Toon posts:

solid of stranded?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een wekelijks radioprogramma op lokatie, dat via internet wordt uitgezonden, ben ik op zoek naar een lange utp kabel. Het is de bedoeling dat de gehele lokatieset iedere week op- en afgebouwd zal worden en de kabel dus iedere week op- en afgerold zal worden. Wat is dan handiger om aan te schaffen: een solid of een stranded kabel (met het oog op makkelijk oprollen en de kwetsbaarheid).

Edo

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een STP kabel is stugger, en derhalve meer vatbaar voor breuken bij oprollen.

Zou derhalve gewoon gaan voor een "normale" UTP kabel die een stuk flexibeler is.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:11
Stranded.

Solid is een solide (massive) kern, bedoeld voor in buizen en kabelgoten. Breekt veel sneller dan een stranded (veel kleine geweven/gevlochten koperdraadjes).
Stranded is daarnaast veel soepeler.

[edit]
STP = Shielded Twisted Pair, dat betekend dat er een extra schild om de aderparen zit t.o.v. UTP wat Unshielded Twisted Pair is.

STP of F(oiled)TP heb je nodig als er enorm veel magnetsche velden zijn waar de kabel doorheenmoet. Moet je wel opletten dat je de juiste connectoren gebruikt, en de rest van de apparatuur ook de boel afschermd en aan een kant aardt.

[ Voor 47% gewijzigd door Xiphalon op 29-07-2009 15:29 ]

Verwijderd

Stranded is minder gevoelig voor kabelbreuk voor zo ver ik het altijd begrepen heb.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ligt er aan hoe lang die 'lange UTP kabel' moet worden?

Stranded is inderdaad makkelijker voor flexibel gebruik.

Maar solid kabels geven minder signaal verlies en kunnen dus langer worden. Een stranded kabel telt als ongeveer 20% langer dan een vergelijkbare solid kabel.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van jullie antwoorden (mijn dank daarvoor) zal het dus een stranded kabel worden. Voor het gebruik op diverse lokaties is het wenselijk dat het een lange kabel is. Ik zat te denken aan zo'n 100 mtr (het maximum naar wat ik begrepen heb). Maar aangezien solid kabels langer kunnen zijn dan stranded zou de kabel max 80 mtr mogen zijn. Ben ik ook ergens op internet tegengekomen. Klopt dit?

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:46:
Naar aanleiding van jullie antwoorden (mijn dank daarvoor) zal het dus een stranded kabel worden. Voor het gebruik op diverse lokaties is het wenselijk dat het een lange kabel is. Ik zat te denken aan zo'n 100 mtr (het maximum naar wat ik begrepen heb). Maar aangezien solid kabels langer kunnen zijn dan stranded zou de kabel max 80 mtr mogen zijn. Ben ik ook ergens op internet tegengekomen. Klopt dit?
Dat is idd de lengte die maximum is. Om een beetje nette verbinding te houden is het handig om vóór die lengte al een repeater te plaatsen (hub met stroomaansluiting of een switch)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ja, dat klopt.

Wat betreft een eventuele repeater zoals hierboven wordt gesuggereerd. Wellicht is Power-over-Ethernet PoE dan iets, daarmee kun je een repeater van stroom voorzien zonder dat er een extra kabel + stopcontact nodig is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik hieruit opmaken dat ik de kabel het beste in tweeën kan hakken (2x 40 mtr) en daar deze PoE tussen zetten?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:14

M2M

medicijnman

misschien is draadloos een alternatief. Met een richtzender (en richtontvanger) kun je ook redelijke afstanden overbruggen zonder kabelwerk. Zolang er niet te veel muren tussen staan teminste.

Anders is een mobiel telefoon abonnement met een soort eindeloos online misschien ook wel iets.

-_-

Pagina: 1