Toon posts:

Kieskeurige router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via Versatel een router (Davolink DV-201AMR) voor mijn internet verbinding. Dit apparaat is helaas nogal kieskeurig. Ik krijg op geen enkele manier verbinding met dit apparaat, behalve met mijn eigen pc (windows XP, SP3). Laptops met wifi of losse dongel, NAS devices, ze werken gewoon niet op dit ding. Steeds weer het bericht dat er 'beperkte of geen verbindingsmogelijkheden' zijn. De router deelt blijkbaar geen IP adressen uit?

Ik kan op de router, weet mijn wireless password, maar ik kom niet op internet via dit ding met andere dan mijn eigen computer. Ook mijn vers aangeschafte NAS laat ie niet toe in het netwerk.

Het enige apparaat wat wel via de router werkt is mijn Freecom mediaspeler die via NDAS verbonden is (geen tcp/ip dus).

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-03 16:32
Weet je zeker dat de DHCP-server aanstaat in dat routertje? En heb je "IP adres automatisch verkrijgen" op alle machines?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Domme opmerking wellicht, maar heb je al eens contact gezocht met de leveranceir van dat ding. (je provider dus)

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:51
DHCP per ongeluk uitgeschakeld? Of toevallig de apparaten aangesloten op een van de eerste twee LAN verbindingen? Die zijn alleen bedoeld voor de decoder van Versatel/Tele2 zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Exception schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:51:
Weet je zeker dat de DHCP-server aanstaat in dat routertje? En heb je "IP adres automatisch verkrijgen" op alle machines?
Ja, ik heb er een testcomputer bij gezet en die heeft de juiste instellingen. Ook op de router staat het goed ingesteld. Zie plaatje.Afbeeldingslocatie: http://www.bredabarst.nl/test/dhcp.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:51:
Domme opmerking wellicht, maar heb je al eens contact gezocht met de leveranceir van dat ding. (je provider dus)
Zeker niet dom, maar weet je hoe lang het kan duren voordat je iemand met verstand van zaken bij Tele2 aan de lijn hebt? Not to mention de telefoonkosten...

Verwijderd

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:52:
Of toevallig de apparaten aangesloten op een van de eerste twee LAN verbindingen? Die zijn alleen bedoeld voor de decoder van Versatel/Tele2 zelf.
Is dat zo? Mijn mediaspeler doet het prima op LAN2. Maar de testcomputer zit op LAN4, dus die zou het moeten doen.... dus niet!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 22:49
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:03:
[...]

Ja, ik heb er een testcomputer bij gezet en die heeft de juiste instellingen. Ook op de router staat het goed ingesteld. Zie plaatje.[afbeelding]
Ik betwijfel het. In mijn handleiding staat dat 192.168.1.2. t/m 192.168.1.8 gereserveerd zijn voor o.a. digitale TV decoders. Als je er zeker van wil zijn moet je de DHCP pool laten beginnen bij 192.168.1.10 en laten eindigen op bijvoorbeeld 192.168.1.50

De pool blijft groot genoeg en je ontloopt allerlei reserveringen.

Verder mag je volgens de handleiding alleen op LAN3 en LAN4 computers aansluiten. De eerste 2 poorten zijn inderdaad gereserveerd voor dezelfde TV decoders.

Als je meer computers hebt kunnen zij enkel draadloos aangesloten worden.

Wanneer je op LAN2 juist een mediaspeler hebt aangesloten, kan deze wel goed werken maar ook de oorzaak zijn dat de rest niet goed werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door GertjanO op 29-07-2009 15:10 ]

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:52
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:05:
[...]

Is dat zo? Mijn mediaspeler doet het prima op LAN2. Maar de testcomputer zit op LAN4, dus die zou het moeten doen.... dus niet!
zet de test pc eens op lan2 ipv 4

https://d4armory.io/Player/803500

Verwijderd

Topicstarter
@GertjanO
Ik had inderdaad in het begin eventjes TV via die router... Handleiding zoek natuurlijk, maar had niet verwacht dat daar een oplossing zou liggen.
IP pool aangepast. Mijn eigen computer had altijd 6 op het eind, die zat dus wel binnen de 8 die je noemde. Nu heeft ie 14 en deze werkt. De testcomputer zit nog op poort LAN4 en heeft nu ook internet!

Nu de NAS nog checken....

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 21:29
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:34:
@GertjanO
Ik had inderdaad in het begin eventjes TV via die router... Handleiding zoek natuurlijk, maar had niet verwacht dat daar een oplossing zou liggen.
IP pool aangepast. Mijn eigen computer had altijd 6 op het eind, die zat dus wel binnen de 8 die je noemde. Nu heeft ie 14 en deze werkt. De testcomputer zit nog op poort LAN4 en heeft nu ook internet!

Nu de NAS nog checken....
Versatel heeft 2 poorten in je modem puur gereserveerd voor TV doeleinden, en het is dus dan ook niet mogelijk om deze poorten te gebruiken om andere apparatuur op aan te sluiten. Ik durf echter even niet met zekerheid te zeggen welke 2 poorten dit zijn. Zit op het moment namelijk niet thuis.

Mocht je meer dan 2 apparaten willen aansluiten op je modem, dan zul je een switch er tussen moeten zetten om de apparaten op aan te sluiten. Het zou kunnen dat je nu even geluk hebt dat poort 2 en 4 wel werken, maar het zou zo maar kunnen dat dit in de toekomst weer niet mogelijk is. Om dus alles voor te zijn is een switch de beste oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Shit, ik krijg nog steeds geen verbinding met de NAS. Heb hem opnieuw opgestart, maar wordt niet gevonden.

Mediaspeler afgekoppeld, testcomputer zit er nog op, eigen computer via wifi, beide wel internet maar de NAS blijft onzichtbaar. Deze zit nu op LAN3. Ook via het default ip adres wat in de handleiding staat kom ik er niet op.

Verwijderd

Topicstarter
@Upper
Dan zal ik de NAS eens aansluiten op LAN4, want die doet het blijkbaar sowieso nu. Uiteindelijk hoeven alleen de mediaspeler en de NAS op de LAN aansluitingen, de rest gaat draadloos.

Verwijderd

Topicstarter
yeah!
Het werkt. Mijn NAS is lekker aan het formatteren. Blijkt dus dat alleen LAN4 werkt voor externe connecties op dit moment. Raar...

Thanks allemaal, hier mag een slotje op.
Pagina: 1