• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Ik ben sinds enkele jaren bezitter van een Canon EOS 350D met twee objectieven, te weten de Sigma 18-125 DC en de Sigma 70-300 APO DG. Hoewel ik een hobby-fotograaf ben, wil ik wel het uiterste halen uit de apparatuur. Kennis van de theorie achter fotografie is wat mij betreft één van de belangrijkste dingen om goede foto's te kunnen maken. Ik ben goed bekend met de theorie en aan praktijkervaring ontbreekt het me de laatste tijd ook niet. Dat levert aardige plaatjes op, al is dat mijn eigen ietwat onbescheiden mening natuurlijk.

Nu is het zo dat ik niet het geld over heb om echt goed te gaan winkelen voor een body en objectieven, ondanks dat ik inmiddels wel zo veel ervaring heb dat ik duidelijk de voordelen kan aanwijzen en zou kunnen uitbuiten. Reden hiervoor is dat fotografie niet mijn voornaamste hobby is waar geld aan op gaat. Met weinig geld zijn ook leuke resultaten neer te zetten en zo af en toe kom ik iets tegen dat betaalbaar is en wellicht best leuk kan uitpakken. Zo ook waar ik net tegenaan liep:

http://www.gadgetinfinity...ctid=17099&cat=276&page=2

Met een DSLR met cropfactor 1,6 is het lastig om echt wide-angle te kunnen gaan zonder een aanslag te plegen op je portemonnee. Een 10mm objectief is peperduur en brengt je alweer naar 16mm. Het lijkt overigens ook of objectieven met dergelijke focal length altijd dure extra features als OS en USM moeten hebben. Enfin, wide angle is leuk om mee te experimenteren, maar niet voor honderden euro's.

Bovenstaande opzetlens kost € 40,- en converteert met een factor 0,45 wat in het geval van mijn Sigma 18-125 zou betekenen dat ik net onder de 13mm uitkom. Dat is behoorlijk wide-angle en behoorlijk betaalbaar ook. Nu heb ik de ballen verstand van dit soort hulpstukken en lijkt me dit forum de ideale plaats om te vragen naar meningen en ervaringen.

Ik heb sowieso wat vragen:
  • Gaat dit echt passen op mijn 18-125 objectief? Voor zover ik kan nagaan is de filter schroefdraad 62mm en zou het moeten passen
  • Met 337 gram lijkt het me geen onacceptabele belasting voor het objectief, wat zijn de risico's?
  • In hoeverre vermindert het de lichtgevoeligheid. Lijkt mij wel mee te vallen (wide angle, 2 lenzensysteem)
  • Zijn er verder nog nadelen? Neem aan dat autofocus blijft functioneren?
Laten we even voorop stellen dat ik verwacht dat er gebruikelijke artifacten zullen optreden bij deze lens. Vignettering, vervorming, chromatische abberatie, etc.. Voor die prijs kan het ook niet anders. Ik kan daar allemaal mee leven, mits de artifacten niet onacceptabel groot zijn. En misschien zijn er wel betaalbare alternatieven waar ik helemaal niet aan gedacht heb. Ook die hoor ik graag.

Goedbedoelde tips als "je kunt beter die Canon fisheye L-lens pakken van 8mm" kunnen achterwege blijven ;)
Ik weet dat er goed spul op de markt is, maar daar wil ik het geld niet aan uitgeven. Mocht deze opzetlens om goede redenen niet acceptabel voor me zijn en geen alternatieven hebben in dezelfde prijsklasse, dan ben ik gevoegelijk van plan om dit dwaze idee te vergeten en verder te gaan met mijn leven :+

Alvast bedankt voor jullie input :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Die vignetting zou op 18 mm weleens erg groot kunnen uitpakken, te vergelijken met het effect at je krijgt als je een croplens op een fullfram (d)slr zet denk ik, wat maakt dat je niet tot 13mm geraakt.

EDIT: blijkbaar krijg je er voor die prijs ook een macrovoorzetlens bij. Ik verwacht hier echt geen goede resultaten van.

EDIT2: Als je ze toch koopt, post je bevindingen hier, ik heb ook wel ineteresse als ze nog redelijk bruikbaar is, al verwacht ik van niet eigenlijk.

EDIT3: review gevonden: http://cameradojo.com/200...y-wide-angle-lens-review/
Is this lens every bit as good as a $500 lens? Of course not, and we certainly didn’t expect it to be. A more expensive lens wont suffer from as much distortion at the shorter focal lengths. Is it worth the $40 to have a simple wide angle conversion that will work in certain conditions? Yes, absolutely. While not perfect, it is far better than we expected. While not profesional quality, it certainly can fill the needs of many beginner DSLR users.

[ Voor 78% gewijzigd door Teun_2 op 29-07-2009 15:42 ]

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Topicstarter
Zoutvat schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:33:
Die vignetting zou op 18 mm weleens erg groot kunnen uitpakken, te vergelijken met het effect at je krijgt als je een croplens op een fullfram (d)slr zet denk ik, wat maakt dat je niet tot 13mm geraakt.
Niet dat ik alles geloof, maar ze quoten wel met dit:
"This super quality lens produce very low, almost negligible vignetting effect."

De kans is aanwezig dat in die zin meerdere leugens staan ;)
Alhoewel Vanish Oxi Action met intelligente vlekvangers ook heel plausibel klinkt :P
EDIT: blijkbaar krijg je er voor die prijs ook een macrovoorzetlens bij. Ik verwacht hier echt geen goede resultaten van.
Ja, dat was ik vergeten te vragen. Waar staat die +11.7 voor in de specs?
EDIT2: Als je ze toch koopt, post je bevindingen hier, ik heb ook wel ineteresse als ze nog redelijk bruikbaar is, al verwacht ik van niet eigenlijk.
Ik wacht nog even wat reacties af :)

• Teun_2
dat vignettingeffect zal misschien inderdaad klein zijn, maar dan op 30 mm ofzo en niet op 18. Zie ook de review. Ik weet ook niet of er nog extra importkosten bijkomen, maar ik geloof van wel.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18
met mijn beperkte kennis schat ik in dat het effect op zijn best onvoorspelbaar is... Daarom zou ik aanraden om iets dergelijks op te zoeken via een normale winkel waar je een paar proefshots kan maken om zo vignetting, en andere dingen die lens/combinatie afhankelijk zijn. lichtverlies zal je ongetwijfeld ook hebben, maar dit is misschien volgens specs.

Strava

• Teun_2
Lichtverlies op een wideangle valt in principe nog mee. Ik heb via facebook een berichtje naar de auteur van de review gestuurd om wat samples op groot formaat door te sturen. Dit is wat ik net kreeg:
I will have to see if I can find one of those original images. I sold that lens along with my Olympus camera two years ago. The files are sure to be in my archives.
olympus werkt met 2x crop, dus vignetting is dan minder erg dan op canon/nikon.

[ Voor 9% gewijzigd door Teun_2 op 29-07-2009 16:31 ]

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Topicstarter
Zoutvat schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:30:
Lichtverlies op een wideangle valt in principe nog mee. Ik heb via facebook een berichtje naar de auteur van de review gestuurd om wat samples op groot formaat door te sturen. Dit is wat ik net kreeg:
Thanks, ik had die review zelf niet gevonden. Er staat wel wat nuttige informatie in. En goed van je dat je die gast op facebook hebt gevonden en dat 'ie ook daadwerkelijk terug reageert!
olympus werkt met 2x crop, dus vignetting is dan minder erg dan op canon/nikon.
De review vermeldt dit:
Another problem is when you are zoomed all the way in, there is noticable vingetting that occurs which limits the size of the image that can be cropped.

Begrijp ik het nu goed dat de vignetting alleen merkbaar optreedt als er helemaal ingezoomed wordt? Want dat is natuurlijk helemaal niet erg. Ik ga met deze opzetlens natuurlijk niet inzoomen, het gaat me om het groothoek effect. Als ik tele wil hebben dan draai ik dat ding er wel af.

Wat betekent die waarde +11.7 voor die Macro lens? Dat is niet de magnification factor lijkt me, zoals 1:1 of 1:2. Ook lijkt het niks te maken te hebben met de minimale focus lengte.

• Teun_2
DexterDee schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:41:
[...]

Thanks, ik had die review zelf niet gevonden. Er staat wel wat nuttige informatie in. En goed van je dat je die gast op facebook hebt gevonden en dat 'ie ook daadwerkelijk terug reageert!

[...]

De review vermeldt dit:
Another problem is when you are zoomed all the way in, there is noticable vingetting that occurs which limits the size of the image that can be cropped.

Begrijp ik het nu goed dat de vignetting alleen merkbaar optreedt als er helemaal ingezoomed wordt? Want dat is natuurlijk helemaal niet erg. Ik ga met deze opzetlens natuurlijk niet inzoomen, het gaat me om het groothoek effect. Als ik tele wil hebben dan draai ik dat ding er wel af.

Wat betekent die waarde +11.7 voor die Macro lens? Dat is niet de magnification factor lijkt me, zoals 1:1 of 1:2. Ook lijkt het niks te maken te hebben met de minimale focus lengte.
Ik vermoed dat dat een typo is en er zoomed 'out' moest staan. Die +11.7 weet ik niet...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gok dat dat het dioptrie getal is zoals je dat ook bij brillenglazen en contactlenzen terugvindt :)

[ Voor 63% gewijzigd door Orion84 op 30-07-2009 16:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 16:12:
Ik gok dat dat het dioptrie getal is zoals je dat ook bij brillenglazen en contactlenzen terugvindt :)
Okay, als dat zo is, dan zou dat betekenen dat de minimale brandpuntsafstand 8,5 cm bedraagt? Dat klinkt handig. Mijn Sigma 70-300 APO heeft een macrobutton, maar dan is de afstand nog steeds 95 cm. Er staat helaas niet bij wat de macroverhouding is. Ik zou toch op z'n minst 1:2 verwachten.

Pagina: 1