Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP/Linux]Vreemde fouten tijdens algemeen gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht plaats ik deze vraag in een verkeerd subforum, ik vertrouw dus op de modjes om deze goed te zetten. Mijn excuses voor het langere verhaal.

De situatie:
Het betreft een HP laptop van ongeveer 2,5 jaar oud. Normaal gebruik maar al enige keren defect afgevoerd naar de fabriek. (Toetsenbord defect en "Power" knop defect). De laptop heeft tot enkele maanden geleden dienstgedaan met de meegeleverde windows-installatie + herstel partitie. Enkele maanden geleden kwam de bèta voor Windows 7 uit en aangezien ik op het punt sta van een nieuwe PC kopen, wou ik Windows 7 testen. Dit liep perfect maar de legale test periode was voorbij, dus een nieuwe installatie van Windows XP geschiedde.

Het probleem:
De eerste installatie van Windows XP verliep zonder problemen, maar om de haverklap ontstonden corrupte bestanden, (scriptie's met een grootte van 0 KB), was ik bestanden kwijt en liep de laptop enorm traag. Omdat ik geen legale Windows XP meer bij de hand had, wou ik Linux proberen, het werkt immers al maanden perfect op mijn oudere PC dus installeerde ik Ubuntu Jaunty. Installatie verliep perfect, maar na een tweetal weken kreeg ik corrupte bestanden, instellingen die ik kwijt was en andere zaken. Ik besloot om (heel stout :+ ) een illegale Windows XP te installeren, ongeacht welke release ik kreeg de volgende melding:
Windows kan geen vaste schijf station vinden, controleer of de vaste schijf is aangesloten of gebruik diagnostische programma's om de staat van de vaste schijf te controleren
Mijn probeersels
Omdat ik steeds corrupte bestanden kreeg dacht ik dat mijn geheugen defect was, vanwege deze gedachte besloot ik om memtest86 uit te voeren. Resultaat: Geen fouten
Tweede gedachte van een collega was om via een bootable USB stick een "low level format" te laten doen, zodoende zou alle rotzooi weg zijn en zou ik dus werken met een "schone lei". Resultaat: Een compleet lege schijf, maar het probleem bleef, de zelfde foutmelding bleef verschijnen bij een installatie van Windows XP.
Een andere collega opperde dat het probleem kon liggen bij de CPU, wat de gedachtegang hierachter was wist ik niet. Maar een nieuwe installatie van Linux doet het weer wel :S

De "oplossing"
Ik was het ondertussen zat geworden dus ging bellen voor mijn garantie (4 jaar garantie gekocht). Via een diagnostische test kwamen we erachter dat de HDD defect zou zijn, een nieuwe werd besteld en is vandaag binnengekomen. Inmiddels de nieuwe HDD ingebouwd en gecontroleerd, geen fouten/problemen ontdekt via het diagnostische programma. Echter de installatie van windows XP / Linux werkt nog steeds niet.

Wie kan mij helpen met deze vreemde situatie.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:47
Moederbord / IO controller kapot? De test werkt prima, maar de installatie niet. Is de foutmelding nog steeds hetzelfde? Ik gok zo dat linux een andere foutmelding geeft dan XP. Waarom gebruik je een illegale XP als je een legale hebt? De legale is geperst, dus minder kans op fouten dunkt me?

Ik persoonlijk had PMG gekozen als forum.

Verwijderd

Topicstarter
MoiZie schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:40:
Moederbord / IO controller kapot? De test werkt prima, maar de installatie niet. Is de foutmelding nog steeds hetzelfde? Ik gok zo dat linux een andere foutmelding geeft dan XP. Waarom gebruik je een illegale XP als je een legale hebt? De legale is geperst, dus minder kans op fouten dunkt me?

Ik persoonlijk had PMG gekozen als forum.
Linux kwam na enkele dagen met een foutmelding door het programma e2fs, hierbij kwam op het scherm dat er bepaalde sectoren (steeds verschillende) defect waren. Momenteel heb ik linux geinstalleerd, maar deze geeft nog geen foutmelding. De illegale windows XP heb ik gebruik om uit te sluiten of het aan mijn CD lag, deze is ook al een tijdje oud (ooit gekocht op studentenlicentie).

Morgen nogmaals bellen met HP, prima servicedesk.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wat voor laptop precies? wat voor cjipset? haal die eens door goole icm disk corruption enzo.

Kun je deze test herhalen (grote file copieren:)

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=8171&st=0

vvvv idd alt92, niet goed gelezen.

[ Voor 45% gewijzigd door leuk_he op 29-07-2009 19:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:35:
Wellicht plaats ik deze vraag in een verkeerd subforum, ik vertrouw dus op de modjes om deze goed te zetten.
Dan ga je naar de kern van je vraag kijken, en die is - nadat je je harddisk wegens vermeende of aangetoonde defecten vervangen hebt - hoe je een OS installeert.

Lijkt me niet al te ingewikkeld om die diagnose te stellen toch? :)
Maar nu concreet: Wat is de melding die je krijgt als je $OS op deze nieuwe schijf gaat zetten, wat is volgens jouw de reden dat het niet wil werken, en wat heb je er zelf aan gedaan tot nu toe?

Ik bedoel: je maakt er een pracht van een verhaal van, maar door je laatste stap (het vervangen van je HDD) is 85% van je verhaal compleet loos en werkt dat alleen maar verwarring in de hand ;)

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 29-07-2009 19:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:59:
Wat voor laptop precies? wat voor cjipset? haal die eens door goole icm disk corruption enzo.

Kun je deze test herhalen (grote file copieren:)

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=8171&st=0
Het betreft een Hp Pavilion dv6113ea en maakt gebruik van een Intel Core Duo processor T2050 met Intel Centrino Duo Mobile-technologie. Helaas kan ik je laatste tip niet uitproberen omdat het installeren van het OS onmogelijk is. (Ik ga er even van uit dat je wilt dat ik het test in Windows).
alt-92 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 19:08:
[...]
Dan ga je naar de kern van je vraag kijken, en die is - nadat je je harddisk wegens vermeende of aangetoonde defecten vervangen hebt - hoe je een OS installeert.

Lijkt me niet al te ingewikkeld om die diagnose te stellen toch? :)
Het installeren van een OS ben ik bekend mee en kan ik dus ook uitvoeren.
Maar nu concreet: Wat is de melding die je krijgt als je $OS op deze nieuwe schijf gaat zetten, wat is volgens jouw de reden dat het niet wil werken, en wat heb je er zelf aan gedaan tot nu toe?
In windows XP: Windows heeft geen vasteschijfstations gevonden, controleer of deze staan aangeschakeld of zijn aangesloten. Raadpleeg door de fabrikant meegeleverde diagnostische programma's.
In Linux: Voorlopig nog geen problemen, echter bij de vorige HDD traden de problemen na enkele dagen pas op.

Reeds geprobeerd:
  • Linux geïnstalleerd, voorlopig werkt dit
  • SATA uitgeschakeld (volgens deze bron), probleem omschrijving leek op de mijne. Alleen dan Vista <-> XP
  • Andere "Illegale" release gedownload ter controle
  • Tijdens de installatie "F6" ingedrukt en drivers handmatig geladen (bron)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kwestie van de juiste AHCI driver installeren (en niet lopen pielen met native/legacy IDE mode in bios) eigenlijk dus?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ongegeneerde dubbelpost:

Hoewel ik vanmiddag tientallen keren mijn SATA controller heb uitgeschakeld, ingeschakeld, F6 etc tijdens de setup, bleek het nu ineens wel te helpen. De oplossing vond ik via de laatste link in mijn eerste post + een helppagina van HP. (Van Vista naar XP overstappen) Wat dat betreft ben ik dus ook geholpen. Er is reeds om een slotje gevraagd :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar we doen niet aan slotjes voor topics waar in principe niks mis mee is ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 19:39:
[...]
(Ik ga er even van uit dat je wilt dat ik het test in Windows).
• Linux geïnstalleerd, voorlopig werkt dit
Gelinkte post gaat het ook in lunix fout.

lijkt me niet zo moeilijk op linux he?
code:
1
2
3
4
5
dd if=/dev/urandom of=file1 bs=1024 count=1000000
cp file1 file2&
cp file1 file3
diff file1 file2
diff file1 file3

(gigabyte file, naar je eigen mogelijkheden uiteraard vergroten, zorg dat de file veel groter is dan je geheugen he?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1