien heel eenvoudig wat ik wil doen, maar ik vraag gewoon wat tips over hoe ik het moet doen.
Begin eens met het maken van verschillende diagrammen of tenminste een lijstje van hetgeen je op wil gaan slaan.
Wat wil je allemaal opslaan per ronde? Wat voor soort vragen wil je in een ronde stoppen? Wat voor antwoorden kunnen daarop gegeven worden? Open vragen of multiple choice?
Begin daarna eens te inventariseren welk datatype de bovenstaande dingen nodig hebben en hoe je ze gestructureerd op kan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 20:38:
Heb je daar geen relevante kennis opgedaan met betrekking tot softwaredesign?
Ja dat heb ik wel en ik zou er wel geraken.
Voor het een hebben we access als database gebruikt en voor het andere mysql en daarvoor heb ik WAMP gebruikt om die lokaal te draaien. Voor mij is het even uitzoeken hoe het best te werk gaan.

Ik heb geen kennis van flash, maar misschien kan ik dit wel leren.
Dan in feite gewoon een flashbestand maken aan de hand van gegevens uit de databank? of moet het anders

En wat zijn de mogelijkheden naast flash die ook grafisch mooi zijn (geluiden, animaties,...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Ik raad je toch eerst aan een soort van flowdiagram te maken om te bepalen wat je in die quizmaker wil hebben.
Daarna kan je een geschikte programmeertaal kiezen en het programma schrijven zodat het principe erachter werkt.
Je maakt je nu zorgen over grafische effecten, terwijl je dat pas helemaal op het eind nodig hebt...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt inderdaad wel gelijk, maar als ik nu al weet dat ik met flash aan de slag ga, dan zou ik ondertussen ook enkele simpele flashdingen maken om toch ook een beetje te weten hoe het zit, en als ik met nog iets anders werk dan kan ik ook daar mee al wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:08

Haan

dotnetter

Aangezien je het in je startpost voornamelijk over C# hebt, zou ik aan de slag gaan met Silverlight en niet met Flash.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:26:
Je hebt inderdaad wel gelijk, maar als ik nu al weet dat ik met flash aan de slag ga, dan zou ik ondertussen ook enkele simpele flashdingen maken om toch ook een beetje te weten hoe het zit, en als ik met nog iets anders werk dan kan ik ook daar mee al wat proberen.
Als je zo te spreken bent over flash, waarom maak je het dan niet gewoon in flash? Als ik je goed begrijp is het vooral een hobbyproject, dus dan maakt het niet uit welke taal je kiest. Kies een taal waar je meer van wilt leren, die je leuk lijkt of waar je al wat ervaring mee hebt. Welke taal je ook kiest, je gaat een hoop leren van het ontwerpen.

Hier blijven vragen wat de beste taal is om zoiets te maken is zinloos, want iedereen zal je zijn favoriete taal aanbevelen, terwijl er niet een beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Waarom maak je niet gewoon eerst wat probeersels? Je bent duidelijk aan het hobbyen: maak gewoon eens een simpel prototype? Dus gewoon een app met 2 interfaces, eentje om een quiz samen te stellen en eentje om de quiz te spelen. Hoe je je zooi opslaat moet je helemaal zelf weten, in het geval van een simpel quiz programma zou ik het lekker (xml)file-based houden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Je zou ook naar XNA kunnen kijken, kan je het voor de Xbox Distribueren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Hydra schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:24:
Waarom maak je niet gewoon eerst wat probeersels? Je bent duidelijk aan het hobbyen: maak gewoon eens een simpel prototype? Dus gewoon een app met 2 interfaces, eentje om een quiz samen te stellen en eentje om de quiz te spelen. Hoe je je zooi opslaat moet je helemaal zelf weten, in het geval van een simpel quiz programma zou ik het lekker (xml)file-based houden.
Persoonlijk vind ik het zelf voor dit soort projectjes altijd veel simpele om gewoon een BinarySerializer te gebruiken, dan hoef je niets te parsen, ik pleur meestal gewoon een array met een soort van structs in een file en hoppa je kunt dan meteen een quiz laden door die struct array te laden uit dat bestandje en dan hoppa Quiz q = new Quiz(structarray); :)

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
roy-t schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:06:
[...]

Persoonlijk vind ik het zelf voor dit soort projectjes altijd veel simpele om gewoon een BinarySerializer te gebruiken, dan hoef je niets te parsen, ik pleur meestal gewoon een array met een soort van structs in een file en hoppa je kunt dan meteen een quiz laden door die struct array te laden uit dat bestandje en dan hoppa Quiz q = new Quiz(structarray); :)
Je kan natuurlijk ook makkelijk met een XmlSerializer op dezelfde manier werken. Het voordeel is dat je makkelijker even snel met een text editor wat aan je files kunt veranderen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 07:28
Ik dacht om in C# een windows-forms programma te maken waarin je een quiz kunt samenstellen, maar sla ik dan best alle vragen op in een database (en welke dan) of hoe doe ik dat dan best?.
SQL server express edition. Is gratis en best OK. Als je applicatie goed werkt kan je trouwens altijd nog naar een andere database switchen.
Waarom zou je dat willen? Wat ik me wel voor kan stellen is dat je een asp.net of silverlight applicatie maakt die de database uitleest en op basis daarvan een quiz weergeeft.
Mooie grafische dingen maak je met een grafisch pakket, geduld, inspiratie en creativiteit. Vectographics (kan eigenlijk alleen goed in het geval van WPF, silverlight of flash) of bitmaps kan je dan zo gebruiken in je applicatie. Software er mooi uit laten zien is tegenwoordig een vak apart ;) de eisen zijn vrij hoog. Voor een eerste versie zou ik gewoon een 'saaie maar simpele' userinterface maken.
Je kunt een groot vel papier pakken, en daarop je schermen, je verschillende soorten vragen (of alleen multiple choice?) etc. uitwerken. Uiteindelijk pak je nog zo'n vel en teken/beschrijf je het databasemodel wat je ervoor nodig hebt op de manier die voor jou het makkelijkst is.

En dan, coden!

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
starwave schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:20:
[...]
SQL server express edition. Is gratis en best OK. Als je applicatie goed werkt kan je trouwens altijd nog naar een andere database switchen.
Als je voor een database gaat, en iets van MS wil hebben zou ik in dit geval eerder voor SQL Server compact kiezen. Een embedded database server is makkelijker, aangezien je dan niet perse aparte software op de client machine hoeft te installeren.
Mooie grafische dingen maak je met een grafisch pakket, geduld, inspiratie en creativiteit. Vectographics (kan eigenlijk alleen goed in het geval van WPF, silverlight of flash) of bitmaps kan je dan zo gebruiken in je applicatie. Software er mooi uit laten zien is tegenwoordig een vak apart ;) de eisen zijn vrij hoog. Voor een eerste versie zou ik gewoon een 'saaie maar simpele' userinterface maken.
Idd, ik zou eerst eens puur naar de functionaliteit kijken, en dan later verdiepen in het mooi maken van de interface.
Je kunt een groot vel papier pakken, en daarop je schermen, je verschillende soorten vragen (of alleen multiple choice?) etc. uitwerken. Uiteindelijk pak je nog zo'n vel en teken/beschrijf je het databasemodel wat je ervoor nodig hebt op de manier die voor jou het makkelijkst is.

En dan, coden!
Je zult inderdaad eerst goed je requirements op papier moeten hebben. Door eens wat simpele prototypes te maken kun je er mooi achter komen wat je allemaal in je programma wil. Daarna kun je na gaan denken over een goede opzet van je programma en daarna inderdaad coden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt erop dat je twee applicaties wil maken.
1. Quiz generator (C#).
2. Quiz spel met invoer van quiz generator (Flash).

Ik zelf zou beginnen met het opstellen van usecases per applicatie.
Schrijf alle handelingen op die een gebruiker kan uitvoeren per applicatie. Eventueel een paar schetsen erbij hoe dit eruit moet gaan zien. Dan zie je ook gelijk welke data je allemaal wilt opslaan en waar dus rekening mee gehouden dient te worden bij het uitvoer bestand van de quizgenerator.

De quiz generator zou ikzelf een xml bestandje uit laten printen en deze kan de Quiz Game inlezen bij het opstarten. Uit het xml bestand moet duidelijkworden wat voor vragen er in staat, welk muziekje er moet worden afgespeeld, etc.

Op deze manier hoef je geen flash bestanden te genereren, maar programmeer je 1 flash applicatie welke al je quiz bestanden kan verwerken om zo verschillende quizzen(?) te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 07:28
Woy schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:28:
[...]
Als je voor een database gaat, en iets van MS wil hebben zou ik in dit geval eerder voor SQL Server compact kiezen. Een embedded database server is makkelijker, aangezien je dan niet perse aparte software op de client machine hoeft te installeren.
110% mee eens :) slordig dat ik er zelf niet aan gedacht heb.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:54:
De quiz generator zou ikzelf een xml bestandje uit laten printen en deze kan de Quiz Game inlezen bij het opstarten. Uit het xml bestand moet duidelijkworden wat voor vragen er in staat, welk muziekje er moet worden afgespeeld, etc.
Op deze manier hoef je geen flash bestanden te genereren, maar programmeer je 1 flash applicatie welke al je quiz bestanden kan verwerken om zo verschillende quizzen(?) te spelen.
Dit vind ik wel een goed idee, daar zou ik dus zelf niet onmiddelijk opgekomen zijn.
Pagina: 1