Toon posts:

HIS 4770 op ASUS 780G --> geen signaal!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik stuit op een probleem bij het installeren van mjn nieuwe HIS ATI Radeon 4770 op mijn systeem met ASUS 780G moederbord. Hiervoor deed ik het met de interne graphics.

Het probleem: er komt geen enkel beeld/signaal naar de monitor!
Ik heb al het een en ander geprobeerd, zal het helder proberen uiteen te zetten.

- zonder de 4770 en met de monitor direct op het moederbord aangesloten werkt alles perfect
- met de 4770 erin gestoken (incl. 6-pins connector) geeft zowel het moederbord als de 4770 zelf geen beeld meer door, allebei apart geprobeerd dus
- ik heb in de bios de volgorde op PCI-GFXO-etc. gezet
- mijn voeding is de Antec 380W, dat moet genoeg zijn

Wat kan het zijn? Ik vind het vooral zo gek dat het moederbord zelf ook geen beeld meer geeft als de videokaart er alleen al ingestoken is...

Elk advies wordt zeer gewaardeerd, alvast bedankt!

Specificaties (alles 8 maanden oud):
Moederbord: ASUS M3A78-EMH HDMI
CPU: AMD Athlon X2 4850E
Geheugen: Kingston VelueRAM 2x2GB
HDD: WD Caviar Blue 320GB
Drive: LG DVD-brander
Behuizing: Antec NSK4480B-EC
Voeding: Antec Earthwatts 380w

En de boosdoener:
GPU: HIS ATI Radeon 4770 512MB

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 20:09 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet wat je specs zijn (cpu/harddisks/drives etc, hoe oud je voeding is) maar ik vermoed dat de videokaart of stuk is, of te weinig stroom krijgt. Al zou in dat laatste geval je in ieder geval nog een melding moeten krijgen dat ie meer stroom nodig heeft.

Het is niet vreemd dat je op de onboard videokaart geen beeld meer krijgt als je de 4770 erin hebt zitten. Zodra het moederbord ziet dat het een (al dan niet werkende) externe videokaart is wordt deze uitgeschakeld. En tja, dat die externe videokaart het niet doet weet het moederbord niet.

Wat ik zou doen is de voeding omwisselen voor een krachtiger exemplaar als je die toevallig hebt liggen, of de videokaart in een ander systeem steken (misschien bij een vriend, als je zelf geen geschikt systeem hebt). Als ie het daar ook niet doet terwijl de voeding daar krachtig genoeg is, wordt het een gevalletje RMA). Anders moet je je eigen voeding upgraden. 380W is niet zo gigantisch veel meer tegenwoordig ;)

edit: zo te zien trekt die 4770 niet veel meer dan 50-60 watt onder full load. Lijkt me dat je voeding dat wel moet trekken. 'Monsters' als een 4850/4870 verbruiken veel meer, tussen de 100 en 175 watt piekvermogen.

[ Voor 36% gewijzigd door spone op 29-07-2009 20:06 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Heb de specificaties in mijn startpost toegevoegd. Ik heb mijn stroomverbruik voor het installeren van de 4770 gemeten, en dat was maar 65W (idle), dus dat is sowieso het probleem niet. Er zijn ook andere mensen die een vergelijkbaar systeem met vergelijkbare voeding en GPU wel aan de praat hebben gekregen (ik twijfelde voor de aankoop ook)...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je enigszins de mogelijkheid hebt, test de videokaart even op een ander bordje. Dan weet je het zeker. Mijn vermoeden wordt steeds sterker dat de videokaart zelf gewoon niet helemaal 100% is.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Helaas... die mogelijkheid heb ik hier niet. Ik hoop dat dat het probleem niet is, dat zou wel erg irritant zijn!
Nog andere suggesties misschien?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
je pc zou het wel moeten doen als je in je bios de onboard voor de 4770 zet.
geeft hij dan ook geen beeld dan zit er hoogstwaarschijnlijk iets mis met het moederbord.
iets meer voltage pci-e geven.

videokaart kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn.

Nukezone FTW

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 19:47
hoe zit het met bliepjes en tuutjes? Krijg je die normaal altijd wel en nu ook opeens niet meer?
Als dat het geval is zou ik toch echt even je videokaart laten omruilen

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Is gewoon een kwestie van onderdelen vervangen en testen. Niemand hier is helaas helderziend...

Voeding zou idd niet het probleem mogen zijn, want zelf een goede 300 Watt voeding moet meer dan genoeg zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Powrskin schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:43:
je pc zou het wel moeten doen als je in je bios de onboard voor de 4770 zet.
geeft hij dan ook geen beeld dan zit er hoogstwaarschijnlijk iets mis met het moederbord.
iets meer voltage pci-e geven.

videokaart kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn.
Als ik onboard vóór PCI zet in de BIOS geeft hij ook geen beeld met de 4770 aangesloten. Iets meer voltage PCI-E zou toch niet nodig moeten zijn?
Moning2 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:47:
hoe zit het met bliepjes en tuutjes? Krijg je die normaal altijd wel en nu ook opeens niet meer?
Als dat het geval is zou ik toch echt even je videokaart laten omruilen
Normaal krijg ik een duidelijke bliep aan het begin van het opstarten, en met de 4770 aangesloten niet. Betekent dat dat 'ie kapot is? :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:02:
Normaal krijg ik een duidelijke bliep aan het begin van het opstarten, en met de 4770 aangesloten niet. Betekent dat dat 'ie kapot is? :|
Of het moederbord of misschien toch de voeding.
Of je hebt geluk en er is iets verkeerd aangesloten. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord en voeding werken in ieder geval wel zónder de 4770, dus misschien zit het dan in de PCI-E aansluiting...

Verkeerd aangesloten lijkt me ook niet, want ik doe alleen maar netjes de kaart in het slot en de 6-pins connector vanuit de voeding erin. Meer is er toch niet aan te sluiten?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

tis ook niet dat je bv je onboard video in het bios moet uitschakelen?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Gek genoeg heb ik dit ook wel eens gehad met een oud systeem. Bij mij werkte het om het ram te reseaten :S Probeer dat ook eens.

Verwijderd

Topicstarter
Een vooruitgang! In de BIOS zijn de volgende opties voor Internal Graphics volgorde:
PCI-GFXO-GPP-IGFX
GFXO-GPP-IGFX-PCI
GPP-GFXO-IGFX-PCI
IGFX-GFXO-GPP-PCI

Als ik de onderste gebruik, dus IGFX eerst, heb ik wel beeld met de 4770 aangesloten. Windows 7 herkent hem dan ook, maar net begon Windows met het zoeken naar een driver en... toen was het beeld weer weg.
Ik ga nu even proberen de nieuwste driver alvast te installeren zonder de 4770 erin, en dan weer opstarten... Ben benieuwd! In ieder geval allemaal alvast bedankt voor jullie hulp, ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Zou ook even kijken naar een bios update dan, want dit hoort natuurlijk niet. ;)

Verwijderd

Topicstarter
...wat bedoel je?

Verwijderd

Nou dat de PC alleen boot met GFX-GFXO-GPP-PCI volgorde als er een grafische kaart in zit klopt natuurlijk niet. ;)
Daarom kijken voor een bios update. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:40:
Als ik deze volgorde gebruik: IGFX-GFXO-GPP-PCI, heb ik wel beeld met de 4770 aangesloten. Windows 7 herkent hem dan ook, maar net begon Windows met het zoeken naar een driver en... toen was het beeld weer weg.
Ik ga nu even proberen de nieuwste driver alvast te installeren zonder de 4770 erin, en dan weer opstarten...
Ok, heb nu dus de nieuwste Catalyst eerst geïnstalleerd, en toen weer hetzelfde opgestart, en dan is er wel eerst het bootscreen (met system beep), maar dan gaat het scherm op zwart met een knipperend cursorlijntje linksbovenin. Wat ik denk is dat hij eerst normaal boot met de onboard graphics, en dat Windows dan de 4770 aan het werk probeert te zetten, maar dat werkt dus niet.

Dus... ik denk dat de enige conclusie kan zijn dat de 4770 zelf kapot is! Gr.... }:|
Lekkere conclusie na 6 uur geklooi... :N Ach, niks aan te doen!
Bedankt voor jullie hulp allemaal!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:52:
Nou dat de PC alleen boot met GFX-GFXO-GPP-PCI volgorde als er een grafische kaart in zit klopt natuurlijk niet. ;)
Waarom niet? Nu zoekt het moederbord meteen bij GFX bij het opstarten , met een andere instelling doet hij dit blijkbaar niet, het is goed zo?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:07:
Dus... ik denk dat de enige conclusie kan zijn dat de 4770 zelf kapot is! Gr.... }:|
Vind ik eigenlijk wel een snelle conclusie...

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:01
Maar als hij een knipperend cursor lijntje weer geeft, dan geeft hij beeld toch? Lijkt mij, dat als de HD4770 defect, hij helemaal geen beeld geeft, of artifacts.

Verwijderd

Topicstarter
Maar bij dat beeld zit de monitor aangesloten op het moederbord. Aangesloten op de 4770 is er sowieso niks (nooit iets geweest ook). Mijn idee is dus dat het moederbord de 4770 probeert aan te sturen, maar dat dat dus niet werkt...
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:10:
[...]

Vind ik eigenlijk wel een snelle conclusie...
Ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan proberen/experimenteren... Jij nog ideeën?
In een andere PC stoppen is natuurlijk het best, maar dat gaat vanavond niet lukken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 22:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:14:
Ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan proberen/experimenteren... Jij nog ideeën?
In een andere PC stoppen is natuurlijk het best, maar dat gaat vanavond niet lukken.
Bios update, zoals ik al zei?

Voor de rest nieuwe windows instal bijvoorbeeld met de videokaart eral direct op aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, BIOS is up-to-date, probleem niet opgelost.

Ik ga in de komende uurtjes maar even Windows verversen (nieuwe Windows 7 build), kijken of dat nog iets oplevert. En anders... luidt het DOA-vonnis voor de 4770 vrees ik!

Verwijderd

Dan nog zou ik hem niet zo terug sturen zonder hem eerst in een andere PC te testen, anders kost het je ook nog onderzoekskosten en eventueel ook nog verzendkosten. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Schone installatie van Windows 7 geeft geen betere resultaten, zoals ik al vreesde...
Dus... dit mooie kaartje gaat helaas terug naar de vorige eigenaar (Marktplaats, dubbele bestelling, hij was gelukkig sympathiek!). Bedankt voor jullie hulp!

FYI: ik heb de HIS 4770 inmiddels teruggestuurd, en alweer een andere Club3d 4770 weten te bemachtigen. Die doet het perfect! Loopt als een zonnetje! Conclusie: de HIS 4770 was dus echt kapot... Bedankt allemaal!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 18:23 ]

Pagina: 1